Sletning af spolebånd.

Spaghetti sektionen

Sletning af spolebånd.

Indlægaf HrAndersen » man 18. dec 2017 15:52

Er der nogen herinde der har erfaring og input til hvordan man bedst muligt sletter et spolebånd.
Sagen er at jeg har en 10-15 "nyere" Maxell på de fede metalspoler, båndene ser fine ud og lider ikke af Sticky-shed syndrome. Problemet er, når der optages ovenpå kan man ane den gamle indspilning i baggrunden ligemeget hvor mange gange jeg overspiller.

Jeg har selvfølgelig været på nettet og læse. Det kan være svært at slette noget der optaget på en anden spolebåndoptager og antallet af optagne spor spiller også ind.

Man kan købe forskellige "tape bulk eraser" på nettet, det meste kommer fra USA og er ikke billige, jeg regner kun med at skulle gøre det en gang og vil ikke bruge en formue.
Der findes dog også nogle pris-rimelige vintage tape-eraser som denne : https://www.ebay.com/itm/Vintage-Bulk-T ... Sw6DVaL-hH

- Har nogen erfaring med disse ?

- Kan man bygge en selv ?

- Og endelig; Er der måske en bruger i Københavns området / evt sjælland der ligger inde med en, som jeg måske kan besøge eller låne eller . . . ?

Alle input er velkommen

Og så er der lige ham her DIY-eraser-manden :? Er det noget der skal prøves ?

https://www.youtube.com/watch?v=f2egsgHPJ-s

Bonus-info: Min båndoptager er en AKAI GX-77 med 7" spoler.
Senest rettet af HrAndersen tirs 19. dec 2017 10:13, rettet i alt 2 gange.
Mvh
Michael


Jeg går primært efter udseende . . . det indvendige skal vi nok få styr på.
HrAndersen
 
Indlæg: 860
Tilmeldt: 01 jun 2011
Geografisk sted: 2200
Lokalitet: København

Re: Sletning af spolebånd.

Indlægaf Sorenki » man 18. dec 2017 17:10

Jeg synes mest af alt det lyder som om, du skal have undersøgt slettehovedet på din maskine?

jeg har ikke selv erfaring med "tape eraser's" men har en kammerat der har leget en del med i forbindelse med kasettebånd, da hans 16 bånds- 8X hastigheds bånd-duplikator, ikke har et slettehovede ;)
jeg kan lige prøve at spørge ham, hvad han gør!
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Sletning af spolebånd.

Indlægaf HrAndersen » man 18. dec 2017 18:02

Sorenki skrev:Jeg synes mest af alt det lyder som om, du skal have undersøgt slettehovedet på din maskine?


Det vil jeg lige tjekke op på. Tonehoveder og slettehoveder er naturligvis blevet renset inden forløbet.

Den er nu heller ikke blevet voldbrugt, jeg er anden ejer. Første ejer var en jysk politi anklager der primært brugte den til at lytte afhøringer igennem, så med mindre der er rigtig mange kriminelle i jylland ;) tror jeg ikke slettehovederne er vildt slidte.

Edit: Har lige læst lidt på nettet omkring tonehovederne citat : " AKAI GX heads will last a life time. And then, another life time" Det lyder som nogle holdbare ting, men måske trænger de til en justering.
Mvh
Michael


Jeg går primært efter udseende . . . det indvendige skal vi nok få styr på.
HrAndersen
 
Indlæg: 860
Tilmeldt: 01 jun 2011
Geografisk sted: 2200
Lokalitet: København

Re: Sletning af spolebånd.

Indlægaf mcs_5 » man 18. dec 2017 18:45

Sorenki skrev:Jeg synes mest af alt det lyder som om, du skal have undersøgt slettehovedet på din maskine?

Hvis båndene er indspillet på en båndoptager med bredere eller færre spor, kan der sagtens være indspillet noget signal på et område slettehovedet ikke "rammer" 100%

HrAndersen skrev:så med mindre der er rigtig mange kriminelle i jylland ;) tror jeg ikke slettehovederne er vildt slidte.

Indspille- og slettehovederne bliver normalt også slidt ved afspilning - med mindre din båndoptager fysisk fjerner dem fra båndet.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Sletning af spolebånd.

Indlægaf kimmme » man 18. dec 2017 19:01

Jeg bruger en "udtjent" Revox, Hvor jeg har monteret en rund magnet, fra en gammel batteri-boremaskine..
Den sidder på indløbs-siden på bånd-strammer.. Efter båndet er kørt igennem, er der "ryddet op" og helt slettet.. Bare en idè.. Hvis dine bånd er indspillet på 2spors maskine er det umuligt at slette helt på din 4 spors optager..
Mvh KJ. :cool1:
kimmme
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 29 mar 2014
Lokalitet: tarm

Re: Sletning af spolebånd.

Indlægaf HrAndersen » man 18. dec 2017 21:03

kimmme skrev: Hvis dine bånd er indspillet på 2spors maskine er det umuligt at slette helt på din 4 spors optager..
Mvh KJ. :cool1:


Det er nok der problemet ligger, jeg må prøve noget DIY magnet sletning eller en prof tape bulk eraser.
Mvh
Michael


Jeg går primært efter udseende . . . det indvendige skal vi nok få styr på.
HrAndersen
 
Indlæg: 860
Tilmeldt: 01 jun 2011
Geografisk sted: 2200
Lokalitet: København

Re: Sletning af spolebånd.

Indlægaf Torben » tirs 19. dec 2017 02:09

Hør lige<!
uanset om slettehovedet er blevet brugt til at slette med slides det, det er jo det første af tonehovedene i en spolebåndmaskine, så det får mest af det snavs og andet der er på et spolebånd (de billige var - nogen af dem slemme) så rens hovedet og prøv så!
Men der kan være en lille sporforskel så der er lidt lyd tilbage selvom båndoptageren sletter!
det passer i øvrigt ikke at alle spor ikke slettes bortset fra den kendsgerning at om du bare bruger båndoptageren så kan der være noget til rest.
Derfor er en - det hed en "totalbåndsletter" altså en "Bulk Eraser" - den eneste sikre løsning, det virker!
Jeg har måske en ekstra, vil lige kikke efter, ellers er det til at lave en selv, det har jeg selv gjort for mange år siden, vær forsigtig med 220 volt!
Men om jeg finder min ekstra vil jeg gerne bytte den væk!
Hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Sletning af spolebånd.

Indlægaf kimmme » tirs 19. dec 2017 17:12

Min Studer A807 kan slette ALLE bånd, idèt slette hoved dækker hele båndet... Trods det sletter jeg stadigt brugte
bånd på før-omtalte metode og så er båndet slettet akkurat lige så godt som en bulk-eraser.. Prøv det Torben og Mr Andersen... :Thumpsup:
kimmme
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 29 mar 2014
Lokalitet: tarm

Re: Sletning af spolebånd.

Indlægaf HrAndersen » tirs 19. dec 2017 17:56

Jeg mener at have fundet løsningen :Briller: Den består af: et stk defekt mikrobølgeovn, en Youtube video og noget DC strøm.

Jeg vender tilbage når remedierne er sat sammen. ;)

Tak for gode input.
Mvh
Michael


Jeg går primært efter udseende . . . det indvendige skal vi nok få styr på.
HrAndersen
 
Indlæg: 860
Tilmeldt: 01 jun 2011
Geografisk sted: 2200
Lokalitet: København

Re: Sletning af spolebånd.

Indlægaf Torben » ons 20. dec 2017 02:22

dengang da totalslettere var svære at få byggede vi en meget simpel, men effektiv sletter selv!
Det var såmænd en lille skinne med to små røde modvendte magneter - altså nord syd syd nord!
Så satte man den på et sted på bånddækket (ikke for tæt på tonehovederne) rettede magneterne ind så de lige - meget let - berørte spolebåndet og så hurtigspolede man båndet!
Og de var total slettede!
Hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Sletning af spolebånd.

Indlægaf Torben » ons 20. dec 2017 02:25

Klart om en Studer er helspors den kan slette alt.
Har kun 2 & 4 spors StereO maskiner af mærkerne Movic, Revox,Teac, Uher, Nagra!
Husker at min lille magnet fidus er beskrevet i tidlige bøger og blade "Lyd & Tone
" og den slags!
Vil prøve at se efter!
Mer hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Sletning af spolebånd.

Indlægaf D.Duck » ons 20. dec 2017 02:44

Fundet i “jeg er båndamatør”
02B09612-89A2-4B8B-8290-F6D6EEDFFF8D.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Revox D36, G36, B77, Sony EL7, TC-229 , TC-K770ES , TC-755 , TC-645 ,Philips Pro 12
Luxmann 55a, Sony TA-5650 V-fet, St-3950,
Hjemmebygget rør- forstærker, Beolab 5000, B&o Hi-Fi 608,
Brugeravatar
D.Duck
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 18 maj 2010
Lokalitet: Vestjylland


Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster