Studer A80

Spaghetti sektionen

Re: Studer A80

Indlægaf mcs_5 » ons 28. jun 2017 18:49

gunnarlangemark skrev:Jeg har brug for 8, 10 og 20µF samt 22000, 10000 og 4700µF i 16v.

De tre første er motorkondensatorer.

Her kan jeg finde 4700: https://www.reichelt.de/Becher-Elkos/4- ... ARCH=%252A
og 10000: https://www.reichelt.de/Becher-Elkos/10 ... ARCH=%252A

Jeg kan ikke lige finde en 22000 med gevindtap i bunden, til en rimelig mængde penge...

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » ons 28. jun 2017 19:48

Nu har jeg bestilt 3ml olie til motorsmøring hos en revox-pusher på ebay, motorkondensatorer hos Pollin og de andre 10000 og 4700 µF hos Reichelt.
Mangler 22000 20 µF 16v, som jeg så må ud og finde.
Det blev vel knap 500 kroner med det hele.
Det er noget andet end 3000.
Jeg mangler dog de små kondensatorer på printene. Men nu ser vi ad hvornår jeg kan gå i gang med dem. Først skal hoveddelene fixes.
Jeg tror det er meget fint med de kondensatorer I har hjulpet mig med at finde.
:Thumpsup:
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » ons 28. jun 2017 20:04

Men ville man i givet fald kunne bruge en sådan her?

https://www.conradelektronik.dk/Elektro ... 28_0245812
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf Fredmarantz » ons 28. jun 2017 20:18

Hvordan ser den originale ud? Er den med gevindtap?

Nu er jeg selv en "hardliner", hvad angår originalitet - og når tingene er slidte og behøver udskiftning, så leder jeg efter den komponent , som ligner eller er lig med den gamle. Når det kommer til kondensatorer, så kan jeg give køb på større voltage og bedre temperaturtolerence.

Så "Freddy-versionen" her er, at jeg vil finde en kondensator med samme montering som den gamle og med den samme uF-værdi - med med højere voltage.

Den gevindtap - har den en elektrisk funktion? - er gevindtappen en stelforbindelse?

Jeg tror, at du har gjort et godt valg med de Europæiske/Italienske kondensatorer - bare fordi.....jeg tror mere på dem. Jeg ville fortsætte ad den sti - men lede grundigt.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » ons 28. jun 2017 22:20

Jeg kan sagtens følge dig. Jeg vil også helst have en med gevindtap. Det er dog ikke en af dem der har markeret en stelforbindelse (den er isoleret), så det er ikke grunden. Grunden er den samme som din: Det skal være så originalt og godt som muligt. Og ja, jeg går efter bedre voltage og temperaturtolerans, hvis det fås uden at koste en herregård. Fattigfar her, har lige brugt 2-300 kroner ekstra på kvalitet. Også fordi det giver mig mere ro i maven.

Her er i øvrigt link til en lille film med den let forbedrede tilstand for trykruller:

https://goo.gl/photos/9KFXrxCTzartNuqR9
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf Fredmarantz » ons 28. jun 2017 22:47

Trykrullens aktivering ser da NOGET bedre ud nu :thumbsup: . Tidligere indlæg vedr. dette gik jo bl.a. på, om der sad gl. fedt el lign, som lige skulle aktiveres"? - noget tyder på, at gymnastikken i sig selv kan have gjort noget godt for solenoiden (jeg ved ikke, hvad sådan en fætter hedder på dansk).
Kan sådan én renses? - eller det har du måske allerede været i gang med?

Den fjeder, som du sagde, at du havde gjort lidt i - den skal vel bare trække trykrullen tilbage til "not engaged" - position - ikke? - det kan vel næppe være den, som forhindrer trykrullen i at komme frem til bånd og hoveder? Jeg tror, at trækket i solenoiden er for slapt - men måske altså - lidt gymnastik?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » ons 28. jun 2017 23:04

Der var to problemer med trykrullearrangementet:
1) Hvis trykrullen var trukket helt tilbage hvor de to ruller IKKE rører båndet, så ville den ikke selv bevæge sig ind til capstanakslen uden et puf. Det vil den nu.
2) Når trykrullen så var på plads på capstanaksen - og man trykkede stop, så bevægede den sig ikke langt nok tilbage, så ved spoling rullede trykrullen mod båndet.
Nu trækker den tilstrækkelig langt tilbage til at rullerne er fri af båndet. Det har jeg opnået ved at stramme fjederen.
Der er stadig plads til at gøre især de sidste 5 mm mere letløbende. Det vil jeg se på, når jeg er sikker på at jeg ved hvad jeg gør.
Mht servoerne (solenoider) - så ved jeg ikke om de skal smøres. Jeg spurgte om det lidt højere oppe i tråden, men det må jeg jo også finde ud af.
Der er egentlig ikke noget af mekanikken som ikke bevæger sig let.
Jeg har flere gamle tandberger og en philips, som jeg "øver mig" på - og de er helt forfærdelige med fastgroet mekanik. Jeg har et par beogram og de er slet ikke nær så slemme. Men studeren her - er meget renere, pænere og langt langt mere letløbende. Jeg ville ikke umiddelbart kunne sige, at der var noget der var "trægt". Det er kun fordi den har stået i 15 år - at jeg antager, at der MÅ være noget, som er groet lidt fast.
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf Fredmarantz » ons 28. jun 2017 23:47

Nu har jeg lige siddet og hygget mig lidt med servicemanualen, som jeg selvfølgelig forstår rigtig meget af :thumbsup: :Skor:

Men jeg noterer mig, at i afsnit 4.1.2 faktisk er beskrevet pinchroller og Andruckrolle-funktion og kalibrering. Hvis du er teknisk læser og forstår disse ting - er der måske lidt hjælp at hente her?

Desuden læste jeg lige i samme afsnit, at hvis maskinen står i Edit-mode at rullerne ikke går helt ind...bare lige så du er med på den...

ftp://ftp.studer.ch/public/Products/Rec ... p_Serv.pdf

Jeg ved heller ikke, hvilken version din maskine er - men spændende er det da....

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » ons 28. jun 2017 23:51

santashooter skrev:Hej der - Det var da godt nok en sexet maskine!

jeg synes ikke nødvendigvis det ligner en elektrisk ting, men mere noget mekanisk.
Jeg ville forsøge mig med rens, affedtning og fin-smøring med symaskine-olie.
selvfølgelig skal der også tjekkes elektronik - først ville jeg gå visuelt til værks, er der nogle ting der buler, ser ud til at have været varme osv.

men først og fremmest ville jeg sige rens, rens og atter rens - jeg finder at fejlsøgning er nemmere på et rent og velsmurt arbejdsbord...



Jeg er sikker på at du har ret. I det hele. Sådan som jeg vil gå frem - bliver det gradvis. Jeg skal lære mekanikkerne at kende lidt langsomt. For selvom det er en smukt designet og overskuelig og forståelig maskine, så kan jeg kun lidt ad gangen sætte mig ind i den. Det vil tage lidt tid. Jeg har nu været den overfladisk igennem en gang og lidt grundigere en gang. Den er - nu jeg har fået det (meste af det) møg der var i den ud - egentlig meget pen. Kontakterne var - også før jeg rensede dem - pæne og ikke anløbne. Men selvom jeg er imponeret over dens "ungdommelige bevægelighed i alle led" - har du givetvis ret i, at den alligevel har lidt nykker i den retning. Dem vil jeg pille forsigtigt ud af den lidt efter lidt.

Jeg har allerede fået trykrulleproblemet til at gå helt væk - men regner med at kunne forbedre det endnu mere.

Men problemet med at den ikke optager, er jeg faktisk ret overbevist om er elektrisk. Jeg har dog ikke kunnet udtænke hvordan endnu. Nu får den nye motorkondensatorer og så håber jeg det giver lidt mere "spark" i den. Men jeg er ret meget i tvivl om hvorvidt det kan være det der er galt - med den opførsel (som kan ses på videoerne).
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » tors 29. jun 2017 00:46

Fredmarantz skrev:Nu har jeg lige siddet og hygget mig lidt med servicemanualen, som jeg selvfølgelig forstår rigtig meget af :thumbsup: :Skor:

Men jeg noterer mig, at i afsnit 4.1.2 faktisk er beskrevet pinchroller og Andruckrolle-funktion og kalibrering. Hvis du er teknisk læser og forstår disse ting - er der måske lidt hjælp at hente her?

Desuden læste jeg lige i samme afsnit, at hvis maskinen står i Edit-mode at rullerne ikke går helt ind...bare lige så du er med på den...

ftp://ftp.studer.ch/public/Products/Rec ... p_Serv.pdf

Jeg ved heller ikke, hvilken version din maskine er - men spændende er det da....

Vh
Freddy


A80-R er modelbetegnelsen.
Jeg har fundet ud af hvordan man skal dreje på luft-dæmperen. Der sidder et lille hul i bunden, som kan dækkes helt eller delvis - og på den måde får luften til at sive hurtigere eller langsommere ud, således at bevægelsen bliver mere eller mindre blød. Måske kan jeg vise det på et tidspunkt.
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf Sorenki » tors 29. jun 2017 14:04

gunnarlangemark skrev:Desuden læste jeg lige i samme afsnit, at hvis maskinen står i Edit-mode at rullerne ikke går helt ind...bare lige så du er med på den...

Freddy



Det med Edit mode lyder faktisk rigtigt plausibelt ift opførslen - jeg husker at min studer-a807 gjorde noget der mindede om i edit-mode.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » tors 29. jun 2017 15:01

Det med at trykrullen ikke går på capstanakslen i edit mode, er jo rigtigt. Det er også på den måde spolemotorerne kan bruges til at flytte båndet ganske lidt frem og tilbage.
Og det gør min A80 også helt korrekt.
Problemet med mekanikken er, at der ikke helt er nok bevægelse frem og tilbage. Jeg har nu justeret den, så trykrullen lige rammer båndet når den spoler, men ikke så meget. Den bliver altså berørt af båndet, hvilket ikke er skide godt, men så kan servoerne få fat i mekanismen og bevæge den ud og ind både i play og edit mode.
Hvis jeg får styrket servoerne (mere strøm), så vil de kunne trække rullerne ind, selvom jeg lader dem gå længere ud når servoerne slipper (slipper strømmen = 0 træk). Jeg mistænker stærkt, at det er noget kondensatornoget, som ikke helt holder målene længere.

Har i øvrigt lavet en lille video mere. Og et par billeder.
Der sidder to kondensatorer på 100 nF (som også er modstande? 100ohm) - ved startkontakten, som måske er lidt anløbne. De kan måles til knap 120 nF, men jeg kan ikke helt vurdere dem. De kan jo godt holde det mål, uden at kunne holde belastning.

jeg fortsætter ufortrødent.

https://photos.google.com/photo/AF1QipM ... ttgerV-CFI

https://goo.gl/photos/aim1eKh9WgAozKf47
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf X-ray » tors 29. jun 2017 15:26

Dengang jeg rodede med den slags - Solenoid/actuator - og de lavede fejl/ravage, var fejlen ofte at en skive inden i, over tid, blev slået i stykker. Efterfølgende kunne den så sætte sig i klemme - med nedsat funktion til følge..!
Skiven blev blot fjernet - stemplet renset og en lille smule olie kom i.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » tors 29. jun 2017 16:53

De kører bare så glat, synes jeg.
Men lad os et øjeblk antage at du har ret. Hvordan "føles" det så?
Der er ligesom et lille blidt "hak" i den sidste del af bevægelsen ind mod helt "åben", som der også skal trækkes ud over fra helt åben til den lukker sig. Det føles lidt som om der er et lille vejbump.
Hmmm. Måske har du ret.
Men jeg er bare ikke ret meget for at skille det hele ad - for det er givetvis et helvede at indstille det korrekt igen. Og selvom det er et problem jeg vil have løst, så er det et mindre et af slagsen.
Og som mit svar her også indikerer - så har jeg brug for at tage tid, til at lære den at kende, så jeg ikke agerer for aktivt alt for hurtigt. Måske har jeg også dummet mig ved at stramme fjederen. For hvis jeg kan få det til at glide endnu glattere, så vil den være for stram. Heldigvis har jeg andre fjedre og kan sikkert få lavet noget, men alligevel.
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » tors 29. jun 2017 16:56

Jeg har i øvrigt lavet et lille album med billeder af alle kortene. Jeg er ved at lave en liste over elektrolytter - til når de skal skiftes. Den ses under kortene - med synlig del hvor der ses hvad jeg har noteret.
Der er andre kondensatorer. Måske skal jeg også skifte nogle af dem?
Dem jeg har noteret er vist meget standard: 22, 47, 220, 1000uF.

https://goo.gl/photos/h2HbxqURQtt1hA2D8
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

ForegåendeNæste

Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 67 gæster