Studer A80

Spaghetti sektionen

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » man 10. jul 2017 23:17

Jeg kunne ikke dy mig, så jeg gik ud og målte med voltmeteret.
Der var -11.7 v på minus siden
Og der var 18 v på plus siden.
Så tog jeg kortet ud for at kigge på det.
Her mærkede jeg først, at det sad løst i stikket på bagsiden. Aha! tænkte jeg. Så jeg tog for forsøgets skyld en rulle isolerbånd og satte to lag på bagsiden af kortet, hvorved det straks sad mere fast.
Da jeg tændte igen - brummede det dog stadig. Men alligevel.

Så kiggede jeg nærmere på de to potmetre. R5 var problematisk (det der stiller plus-siden).
For det første var det "løst" - det vippede, så der ikke var forbindelse ml banen og kullet.
Jeg forsøgte at stramme det lidt og mærkede straks, at omløberen med kullet var ved at knække.
Så er gode dyr rådne. Jeg forsøgte at lodde en lille tråd på (lup og hele lortet) - men det lykkedes ikke rigtig. Jeg fik dog en lille lodning på. For at få det til at "sidde fast" - viklede jeg isolerbånd om, da jeg havde lykkedes med at ramme +11,7 på voltmeteret. Der sidder det nu.

Da jeg tændte for strømmen, var brummet på højttaleren væk.
Så var jeg glad.

Og så tænkte jeg, at jeg er så træt - at jeg laver fejl hvis jeg bliver ved.
Der er stadig noget netbrum.
Men det er langt svagere - og det er - så vidt jeg kan høre, ikke på monitor-højttaleren, men ovre ved motoren og motorkondensatorerne. (Jeg har forsøgt at lokalisere det med et "hørerør".
Den del havde jeg ude igår og rode med.
Noget tyder på, at jeg skal rode videre.
Men det bliver først i morgen aften.

Det har alligevel været en god dag.

/g
Senest rettet af gunnarlangemark tirs 11. jul 2017 07:47, rettet i alt 1 gang.
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » man 10. jul 2017 23:29

I øvrigt har jeg siddet og stirret mig blind på mine lodninger. Og der kan sagtens være noget der - men det var alligevel ret godt for selvtilliden, at det var noget jeg ikke havde pillet ved før.
Men jeg har jo "bakset" med kortet før - og har formodentlig forårsaget en eller anden forrykning.
Der er tale om et linært 1kOhm potmeter, som burde være til at skaffe og skifte ud.

http://www.ebs-electronic.dk/RM-063+065%20data.pdf
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » tirs 11. jul 2017 18:12

Jeg har været i Odense til cancer-tjek og min seneste scanning viste "ingenting".
Ikke at jeg er rask, men der er ikke tydelige metastaser.
Jeg har begået en lille kørevideo - hvis det skulle interessere nogen:
https://www.facebook.com/langemark/vide ... 6745026120

Nævner endda Studeren.

Og det fik jeg lyst til at nævne - fordi jeg er glad og fordi det sætter lidt i perspektiv, at jeg er kommet herind.
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf LarsW » tirs 11. jul 2017 19:22

Hej Gunnar.

Har ikke facebook , jeg er meget gammeldags trods mine snart 54 år.

Men følger op på din tråd :thumbsup:

Du skrev følgende:
Jeg kunne ikke dy mig, så jeg gik ud og målte med voltmeteret.
Der var -11.7 v på minus siden
Og der var 18 v på plus siden.


De +18 volt DC du målte på + 12 volt DC på dit Stabilizer kort 1.080.988 til de to Audio
Reproducere Amplifier kort 1.080.986, øøømmm PAS på med overspænding
på disse to kort :QQS: Det er 6 volt overspænding i forhold til de +12 Volt Dc,
og du kan risikere at de to Audiokort til ch1 og ch2 ( Reproducere amplifier 1.080.986 )
tager skade. Det skulle vi da gerne undgå, men godt at havde focus på trimmepotmeteret
R5 , 1 Kohm. Det SKAL skiftes, men gør mig den tjeneste at når du har skiftet dette
trimmepotmeter, at du piller de to Reproducere kort 1.080.986 ud og ligger dem på dit arbejdsbord.
Når du har skiftet R5 til justering af de +12 volt Dc og sat kortet i igen. Så justere du de
+ 12 Volt Dc og - 12 Volt Dc UDEN de to Reproducere kort ( Audiokort til play-back ) og
derefter når dette er på plads, så kan du roligt sætte de to kort i igen, men check de + 12 volt Dc og
- 12 volt når du har sat de to kort i igen. Det hedder at justere Dc spænding UDEN belastning
og dernæst checke spændingen + 12 volt Dc og -12 volt Dc MED belastning og evt. efterjustere
de to spændinger.

Når du alligevel er i gang, skal du checke Dc-regulatorkort ( Stabilizer tape transport
board 1.080.370-81 ) det finder du på side 141. Diagrammet finder du på side 142.

Her skal du være lidt varsom, idet at jeg vil ikke have at du følger justeringsprocedure helt slavisk.
Den finder du på side 43 under punkt 4.2.1 , du skal tjekke følgende med dit multimeter: TP1 er stel
( sort ledning på dit multimeter ) , tjek de 5.8 volt Dc på TP 5 , efterjustere på R10/R29 hvis nødvendigt.
Check dernæst de - 5.8volt Dc på TP 4 og dernæst + 24 volt Dc på TP 3. Derefter checke + 20 volt Dc
på TP 2 , evt. efterjustere på R33/R1 med dit multimeter. Men meget gerne også med scop måling,
så vi kan se hvor meget rippel der er på Dc.
MEN hold lige fingerne væk fra opjustering af R28/R2 dette er en strømbegrænser til de + 20 volt Dc
og de 24 volt Dc. Det kræver lige nogle ting bla. en modstand på 4-5 ohm på 50-75 watt og du skal justere
til 4 Ampere :QQS: , så vent med dette punkt.

Håber at du kan bruge disse oplysninger til noget og at du forstår dette.

Mvh.
LarsW
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW
 
Indlæg: 520
Tilmeldt: 28 feb 2011
Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Re: Studer A80

Indlægaf his067 » tirs 11. jul 2017 20:07

gunnarlangemark skrev:Jeg har været i Odense til cancer-tjek og min seneste scanning viste "ingenting".
Ikke at jeg er rask, men der er ikke tydelige metastaser.
Jeg har begået en lille kørevideo - hvis det skulle interessere nogen:
https://www.facebook.com/langemark/vide ... 6745026120

Nævner endda Studeren.

Og det fik jeg lyst til at nævne - fordi jeg er glad og fordi det sætter lidt i perspektiv, at jeg er kommet herind.

Cancer er noget lort. Det er godt at vide at du er uden metastaser for jeg har nydt dine indlæg. Long May they last. :thumbsup:
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » tirs 11. jul 2017 21:48

LarsW skrev:
Du skrev følgende:
Jeg kunne ikke dy mig, så jeg gik ud og målte med voltmeteret.
Der var -11.7 v på minus siden
Og der var 18 v på plus siden.


De +18 volt DC du målte på + 12 volt DC på dit Stabilizer kort 1.080.988 til de to Audio
Reproducere Amplifier kort 1.080.986, øøømmm PAS på med overspænding
på disse to kort :QQS: Det er 6 volt overspænding i forhold til de +12 Volt Dc,
og du kan risikere at de to Audiokort til ch1 og ch2 ( Reproducere amplifier 1.080.986 )
tager skade. Det skulle vi da gerne undgå, men godt at havde focus på trimmepotmeteret
R5 , 1 Kohm. Det SKAL skiftes, men gør mig den tjeneste at når du har skiftet dette
trimmepotmeter, at du piller de to Reproducere kort 1.080.986 ud og ligger dem på dit arbejdsbord.


Jeg skyndte mig at regulere ned til 12v på potmeteret. Og selvfølgelig skifter jeg det og det andet, når jeg får skaffet dem.
Jeg skal nok tage de to reprod kort ud imens.


Når du har skiftet R5 til justering af de +12 volt Dc og sat kortet i igen. Så justere du de
+ 12 Volt Dc og - 12 Volt Dc UDEN de to Reproducere kort ( Audiokort til play-back ) og
derefter når dette er på plads, så kan du roligt sætte de to kort i igen, men check de + 12 volt Dc og
- 12 volt når du har sat de to kort i igen. Det hedder at justere Dc spænding UDEN belastning
og dernæst checke spændingen + 12 volt Dc og -12 volt Dc MED belastning og evt. efterjustere
de to spændinger.


Det skal jeg gøre.


Når du alligevel er i gang, skal du checke Dc-regulatorkort ( Stabilizer tape transport
board 1.080.370-81 ) det finder du på side 141. Diagrammet finder du på side 142.

Her skal du være lidt varsom, idet at jeg vil ikke have at du følger justeringsprocedure helt slavisk.
Den finder du på side 43 under punkt 4.2.1 , du skal tjekke følgende med dit multimeter: TP1 er stel
( sort ledning på dit multimeter ) , tjek de 5.8 volt Dc på TP 5 , efterjustere på R10/R29 hvis nødvendigt.
Check dernæst de - 5.8volt Dc på TP 4 og dernæst + 24 volt Dc på TP 3. Derefter checke + 20 volt Dc
på TP 2 , evt. efterjustere på R33/R1 med dit multimeter. Men meget gerne også med scop måling,
så vi kan se hvor meget rippel der er på Dc.

Jeg skal nok finde scopet frem og se om jeg kan få det indstillet rigtigt og få det til at køre.
Men ellers vil jeg gennemgå de ting du skriver.
Så vidt jeg kan forstå, er vi igang med at få sat spændingerne rigtigt på hele maskinen.


MEN hold lige fingerne væk fra opjustering af R28/R2 dette er en strømbegrænser til de + 20 volt Dc
og de 24 volt Dc. Det kræver lige nogle ting bla. en modstand på 4-5 ohm på 50-75 watt og du skal justere
til 4 Ampere :QQS: , så vent med dette punkt.

Håber at du kan bruge disse oplysninger til noget og at du forstår dette.

Mvh.
LarsW


Du kan tro, at jeg kan bruge det til noget. Det er en stor hjælp. Og det er meget pædagogisk.
4 Ampere er jo en del ...
Jeg kan se, at der skal være 4A på den samlede kortdel - når jeg kigger på diagrammerne.
Så sad jeg og kiggede på disse to: http://www.ebay.com/itm/Studer-mains-fi ... SwGotWqmF7
http://www.ebay.com/itm/Studer-Mains-Fi ... SwdzVXlDuk

Og så tænkte jeg - om det mon er noget man skal i gang med på et tidspunkt?
Og om netbrummet kunne stamme helt tilbage fra hvor strømmen kommer ind.
Jeg har ikke kigget på det.
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » tirs 11. jul 2017 23:41

Jeg har foretaget målinger på de punkter på kort 370, som du angav.
Alle målinger er ret præcise (fandt min fars gamle lab-multimeter frem. Det virker vist fint).
TP5 = +5.81V
TP4 = -5.83V
TP3 = +24.18
TP2 = +20,02
:thumbsup:

Jeg vil eksperimentere lidt mere med oscilloscopet. Men jeg tror at det ikke bare er mig der betjener det forkert.
Ellers vil jeg gerne køre forbi og hente det du tilbød mig. Jeg har prober og det hele. Det kunne blive spændende.

NU nærmer min sengetid sig. Det har været en lang dag.
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » ons 12. jul 2017 08:53

Nå, men morgenens nyhed er, at netbrum er væk. Jeg kan knap høre at maskinen er tændt, når den står stille. Så nu må jeg kigge grundigere på andre ting ved maskinen - for at få trimmet den endnu mere.
Men jeg skal da lige forsøge, at få noget ripple på et scop. ;)
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf LarsW » ons 12. jul 2017 18:50

Hej Gunnar.

Du skriver følgende:
Så vidt jeg kan forstå, er vi igang med at få sat spændingerne rigtigt på hele maskinen.

Det er nemlig rigtig, alfa og omega er for en sådan maskine som alt andet elektronik, at strømforsyningen er helt op " køre ".

Så skriver du også følgende:
Så sad jeg og kiggede på disse to: http://www.ebay.com/itm/Studer-mains-fi ... SwGotWqmF7
http://www.ebay.com/itm/Studer-Mains-Fi ... SwdzVXlDuk

Og så tænkte jeg - om det mon er noget man skal i gang med på et tidspunkt?
Og om netbrummet kunne stamme helt tilbage fra hvor strømmen kommer ind.
Jeg har ikke kigget på det.


Du har strøm på maskinen, div. filtre på primær side af din traffo vil jeg ikke bekymre mig om
de er mange gange lavet til at fjerne evt. Dc + spikes fra nettet.
Spild af tid og penge at bruge på, du har liv i maskinen det vil sige at der også er " hul igennem" filteret.

Jeg har foretaget målinger på de punkter på kort 370, som du angav.
Alle målinger er ret præcise (fandt min fars gamle lab-multimeter frem. Det virker vist fint).
TP5 = +5.81V
TP4 = -5.83V
TP3 = +24.18
TP2 = +20,02


Så langt så godt ;)

Ellers vil jeg gerne køre forbi og hente det du tilbød mig. Jeg har prober og det hele. Det kunne blive spændende.


Jo da, har fundet det frem til dig , men husk at have proberne med til scopet de skal lige justeres til scopet.
Et sådan et scop har nemlig et sådan kalibreringspunkt. Scopet fejler ingenting, men er lidt anderledes i forhold
til dem jeg har, men ellers rimmelig simpelt at betjene.
Send en pm , jeg har fri fra jobbet på fredag hvis det er, så der kan jeg godt afsætte noget tid til dig efter kl 13,
hvis det er.

Men jeg skal da lige forsøge, at få noget ripple på et scop.


Jo da, se på side 142 nederst i højre side på diagrammet på det Dc-regulator kort ( stabilizer 1.080.370-81 )
Der står div. tolerancer for ripple , men er jeg sku ikke helt sikker på at det holder 100 % , idet der ikke står umiddelbart hvordan de lige har målt dette , men et scop til at måle ripple er det man normalt bruger.
Være lige obs. på at Studer har haft lidt travlt med dette punkt.

Der står under tolerancer for ripple på Tp 4 = + 5.8 Volt DC , U ripple < 1 mVolt ( millivolt )
og Tp 5= + 5.8 Volt Dc , U ripple < 1 mVolt ( millivolt )

Dette skal rettes til Tp 4 = - 5.8 Volt Dc, en trykfejl fra Studers side af.

:Tanke: Tror at de har målt m.m. disse ripple spændinger, uden nogen form for belastning, dvs. helt uden kort m.m.

Når men grubler lige lidt over din Zero location fejl, men den kan vi vende tilbage til senere.

Mvh.
LarsW
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW
 
Indlæg: 520
Tilmeldt: 28 feb 2011
Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Re: Studer A80

Indlægaf LarsW » fre 14. jul 2017 10:24

Hej Gunnar, har brugt lidt tid på dette punkt i går aftes:

Når men grubler lige lidt over din Zero location fejl, men den kan vi vende tilbage til senere.


Læs side 58, punkt 4.4 Omkring " Zero locator 1.080.395 "
Specielt omkring dette " The jumper connector on the counter decoder board 1.228.811 must be set
to negative indication " .
Dit " Counter decoder decoder board 1.228.811 " finder du på side 157 og diagram på side 158.
Denne jumper S1, står den rigtigt, den skal stå på Pos + Neg. ( selv om de skriver negativ indication )
skal den stå i denne position , den anden position for S1 er " Only Pos ".
Evt. kan det være at den jumper mangler, står forkert, eller er dårlig ( ingen ordentlig forbindelse ).
Dette kunne være en mulighed for, at Zero Location ikke virker.

Når men vi ses senere i dag.

Mvh.
LarsW
Senest rettet af LarsW fre 14. jul 2017 12:15, rettet i alt 1 gang.
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW
 
Indlæg: 520
Tilmeldt: 28 feb 2011
Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Re: Studer A80

Indlægaf Fredmarantz » fre 14. jul 2017 10:39

Hvor fedt, at i nu er to "nørder" - der kaster sig ind i kampen,,,,det er rigtig spændende om i får has på de små uregelmæssigheder på maskinen.

Husk gerne, af hensyn til os, der følger med på sidelinien, at holde os opdaterede med hvilke fejl i finder og hvordan i udbedrer dem :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » fre 14. jul 2017 12:12

Fredmarantz skrev:Hvor fedt, at i nu er to "nørder" - der kaster sig ind i kampen,,,,det er rigtig spændende om i får has på de små uregelmæssigheder på maskinen.

Husk gerne, af hensyn til os, der følger med på sidelinien, at holde os opdaterede med hvilke fejl i finder og hvordan i udbedrer dem :-)

Vh
Freddy


Jeg skal nok holde liv i tråden med lidt video, billeder og opdatering.
Nu skal jeg forbi og hente et Scop - og lære lidt om at bruge det. Så når jeg måske lige at kigge lidt på det - inden jeg drager til skovene i Blekinge med familien i en uge.
Og ellers kommer der mere i ugen efter.

Status nu er:
Maskinen kører og spiller forbløffende godt.
Der er ikke længere brum på lyden (men et lille knap hørbart brum hidrørende fra området omkring strømdelen).
Pinchroller mekanismen kører meget fint, men kan stadig finjusteres.
Jeg har rengjort, kontaktrenset og smurt stort set alt.

Og nu er vi i færd med at tjekke alle spændinger på kortene.

Jeg skal have skiftet et par potmetre.
Jeg har skiftet næsten alle Frako'er - men mangler at modtage en 22000 uF elektrolyt.
Jeg har skiftet to relæer.

Jeg skal have målt wow-flutter og være sikker på at jeg ved hvad jeg gør. Jeg har forsøgt - men skal lige prøve lidt mere med det meter jeg har fået hjem. De målinger jeg lavede tyder på, at der er 0.06% wow-flutter på.
Men det er ret usikkert.

Så forestår der en række målinger og justeringer af lydkvaliteten - hoveder (azimut og hastighed).


Jeg var nødt til at skaffe noget bedre grej at tjekke lyden på - så jeg hentede følgende to ting ude i brugtland:

Wharfedale, Emerald EM 95 - for 400 kroner.
technics su-v50 - for 150 kroner.

Det er bedre end det jeg havde i forvejen. For det er jo helt nyt for mig, at jeg går op i analog lyd igen.
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf Fredmarantz » fre 14. jul 2017 13:12

gunnarlangemark skrev:
Jeg skal nok holde liv i tråden med lidt video, billeder og opdatering.


Og det gør du jo også i særklasse :thumbsup: - keep it comin' :p

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Studer A80

Indlægaf ST-lab » fre 14. jul 2017 20:14

Mht. di wow & flutter måling, så skal du regne med at du måler det dobbelte af det faktiske, når du selv laver indspilningen. Se denne artikel: https://en.wikipedia.org/wiki/Wow_and_f ... easurement

Men ellers er 0,06% jo da spot on ved 19 cm/sek, så jeg tror ikke du skal bekymre dig om det. Hastigheden justeres med frekvenstæller, så sådan en må du så også se og få fat i... :ide:
mvh / ST-lab
Brugeravatar
ST-lab
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 01 aug 2013
Geografisk sted: Det mørke Vestjylland
Lokalitet: Holstebro

Re: Studer A80

Indlægaf Fredmarantz » fre 14. jul 2017 20:26

Sådan én har jeg, og den kan lånes i lang tid- til projektet er fuldbragt, hvis det skønnes nødvendigt. Jeg bruger den ikke pt. og i lang tid frem.

Det koster lidt porto.

vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

ForegåendeNæste

Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster