Kassettebåndoptagertråden

Spaghetti sektionen

Kassettebåndoptagertråden

Indlægaf Louis » søn 9. sep 2018 20:17

Da jeg forleden mislykkeds i at købe den fine Nakamichi zx-7 der var til salg på dba.dk kom jeg til at tænke over at jeg ikke kender ret mange af de gode kassettebåndoptagere. Hvilke fede high end modeller var der og hvad var den mere økokomiske pangdang dertil?

Efter det er begyndt at interessere mig igen kunne jeg godt bruge noget inspiration til hvad jeg skal kigge efter.

Jeg har en Nakamichi 700 mkI - og den er jeg glad for. eller det bliver jeg sikkert. Når den er færdig til reperation.
Tidligere har jeg haft Naksmichi 600 jeg ligeledes var glad for.

Den zx-7 synes jeg vsr meget spændende grundet de mange muligheder for dolby og metalbånd og den fede bias indstilling.

Så hvilke båndoptagere er de rigtig fede? Og hvilke er de gode men mere økonomiske?

Jeg tænker det her kan være en form for overordnet Kassettebånd tråd.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Louis man 10. sep 2018 11:40, rettet i alt 1 gang.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: kassettebåndoptagertråden

Indlægaf Fredmarantz » søn 9. sep 2018 20:30

ho-ho :-)

jeg kommer lige i skyndingen i tanker om Luxman's K-modeller K-10, K-12, K-15 samt 5K50

Ligeledes Tandbergs de bedste/største - dyreste (TCD 3014a - TCD-3004)

Technics RS-9900 - RS-M95

Sony lavede vist også nogle fine - men dem, jeg mener, er primært til proff/radiofoni - brug.

Tascam/Teac Z6000) -

Revox/Studer (Her ville jeg nok gå - da reservedele er nemmere at skaffe - ganske som Spolemaskinerne)

Alpine (efter sigende rigtig fine maskiner - og Alpine har vist fremstillet en hel del af andre fabrikaters maskiner

AIWA har vist også lavet nogle ganske fine ting hvad angår kassette.

Der er nok maaaange flere, men det var, hvad der lige lå på "lageret i hovedet"

Man kan jo tydeligvis se, at japanerne kunne noget med den finere mekanik - hvor jeg kun kommer i tanker om to dristige Europæiske mærker, nemlig Tandberg og Revox/Studer, men de har jo også mekanik-traditionen på plads.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: kassettebåndoptagertråden

Indlægaf his067 » søn 9. sep 2018 20:51

Nakamichi LX5 er ikke ringe (faktisk kan jeg ikke komme på en dårlig Nakamichi!)

Men min favorit er min Tandberg TCD 440A. Måske er jeg lidt sentimental, for jeg købte min første TCD440A i 1981 imens jeg studerede i York og brugte den til at indspille mange John Peel shows på BBC1 og en del Proms i 1982. Desværre har min ex den maskine og alle båndene. Men for et par år siden købte jeg en igen, og den er faktisk rigtigt god.

En anden fantastisk Kasettebåndoptager er Sony's WM6D (Walkman Pro) som jeg da også købte da jeg boede i Toronto. Faktisk købte min far den første af de maskiner af mig så da jeg vendte tilbage til Toronto, købte jeg en ny. Jeg ved egentlig ikke hvad der skete med den, men jeg har købt endnu en (de er ret billige på eBay) med en strømforsyning fra Exposure. Den lyder også mægtigt godt...men den spoler LAAAANGSOOOOMT.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: kassettebåndoptagertråden

Indlægaf Louis » søn 9. sep 2018 20:55

Tandbergs Tcd-910 kom jeg også lige i tanke om. Av den er altså også en flot og kompetent maskine!

Det er ikke mange af de store flotte modeller der dukker op til overfladen herhjemme synes jeg.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: kassettebåndoptagertråden

Indlægaf bjerager » søn 9. sep 2018 20:59

Louis skrev:Tandbergs Tcd-910 kom jeg også lige i tanke om. Av den er altså også en flot og kompetent maskine!

Det er ikke mange af de store flotte modeller der dukker op til overfladen herhjemme synes jeg.


Sony har også lavet lækkerier:

http://www.thevintageknob.org/sony-TC-K777.html
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: kassettebåndoptagertråden

Indlægaf fanokelgup » søn 9. sep 2018 21:31

Jeg vil gerne nævne mine, som hører til de mere økonomiske:
En nakamichi 480 som jeg har haft fra ny og har brugt flittigt lige siden. Problemfri og med god lyd.
Spolemotoren døde i utide og drivremmen er også udskiftet en gang. For mange år siden.

Jeg troede jeg havde brug for dolby-c, så jeg har tilkøbt en nakamichi nr-200 dolby b/c enhed, men den blev ikke brugt meget.

Til lydoptagelser i felten brugte jeg en uher cr 240, men den blev sendt videre de jeg fik en nakamichi 550.
Den lyder bedre, måske pg.a. der udelukkende er brugt diskrete komponenter, og den bruger næsten ingen strøm. Men er stor og tung.

Da jeg havde mange mærker bånd som ikke rigtigt passede til nogen af dem, købte jeg også en aiwa ad-f990, for den kan automatisk tilpasse sig til båndet. Den kører lidt frem og tilbage og så har den selv justeret optimal bias og EQ. Jeg har udskiftet drivremmen en gang. Da jeg ikke indspiller på kassebåndene mere, har den automatiske justering ingen betydning nu.
Nakamichi 480 er vældig god så det undrer mig at brugtprisen er så lav som den er.
fanokelgup
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: 31 jul 2018
Lokalitet: hillerød

Re: kassettebåndoptagertråden

Indlægaf hifibacillen » man 10. sep 2018 01:19

Der findes en del gode båndoptagere bla. Denons topmodeller er gode
Denon DR-m44hx er en fanatisk maskine, har haft sådan en engang og det er en topklasse maskine.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
hifibacillen
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 23 okt 2015
Lokalitet: Herning

Re: kassettebåndoptagertråden

Indlægaf Louis » man 10. sep 2018 08:13

his067 skrev:Nakamichi LX5 er ikke ringe (faktisk kan jeg ikke komme på en dårlig Nakamichi!)


Heller ikke jeg - det er nok derfor jeg tit ender der.

hifibacillen skrev:Der findes en del gode båndoptagere bla. Denons topmodeller er gode
Denon DR-m44hx er en fanatisk maskine, har haft sådan en engang og det er en topklasse maskine.


Efter hvad jeg lige kan læse om denons lyder de ganske lækre. Måske har den ikke helt verdens flotteste design. Men lydmæssigt...
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: kassettebåndoptagertråden

Indlægaf Tophøj » man 10. sep 2018 08:33

Jeg er vild med Alpines maskiner, specielt AL-85 og 90. Findes også som Luxman K03 og 05. Alpines AL-80 er heller ikke af vejen.

Hvis du skal prøve en rigtig underdog, så prøv Technics RS-B965, den har alle de fede ting, dobbelt kapstan, motordrevet låge, tre hoveder, osv men er meget anonym.Og så lyder den godt! Det gælder i øvrigt mange af Technics maskinerne.

Mvh Per
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Re: kassettebåndoptagertråden

Indlægaf Hackenberg » man 10. sep 2018 10:00

Jeg bliver nød til at nævne NAD. Selvom de ikke er kendt for deres Kassettemaskiner er det en NAD 6300 der er den mest vellydende jeg har haft.
Mekanikken kan vi diskuterer, den spolede langsomt!, men lyden var der gjort noget ekstra ud af.
Jeg har haft topmodeller fra Nikko, Denon, Alpine og Pioneer som den klart slår på lydkvalitet.
Senest rettet af Hackenberg man 10. sep 2018 12:43, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: kassettebåndoptagertråden

Indlægaf Sorenki » man 10. sep 2018 11:42

Hackenberg skrev:Jeg bliver nød til at nævne NAD. Selvom de ikke er kendt for deres Kassettemaskiner er det en NAD der er den mest vellydende jeg har haft.
Mekanikken kan vi diskuterer, den spolede langsomt!, men lyden var der gjort noget ekstra ud af.
Jeg har haft topmodeller fra Nikko, Denon, Alpine og Pioneer som den klart slår på lydkvalitet.


kan du huske et modelnummer?

Jeg har selv ikke haft mange kassette-maskiner, men jeg havde en gang en CTF-1000 fra Pioneer.
Den var stor og fed på mange måder, og jeg kunne egentligt godt lide mekanik, følelse og udseende.
Jeg skiftede remme i den, men jeg gjorde det nok ikke heelt rigtigt, jeg fandt aldrig ud af om den kørte rigtig hastighed bagefter. :roll:
Selvom jeg synes den var fed og lækker, så savner jeg den ikke, og jeg savler heller ikke over den, hvis jeg ser en idag.
Helt generelt så mangler den noget "mojo" - men det er nok mere end helhedsoplevelse af Pioneer. Når man tager svøbet af, så er det sådan lidt "okay, det her er rodet" stemning over det.
Skulle jeg ud og finde en maskine nu ville jeg selv prioriterer nogle enkelte faktorer:

1. Minimal service og vedligehold - den skal bare virke uden at kny og kunne afspille alle typer bånd så nemt som muligt.

2. Den skal være lækkert bygget og passe i stilen med poleret aluminium og træsider som resten af anlægget - det skal se ud og føles som kram. Jeg har en kærlighed for fx Revox og Studer når det kommer til Spolebåndoptagere og lidt samme "Liga" skal en potentiel kassette opfylde.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Kassettebåndoptagertråden

Indlægaf hifibacillen » man 10. sep 2018 11:53

Et mærke der har lavet nogle fede maskiner også er Sony feks.
TC-K88B men den er desværre ikke sådan at finde, generelt er Sony esprit serie fra 70erne til først i 80’erne i en klasse for sig selv.
TC-KA7ES regnes for at være en af de bedste, den er med Dolby s den er fra 90erne men de er dyre på brugmarkedet
vi snakker her om priser på 15000kr brugt.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
hifibacillen
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 23 okt 2015
Lokalitet: Herning

Re: kassettebåndoptagertråden

Indlægaf bjerager » man 10. sep 2018 13:52

Sorenki skrev:
Hackenberg skrev:Jeg bliver nød til at nævne NAD. Selvom de ikke er kendt for deres Kassettemaskiner er det en NAD der er den mest vellydende jeg har haft.
Mekanikken kan vi diskuterer, den spolede langsomt!, men lyden var der gjort noget ekstra ud af.
Jeg har haft topmodeller fra Nikko, Denon, Alpine og Pioneer som den klart slår på lydkvalitet.


kan du huske et modelnummer?

Jeg har selv ikke haft mange kassette-maskiner, men jeg havde en gang en CTF-1000 fra Pioneer.
Den var stor og fed på mange måder, og jeg kunne egentligt godt lide mekanik, følelse og udseende.
Jeg skiftede remme i den, men jeg gjorde det nok ikke heelt rigtigt, jeg fandt aldrig ud af om den kørte rigtig hastighed bagefter. :roll:
Selvom jeg synes den var fed og lækker, så savner jeg den ikke, og jeg savler heller ikke over den, hvis jeg ser en idag.
Helt generelt så mangler den noget "mojo" - men det er nok mere end helhedsoplevelse af Pioneer. Når man tager svøbet af, så er det sådan lidt "okay, det her er rodet" stemning over det.
Skulle jeg ud og finde en maskine nu ville jeg selv prioriterer nogle enkelte faktorer:

1. Minimal service og vedligehold - den skal bare virke uden at kny og kunne afspille alle typer bånd så nemt som muligt.

2. Den skal være lækkert bygget og passe i stilen med poleret aluminium og træsider som resten af anlægget - det skal se ud og føles som kram. Jeg har en kærlighed for fx Revox og Studer når det kommer til Spolebåndoptagere og lidt samme "Liga" skal en potentiel kassette opfylde.


Ja - 6300, som han skriver
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Kassettebåndoptagertråden

Indlægaf bjerager » man 10. sep 2018 13:53

Vi kan jo også være med herjhjemme:

https://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=607
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: kassettebåndoptagertråden

Indlægaf Sorenki » man 10. sep 2018 13:58

bjerager skrev:Ja - 6300, som han skriver

Ser ud til at mit citat ramte forbi en redigering af indlægget ;) Tak
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Næste

Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster