capstan motor kører ikke

Spaghetti sektionen

capstan motor kører ikke

Indlægaf jepsen79 » man 25. feb 2019 21:04

hej...prøver forgæves at få capstan motoren i min akai gxc 760d til at virke , har efterhånden skiftet det meste på bias/powersupply og prøvet med et andet servo board fra en donor maskine men motoren kører ikke , kan selve motoren være færdig eller er der nogle specifikke transistorer eller kondensatorer der styrer strømmen til motoren som jeg ikke har skiftet endnu...billedet taget uden for maskinen viser hvad der er blevet skiftet, mærket med stjerner, på boardet der er monteret i båndoptageren...er der nogen der ved hvilke komponenter der specifikt er i forbindelse med servomotoren fra powersupply boardet ??
jeg har manualen men den er ikke særlig tydelig så kunne godt bruge lidt hjælp
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
jepsen79
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: 29 mar 2017
Lokalitet: Jægerspris

Re: capstan motor kører ikke

Indlægaf Skorpio » man 25. feb 2019 21:47

Test motoren alene med en separat power supply...
Brugeravatar
Skorpio
 
Indlæg: 195
Tilmeldt: 01 jun 2013
Geografisk sted: Aarhus
Lokalitet: 8000

Re: capstan motor kører ikke

Indlægaf janfroerup » man 25. feb 2019 21:56

Skorpio skrev:Test motoren alene med en separat power supply...


Det er "nok" en kende problematisk .............

Manualen på HiFiengine har da et pivskarpt diagram udsnit af Capstanservoen

gxc_760d_capstanservo.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: capstan motor kører ikke

Indlægaf tctla » tirs 26. feb 2019 00:17

Det er slet ikke så vanskelligt, at forstå hvordan selve styringen af capstan-motoren fungerer.
Det er endog MEGET simpelt, at gi' den et spark, så den skal køre.
Godt nok ikke med korrekt hastighed, men derimod fuld skrue.
Det vil så på et øjeblik afgøre, om fejlen ligger i styrings-elektronikken, eller selve motor-kredsløbet.
Se på Jan's diagram.
Start med capstan-motoren yderst til venstre.
Det er en vekselstrøms-motor, der forsynes fra nettrafoens 95V vikling.
Motorens ledning, der vender op, går præcis til den ene side af 95V viklingen (BLK).
Se nu den anden ende af viklingen (GRY), der er forbundet til diode-broen (D1 til D4).
Det er veksel-strøms indgangen på diode-broen (selvfølgelig).
Vekselstrøms-udgangen på broen er knudepunktet mellem D1 og D3, altså den forbindelse, der går til punkt-5 på printpladen.
Fra punkt-5 går der en forbindelse til den anden side af motoren.
Ringen er sluttet og motoren bør køre.
Eller nej, det gør den ikke, for diode-broen leder ikke strømmen før, man forbinder en modstand over broens plus (Punkt C på printet) og minus (Punkt 2 på printet, helt ude til venstre).
Hvis modstanden er uendelig stor, så løber der ingen strøm til motoren, og den kører selvfølgelig ikke rundt.
Hvis modstanden er nul Ohm = kortslutning, får motoren de fulde 95V AC fra trafo-viklingen, og så går det for fuld skrue, alt for stærkt.
Det gælder altså om, at forbinde en variabel modstand mellem punkt C og punkt 2.
En modstand der hele tiden præcis tillader motoren, at rotere med det nødvendige antal omdrejninger.
Denne variable modstand er transistoren TR5, der udelukkende fungerer som en variabel modstand, styret fra servo-printets punkt E.
Nå, men sidder denne transistor så mellem punkt C og punkt 2 ?
Ja, det gør den faktisk, for transistorens Emitter-ben er forbundet til modstand R26 på 1 Ohm, der er så lille, at den her må betragtes med samme virkning som en kortslutning.
Motoren har dog en lille krølle, der kan forhindre den i at køre, selvom den ovenfor omtalte strøm-ring er sluttet.
Den har nemlig en start-kondensator, C3 på 6uF/150V.
Nu er vi så endelig fremme ved hvad, der kan forhindre motoren i, at snurre rundt.
Defekt start-kondensator giver sig selv.
Dernæst SKAL en kortslutning af punkt C og punkt 2, som erstatning for TR5 & R26, få gang i motoren HVIS alle dioder i broen fungerer.
Sker det ikke, er een/flere af dioderne defekt(e).
R26 er hurtigt kontrolleret. Kortslut den, og hvis motoren snurrer, så skift modstanden.
Så er der TR5 (Og servo-modulet) tilbage. TR5 skal udmåles, og da det er en simpel Silicium NPN power-transistor, bør det ikke volde problemer.
Jeg har være ude for fejl i komponenterne: Diode-broen, TR5 og C3 nogenlunde lige mange gange hver.
Jeg har derfor ikke en favorit, men det er mellem de 3 komponenter, jeg synes fejlen bør være.
Øøh, sku' jeg ha' indledt indlægget med den udtalelse ? :thumbsup:

Mhv,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: capstan motor kører ikke

Indlægaf Skorpio » tirs 26. feb 2019 12:06

janfroerup skrev:
Skorpio skrev:Test motoren alene med en separat power supply...


Det er "nok" en kende problematisk .............



Faktisk ikke, den drives jo af en vikling fra trafoen...så en variabel ac er fint....
Brugeravatar
Skorpio
 
Indlæg: 195
Tilmeldt: 01 jun 2013
Geografisk sted: Aarhus
Lokalitet: 8000

Re: capstan motor kører ikke

Indlægaf janfroerup » tirs 26. feb 2019 17:10

Skorpio skrev:
janfroerup skrev:
Skorpio skrev:Test motoren alene med en separat power supply...


Det er "nok" en kende problematisk .............



Faktisk ikke, den drives jo af en vikling fra trafoen...så en variabel ac er fint....


Det er vist ikke ret mange , der lige har en variotrafo ved hånden :) Nevermind that, men gennem de 40 år, jeg har rodet med AKAI, er der løbet flere hundrede gennem fingrene på mig, og indtil nu, kan antallet af udskiftede AC motorer tælles på 1 hånd, hvor 3 fingre er amputeret. Man starter sgisme da med at måle spændingen over motoren ......... at skifte kondensatorer on sight, har intet med reparation at gøre. Nå, Vi må jo ikke blive for tekniske........
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: capstan motor kører ikke

Indlægaf jepsen79 » ons 27. feb 2019 11:06

Mange tak for hjælpen til alle , jeg blev klogere på hvad der får motoren til at køre og hvad der evt ikke gør , jeg har ikke nogen variabel strømforsyning ved hånden og kender heller ikke nogen der har . Jeg har nu fået allieret mig med en kollega der kan hjælpe mig med at få målt lidt på den , han har godt nok aldrig rodet med en båndoptager før men siger at det kan vi nok klare , så lærer jeg også noget nyt der ....
jepsen79
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: 29 mar 2017
Lokalitet: Jægerspris

Re: capstan motor kører ikke

Indlægaf jepsen79 » tors 28. mar 2019 00:05

Hej...Har lidt nyt i sagen så tænkte at jeg lige ville dele det herinde , har nu haft en på besøg der har målt på den og som også satte tid af til at lære mig at måle på sådan en fætter hvilket jeg er meget taknemmelig for , det er jo en af tingene jeg gerne vil lære . Helt okay med de komponenter jeg allerede har skiftet eftersom to transistorer var blæst af C1683 og D361 som vist på billedet med røde ringe om , vi målte på dem jeg havde pillet ud af den og de var færdige...fik fundet de rigtige værdier i manualen og fik målt henover diverse punkter og fandt ud af at det højst sandsynligt var brokoblingen og to zener dioder ,ligeledes markeret på billedet med røde ringe om, der skulle skiftes
heldigvis har jeg en donor akai til reservedele så huggede komponenterne fra den...loddede omtalte komponenter i og skruede bias/powersupply board samt strømforsyning fast igen , satte strøm til og hurra capstan motor snurrede lige så fint uden uregelmæssigheder, satte et bånd i og lod den bare stå og køre og blive driftvarm og holdt selvfølgelig øje med om der var noget der lugtede brunt og brændt men spillede både side a og b igennem to gange hver , ingen problemer , udslag i begge VU metre og musik lød fint i hørebøffer...stor tak til tctla aka Torben for den fine beskrivelse af hvad der får motoren til at køre og hvad der ikke gør, det hjalp en hel del , ved godt at det sikkert er en 5 minutters bagatel for en del herinde der har rodet med sådan noget i mange år men for mig har det været en stor opgave og den har stået stille længe , men nu kører den og jeg har lært "til husbehov" at måle i stedet for bare at skifte div ting indtil det virker , jeg er naturligvis godt klar over at det ikke har noget med fejlfinding at gøre...nu ska der sikkert indstilles div værdier , bånd hastighed , rec/play level o.s.v men er på rette vej :Thumpsup:
jepsen79
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: 29 mar 2017
Lokalitet: Jægerspris

Re: capstan motor kører ikke

Indlægaf jepsen79 » tors 28. mar 2019 00:10

så spiller den :cool1:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
jepsen79
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: 29 mar 2017
Lokalitet: Jægerspris

Re: capstan motor kører ikke

Indlægaf Fredmarantz » tors 28. mar 2019 00:20

Tillykke med det gode resultat - Jepsen79.

Vi må håbe, at det kører fint fra nu :p

Jeg kan dog ikke lade være med at have en lille tanke på, hvad der mon oprindeligt har forårsaget miséren? Lidt ligesom en sikring., der springer. i med en ny og det kører, men der er vel oftest en grund til at noget "brænder af" ?

Det kan jo være tilfældigt, måske på grund af alder, men alligevel....

Og så lige..... Kunne jeg få dig til at "Resize" dine to billeder? - de fylder voldsomt meget - 3-4mB stykket, hvilket vi ikke er glade for. Hvis du ikke lige kan gøre dette - så bed gerne mig gøre det :-)

Edit: Næ, det er sørme ikke bare dine to sidste billeder, men alle dine billeder i tråden, den er gal med.... Vil/kan du resize eller skal jeg?


Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: capstan motor kører ikke

Indlægaf jepsen79 » tors 28. mar 2019 10:07

Hej Freddy...det skal jeg nok gøre a.s.a.p. Vh Martin
jepsen79
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: 29 mar 2017
Lokalitet: Jægerspris

Re: capstan motor kører ikke

Indlægaf Fredmarantz » lør 30. mar 2019 00:07

Så er billederne resizede - og jeg håber, du selv kan udføre dette fremover :p Kvaliteten daler lidt - men sådan er det jo så bare :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: capstan motor kører ikke

Indlægaf Klarskov » lør 30. mar 2019 13:38

Et enkelt trick vedr. resizing: Giv det resized billede en gang "sharpen" bagefter. Det fjerner ofte den lille smule slør, som sædvanligvis følger af resize-proceduren.
vh
Klarskov
 
Indlæg: 160
Tilmeldt: 12 mar 2011
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Re: capstan motor kører ikke

Indlægaf jepsen79 » tirs 2. apr 2019 10:51

Tak for hjælpen...skal nok huske det fremover inden jeg poster et evt billede ser ud til at paint er et udemærket redskab til det



Fredmarantz skrev:Så er billederne resizede - og jeg håber, du selv kan udføre dette fremover :p Kvaliteten daler lidt - men sådan er det jo så bare :-)

Vh
Freddy
jepsen79
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: 29 mar 2017
Lokalitet: Jægerspris


Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster