Studer A80

Spaghetti sektionen

Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » man 26. jun 2017 14:30

Jeg har været så heldig at overtage en Studer A80 Master Recorder - kvarttomme, to spor, 7½-15 IPS.
Efter at have fået den ned fra et loft (har stadig blå mærker) - og transporteret den hjem (det gik forbløffende let at få den ud og ind af min gamle volvo herregårdsvogn) - fik jeg den indenfor og installeret. Den testede fint. Jeg mugede ud i indmaden. Den bar præg af at have stået siden 2003 på det loft - så der var hø og andet i den.
En hurtig test viste, at den kørte frem og tilbage og at den afspillede. Jeg kunne sågar også optage på den og det lød dejligt.
En uge efter - her i weekenden - ville jeg lige optage lidt igen. Og så gjorde den knuder.
Den vil gerne afspille og spole - men den optager ikke.

Der er lidt "tøven" med trykrullen og den tilsvarende rulle, som er på Studeren.

Man kan se på en lille video jeg har taget.
Omkring 1:11 og ca 50 viser jeg hvordan den opfører sig.

Jeg har forsøgt at undersøge kontakterne. Men jeg tror det minder mest om en elektrolyt eller flere, som ikke holder specs længere.
Eller er det noget logik?

Tager jeg fejl? Er der nogen eksperter der kan hjælpe lidt?`

Jeg er desværre økonomisk ikke i stand til at sende den til en troldmand, så jeg må klare mig selv. Og det er jo også en fantastisk service-venlig maskine med sine moduler og gode plads. Jeg er ret forelsket i både mekanikken og elektronikken, som virkelig minder mig om "1980" og dengang jeg sidst rodede med elektronik. :)

Her er videoen. Undskylder meget, at den står på højkant.
https://photos.google.com/share/AF1QipM ... Z6RE8xQUJn

Mvh
Gunnar
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf Sorenki » man 26. jun 2017 16:22

Hej der - Det var da godt nok en sexet maskine!
Selvom jeg er Ex-studer ejer og ikke fortryder at have solgt ud (4 Revox og 2 studer maskiner) - så er en A80'er SÅ lækker, at den får en til at overveje om man skal tilbage i spole-gamet.

jeg synes ikke nødvendigvis det ligner en elektrisk ting, men mere noget mekanisk.
Jeg ville forsøge mig med rens, affedtning og fin-smøring med symaskine-olie.
selvfølgelig skal der også tjekkes elektronik - først ville jeg gå visuelt til værks, er der nogle ting der buler, ser ud til at have været varme osv.

men først og fremmest ville jeg sige rens, rens og atter rens - jeg finder at fejlsøgning er nemmere på et rent og velsmurt arbejdsbord...

De der tape-guides jawdrop*
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Studer A80

Indlægaf X-ray » man 26. jun 2017 19:22

Jeg kan tydeligvis se, at det er en Fed maskine... Men har ellers ingen erfaring med den...
Det at du lige kan skubbe med fingeren - og så virker den, siger mig at det måske kan være en solenoid' som hænger. Hvis det er tilfældet, så er det blot at finde den rigtige - splitte den ad - rense af - og samle igen....

Pøj pøj med den... Alt for lækker er den...
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Studer A80

Indlægaf Fredmarantz » man 26. jun 2017 19:23

Stort tillykke med din nyerhvervelse. En velkørende A80 er helt klart min drømmemaskine, hvis bare pladsen tillod det. Den kan det hele (ind/afspille/redigering. Og lyder proff-godt. Mekanikken er blæret Schweizisk. De lyde, der kommer fra bl.a. indkoblingen er fantastiske .

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med dit problem, som i øvrigt er skildret flot på din video - men håber, at nogle af de mere teknisk anlagte kan give dig gode råd.

Jeg kan tilslutte mig Santashooters ord - ikke mindst om sløjfefangerene :thumbsup:

Hvis du har anskaffet dig den til "overkommelige penge" - så vil jeg mene, at du skulle konsultere J.Villadsen på Sjællands odde - han kan sikkert både give gode råd og hjælpe med servicering. Det ville jeg gøre, hvis det var min.

Edit: Ja- og så læser jeg jo, at du ikke har økonmi til det "helt store" og gerne i videst mulige omfang vil kunen udføre service selv- også ok.

X-Rays hint til en mulig defekt "solenoid" kan være en god hjælp. De trækker båndstrammerne helt hjem, når de virker, som de skal. måske du kan finde den/de rigtige og få dem til at virke.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » man 26. jun 2017 20:12

Tak for alle de gode svar. Det med en solenoid tænker jeg kan være rigtigt, Den burde være stærkere, så vidt jeg kan mærke.
Jeg vil tage de forskellige råd til mig et ad gangen.
Rense - det kan jeg sådan cirka.
Smøre - ... jeg kan se på nettet, at man kan købe alt muligt hos Nagravox i Australien. Sågar også særlige smøring. Men jeg plejer jo at behandle det meste af sådan noget finmekanik med symaskineolie og lejefedt. Er det en dårlig idé?
En komplet recapping koster i omegnen af 3000 kroner. Jeg kan godt lodde (også pænt, så lodningerne holder og er gode). Kan forstå, at de store lytter til motorerne nærmest kun kan fås hos de der Nagravox.

Jeg bliver helt vild med min maskine hver gang jeg kigger på den.
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf Fredmarantz » man 26. jun 2017 20:37

gunnarlangemark skrev:
Jeg bliver helt vild med min maskine hver gang jeg kigger på den.


Så er jeg ikke i tvivl om, at den er kommet til den rigtige :-)

Dejligt at læse :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Studer A80

Indlægaf Jan » man 26. jun 2017 23:07

En meget sansynlig årsag er at den blanke støddæmper, lige over "rec" og "Edit" knapperne.

Jeg husker ikke om den er smurt med olie eller fedt, men det er helt sikkert tørret ind, og kører for stramt nu.

Den dæmper ved hjæp af luft, så muligvis er lufthullet stoppet helt eller delvist til.

Lad i første omgang være med at justere på den, bare rens og smør.

Du kan downloade servicemanualen direkte hos Studer, ganske gratis, fin service.
Jan
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 22 maj 2011
Lokalitet: Kbh

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » man 26. jun 2017 23:10

Det er en helt fantastisk manual. Lige så utrolig smukt konstrueret som maskinen. :)
Jeg vil kigge på den dæmper så snart jeg får tid. Det er i hvert fald sandsynlig at der er et lille problem der.


Jan skrev:En meget sansynlig årsag er at den blanke støddæmper, lige over "rec" og "Edit" knapperne.

Jeg husker ikke om den er smurt med olie eller fedt, men det er helt sikkert tørret ind, og kører for stramt nu.

Den dæmper ved hjæp af luft, så muligvis er lufthullet stoppet helt eller delvist til.

Lad i første omgang være med at justere på den, bare rens og smør.

Du kan downloade servicemanualen direkte hos Studer, ganske gratis, fin service.
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf Fredmarantz » man 26. jun 2017 23:53

Hej igen -

Ja- få den undersøgt og gjort i stand...glæder mig til at læse, om det lykkes....

Er der andet på maskinen, som du må adressere, så skriv endelig om det - og ligeledes om, hvordan du oplever at have den - betjene den og lyden selvfølgelig :-)

Men den gør vel egentlig bare det samme, som de fleste andre båndmaskiner- men MÅDEN, Gunnar... MÅDEN.....og holdbarheden i kyndige hænder :thumbsup: .

"Jeg har været så heldig at overtage en Studer A80 Master Recorder" - denne indledende sætning er jeg ikke kommet mig over endnu - :p

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » tirs 27. jun 2017 19:28

Jeg kunne ikke dy mig for at bruge et par timer med maskinen. Jeg åbnede den (igen) og gik en lille smule grundigere til værks.

Det er så utrolig let, at skille den ad i sine moduler. Man tror det er løgn. Ingen grund til nervøsitet. Alt er logisk og simpelt sat sammen og til at finde ud af. De fleste skruer er af to tre typer. Og hvert modul er "selfsupporting" - på den måde, at man ikke behøver være nervøs for at ødelægge finjusteringer. Det er jo nærmest for børn.

Nå, men jeg havde knappanelet ude og få renset kontakter. De virker bedre nu. Mere responsive.
Så havde jeg tællermodulet af - kontaktrensning.
Og jeg havde "pinch-roller" mekanismen af (kæmpe apparat), som jeg også kontaktrensede og fik rengjort og smurt enkelte steder.
Jeg fik skilt luft-dæmpningen ad og har givet den minimal smøring for at give den lidt mere "punch". Der er en fjeder, som trækker i den modsatte retning. Jeg strammede den lidt, men tilsyneladende ikke nok. Rullerne trækker sig IKKE helt tilbage, når jeg spoler. Men den er blevet bedre. Det skal der nok eksperimenteres lidt med.

SPØRGSMÅL: Skal sådan nogle servoer (solenoids) egentlig smøres? Jeg gjorde det ikke - da jeg var i tvivl om med hvad, i så fald. Men det tager jo kun 5 minutter at demontere dem igen, så ...

Så havde jeg hele tonehovedmodulet ude - og fik renset lidt bedre.
Der er ca 4mm slid på midten af begge hoveder (altså hvor jeg kan se "spor" - vel nok efter båndet). Men de ser pæne (og rene) ud nu.
Jeg forsøgte at søge efter slør i forskellige lejer. Der er intet jeg kan konstatere med min ringe erfaring. Men de kørte som smurt.
Var det dumt at give 1/10 dråbe symaskineolie?

Så var der et hak i en beskyttelse til kapstanmotoren. Det fik jeg rettet nogenlunde ud med en gørtlerhammer. Ikke at man ikke kan se det, men ...
Motoren kunne jeg konstatere var den nyere model (fandt et sted på nettet med billeder) - så nu ved jeg det.

Der var stadig en del snavs, som kom ud næsten alt sammen - den blev blæst igennem.
Den har haft en lille smule tobaks-sovs, som jeg har vasket af hvor jeg kunne komme til. Men det meste af maskinen ser i øvrigt pæn og ren ud.

Jeg havde alle kort ude - og rense kontakter. De så ellers pæne ud. Ikke oxiderede overhovedet. Jeg har sjældent set så smukt udlagte printkort. Og jeg er jo så gammel, at jeg lagde print ud med "letraset" (overførings-gnubbe-mærker) for min far, da jeg var en knægt og han havde et lille elektronikfirma. Det var også ofte ham jeg loddede prototyper for. Det var i halvfjerserne. Man bliver helt nostalgisk når man ser alle de gamle modstande og kondensatorer og transistorer (endda med metalhoveder).

Jeg kunne ikke se nogen brændte kondensatorer eller noget. Nogle firkantede gule plastic nogle virker gamle og har sprækker, men det tror jeg ikke er varme.

Hurtig test efter alt dette - viser at den er renere. :)
Og så spoler den fint. Den spiller fint. Edit virker.
Og trykrullen er lidt bedre uden at være helt god. Den går IKKE helt tilbage, men den rykker bedre ind.
Men den har stadig samme opførsel med optagelse.
Når jeg trykker rec og play ned - så lyser rec og play (lamperne lyder bedre nu) et øjeblik. Den kører lidt langsomt og stopper (og den optager faktisk - det gjorde den i hvert fald i forgårs). Men så stopper den. Og optagrullen kører en lille bitte smule baglæns. Det er et andet problem end med trykrullen.

Mit uerfarne og uvidende gæt er - ud fra maskinens opførsel - er at der er en træt kondensator et sted, som har at gøre med optagedelen. Jeg ved bare ikke hvor i kredsløbet den måtte sidde.
Bruger den en anden motorkondensator til at optage?
Eller hvor er vi henne?
Eller belaster optagefunktionen noget - som spoling ikke gør?

Lyder måske lidt uvidende. Men det er jeg såmænd også.

Og jeg er nu endnu mere forelsket i dette elektro-mekaniske vidunder.


Der er tilføjet lidt billeder til galleriet jeg har lavet:
https://goo.gl/photos/UdqHFEsR5zhEybb69
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf Flyng » tirs 27. jun 2017 21:15

Hej

Bare et dumt spørgsmål:

Skal man trykke play og rec samtidig?

Måske skal man kun trykke rec?

Mvh

Jacob
Flyng
 
Indlæg: 61
Tilmeldt: 10 jul 2013
Lokalitet: 4140

Re: Studer A80

Indlægaf Fredmarantz » tirs 27. jun 2017 21:38

Gunnar - alt hvad jeg skriver efter dette skal ses i lyset af, at jeg desværre aldrig har haft en sådan maskine- og ikke på nogen måde er tekniker, når det kommer til så fine sager som denne. Jeg har kun haft fornøjelsen af at sidde og kigge på at en DR-redigeringstekniker udførte råt arbejde på en sådan - med de lyde og den respons, som maskinen gav fra sig under arbejdet.. Derfra kommer mine våde drømme om at have en sådan A80.

Jeg har dog været lidt mere jordnær, når det drejer sig om betjening og mild service på Revox-maskinerne - og meget af dette har jeg desuden fået hjælp til.).

Min erfaring er, at hovederne skal have et "spejl" på ikke mere end ca. 4mm - før de må betragtes som værende færdige - så skal der nye hoveder til, og jeg er ikke i tvivl om, at nye hoveder til en A80 (1/4" halvspor) må være dyre som i "noget nær en funktionærmånedsløn". Her kan man spørge Jens Villadsen:

https://www.degulesider.dk/f/revox-serv ... %B8bing+sj.

Dernæst har jeg erfaret at kondensatorer - primært elektrolyt - skal have opmærksomhed og sandsynligvis skiftes. Motorlytter (i hvert fald på A700 - A77 - B77 - PR99.)

Hvad angår de omtalte solenoids, så kender jeg ikke deres konstruktion - da A80 er afgørende "a different animal" end de øvrige nævnte maskiner. Vi taler om en fuldproff-maskine med en mekanisk slidstyrke uden lige.

Min egen mening om dit fund - din overtagelse er, at det er af en beskaffenhed, som vi ind i mellem løber ind i . Det er dejligt at få fat i noget dyrebart, som vi har ønsket os og som vi elsker af have - ganske som din A80'er.

Det medfører så også ofte, at vi kommer til at bære et mindre "kors" - da vi nærmest arver en forpligtelse til at få den pågældende ting sat ordentlig stand med alle midler- og nogle gange kan dette være ganske dyrt. Vi må så håbe, at dette kan modsvares af en tit billig pris, som vi har givet for den dyrebare ting. læs - der bør kunne være lidt økonomi til at få tingen serviceret, som den skal. Jeg skal selvfølgelig ikke gøre i dine økonomiske dispositioner - men jeg ville, uanset hvad, lade den maskine servicere af Villadsen - også selv om, jeg kunne nogle ting selv. Man kunne jo altid få et overslag fra ham om, hvad det ville koste at få maskinen i toptrim med fremtid i. Det ville i. ø. også hæve salgs - og brugsværdien på maskinen betragteligt. Desuden ville du også kunne fremvise aut. servicedokumentation. Hvis du lader den servicere, kan du vel, grundet maskinens flotte og robuste opbygning sagtens regne med at have den kørende problemfrit de næste 20 år (jeg regner ikke med, at du vil voldbetjene den, som mange teknikere har gjort tidligere ved A80'erne.) - den vil kunne holde vildt længe i menneskelige hænder.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » tirs 27. jun 2017 22:23

Det ville være dejligt hvis jeg kunne prioritere økonomisk. Uden at gå i detaljer kan jeg fortælle, at jeg har gået med noget cancer i nogle år, som har tømt mine ressourcer fuldkommen - inklusive alle mine pensionsopsparinger, så der er ikke til at bruge penge på det og jeg er nu gået på førtidspension mens jeg har alt for store udgifter. Pengene står simpelthen ikke på kontoen.
Så jeg må vente med service og den slags til jeg måske har etableret en tilstrækkelig økonomi - og sikre mig, at jeg ikke piller ved noget jeg ødelægger indtil da.
Eller også må jeg sælge nogle af mine ting for at skaffe pengene. Det er også en mulighed, men min erfaring er - at jeg får for lidt for mine gamle ting og savner dem for meget.
Hoveder har jeg slået op på ebay - og du har helt ret i, at de gode koster en bondegård. :)
Lytter vil koste mig ca 3000 at skifte - hvis de allesammen skal skiftes.

Jeg må finde en løsning.
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf Fredmarantz » tirs 27. jun 2017 22:31

Ok- Gunnar. Det gør mig ondt at høre om dine helbredsmæssige kvaler og hvad det økonomisk har måttet medføre.

Jeg kan snildt forstå, hvorfor du ikke lige kaster dig ud i de økonomiske eskapader så.

Så ved jeg snart ikke -

Men ved du hvad- jeg har før ringet til Villadsen og fået gode råd (ganske uden regning :-) - det KAN jo være, at han vil løsne lidt viden om, hvad du i hvert fald kan gøre mht. de båndstrammere og solenoiderne) - Du kan jo evt. sende eller stille videoen, som du har optaget, til rådighed for ham ? Han har i hvert fald over for mig tidligere været meget flink og snakkesalig :p

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » tirs 27. jun 2017 23:01

Det er måske en mulighed.
Jeg har i øvrigt nu taget nogle billeder af sliddet på hovederne, som ligger i det galleri jeg linker til.


Det med sygdommen er jo bare sådan noget livet pludselig byder en. Jeg er lykkelig for at være i live endnu og at jeg har det ret godt.

Jeg vil se hvad jeg kan gøre ifht. at få et prof. råd -selvom jeg ikke ejer en klink. :)
Jeg ejer til gengæld en Studer A80. Men den ville være skøn at få til at køre.

/g
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Næste

Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster