Revox F36

Spaghetti sektionen

Revox F36

Indlægaf Cabasse 311 » tirs 12. jun 2018 17:47

har netop fået sådan en fin gammel Revox F36 hjem
efter en hurtig gennemgang valgte jeg at sætte strøm til og starte den op og til min store glæde
virker den ganske upåklageligt og de gamle rør gør det faktisk ganske ok :cool1:
nu skal jeg så overveje om den bare skal så som den er nu eller om den skal have en kærlig omgang med lidt nye nye rør og kondensatorer for så længe den virker er der vel ingen grund til at ændre på noget af det ?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Cabasse 311
 
Indlæg: 109
Tilmeldt: 13 jun 2015
Lokalitet: Svendborg

Re: Revox F36

Indlægaf Fredmarantz » tirs 12. jun 2018 21:21

Cabasse 311 skrev:har netop fået sådan en fin gammel Revox F36 hjem
efter en hurtig gennemgang valgte jeg at sætte strøm til og starte den op og til min store glæde
virker den ganske upåklageligt og de gamle rør gør det faktisk ganske ok :cool1:
nu skal jeg så overveje om den bare skal så som den er nu eller om den skal have en kærlig omgang med lidt nye nye rør og kondensatorer for så længe den virker er der vel ingen grund til at ændre på noget af det ?


Jeg kan ikke helt greje, hvilke oplysninger - eller reflektioner, du ønsker, men jeg kan da prøve at kommentere lidt på din fine nyanskaffelse. Du skriver "efter en hurtig gennemgang" - hvad bestod den i? - og hvad var formålet med den?

Du satte strøm til ....var det 230V lige ind i rumpetten på fyren? - dette alene er efter min mening lidt et hazardspil. Når man anskaffer et gammelt apparat - her en Revox fra måske 1960, hvis historie, vi ikke kender og hvis servicehistorie, vi heller ikke kender, så den bør efter min bedste mening "angribes" noget mere forsigtigt.. Der kunne sagtens foregå grimme ting i den omtalte manøvre. Ting, som kunne være undgået, hvis man havde grebet sagen lidt mere forsigtigt an fra start: Komponentgennemgang - måling på erfaringsbaseret kritiske komponenter - herunder elektrolytkondensatorer og modstande - og gummidele, hverunder trykrullen og evt. remme til tællertræk mv.. Testning af rør - undersøgelse af mekanikken og båndføringen for bare at nævne nogle ting, som kunne være gjort inden tænding.

"Den virker ganske upåklageligt" - - heldigt, men hvor længe? Måske virker den upåklageligt set fra brugersynsvinkel her og nu - men hvem ved, om kondensatorer, rør og modstande bliver for varme - kondensatorer der måske generer høj lækstrøm? - det kan du ikke se, men måske efter et stykke tid lugte i stedet.

"En kærlig omgang med lidt nye rør og kondensatorer" - interessant - men hvis det var mig, så ville jeg ikke sådan med rund hånd og filurenkig på sådan en Revox lige drysse lidt friske kondensatorer og nye rør i den.

- Jeg ville måle på det og i viderst mulige omfang forsøge at finde fejl - hvor fejlene var og undgå at skyde med tilfældige spredehagl. Mange fine ting er startet nogenlunde ud, for derefter at haverere, fordi man tog tingene for let fra start.

- rørene er nogle af de fineste og i dag dyreste overhovedet at anskaffe sig - vi taler om at der sidder en række (OS)-rør fra Philips og i den dur. Disse rør er kendte for at være gode og der er ingen, der ved, hvor længe de har kørt - måske har de ikke ret mange "miles på tælleren" - i givet fald er de at betragte som nye elelr næsten nye og i alle tilfælde bedre end meget nymodens skrammel - så hvorfor skifte - fordi der ligger en antagelse af, at de nok er færdige, fordi de er gamle. Det, at de har siddet i mange år i denne flotte Revox er det samme som, hvis de har ligget på hylden. Det er der ingen slidtage forbundet med overhovedet. Mit råd er, at få dem testet ordentligt og ellers i med dem igen på de samme pladser. Et kig på Den Revox afslører da, at den enten er særdeles kærligt og nænsomt behandlet - eller også, at den nærmest ikke har kørt særlig meget. Hvad med hovederne ...er de slidte, har du tjekket det?

Normalt er min lille lommefilosofi også, at "if it works, don't "fix" it" - men i sådan et tilfælde ville jeg ikke bare konkludere, at hvis spolerne kører rundt og den gør, hvad den får besked på - og der kommer lyd ud som forventet, at den hermed "er i orden".

Slutteligt ville jeg anskaffe et kalibreringsbånd og få den opjusteret af en kyndig båndoptagermand med de rette instrumenter. Bliver den efter denne større gennemgang kendt "rask og rørig" og lever op til de af Revox opgivne data- kan du være glad for en meget fin maskine.

Ovenstående lyder måske lidt irettesættende elelr bedrevidende, men jeg følte, at jeg var nødt til at give mit besyv. Og ovenstående var, hvad jeg selv ville gøre eller/og få gjort.

Det vil koste noget. Når man finder gammelt guld, så skal man være forberedt på, at der følger omkostninger med, hvis man gerne vil sine vintageting det bedste.

Jeg har engang hørt en gl. rotte i rørting udtale: "Hvis sælger af en gl. rørradio fortæller mig, at den ting, som jeg ønsker at købe, virker - ønsker jeg ikke at købe den, for hvorfor siger sælger det? - fordi han har haft den sat til efter sandsynligvis mange år uden strøm. Det kan gå meget galt ved bare at sætte til 230V uden forudgående kyndige manøvrer".

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7401
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Revox F36

Indlægaf Cabasse 311 » tirs 12. jun 2018 22:23

jeg var ikke lige klar over at man behøver at beskrive hvilke ting men gør ved en gennemgang punkt for punkt og hvor lang tid man bruger på hver modstand
jeg bruger naturligvis en variotrafo når den slags som du skriver med ukendt historik startes op og starter med lav spænding og øger stille og roligt over noget tid

opslaget var nu mere for at vise den fine velholdte Revox F36 som der vist ikke er så mange tilbage af i den stand
men jeg skal da prøve at huske at beskrive alt hvad jeg foretager mig hvis jeg en anden gang smider noget op

Mvh Henrik
Brugeravatar
Cabasse 311
 
Indlæg: 109
Tilmeldt: 13 jun 2015
Lokalitet: Svendborg

Re: Revox F36

Indlægaf Fredmarantz » tirs 12. jun 2018 22:33

Cabasse 311 skrev:har netop fået sådan en fin gammel Revox F36 hjem
efter en hurtig gennemgang valgte jeg at sætte strøm til og starte den op og til min store glæde
virker den ganske upåklageligt og de gamle rør gør det faktisk ganske ok :cool1:
nu skal jeg så overveje om den bare skal så som den er nu eller om den skal have en kærlig omgang med lidt nye nye rør og kondensatorer for så længe den virker er der vel ingen grund til at ændre på noget af det ?


Det er muligt, at du har været meget detaljeret i virkeligheden i din "hurtige gennemgang" på værkstedet - men hvordan skulle jeg vide, hvad en "hurtig gennemgang" er for en størrelse, når du ikke skriver andet end ovenstående citat?

Du efterspørger i din sidste sætning i citatet, om der er grund til at gøre andet/ændre på hvad du allerede har gjort ("hurtig gennemgang") samt at give den en kærlig omgang med nye kondensatorer og rør. Jeg har så svaret på, hvad jeg ville gøre og sluppet et par gode råd af sted ligeledes.(jeg og øvrige læsere kunne jo ikke vide, at du allerede vidste det og/eller havde udført det)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7401
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Revox F36

Indlægaf Torben » ons 13. jun 2018 01:48

tillykke med den gamle Revox!
jeg kender den - den holder til alt!
Og netop den med "magisk øje" er en rør legende!
Så - er du tilfreds med den så brug den!
Med hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød


Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster