Studer A80

Spaghetti sektionen

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » ons 28. jun 2017 14:23

Sikke en masse godt input. Jeg har en lille video på vej med hvordan jeg løste trykrulleproblemet. Den skal lige uploade.
Jeg er en endog meget erfaren herre mht at skille for meget ad på én gang - og derefter få travlt med andre ting, hvorfor jeg ikke aner hvad der er hvad, når jeg kommer tilbage et par måneder efter.
Derfor gennemfotograferer jeg og filmer også - selv det jeg ikke tror jeg piller ved - så jeg har en chance for at finde ud af det senere.
Jeg er endnu ikke så god til det med at mærke skruerne - men her er Studeren rigtig god, fordi den også på den led følger standarder. Det er helt vildt dejligt.
Jeg havde "head assembly" lidt fra hinanden (bare rolig - jeg skruede ikke på noget af det der skal indstilles fint) - og fik renset en lille smule mere. Det kom der også et par lidt bedre billeder ud af.

Jeg tænker stadig på den opførsel maskinen har. Videoen viser, at jeg også skal tænde for maskinen to gange - hvis den har stået urørt hen mere end nogle minutter, før jeg kan få gang i den. I mine øjne tyder det på, at der er nogle svage kondensatorer der ikke lader ordentligt eller lader hurtigt af - eller hvad de gør.
Ikke at jeg har en skid forstand på det. Jeg har glemt det meste af det jeg vidste i min ungdom. :D
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf Fredmarantz » ons 28. jun 2017 14:27

Jeg tænker stadig, at udskiftning af de omtalte motorkondensatorer kan være første skridt på vejen - der kommer sikkert mere, men hvis de omtalte kondensatorer er skiftet til nye - vil du sikkert se en ændret opførsel ved maskinen - nok mod det bedre.

Er der stadig noget efter denne udskiftning, så kan du tage "næste skridt".

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » ons 28. jun 2017 14:29

Her er i øvrigt link til et lidt skarpere billede af afspillehovedet. Optagehovedet er tilsvarende slidt.

https://goo.gl/photos/PNX8aCW4we8UvJKa9
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf Fredmarantz » ons 28. jun 2017 14:40

Ja- det billede fortæller mere om slidtagen. Det ser ud til, at den med de 3,8 - 3,9mm spejl passer. Så har jeg fortalt resten.

Du skal nok lige omkring materialisten eller apoteket og have fat i noget isopropylalkohol og nogle vatpinde til rengøring - så fremstår båndføringen incl. hoveder super-ren og lækker. Det er sgu en god hyggebeskæftigelse.
Jeg ved ikke, om du er tidligere bånd-mand, men Isoprypylalkolhol er det rigtige middel til rengøring af metaldelene i båndføringen (hoveder + div. båndstyr) - nogle mener, at det ikke er så godt at bruge på gummi - da det angiveligt kan tørre gummiet mere end hvad godt er- men man kan måske få noget "rubber cleaner"?

Listen over motorkondensatorer må være næste skridt: uF - voltage - monteringsmetode - fysisk størrelse - er der andet?? (Mikkel??)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » ons 28. jun 2017 16:35

Det er jeg med på.
Jeg har faktisk renset de hoveder adskillige gange. Når man så ser dem i skarp stor forstørrelse, så ser de møgbeskidte ud. Jeg bliver selvfølgelig ved - og får lidt mere med hver gang ude i kanterne. Men selv når jeg tror de er rene - så sidder der et eller andet. :)

Nu vil jeg søge de forskellige store kondensatorer og se hvad jeg kan finde.
De mindre kommer i næste omgang - og dem er jeg sikker på, at jeg kan finde uden de store problemer.

Jeg går langsomt til værks. Det er rart at lære maskinen at kende. Jeg har det sådan med alle mekaniske ting. Min bil er jeg først nogenlunde tryg ved, når jeg ved hvad der foregår. Det samme med mit hus. Det gør mig tryg, at have set under tagbelægningen, over gipsloftpladerne, at kende mit fyr (nu har vi naturgas, men da vi flyttede ind var der oliefyr, det skulle jeg også kende hvordan fungerede - så jeg selv kunne justere og vurdere.
Jeg er den slags menneske. :)
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf his067 » ons 28. jun 2017 16:38

Jeg havde et tilsvarende problem med den højre spole på min G36: det var bunden af lejet som havde indtørret fedt. Har du renset det? evt kan du efterfølgende have 'overspændt' bunden i lejet: der skal ikke meget til.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » ons 28. jun 2017 17:28

his067 skrev:Jeg havde et tilsvarende problem med den højre spole på min G36: det var bunden af lejet som havde indtørret fedt. Har du renset det? evt kan du efterfølgende have 'overspændt' bunden i lejet: der skal ikke meget til.


OK. Meget interessant. Jeg har ikke "rodet med" lejet. Og den startede jo godt ud da jeg fik den. Og den spoler fint. Men det er jo noget andet "træk" når den optager.
Der sidder jo en motor direkte koblet på den spole. Men jeg vil helt bestemt tjekke det ud.

Er der nogen der ved hvor alvorligt det er med de der advarsler om at man KUN må bruge en ganske bestemt olie og smøring til de motorer?
Jeg har jo både symaskineolie og lejefedt som kan tåle meget høj varme, men vil ikke ødelægge noget, hvis det er risikoen. Hvis det handler om "servicegaranti" er jeg ikke så nervøs for syrefri olie og den slags.
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » ons 28. jun 2017 17:29

Jeg har fundet ham her - som har nogle kondensatorer til en fair pris:

http://www.ebay.co.uk/itm/Beko-Capacito ... 1855531358

Det er fine specifikationer til de fem med små faradværdier og høj spænding.

Men det er nok dem ham fra Nagravox i Australien advarer imod. Ved ikke helt hvorfor?
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » ons 28. jun 2017 17:57

Og ham her - som har alle værdierne.
Her har jeg lige et spørgsmål.
Jeg linker til en 4700 microfarad 16v, men den er jo noget mindre og har ingen skrue til fastgørelse. Hvordan ligger det? Jeg er klar over at den slags er blevet mindre med årene, men er der noget jeg overser her?

http://www.ebay.co.uk/itm/201687228906
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf dela » ons 28. jun 2017 18:11

Lige en kommentar til smøring (jeg kender desværre ikke så meget til A80): Studer/Revox anbefaler at sinterlejer smøres med Isoflex PDP65, og det samme gør Kudelski for Nagra-maskinerne. Og jeg har aldrig oplevet selv rimeligt gamle maskiner (1960-1965), hvor olien er andet end i perfekt stand, og det synes jeg indikerer, at det er en god og holdbar løsning...

Jeg har købt små flasker PDP65 hos revox-online.de; det er ikke helt billigt (ca. 80 kr. for 5 ml), men i praksis bruger man meget lidt ad gangen, så det er ret drøjt.
dela
 
Indlæg: 112
Tilmeldt: 21 jan 2013
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Studer A80

Indlægaf his067 » ons 28. jun 2017 18:14

gunnarlangemark skrev:
his067 skrev:Jeg havde et tilsvarende problem med den højre spole på min G36: det var bunden af lejet som havde indtørret fedt. Har du renset det? evt kan du efterfølgende have 'overspændt' bunden i lejet: der skal ikke meget til.


OK. Meget interessant. Jeg har ikke "rodet med" lejet. Og den startede jo godt ud da jeg fik den. Og den spoler fint. Men det er jo noget andet "træk" når den optager.
Der sidder jo en motor direkte koblet på den spole. Men jeg vil helt bestemt tjekke det ud.

Er der nogen der ved hvor alvorligt det er med de der advarsler om at man KUN må bruge en ganske bestemt olie og smøring til de motorer?
Jeg har jo både symaskineolie og lejefedt som kan tåle meget høj varme, men vil ikke ødelægge noget, hvis det er risikoen. Hvis det handler om "servicegaranti" er jeg ikke så nervøs for syrefri olie og den slags.


Jeg havde den modsatte oplevelse af dela (hvis indlæg kom frem imens jeg skrev nedenstående).
Fedtet kan blive stift. Det gamle fedt i min G36 var stift og havde meget stor modstand i de første ti minutter eller så når jeg tændte (ligesom dit problem). Det kostede mig en udbrændt kapstanmotor i min G36: alle spolerne gik i 'open circuit'!

Her er et billede af lejebunden:
http://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=558&t=8373&p=74213&hilit=g36#p74213
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » ons 28. jun 2017 18:16

dela skrev:Lige en kommentar til smøring (jeg kender desværre ikke så meget til A80): Studer/Revox anbefaler at sinterlejer smøres med Isoflex PDP65, og det samme gør Kudelski for Nagra-maskinerne. Og jeg har aldrig oplevet selv rimeligt gamle maskiner (1960-1965), hvor olien er andet end i perfekt stand, og det synes jeg indikerer, at det er en god og holdbar løsning...

Jeg har købt små flasker PDP65 hos revox-online.de; det er ikke helt billigt (ca. 80 kr. for 5 ml), men i praksis bruger man meget lidt ad gangen, så det er ret drøjt.


Det vil jeg kigge på.
Jeg var imponeret da jeg åbnede indtil capstan-motoren for der lå "frisk" olie i "sumpen" (jeg ved godt det ikke er en sump - men alligevel) sammen med alt skidtet der var faldet ned ovenfra igennem snart 15 år.
Det vil være dejligt hvis det kan fortsætte. Jeg har faktisk ikke smurt motoren af samme grund - for jeg ville vide hvilken olie.
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf mcs_5 » ons 28. jun 2017 18:28

gunnarlangemark skrev:Jeg har fundet ham her - som har nogle kondensatorer til en fair pris:

http://www.ebay.co.uk/itm/Beko-Capacito ... 1855531358

Det er fine specifikationer til de fem med små faradværdier og høj spænding.

Hvor er specifikationerne?

Men det er nok dem ham fra Nagravox i Australien advarer imod. Ved ikke helt hvorfor?

No-name kondensatorer kan jo være noget kinesisk skrammel...

Her er italienske kondensatorer - med specifikationer:

http://www.pollin.de/shop/dt/NjYxOTk3OT ... 50_V_.html
http://www.pollin.de/shop/dt/MTYxOTk3OT ... 50_V_.html
http://www.pollin.de/shop/dt/NzYxOTk3OT ... 50_V_.html

Er det ikke 8, 10 og 20µF du skal bruge?

Fredmarantz skrev:Jeg kunne se, at de kondensatorer, som Mikkel (MCS_5) i går linkede til, overvejende er 450V's kondensatorer - hvad ville det kunne betyde i en A80? - ingenting? eller påvirke performance og holdbarhed?

Det betyder bare, at de kan tåle 450VAC - det giver højest lidt længere holdbarhed ved 230V...

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » ons 28. jun 2017 18:33

mcs_5 skrev:No-name kondensatorer kan jo være noget kinesisk skrammel...

Her er italienske kondensatorer - med specifikationer:

http://www.pollin.de/shop/dt/NjYxOTk3OT ... 50_V_.html
http://www.pollin.de/shop/dt/MTYxOTk3OT ... 50_V_.html
http://www.pollin.de/shop/dt/NzYxOTk3OT ... 50_V_.html

Er det ikke 8, 10 og 20µF du skal bruge?

Mikkel


Jo, du har ret. Hvis dem du linker til er italienske, vil jeg foretrække dem. For jeg tænker nok ham englænderen har kinesere.
Jeg har brug for 8, 10 og 20µF samt 22000, 10000 og 4700µF i 16v.
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » ons 28. jun 2017 18:40

Den eneste jeg ikke kan finde noget af hos Pollin er 22000µF.
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

ForegåendeNæste

Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 67 gæster