Studer A80

Spaghetti sektionen

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » fre 7. jul 2017 16:17

santashooter skrev:2. Fjederværket du kort nævner, ser ud til at trænge til en ny fjeder? - den ser lidt molestreret ud, men det er måske grundet justeringen?
3. Ang. Stikket til printet under tællerværket, er det så ikke "bare" en guide-pin, der sørger for at man ikke vender stikket forkert?


fjederen er ganske rigtigt forkortet for meget. Og jeg har midlertidig sat en ekstra lille fjeder på, som trækker bedre. Men jeg har fjernet den igen nu, fordi den muligvis ikke er nødvendig. Det er en balance mellem de forskelligtvirkende kræfter - fjedre og servoer. De skal kunne gøre hver deres ting, uden at det andet er i vejen.
Det er en delikat men ret simpel ting, så jeg vente rmed at perfektionere til jeg har mere styr på andre dele.

Jo, det er nok en guide-pin.

Jeg skal i øvrigt tilføje end ting mere. Jeg har opdaget at timetælleren ikke kører. Så nu aner jeg faktisk ikke hvor gammel maskinen er. Men den er tydeligvis med de seneste motorer, som A80 kom med (iflg altid pålidelig tilfældig internetinfo).

Og tusind tak for den gode anmeldelse af videoerne.
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » fre 7. jul 2017 16:19

Jeg har lavet nogle flere billeder af det sted hvor der skulle være en overophedet modstand.
Jeg kan ikke se den.

https://goo.gl/photos/Nta7fZ13d7tuTLHu9

Albummet er her: https://goo.gl/photos/UdqHFEsR5zhEybb69
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf Fredmarantz » fre 7. jul 2017 16:39

gunnarlangemark skrev:
santashooter skrev:2. Fjederværket du kort nævner, ser ud til at trænge til en ny fjeder? - den ser lidt molestreret ud, men det er måske grundet justeringen?
3. Ang. Stikket til printet under tællerværket, er det så ikke "bare" en guide-pin, der sørger for at man ikke vender stikket forkert?


fjederen er ganske rigtigt forkortet for meget. Og jeg har midlertidig sat en ekstra lille fjeder på, som trækker bedre. Men jeg har fjernet den igen nu, fordi den muligvis ikke er nødvendig. Det er en balance mellem de forskelligtvirkende kræfter - fjedre og servoer. De skal kunne gøre hver deres ting, uden at det andet er i vejen.
Det er en delikat men ret simpel ting, så jeg vente rmed at perfektionere til jeg har mere styr på andre dele.

Jo, det er nok en guide-pin.

Jeg skal i øvrigt tilføje end ting mere. Jeg har opdaget at timetælleren ikke kører. Så nu aner jeg faktisk ikke hvor gammel maskinen er. Men den er tydeligvis med de seneste motorer, som A80 kom med (iflg altid pålidelig tilfældig internetinfo).

Og tusind tak for den gode anmeldelse af videoerne.


Hvis man kigger lidt nærmere på hhv. Dine ITT lytter og dine store Frako-lytter, så står der "06/80" nederst på ITTerne og noget andet "80-noget" på Frakoerne nederst. Dette kunne vel indikere 1980 for lytternes vedkommende. Det ved nogle herinde, måske Mikkel. Så kan maskinen udmærket være fra 80-81 hvis altså dette passer med koder på komponenter. Her lytterne.

Vh Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Studer A80

Indlægaf Fredmarantz » fre 7. jul 2017 16:52

På det grønne print til betjeningsknapperne er der også stemplet 06/80..........hmmmm. Det er stemplet på sådan en rigtig datomåde.

Vh Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Studer A80

Indlægaf his067 » fre 7. jul 2017 17:37

gunnarlangemark skrev:
his067 skrev:På din video ser det ud somom der er en modstand som har været lidt for varm (under 'Loc'-knappen, på det vandrette printkort, ved siden af den tre- (eller fire-)polede konnektor. Den ville jeg lige skifte....


Det kan jeg simpelthen ikke få øje på. Jeg har lagt et par billeder af stedet op i mappen - her er det ene.

https://goo.gl/photos/JRgE5gxX9VAM11DX9

Kan du komme nærmere med "directions", så jeg kan skifte den?


Jeg tog fejl: på videoen ser frako kondensatoren ud som en varme beskadet modstand
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » fre 7. jul 2017 18:33

his067 skrev:Jeg tog fejl: på videoen ser frako kondensatoren ud som en varme beskadet modstand


Ja, selvfølgelig! :)
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » fre 7. jul 2017 18:34

Hvis den er fra 80, så er det jo lige før den ikke engang er vintage. :D
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf LarsW » fre 7. jul 2017 18:34

Hej Gunnar.

Du giver mig sku grå hår, mere end jeg har i forvejen :lol:

Når men rigtig flot video af dine problemer :thumbsup:
https://photos.google.com/share/AF1QipP ... g5SmxtcS1B

Jeg tager lige den med din LOC ( Location ) som du ikke kan få til at virke.

Frem med Servicebogen som findes her.
ftp://ftp.studer.ch/Public/Products/Rec ... p_Serv.pdf

Du har et board ( kort ) som hedder " Zero Location 1.080.395 "
som du finder på side 202

På næste side nemlig side 203 har du diagrammet, hvor du kan finde din LOC knap ude i venstre side af diagrammet.
Din LOC knap har forbindelse til dette board " Zero location 1.080.395" og du har et kredsløb som du lige
skal tjekke op på, bla. DC spændingerne på dette board.

Nemlig + 24 Volt DC på den ene side af modstanden R53 og det næste er + 5 volt DC på den ene side af
modstanden R 31.
Hvis disse spændinger er til stede skal du lige tjekke spændingen på transistor Q2 ( BC237B )
på emittersiden. Den har forbindelse til ene side af modstanden R26 hvor du lige skal tjekke spændingen når du trykker LOC knappen ned og tjekke spændingen når LOC knappen er oppe.
Resultatet skulle gerne være 0 Volt i det ene tilfælde og 5 volt i det andet tilfælde, idet at der sidder
IC 1 ( TTL kreds 74LS132 ) lige efter, som er aktiv høj ved 5 Volt på indgangen pin 5 på IC1.

Håber at du kan forstå hvad jeg mere med det.

Men frem med dit multimeter og sætte det i området 30 Volt Dc eller hvad der nu må stå på
multimeteret og mål Dc spændinger på dit board "Zero location 1.080.395" og fortæl gerne hvad
du kommer frem til.

Mvh.
LarsW
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW
 
Indlæg: 520
Tilmeldt: 28 feb 2011
Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » fre 7. jul 2017 19:20

LarsW skrev:Hej Gunnar.

Du giver mig sku grå hår, mere end jeg har i forvejen :lol:

Jeg tager lige den med din LOC ( Location ) som du ikke kan få til at virke.

Frem med Servicebogen som findes her.
ftp://ftp.studer.ch/Public/Products/Rec ... p_Serv.pdf

Du har et board ( kort ) som hedder " Zero Location 1.080.395 "
som du finder på side 202

På næste side nemlig side 203 har du diagrammet, hvor du kan finde din LOC knap ude i venstre side af diagrammet.
Din LOC knap har forbindelse til dette board " Zero location 1.080.395" og du har et kredsløb som du lige
skal tjekke op på, bla. DC spændingerne på dette board.

Nemlig + 24 Volt DC på den ene side af modstanden R53 og det næste er + 5 volt DC på den ene side af
modstanden R 31.
Hvis disse spændinger er til stede skal du lige tjekke spændingen på transistor Q2 ( BC237B )
på emittersiden. Den har forbindelse til ene side af modstanden R26 hvor du lige skal tjekke spændingen når du trykker LOC knappen ned og tjekke spændingen når LOC knappen er oppe.
Resultatet skulle gerne være 0 Volt i det ene tilfælde og 5 volt i det andet tilfælde, idet at der sidder
IC 1 ( TTL kreds 74LS132 ) lige efter, som er aktiv høj ved 5 Volt på indgangen pin 5 på IC1.

Håber at du kan forstå hvad jeg mere med det.

Men frem med dit multimeter og sætte det i området 30 Volt Dc eller hvad der nu må stå på
multimeteret og mål Dc spændinger på dit board "Zero location 1.080.395" og fortæl gerne hvad
du kommer frem til.

Mvh.
LarsW


Det her er et helt kursus. Jeg er vanvittig glad for de tilbagemeldinger jeg får. Fantastisk værdi.
Jeg vil sætte mig ned og gå det igennem i løbet af weekenden. Fruen kræver sit og vi skal hygge os i aften, selvom den 13 årige nu er kommet hjem fra en uges ferie med veninden.
Jeg kommer til at lave noget kvalitetsmad til kvalitetstid lige nu.

Men jeg vender straks tilbage når jeg er klar.
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » lør 8. jul 2017 13:10

Jeg har fundet kortet frem og kan se, at jeg lige skal skifte to gule Frako'er før jeg gider gøre mere. :)
De er på vej ud - og jeg HAR mærket en forskel i "oumph", selvom det selvfølgelig er sådan noget, der er følsomt overfor menneskets irrationelle og følelsesfulde ønsketænkning.
:)
Så skal jeg lige have styr på at få et par prober ind, mens maskinen er tændt, så jeg kan måle på målepunkterne. Ellers må jeg lave et extenderkort. For det giver jeg sgu ikke 600 kroner for på ebay.
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf Jan » lør 8. jul 2017 14:51

gunnarlangemark skrev:
Jeg skal i øvrigt tilføje end ting mere. Jeg har opdaget at timetælleren ikke kører. Så nu aner jeg faktisk ikke hvor gammel maskinen er. Men den er tydeligvis med de seneste motorer, som A80 kom med (iflg altid pålidelig tilfældig internetinfo).


Timetælleren kører kun når der afspilles eller optages, ikke når maskinen bare er tændt.

Men det er tit at tælleren ikke virker, desværre.
Jan
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 22 maj 2011
Lokalitet: Kbh

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » lør 8. jul 2017 15:47

Jan skrev:
gunnarlangemark skrev:
Jeg skal i øvrigt tilføje end ting mere. Jeg har opdaget at timetælleren ikke kører. Så nu aner jeg faktisk ikke hvor gammel maskinen er. Men den er tydeligvis med de seneste motorer, som A80 kom med (iflg altid pålidelig tilfældig internetinfo).


Timetælleren kører kun når der afspilles eller optages, ikke når maskinen bare er tændt.

Men det er tit at tælleren ikke virker, desværre.


Den har også kørt og optaget i 3-4 timer.
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » lør 8. jul 2017 15:53

Nå, nu har jeg fucket den helt op.

Har skiftet lytter på 395 og målt på kortet. Det har jeg lavet en video om.

Så har jeg skiftet et par lytter på 391 og 393 - uden at teste imellem. Øv.
Og nu kan jeg kun få "strøm på" brum i monitorhøjttaleren.

Må lige fejlfinde lidt igen.

Tager jeg kort 393 ud - så kører den som om den spiller. Men det er den eneste ændring jeg kan fremprovokere lige nu.

Måske har jeg brændt et eller andet af ved at sætte nye lytter i - enten direkte eller indirekte.
Jeg har også skiftet to store 2200 uF lytter i sidekortet til ind-ud kortet. Men de to kort kan man faktisk bare tage ud, så vidt jeg husker.

Damn shit. Sådan går det når man lader sig afbryde af fruen, som har en eller anden dims som det er meget presserende at få flyttet.
Man skal KONCENTRERE SIG! Lær det nu, Gunnar!
:D

Jeg må i tænkebox.
Her er et par ting: If it ain't broke - don't fix it!
Jeg ville jo bare forbedre maskinen.
En eller anden dims er i stykker - eller en eller anden kontakt er igen afbrudt.
Og jeg ved ikke hvilket.
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » lør 8. jul 2017 16:07

Her er i øvrigt den video jeg nævner.
Det er 7 minutter taget mens jeg målte.

https://goo.gl/photos/CSM5pezqmnGANkHX9


Jeg har ikke kunnet få maskineen til at kør siden - men i mellemtiden har jeg altså skiftet elektrolytter på følgende kort:

Sidekortet til ind- og udgangs-kortet i bunden.

Kort 393 - som er IC Memory and Counter

kort 391 - som er IC Decoder and Drivers

Jeg har dobbelttjekket at de elektrolytter jeg har skiftet også sidder vendt rigtigt med plus og minus.

Når jeg tager kort 393 ud, så kører den som til "play".

Ellers er der kun brum på monitorhøjttaleren - som tegn på, at der er strøm på.

Det tyder på at jeg har fået en ny og blivende hobby med mange spændende timer foran mig. :)
:cool1: :Skor:

Tænkepause. :!:
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » lør 8. jul 2017 16:37

Nå, men jeg er tydeligvis ved at indspille langfilmen "Manden der var idiot" :Skor:

Ved at mobilisere samtlige to aktivt brugbare hjerneceller opdagede jeg, at jeg meget æstetisk smukt og omhyggeligt havde lagt en elektrolyt fladt ned på en pæn måde, således at den .... tada ... kortsluttede der hvor den skulle være elektrolyt. Jeg havde simpelthen lagt plustråden ned på minus-banen på printet på kortet (393), som har nogle meget brede baner i det hjørne.

Nu kører den igen.
Jeg vil derfor gå videre med tælleværket oppe ved knapperne og formodentlig også skifte de gule lytter på den del.
Der er noget galt med de målinger jeg tog på kort 1.080.395, så det kan jeg gå videre med - når jeg har fjernet fejlmuligheden fra de Frakoer.
Og så er der ikke mere én gul Frako i maskinen.

Note to self: Det er en læreproces.
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

ForegåendeNæste

Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster