Philips EL 3501

Spaghetti sektionen

Philips EL 3501

Indlægaf hifibacillen » tors 14. dec 2017 22:09

Hej er blevet tilbudt sådan en maskine i Sverige, men er aner ikke noget om modellen var faktisk ikke
klar over at Philips tilbage i tiden havde lavet spolebåndoptagere som profesionelle studiomaskiner.

Er der nogle der kender sådan en sag, er det overhovedet muligt at få reservedele til sådan en hvis den går i stykker
tonehoveder, capstangsruller osv. den er vel fra omkring et sted i 1950erne.
Er det solide maskiner sådan nogle gamle profesionelle studiomaskiner.

Den vejer jo sikkert også en masse og hvad værdi har sådan en maskine.
Han siger den er i samme liga som Revox og Studer.

https://youtu.be/PO9nzwqps0Q
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
hifibacillen
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 23 okt 2015
Lokalitet: Herning

Re: Philips EL 3501

Indlægaf Tonni » tors 14. dec 2017 23:29

Jeg vil sige værdien er afhængig af funktionen, og især af hovedernes stand.
Men næppe særlig kostbar.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Philips EL 3501

Indlægaf Louis » fre 15. dec 2017 11:45

Tonni skrev:Jeg vil sige værdien er afhængig af funktionen, og især af hovedernes stand.
Men næppe særlig kostbar.


Der er desværre ikke så meget værdi i de lidt mere sjældne eller obskure modeller. Måske pga. at reservedele kan være svære at skaffe.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Philips EL 3501

Indlægaf Fredmarantz » fre 15. dec 2017 11:52

Louis skrev:
Tonni skrev:Jeg vil sige værdien er afhængig af funktionen, og især af hovedernes stand.
Men næppe særlig kostbar.


Der er desværre ikke så meget værdi i de lidt mere sjældne eller obskure modeller. Måske pga. at reservedele kan være svære at skaffe.


Lige præcis :p .

Selv om maskinen måske er supergod, så er det et alvorligt issue, hvis man ikke kan fremskaffe reservedele. Sådan en fætter er fuld af bevægelige dele - også gummidele og sliddele (herunder tonehoveder) - og er disse dele sjældne at finde, så kan man stå med en god brevvægt i stedet for en god båndoptager.

Normalt er det tilrådeligt at finde maskineri, hvor reservedele er tilgængelige.

Jeg behøver vel kun at nævne Revox -

hvis man går ind på Ebay.de eller Worldwide og ser, hvad der dér er til salg af Studer/Revox-reservedele - så vil man unægtelig fyldes af en tryghedsfølelse - da man kan se, at man nærmest kan få alle dele, bare man betaler.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Philips EL 3501

Indlægaf Fredmarantz » fre 15. dec 2017 11:57

Men altså.....sådan en Philips-maskine dér er skisme lækker alligevel...

Jeg vidste ikke, at de havde lavet sådan nogle.

Hvis man selv er ferm til at reparere båndoptagere, og ved, hvad man skal gøre og skaffe - har lidt fingersnilde, så vil det være lidt mere "safe" at købe en sådan maskine.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Philips EL 3501

Indlægaf Louis » fre 15. dec 2017 11:57

Fredmarantz skrev:
Louis skrev:
Tonni skrev:Jeg vil sige værdien er afhængig af funktionen, og især af hovedernes stand.
Men næppe særlig kostbar.


Der er desværre ikke så meget værdi i de lidt mere sjældne eller obskure modeller. Måske pga. at reservedele kan være svære at skaffe.


Lige præcis :p .

Selv om maskinen måske er supergod, så er det et alvorligt issue, hvis man ikke kan fremskaffe reservedele. Sådan en fætter er fuld af bevægelige dele - også gummidele og sliddele (herunder tonehoveder) - og er disse dele sjældne at finde, så kan man stå med en god brevvægt i stedet for en god båndoptager.

Normalt er det tilrådeligt at finde maskineri, hvor reservedele er tilgængelige.

Jeg behøver vel kun at nævne Revox -

hvis man går ind på Ebay.de eller Worldwide og ser, hvad der dér er til salg af Studer/Revox-reservedele - så vil man unægtelig fyldes af en tryghedsfølelse - da man kan se, at man nærmest kan få alle dele, bare man betaler.

Vh
Freddy


Jeg har fx lige bestilt et sæt spritnye hoveder til min Revox pr99. Det er jo rart at det kan lade sig gøre.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Philips EL 3501

Indlægaf highfive » fre 15. dec 2017 12:22

Hej

Den är från 1952 = 65 år gammal. Behöver en total genomgång för att inte haverera. Kolla med Schuberts bandspelarservice i Stockholm om han känner till modellen. Det blir nog mycket kostsamt att få den i bruksskick....

Här är en länk till en servicemanual, som tyvärr inte är komplett, den är hopblandad med en servicemanual för en annan maskin :| .....

https://www.sterremuur.nl/manuals/Tapedecks/Philips/PhilipsServiceELserie2.PDF

Med vänlig hälsning, Björn i Göteborg
Technics 205C-IIS / Ortofon MC20 -- Technics SL-1700 MK 2 -- Mürbeck Munin MC Pre Amplifier/Mürbeck Ymer Power Supply -- U66 CONTROL-AMPLIFIER C-2 -- Nakamichi 620 Effekttrin -- IMF TLS80 + MICROMEGA DUO.CD.3.1 -- MICROMEGA DUO.PRO.2 DAC -- Nakamichi 430 Tuner
Brugeravatar
highfive
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: 28 jan 2015
Geografisk sted: Göteborg, Sverige
Lokalitet: Göteborg

Re: Philips EL 3501

Indlægaf hifibacillen » fre 15. dec 2017 12:38

Tak for input hvis jeg skal have en spolebåndoptager er det sikker nok bedre at købe en nyere model der er til at få reservedele til, den er selvfølgelig også lidt stor i det.

Det er også min opfattelse at Revox og Studer er nemmere at få dele til.
Men hvad med de japanske maskiner?
hifibacillen
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 23 okt 2015
Lokalitet: Herning

Re: Philips EL 3501

Indlægaf Louis » fre 15. dec 2017 13:22

hifibacillen skrev:Tak for input hvis jeg skal have en spolebåndoptager er det sikker nok bedre at købe en nyere model der er til at få reservedele til, den er selvfølgelig også lidt stor i det.

Det er også min opfattelse at Revox og Studer er nemmere at få dele til.
Men hvad med de japanske maskiner?


Jeg mener at man plejer at sige at Akai er super fine og holdbare maskiner. Hovederne skulle slides langsommere? Om det er rigtigt ved jeg ikke.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Philips EL 3501

Indlægaf Torben » lør 16. dec 2017 03:02

jeg kender den godt - Philips lavede en del ragelse konsum - undtaget deres Pro 12.
Men deres Prof grej var ganske fornemt - lyt til en del af Philips tidligere optagelser, det var på egen teknik og der manglede ikke noget!
MEN ! det er sikkert plat umuligt at få nogen reservedele til den.
Så lidt synd at den slags ikke passes bedre!
Du kan se dem på Philips hollandske museum i Eindhoven!
Hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød


Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster