Studer A80

Spaghetti sektionen

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » ons 28. jun 2017 00:53

Ja, den kører 7½ og 15.
Jeg vil formodentlig se om jeg kan få råd til at skifte de store kondensatorer. De fås fra Australien har jeg fundet ud af. Men de koster jo en formue.
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf Fredmarantz » ons 28. jun 2017 01:09

Mon ikke de kan skaffes enkeltvis eller i mindre her i EU (ej moms) - det har jeg i hvert tilfælde gjort med mine Revox'er. Ham i Australien sælger vel også hele kits :QQS: ...

Du kan jo lave en liste jf. servicemanualen og købe ind her i EU. Værdierne, både uF og voltage ....og monteringsmetoden og den fysiske størrelse (ca.) er vel det vigtigste.

Her er fx et motor-sæt til Revox A700 -
http://www.ebay.de/itm/Studer-REVOX-A70 ... SwmgJY626~

Og der ser da overkommeligt ud (dog). Nu er et A700-sæt bestemt ikke et sæt, som lige passer til den mægtige A80, men det giver måske et fingerpeg. De sæt, som ham australieren sælger, er jo også mere elelr mindre en "full monty"- hele balladen, tror jeg.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Studer A80

Indlægaf mcs_5 » ons 28. jun 2017 01:33

De motorkondensatorer er normalt ret billige, og lette at skaffe. Hvad er der specielt ved dem fra A80?

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Studer A80

Indlægaf Fredmarantz » ons 28. jun 2017 01:39

Uden at være specielt vidende om det, så tror jeg også, at det er ordinære motorkondensatorer i den ovenfor viste udgave.

Øvelsen tror jeg mere består i at finde ud af, hvilke der skal bruges (værdier - størrelse og monteringsmetode.)- og få dem bestilt, betalt og monteret. Det må vel kunne fastslås enten ved at kigge i maskinen eller/og i servicemanualen. :p

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Studer A80

Indlægaf mcs_5 » ons 28. jun 2017 01:42

Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Studer A80

Indlægaf Fredmarantz » ons 28. jun 2017 01:45

Godt Mikkel :thumbsup:

Det ser ud til, at det er lige til at gå til.

- kondensatorliste jf servicemanual/maskine
- indkøb
- montering

og så har den nye motorkondensatorer.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Studer A80

Indlægaf Sorenki » ons 28. jun 2017 09:44

gunnarlangemark skrev:OK. :thumbsup:
Det er fint. Jeg er alligevel for gammel til at høre diskant. :lol:
(Nej, jeg har normal hørelse af en 54 årig at være, men alligevel - det allerhøjeste over 12kHz er væk).

Jeg skal jo ikke køre konstant med de hoveder. Hvis den får 400 timer de næste 5 år, så er det voldsomt.

Har lige set et "head assembly" der er mindst lige så slidt - på ebay for 9000 kroner? ... :QQS:

Der ér et marked for hele hoved-broen også med slidte hoveder, fordi disse maskiner jo faktisk mange steder fortsat er del af en professionel produktion. Så er det at have en ekstra hoved-bro, som du kan hive ud og smide i uden at skulle genjusterer alt, er en rigtig smart investering.

jeg tror også det var det prisleje jeg handlede en A812 hovedbro for, for 5-6 år siden
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » ons 28. jun 2017 09:55

Det vil jeg straks gå i gang med at kigge på. Ham i Australien skriver, at han får sine specialfremstillet på specs. Men det udelukker jo ikke, at man kan finde nogle med samme eller bedre specs andetsteds.
Tak for links og tanker.
Mon ikke det vil være smartest, at jeg simpelthen printer en partliste ud og begynder så småt fra en ende af? Man kan jo tage striben af motorkondensatorer først - og så begynde på de mindre elektrolytter et kort ad gangen, når de store er skiftet.
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » ons 28. jun 2017 09:58

santashooter skrev:jeg tror også det var det prisleje jeg handlede en A812 hovedbro for, for 5-6 år siden


Jeg kan se, at man kan købe en bro med monohoveder også.
Hvad skal der til af øvrige justeringer, hvis man fx vælger at optage mono på hele sporet med sådan et hoved?
Spørgsmålet er egentlig: kan man smide sådan en bro i - og så bare have en monooptager på kvarttomme?
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » ons 28. jun 2017 11:45

Har taget lidt billeder af de store kondensatorer og lagt i galleriet.
Nu vil jeg søge - og finde.

https://goo.gl/photos/UdqHFEsR5zhEybb69
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf Sorenki » ons 28. jun 2017 12:49

gunnarlangemark skrev:
santashooter skrev:jeg tror også det var det prisleje jeg handlede en A812 hovedbro for, for 5-6 år siden


Jeg kan se, at man kan købe en bro med monohoveder også.
Hvad skal der til af øvrige justeringer, hvis man fx vælger at optage mono på hele sporet med sådan et hoved?
Spørgsmålet er egentlig: kan man smide sådan en bro i - og så bare have en monooptager på kvarttomme?


Det ved jeg faktisk ikke - jeg ville selv indkøbe et hovede magen til det jeg havde i, for at opnå størst mulig "plug'n play".
jeg ville tro der var indstillinger ift forstærkere o-lign, der skulle ændres hvis man vil gå fra stereo til mono.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Studer A80

Indlægaf Fredmarantz » ons 28. jun 2017 12:56

gunnarlangemark skrev:
santashooter skrev:jeg tror også det var det prisleje jeg handlede en A812 hovedbro for, for 5-6 år siden


Jeg kan se, at man kan købe en bro med monohoveder også.
Hvad skal der til af øvrige justeringer, hvis man fx vælger at optage mono på hele sporet med sådan et hoved?
Spørgsmålet er egentlig: kan man smide sådan en bro i - og så bare have en monooptager på kvarttomme?


JEG ved det ikke - men jeg kunne fristes til at tro, at der også skulle ordnes noget med elektronikken - fx andre kort, som så matchede monoopsætningen. Jeg ville, hvis jeg stod i situationen, beholde, hvad jeg havde og håbe, at lyden var god i stereo med den nuværende tonehovedbro (det tror jeg, at den er - men ikke flere tusind timer frem) - den er jo trods alt født med halvspor.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Studer A80

Indlægaf Fredmarantz » ons 28. jun 2017 13:07

gunnarlangemark skrev:Har taget lidt billeder af de store kondensatorer og lagt i galleriet.
Nu vil jeg søge - og finde.

https://goo.gl/photos/UdqHFEsR5zhEybb69


Supergodt.

Vigtigt at være grundig og systematisk - pil ikke noget ud, før du har andet tilsvarende at montere - det vigtigt, at du kan se, hvorledes det gamle er monteret.

Jeg håber meget, at kondensatorkendere (Mikkel - og andre) kan komme forbi tråden og guide lidt undervejs.

Jeg kunne se, at de kondensatorer, som Mikkel (MCS_5) i går linkede til, overvejende er 450V's kondensatorer - hvad ville det kunne betyde i en A80? - ingenting? eller påvirke performance og holdbarhed?

Det, som australieren siger om "specialfremstillede kondensatorer" - netop til A80 - tror jeg ikke på. Vi ser det ofte, når vi skal indkøbe mærkelige ting til fx båndoptagere og grammofoner, olier fx, at sælger ompakker det til "no-name products" og oplyser, at der er helt specielle ting - uden at fortælle, hvad der gør det specielt - og tager en bleg milliard for det.

Når jeg kigger på dine nuværende motorkondensatorer, er der ikke noget, der fortæller mig andet, end at det er de daværende "off the shelf" - industrikondensatorer fra Bosch, Frako og ITT, der blev anvendt - hvad man nu lige havde af industrikvalitet (og det er jo også fint , så undgår vi woodoo-snakken - og så er de meget lettere at finde)

Jeg holder af industrikvalitet og industristandard - det fjerner oftest meget af det slør som, som woodoo lever af. .. industrikondensatorer har jo også åbenbart været "godt nok" til at selveste Studer kunne bruge dem i deres bedste maskiner.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Studer A80

Indlægaf LarsW » ons 28. jun 2017 14:01

Ser ud til at være en rigtig fin maskine, uden dog at kende den nærmere.

Men et svensk firma kan evt. hjælpe dig med trykrulle, tonehoveder, moduler ( Kort ) m.m.
til din Studer A80-R ., hvis du får brug for dette.

http://www.studersweden.se/sida47.html

Mvh.
LarsW
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW
 
Indlæg: 520
Tilmeldt: 28 feb 2011
Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Re: Studer A80

Indlægaf Fredmarantz » ons 28. jun 2017 14:22

godt link! Var ikke klar over deres eksistens :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

ForegåendeNæste

Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 66 gæster