LØST: Hjælp til Beocord 8000 PPM-problem?

Spaghetti sektionen

LØST: Hjælp til Beocord 8000 PPM-problem?

Indlægaf TMFH » tirs 23. jan 2018 18:34

Jeg har nogle problemer med mit Peak Program Meter (PPM) / VU-meter på min Beocord 8000.
Det har konstant slukket for 3. sæt grønne dioder og konstant tændt for næstsidste sæt røde dioder.
De røde aktiveres når der trykkes play. De grønne er bare slukkede under afspilning.
Derudover virker maskinen som den skal.

Fejlen ligger ikke i selve PPM'et. Det er en fejl, der er arvet fra en anden Beocord 8000, som jeg har brugt til reservedele. Min oprindelige CPU var stået af, så hele printet med CPU er taget fra den anden Beocord 8000, der allerede havde denne fejl i PPM. Jeg troede det var PPM'et der var defekt, så jeg skiftede til PPM’et fra det andet print, som jeg ved virker, men fejlen var identisk på de to PPM'er.
Fejlen må altså ligge et sted på CPU-printet. Jeg har tjekket for dårlige lodninger og alle gamle lytter er skiftet i maskinen.

Er der nogen, der har en god ide til, hvor fejlen kan ligge??
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af TMFH tors 25. jan 2018 18:32, rettet i alt 2 gange.
Venligst Thomas

...det 'rør' på sig...
Brugeravatar
TMFH
 
Indlæg: 172
Tilmeldt: 18 maj 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: København

Re: Hjælp til Beocord 8000 PPM-problem?

Indlægaf Helikon » tirs 23. jan 2018 19:20

Jeg ved ikke hvad det kan være, men at have skiftet noget der ikke virkede med noget andet der så viser sig heller ikke virker ............Rasghu og pokker da det er godt nok træls.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Hjælp til Beocord 8000 PPM-problem?

Indlægaf janfroerup » tirs 23. jan 2018 19:32

TMFH skrev:Er der nogen, der har en god ide til, hvor fejlen kan ligge??


Har du et diagram og måleudstyr ?
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: Hjælp til Beocord 8000 PPM-problem?

Indlægaf TMFH » tirs 23. jan 2018 20:50

janfroerup skrev:
TMFH skrev:Er der nogen, der har en god ide til, hvor fejlen kan ligge??


Har du et diagram og måleudstyr ?

Jeg har service manual og multimeter...og en glad amatør for enden af armene. ;)
Venligst Thomas

...det 'rør' på sig...
Brugeravatar
TMFH
 
Indlæg: 172
Tilmeldt: 18 maj 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: København

Re: Hjælp til Beocord 8000 PPM-problem?

Indlægaf janfroerup » tirs 23. jan 2018 21:42

TMFH skrev:Jeg har service manual og multimeter...og en glad amatør for enden af armene. ;)


Viser dit diagram hele CPU og PPM modulet ? Jeg kan nemlig ikke hitte et diagram der viser tingene.

Men hvis du har selve diagrammet i f.eks pdf, kan jeg da tage et kig, og lige se hvordan tingene kører - det med konstant tændte leds, må da være til at gennemskue :)
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: Hjælp til Beocord 8000 PPM-problem?

Indlægaf dela » tirs 23. jan 2018 22:09

Jeg har en Beocord 6002 stående, som nok virker pånær remme. Hver gang jeg er i kælderen overvejer jeg at smide den ud, så hvis du er interesseret i at hente den/får den hentet på Frederiksberg, er der gratis stumper til din Beocord...
dela
 
Indlæg: 112
Tilmeldt: 21 jan 2013
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Hjælp til Beocord 8000 PPM-problem?

Indlægaf TMFH » tirs 23. jan 2018 23:03

dela skrev:Jeg har en Beocord 6002 stående, som nok virker pånær remme. Hver gang jeg er i kælderen overvejer jeg at smide den ud, så hvis du er interesseret i at hente den/får den hentet på Frederiksberg, er der gratis stumper til din Beocord...


Det lyder ikke så tosset :)
Send mig en besked med adresse og nogle tidspunkter der passer dig, så kommer jeg forbi og henter den. Mvh. Thomas
Venligst Thomas

...det 'rør' på sig...
Brugeravatar
TMFH
 
Indlæg: 172
Tilmeldt: 18 maj 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: København

Re: Hjælp til Beocord 8000 PPM-problem?

Indlægaf TMFH » ons 24. jan 2018 11:43

janfroerup skrev:
TMFH skrev:Jeg har service manual og multimeter...og en glad amatør for enden af armene. ;)


Viser dit diagram hele CPU og PPM modulet ? Jeg kan nemlig ikke hitte et diagram der viser tingene.

Men hvis du har selve diagrammet i f.eks pdf, kan jeg da tage et kig, og lige se hvordan tingene kører - det med konstant tændte leds, må da være til at gennemskue :)


Hej jan...
Det er jo et godt spørgsmål...jeg har taget nogle screenshots, som jeg kan poste. Ja, jeg har manualen i pdf...og kan godt sende den, men jeg ved ikke om den er for stor til forummets indbakke?
Kan du kloges af screenshot-diagrammerne, eller var det de samme du havde set? :)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af TMFH ons 24. jan 2018 11:47, rettet i alt 1 gang.
Venligst Thomas

...det 'rør' på sig...
Brugeravatar
TMFH
 
Indlæg: 172
Tilmeldt: 18 maj 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: København

Re: Hjælp til Beocord 8000 PPM-problem?

Indlægaf TMFH » ons 24. jan 2018 11:44

Screenshot 2
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Venligst Thomas

...det 'rør' på sig...
Brugeravatar
TMFH
 
Indlæg: 172
Tilmeldt: 18 maj 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: København

Re: Hjælp til Beocord 8000 PPM-problem?

Indlægaf TMFH » ons 24. jan 2018 11:44

Screenshot 3
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Venligst Thomas

...det 'rør' på sig...
Brugeravatar
TMFH
 
Indlæg: 172
Tilmeldt: 18 maj 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: København

Re: Hjælp til Beocord 8000 PPM-problem?

Indlægaf TMFH » ons 24. jan 2018 11:45

Screenshot4
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Venligst Thomas

...det 'rør' på sig...
Brugeravatar
TMFH
 
Indlæg: 172
Tilmeldt: 18 maj 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: København

Re: Hjælp til Beocord 8000 PPM-problem?

Indlægaf mcs_5 » ons 24. jan 2018 15:33

TMFH skrev:JFejlen ligger ikke i selve PPM'et. Det er en fejl, der er arvet fra en anden Beocord 8000, som jeg har brugt til reservedele. Min oprindelige CPU var stået af, så hele printet med CPU er taget fra den anden Beocord 8000, der allerede havde denne fejl i PPM. Jeg troede det var PPM'et der var defekt, så jeg skiftede til PPM’et fra det andet print, som jeg ved virker, men fejlen var identisk på de to PPM'er.

Hvad er det du kalder PPM'et? Er det bare modulet med lysdioder? Det kan ikke få ekstra LED'er til at lyse af sig selv, da det ikke indeholder drivere m.m., så vidt jeg kan se på diagrammet.

Prøv at kigge på diagrammet fra screenshot 3. Fejlen ligger vel omkring IC3 og 4 og de tilhørende transistordrivere. Passer de spændinger der er opgivet ved IC3 og 4? Er der nogle transistorer der er aktiveret konstant, eller er de evt. kortsluttet?

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Hjælp til Beocord 8000 PPM-problem?

Indlægaf TMFH » ons 24. jan 2018 15:59

mcs_5 skrev:
TMFH skrev:JFejlen ligger ikke i selve PPM'et. Det er en fejl, der er arvet fra en anden Beocord 8000, som jeg har brugt til reservedele. Min oprindelige CPU var stået af, så hele printet med CPU er taget fra den anden Beocord 8000, der allerede havde denne fejl i PPM. Jeg troede det var PPM'et der var defekt, så jeg skiftede til PPM’et fra det andet print, som jeg ved virker, men fejlen var identisk på de to PPM'er.

Hvad er det du kalder PPM'et? Er det bare modulet med lysdioder? Det kan ikke få ekstra LED'er til at lyse af sig selv, da det ikke indeholder drivere m.m., så vidt jeg kan se på diagrammet.

Prøv at kigge på diagrammet fra screenshot 3. Fejlen ligger vel omkring IC3 og 4 og de tilhørende transistordrivere. Passer de spændinger der er opgivet ved IC3 og 4? Er der nogle transistorer der er aktiveret konstant, eller er de evt. kortsluttet?

Mikkel


Ja...det lyder fornuftigt, Mikkel :)

Mht. PPM, det så jeg “diode-VU-meteret” i Beocorden blev kaldt i et B&O forum. Peak Program Meter.
Jeg tjekker op på de transistorer.
Venligst Thomas

...det 'rør' på sig...
Brugeravatar
TMFH
 
Indlæg: 172
Tilmeldt: 18 maj 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: København

Re: Hjælp til Beocord 8000 PPM-problem?

Indlægaf highfive » ons 24. jan 2018 18:28

Hej, tjek også IC5: 4066, kalled MUX i kredsdiagrammet, og den vippan med de 2 transistorerne, som skaber en 70 Hz signal til MUX:en. Fins det ikke nogen puls derfra, blir det problemer.

-Jeg forsøger meg på at skrive på Daensk :p

Hilsen Björn i Göteborg
Technics 205C-IIS / Ortofon MC20 -- Technics SL-1700 MK 2 -- Mürbeck Munin MC Pre Amplifier/Mürbeck Ymer Power Supply -- U66 CONTROL-AMPLIFIER C-2 -- Nakamichi 620 Effekttrin -- IMF TLS80 + MICROMEGA DUO.CD.3.1 -- MICROMEGA DUO.PRO.2 DAC -- Nakamichi 430 Tuner
Brugeravatar
highfive
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: 28 jan 2015
Geografisk sted: Göteborg, Sverige
Lokalitet: Göteborg

Re: Hjælp til Beocord 8000 PPM-problem?

Indlægaf janfroerup » ons 24. jan 2018 19:02

highfive skrev:Hej, tjek også IC5: 4066, kalled MUX i kredsdiagrammet, og den vippan med de 2 transistorerne, som skaber en 70 Hz signal til MUX:en. Fins det ikke nogen puls derfra, blir det problemer.


Om inte vippan kör, då vil endast en av dom 2 diod raderna ljusa - det gjör båda .....
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Næste

Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster