skift af komponenter i Akai GXC-760D ?????

Spaghetti sektionen

skift af komponenter i Akai GXC-760D ?????

Indlægaf jepsen79 » fre 6. apr 2018 00:49

hej...ville gerne skifte transistorer og kondensatorer i min gxc 760d kassettebåndoptager men er lidt i tvivl om hvor meget jeg skal skifte , der er godt nok mange og jeg tænker der må være nogen som godt kan blive siddende , har intet imod at skifte en ordentlig bunke maskinen er det værd og den spiller fantastisk vil bare sikre mig at jeg har noget der virker længe endnu , men er i tvivl om hvad der ville være det mest relevante og vigtige at skifte...kan sige at de forhadte 2sc458LG transistorer på pc board (ca-5205) 8 stk ialt er skiftet og så trykruller og rem men ellers er der ikke rørt ved den...så inden jeg bare begynder med loddekolbe og sugetråd ville jeg lige høre om der var nogen der viste om man skulle gå "all in" på projektet eller om det kun er nødvendigt at skifte de mest vigtige...vh Martin...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
jepsen79
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: 29 mar 2017
Lokalitet: Jægerspris

Re: skift af komponenter i Akai GXC-760D ?????

Indlægaf highfive » fre 6. apr 2018 03:17

Hej

Akai GXC 760D tillverkades 1976-1978, så kondensatorerna är ca 40 år gamla. Beroende på kondensatorfabrikat är de kanske OK, kanske inte. Ljudmässigt kan du vinna mycket på att byta de som sitter i signalvägen, och när du ändå är igång, så byt avkopplingskondensatorerna också.

Jag har själv en AKAI GCX 760D ståendes, som väntar på kondensatorbyte. Den har något fel i bandtransportlogiken, så den fungerar inte, så det blir för min del ett totalt kondensatorbyte av alla elektrolytkondensatorer och check av transistorerna. De andra kondensatortyperna åldras inte på samma sätt, så de kan sitta. kvar.
-Jag kommer att använda mig av Nichicon audio grade kondensatorer. Finns ett par olika varianter.

http://www.nichicon.co.jp/english/products/pdfs/e-fw.pdf standard
http://products.nichicon.co.jp/en/pdf/XJA043/e-fg.pdf bättre....
https://products.nichicon.co.jp/en/pdf/XJA043/e-kz.pdf bäst....

Har bytt kondensatorer i en NAD 3020B till just Nichicon audio grade (FG) och den spelar bättre än den gjorde när den var ny! (Köpte en ny NAD3020B, när den kom ut, sålde den efter ett par år, köpte en begagnad för några år sedan, som jag renoverade)

Lycka till! Med vänlig hälsning, highfive

PS Servicemanual till AKAI GXC 760D, finns här: https://www.hifiengine.com/manual_library/akai/gxc-760d.shtml
Technics 205C-IIS / Ortofon MC20 -- Technics SL-1700 MK 2 -- Mürbeck Munin MC Pre Amplifier/Mürbeck Ymer Power Supply -- U66 CONTROL-AMPLIFIER C-2 -- Nakamichi 620 Effekttrin -- IMF TLS80 + MICROMEGA DUO.CD.3.1 -- MICROMEGA DUO.PRO.2 DAC -- Nakamichi 430 Tuner
Brugeravatar
highfive
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: 28 jan 2015
Geografisk sted: Göteborg, Sverige
Lokalitet: Göteborg

Re: skift af komponenter i Akai GXC-760D ?????

Indlægaf Captain Phoenix » fre 6. apr 2018 08:57

jepsen79 skrev:...kan sige at de forhadte 2sc458LG transistorer på pc board (ca-5205) 8 stk ialt er skiftet

Hvilken type har du skiftet til - måske 2SC2240 (som jeg forstår har samme ben-konfiguration)?

Jeg har selv en GXC 760D, som skal have en omgang. Ud over remme + trykruller tænker jeg at elektrolyt-kondensatorerne bør skiftes (alene pga. alder og mistanke om skredne værdier).
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: skift af komponenter i Akai GXC-760D ?????

Indlægaf highfive » søn 8. apr 2018 12:58

jepsen79 skrev:..kan sige at de forhadte 2sc458LG transistorer på pc board (ca-5205) 8 stk ialt er skiftet ...vh Martin...


Hej -Är de av dålig kvalite? -brus?

Med vänlig hälsning, highfive
Technics 205C-IIS / Ortofon MC20 -- Technics SL-1700 MK 2 -- Mürbeck Munin MC Pre Amplifier/Mürbeck Ymer Power Supply -- U66 CONTROL-AMPLIFIER C-2 -- Nakamichi 620 Effekttrin -- IMF TLS80 + MICROMEGA DUO.CD.3.1 -- MICROMEGA DUO.PRO.2 DAC -- Nakamichi 430 Tuner
Brugeravatar
highfive
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: 28 jan 2015
Geografisk sted: Göteborg, Sverige
Lokalitet: Göteborg

Re: skift af komponenter i Akai GXC-760D ?????

Indlægaf jepsen79 » søn 8. apr 2018 23:55

Hej...2sc458LG er skiftet til disse

https://elektronik-lavpris.dk/advanced_ ... cription=1

2sc2240-GR

De skal vende modsat de gamle ...
jepsen79
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: 29 mar 2017
Lokalitet: Jægerspris

Re: skift af komponenter i Akai GXC-760D ?????

Indlægaf Fredmarantz » man 9. apr 2018 00:17

highfive skrev:
jepsen79 skrev:..kan sige at de forhadte 2sc458LG transistorer på pc board (ca-5205) 8 stk ialt er skiftet ...vh Martin...


Hej -Är de av dålig kvalite? -brus?

Med vänlig hälsning, highfive


2SC458-transistorer er kendte/berygtede for at støje, suse/bruse og være dysfunktionelle. Det nærmere tekniske i den sammenhæng kan jeg desværre ikke redegøre for. Det er en klar fordel at skifte disse til ækvivalente typer - såsom fx 2SC2240. Mig bekendt er der flere, som man kan skifte dem med, men jeg husker desværre ikke hvilke.

som Jepsen også allerede har gjort opmærksom på, er det vigtigt, at man har styr på benforbindelserne.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: skift af komponenter i Akai GXC-760D ?????

Indlægaf Captain Phoenix » man 9. apr 2018 08:17

jepsen79 skrev:Hej...2sc458LG er skiftet til disse

https://elektronik-lavpris.dk/advanced_ ... cription=1

2sc2240-GR

De skal vende modsat de gamle ...

Tak for info.

Har taget en chance og bestilt disse på E-bay: https://www.ebay.com/itm/191674557783
Så håber jeg bare, at de holder specifikationerne - og bliver leveret overhovedet!

Skærmbillede 2018-04-09 kl. 08.02.18.png

PS:
Valgte (undtagelsesvis) at fortrænge alle tanker om hvordan de er produceret :QQS: - men de kandiderer nok hverken til Svane- eller Max Havelaar-mærket. Fatter ikke hvordan de kan produceres, pakkes og sendes fra Kina til under kr. 24,- for 50 stk. (og bestiller man 200 stk. bliver stykprisen 34 øre)!?!

PS2:
Fortrængte også hustruens motto (som hun har lært af en klog inder):
"Du købe billigt - du græde mange gange. Du købe dyrt - du kun græde én gang.".
(Jeg har forstået at dette i særlig grad gælder ting som ansigts-cremer, håndtasker og strømpebukser...).
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: skift af komponenter i Akai GXC-760D ?????

Indlægaf X-ray » man 9. apr 2018 10:33

Uden lige at have sat mig vildt ind i det.... hvorfor vælger i så sådan en dyr erstatning..? Som jeg lige ser det vil det kunne klares med en alm BC547 som koster kr.1,00 - også ved Lavpris.... Benene skal måske lige tvistes en gang - men det er da det mindste....
https://elektronik-lavpris.dk/p77426/bc547b-npn-45v-01a-05w-b200-450-to92/

Edit: Ser nu at Phoenix har valgt en billigere løsning... Hvis de kommer...

Hilsen X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: skift af komponenter i Akai GXC-760D ?????

Indlægaf janfroerup » man 9. apr 2018 21:36

X-ray skrev:.....Som jeg lige ser det vil det kunne klares med en alm BC547


Så ser du nok en smule forkert - BC547 kan ikke anvendes som erstatning - dens HFE er slet ikke i nærheden af det nødvendige - du skal op over 300 før kredsløbet spiller
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: skift af komponenter i Akai GXC-760D ?????

Indlægaf X-ray » man 9. apr 2018 23:04

janfroerup skrev:
X-ray skrev:.....Som jeg lige ser det vil det kunne klares med en alm BC547

Så ser du nok en smule forkert - BC547 kan ikke anvendes som erstatning - dens HFE er slet ikke i nærheden af det nødvendige - du skal op over 300 før kredsløbet spiller

Uden lige at gå for dybt i det - jeg blandede mig jo bare.. ;)
Det var en BC547B jeg linkede til - og den syntes da at minde meget godt om 2SC458LG. Er det ikke mere 2SC2240 som ikke rigtig er erstatning for 2SC458LG
Hvis det ikke er tilfældet - så må du jo ha' ret..!

Hilsen X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: skift af komponenter i Akai GXC-760D ?????

Indlægaf janfroerup » tirs 10. apr 2018 05:11

X-ray skrev: .....Er det ikke mere 2SC2240 som ikke rigtig er erstatning for 2SC458LG
Hvis det ikke er tilfældet - så må du jo ha' ret..!


2sc2240 er fin nok , bare man husker at bestille -BL klassifikationen ( Hfe -> 350)

De er bare obsolete i dag, og erstattet af KSC 1815-L
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: skift af komponenter i Akai GXC-760D ?????

Indlægaf X-ray » tirs 10. apr 2018 09:01

janfroerup skrev:
X-ray skrev: .....Er det ikke mere 2SC2240 som ikke rigtig er erstatning for 2SC458LG
Hvis det ikke er tilfældet - så må du jo ha' ret..!


2sc2240 er fin nok , bare man husker at bestille -BL klassifikationen ( Hfe -> 350)

De er bare obsolete i dag, og erstattet af KSC 1815-L

Der hvor jeg ville hen, var egentlig bare, at vise der hurtigt kan gå religion i den - og at man mange gange godt kan bruge de gængse BC547, 549, 550 - A, B eller C alt efter hfe selvfølgelig.
Så speciel er den Akai vel heller ikke... måske.
Nok om det herfra...
KSC1815L virker som en god allround transistor - den vil erstatte mange typer.

Hilsen X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: skift af komponenter i Akai GXC-760D ?????

Indlægaf phønix » man 17. sep 2018 12:37

X-ray skrev:
janfroerup skrev:
X-ray skrev: .....Er det ikke mere 2SC2240 som ikke rigtig er erstatning for 2SC458LG
Hvis det ikke er tilfældet - så må du jo ha' ret..!


2sc2240 er fin nok , bare man husker at bestille -BL klassifikationen ( Hfe -> 350)

De er bare obsolete i dag, og erstattet af KSC 1815-L

Der hvor jeg ville hen, var egentlig bare, at vise der hurtigt kan gå religion i den - og at man mange gange godt kan bruge de gængse BC547, 549, 550 - A, B eller C alt efter hfe selvfølgelig.
Så speciel er den Akai vel heller ikke... måske.
Nok om det herfra...
KSC1815L virker som en god allround transistor - den vil erstatte mange typer.

Hilsen X-ray


Mht kondensatorer, så er de fine nok i de modeller, hvis man vil skifte, så skift til nichicon udgaverne fremfor de billige, men ellers lad dem sidde de originale, der har jo hverken været varme eller kulde på dem, så deres værdier variere næppe langt fra deres oprindelige, mht transistorer så er 2240 et godt match, dog forstår jeg ikke at GR udgaven er valgt hvis man skal vende den 180´, og nej det med at twiste ben og transistor rund er lidt amatøragtigt, desuden skal man såvidt muligt holde sig til hvad der ligger tættest opad den org. transistor, jeg har set flere maskiner hvor japaner transer er skiftet til bc547b/c og vredet rundt, sjovt nok forstår folk ikke at det enten hyler og skriger eller bare ikke virker,
hilsen Phønix
phønix
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 16 aug 2017
Lokalitet: københavn

Re: skift af komponenter i Akai GXC-760D ?????

Indlægaf Skorpio » man 17. sep 2018 15:24

Hej,

Hvor købte du trykrulle og hvordan var kvaliteten?

Har selv en gammel Akai maskine ;)
Brugeravatar
Skorpio
 
Indlæg: 195
Tilmeldt: 01 jun 2013
Geografisk sted: Aarhus
Lokalitet: 8000

Re: skift af komponenter i Akai GXC-760D ?????

Indlægaf jepsen79 » man 17. sep 2018 16:58

Det gjorde jeg her og de virker helt fint, perfekt rundløb inden for et par hundrede dele :Thumpsup:
https://www.ebay.com/itm/Andruckrollen- ... xylpNTV3O4
jepsen79
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: 29 mar 2017
Lokalitet: Jægerspris

Næste

Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster