Studer A80

Spaghetti sektionen

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » fre 14. jul 2017 21:39

Holddaop. Der er gang i tråden.
Jeg var forbi LarsW, som havde masser af viden at øse af, et oscilloskop til mig og flere andre meget spændende ting, som jeg kommer til at åbne tråde om senere på sommeren. Altsammen magnetbånd-relateret.
Der skal arbejdes.

Jeg skal lige bruge en uges tid i Blekinge - og vender så stærkt tilbage.

Jeg har lige modtaget en meget tyk bog om "magnetic recording", som jeg nok tager med at bladre i.

Jeg lærer utrolig meget her. Og jeg nyder det.
Vil givetvis gerne låne frekvensapparatet. Med mindre jeg kan rigge op, så jeg kan få min mobil til at gøre det arbejde. Jeg har forskellige "apps", som vel egentlig bare skal fodres med lyden?

Da jeg målte wow-flutter huskede jeg hvad du havde sagt, SP-lab. Så jeg halverede ifht udslaget. Og det er rigtigt, at det lige holder sig indenfor specs.
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » fre 14. jul 2017 21:42

Ellers er der sådan én her:
https://www.wish.com/search/frequency%2 ... 195e87082a

Eller man kan bruge oscilloskopet.
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » søn 13. aug 2017 18:57

Jeg har jo haft noget ferie.
Og jeg er så småt igang igen.
Studeren vil jeg arbejde videre på.
Men jeg vil nok også åbne et par andre tråde om en Akai, en Tascam og en Nakamichi.
Det bliver bare ikke lige idag.

Jeg har haft besøg af en af mine "mentorer" her fra forum.
Og jeg har efterhånden fået et oscilloskop og et wow-flutter meter og nogle kalibreringsbånd og forskelligt andet - så jeg kan teste mere.

Jeg havde et bånd igennem studeren igår. Det havde "sticky shed syndrome". Det ser ud som på billedet.

https://goo.gl/photos/sMhA7UhykUGQ6pAY6

Jeg havde skubbet den pal frem - for at spole båndet tilbage, efter jeg var gået igang med at rense maskinen for de der brune flager. Så sad der sådan en plamage bagefter. :)

Men tråden er ikke død. Der kommer mere.
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf LarsW » søn 13. aug 2017 19:16

Jeg havde et bånd igennem studeren igår. Det havde "sticky shed syndrome". Det ser ud som på billedet.

https://goo.gl/photos/sMhA7UhykUGQ6pAY6


Hej Gunnar, håber ikke at det er nogle af de bånd jeg havde med til dig i tirsdags :(

Mvh.
LarsW
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW
 
Indlæg: 520
Tilmeldt: 28 feb 2011
Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Re: Studer A80

Indlægaf Anders » søn 13. aug 2017 19:24

gunnarlangemark skrev:Men jeg vil nok også åbne et par andre tråde om en Akai, en Tascam og en Nakamichi.

Uhhh, det glæder jeg mig til! Er det spole- eller kassettemaskiner?
Brugeravatar
Anders
 
Indlæg: 338
Tilmeldt: 12 sep 2010
Geografisk sted: København

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » søn 13. aug 2017 19:53

LarsW skrev:
Jeg havde et bånd igennem studeren igår. Det havde "sticky shed syndrome". Det ser ud som på billedet.

https://goo.gl/photos/sMhA7UhykUGQ6pAY6


Hej Gunnar, håber ikke at det er nogle af de bånd jeg havde med til dig i tirsdags :(

Mvh.
LarsW


Jo - der er flere af båndene.
Også et kalibreringsbånd (et tysksproget på 7" spole).

Jeg skal lige danne mig et overblik.

Men man renser jo bare. Desværre går båndet jo ret hurtigt til, så jeg skal skynde mig at få kalibreret inden det er for slemt.
Jeg tænker på at "bage" - men det er jeg bange for vil gøre båndet upræcist (forlænge/korte).
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » søn 13. aug 2017 19:56

Anders skrev:
gunnarlangemark skrev:Men jeg vil nok også åbne et par andre tråde om en Akai, en Tascam og en Nakamichi.

Uhhh, det glæder jeg mig til! Er det spole- eller kassettemaskiner?


Det drejer sig om en Akai gx635d - spole
En Nakamichi RX202-E - kassette
og en Tascam 122 MKIII - også kassette.

De skal alle tre igennem en større omgang, måske med undtagelse af Nakamichien, som er ganske sund, men mangler en "housing" omkring den berømte båndvende-mekanisme.
Jeg tænker på at fremstille en i plexiglas på min laser-skære-maskine. Det burde kunne lade sig gøre.
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » søn 13. aug 2017 19:59

I øvrigt har jeg haft målt hastighed på kalibreringsbåndet - og maskinen kører kører meget præcist. En 1000 Hz tone kører igennem ved 1001,9 Hz - altså 0.2% afvigelse.
Men jeg skal have lavet et setup, så jeg kan bruge oscilloskopet til at måle azimuth og jeg skal have sat det op så jeg kan finde ud af levels ved de forskellige frekvenser.
Men den er meget præcis igennem alle frekvenserne.
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf LarsW » søn 13. aug 2017 20:02

Super Gunnar :thumbsup: , så langt så godt.

Mvh.
LarsW
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW
 
Indlæg: 520
Tilmeldt: 28 feb 2011
Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Re: Studer A80

Indlægaf his067 » søn 13. aug 2017 20:50

gunnarlangemark skrev:De skal alle tre igennem en større omgang, måske med undtagelse af Nakamichien, som er ganske sund, men mangler en "housing" omkring den berømte båndvende-mekanisme.
Jeg tænker på at fremstille en i plexiglas på min laser-skære-maskine. Det burde kunne lade sig gøre.


Gunnar, jeg tror jeg har sådan en plexiglas tingest fra en RX202 liggende....Giv mig en dags tid så skal jeg se om jeg kan finde den.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » søn 13. aug 2017 20:54

LarsW skrev:Super Gunnar :thumbsup: , så langt så godt.

Mvh.
LarsW



Ja, jeg er glad. Og optimist. Og især er jeg glad for din hjælp. Den er guld værd.
Jeg har læst videre i manualen - for at få et overblik over ting er skal testes og justeres - og ikke mindst i hvilken rækkefølge.
Jeg er glad for, at jeg ikke er begyndt at stille på de små potmetre på lydkortene. Det er jo sådan, at hele mekanikken skal testes igennem og være så "tip-top" som den kan være, før jeg kan justere elektronikken (med udbytte). Min fornemmelse er, at der ikke er noget som er HELT galt. Men der var et par steder - hvor den måleopstilling jeg havde - ikke kunne være med. Det skal selvfølgelig gøres om.

Mht zero-locator:

Jeg fik loddet den lus vi talte om, men det løste ikke problemet. Jeg vil gennemgå de relevante kort endnu en gang og så må jeg gå i dybden med de ting, som det kan være. Heldigvis er det den feature jeg bedst kan undvære i lang tid. Så det irriterer mig ikke så meget som det kunne.
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » søn 13. aug 2017 20:55

his067 skrev:Gunnar, jeg tror jeg har sådan en plexiglas tingest fra en RX202 liggende....Giv mig en dags tid så skal jeg se om jeg kan finde den.


Det ville da være "vildt". :)
Wow!
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » lør 19. aug 2017 22:44

Nu lægger jeg lige lidt videolinks ind - med en forklaring på hvad jeg går og laver.
Der er en del, så jeg regner ikke med at I gider se det hele. Men jeg har også sorteret.
Måske skulle jeg ende med at klippe en lille film sammen til sidst.

Idag var det så måle- og justere-tid.

Jeg har justeret bremsemekanismen på de to spoler. Det fortæller jeg om her (3 min):
https://goo.gl/photos/u4ixVUqy4EyxqFmr7

Da det er på plads måler jeg lidt på bremseeffekten (2x1 min):
tilbage:
https://goo.gl/photos/TZN6FMvdX4MEgzSy6
og frem:
https://goo.gl/photos/g7guBG6ZbU3imib69


Og da jeg havde fået den del af båndmekanismen på plads, kunne jeg ikke dy mig for at rigge en lille måling til. Ikke fordi den er helt perfekt - der er en del små mulige fejlkilder, men den giver mig en idé om hvor galt det kan være. Det er ikke så galt. Det er en lang video (7 min) hvor jeg fumler en del. Men den viser også nogle værdifulde ting om Studerens tilstand.
Jeg har sat oscilloskop på og en frekvenstæller (på en gl. iPad):
https://goo.gl/photos/Zfy3HGjP8RSwb8yZA

Forskellen i niveau på de to kanaler skyldtes alene, at jeg ikke havde justeret oscilloskopet helt korrekt. Da det var korrekt, var de helt ens. Og de er fuldkommen perfekt alignet i azimuth. Så det varer nok et stykke tid før jeg kigger på det igen. Jeg skal i hvert fald have justeret pinch-roller mekanismen færdig før der sker noget.

Jeg havde glæde af oscilloskopet som jeg har fået. Og med lidt øvelse bliver det lettere for mig, at sætte det rigtigt op til en helt korrekt måling på alle frekvenser. (selvom det næppe er nødvendigt at bruge mere end en frekvens for at måle azimuth-afvigelser).

Jeg skal selvfølgelig også have styr på hvordan niveauet er på de forskellige frekvenser - så der skal stadig arbejdes med dette.

Det testbånd jeg kører med er til 38cm hastighed. Det er et godt bånd. Tak til den gavmilde sponsor.

Jeg har også taget målinger med wow-flutter meteret. Men det vil jeg lige sætte rigtigt op og vise med en video en anden dag. Jeg har ikke noget video af det nu.

Tidligere i sommer lavede jeg nogle ting. Jeg havde mange af modulerne ude og gøre rent og smøre.
Her er et par videoer af at jeg justerer båndtallerkenernes spindeler - hvoraf den ene er pænt skæv.
Jeg frygter at det medfører at spolerne står og "wobler" og at det forplanter sig som wow-flutter. Derfor fixer jeg det.

Først en introduktion (4 min):
https://goo.gl/photos/hUuwyQV1g2EHXVro6

En lille måling af skævheden i spindelen (1 min):
https://goo.gl/photos/YsoScBHxRL8EH1TD7

En måling direkte på motoraksens top (ja, det kan gøres bedre og der er også andre målinger jeg gjorde, men ...)
https://goo.gl/photos/bTHJriSdUxHXB4nG7
Og på tallerkenfæstet (i mangel af bedre udtryk)
https://goo.gl/photos/LnKbY8byeiBMnu1S8

Jeg lagde en lille mellemskive ind i selve tallerkenen - således at den fik vippet spindelen rigtigt. Det er ikke en prof. justering, men jeg tror den virker for nu.
Har desværre ingen video (ved ikke hvorfor - blev vel forstyrret).

Fortsættelse følger naturligvis.
Det her var en ordentlig omgang.
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf LarsW » søn 20. aug 2017 10:38

Flot arbejde Gunnar :thumbsup:

Nu skal du blive lidt mere fortrolig med dit scop, bla. med at anvende "trig level" m.m.
på scopet, så billedet af begge kanaler står stille.

Mvh.
LarsW
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW
 
Indlæg: 520
Tilmeldt: 28 feb 2011
Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » søn 20. aug 2017 10:51

Ja, jeg skal bruge et par timer med det - uden at jeg sidder og optager video samtidig.
Så hvis jeg stiller på trig. level kan jeg få biledet til at stå stille i stedet for at vandre vandret?

Jeg er nu ret glad for, at kunne se hvordan de to sinuskurver følges pænt ad. Og når jeg indstiller de to kanaler ens, så er de også lige høje.

Jeg glæder mig i øvrigt til at lave en video hvor jeg bruger wow-flutter meteret.
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

ForegåendeNæste

Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster