Studer maskiner

Spaghetti sektionen

Studer maskiner

Indlægaf hifibacillen » fre 10. maj 2019 15:40

Jeg har gået og leget lidt med tanken at investerer i en Studer maskine ved ikke om det bliver til noget men kunne godt tænke mig at få lidt input herinde fra ang.

A80
A812
A820

Bruger de samme tonehoveder modeller imellem?
Er nogle modeller nemmer af skaffe dele til and andre. Der sidder mange ic chips i de nyere modeller kan de skaffes?
Lyder nogle bedre end andre?
Vil det ikke være en fordel af få en med VU meters?
Er der andre ting man skal være opmærksom på?
Ved at a812 og a820 kan kan kalibreres til to forskellige båndtyper.
hifibacillen
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 23 okt 2015
Lokalitet: Herning

Re: Studer maskiner

Indlægaf Helikon » fre 10. maj 2019 17:25

har du overvejet en B67 måske ?
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Studer maskiner

Indlægaf hifibacillen » fre 10. maj 2019 19:13

Helikon skrev:har du overvejet en B67 måske ?


Den er jeg ikke så interesseret i.
hifibacillen
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 23 okt 2015
Lokalitet: Herning

Re: Studer maskiner

Indlægaf Sorenki » fre 10. maj 2019 19:24

hifibacillen skrev:Jeg har gået og leget lidt med tanken at investerer i en Studer maskine ved ikke om det bliver til noget men kunne godt tænke mig at få lidt input herinde fra ang.

A80
A812
A820

Bruger de samme tonehoveder modeller imellem?
Er nogle modeller nemmer af skaffe dele til and andre. Der sidder mange ic chips i de nyere modeller kan de skaffes?
Lyder nogle bedre end andre?
Vil det ikke være en fordel af få en med VU meters?
Er der andre ting man skal være opmærksom på?
Ved at a812 og a820 kan kan kalibreres til to forskellige båndtyper.

Jeg har haft en A807 og A812 - de IC’er der sidder i er næsten umulige at skaffe, - dvs de er nemme at skaffe, men næsten umulige at programmere. Alle IC’er skal have samme version af firmwaren for at du. Såvidt jeg husker bruger de samme hoveder. Jeg gik af med mine maskiner, selvom de var pisse fede. Jeg ville selv vælge en A80, hvis jeg skulle have en maskine igen.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Studer maskiner

Indlægaf hifibacillen » lør 11. maj 2019 00:49

Ok havde også selv en ide om at det nok er A80 der er nemmest at servicere, det er jo vigtigt hvis man investerer
xx antal kroner at man kan få lavet ting hvis de går itu, hvilket man må påregne det er jo ikke nye maskiner længere.
hifibacillen
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 23 okt 2015
Lokalitet: Herning

Re: Studer maskiner

Indlægaf Peter A. » søn 12. maj 2019 18:21

Sorenki skrev:
hifibacillen skrev:Jeg har gået og leget lidt med tanken at investerer i en Studer maskine ved ikke om det bliver til noget men kunne godt tænke mig at få lidt input herinde fra ang.

A80
A812
A820

Bruger de samme tonehoveder modeller imellem?
Er nogle modeller nemmer af skaffe dele til and andre. Der sidder mange ic chips i de nyere modeller kan de skaffes?
Lyder nogle bedre end andre?
Vil det ikke være en fordel af få en med VU meters?
Er der andre ting man skal være opmærksom på?
Ved at a812 og a820 kan kan kalibreres til to forskellige båndtyper.

Jeg har haft en A807 og A812 - de IC’er der sidder i er næsten umulige at skaffe, - dvs de er nemme at skaffe, men næsten umulige at programmere. Alle IC’er skal have samme version af firmwaren for at du. Såvidt jeg husker bruger de samme hoveder. Jeg gik af med mine maskiner, selvom de var pisse fede. Jeg ville selv vælge en A80, hvis jeg skulle have en maskine igen.


Jeg forstår ikke helt hvad du mener. Jeg laver servide på de maskiner og kan ikke genkende at der skulle være IC'er der er "umulige at skaffe". Og hvad mener du med at "alle ic'er skal have samme version af firmwaren"... det er noget sludder. Den firmware der sidder i dem (bortset fra 820'er) er 3 stk. 2764 der er en ældre standardkreds - og den brænder man blot sin firmware i. Ingen problemer i det. Så nej, det er ikke korrekt.
Men det er korrekt at det ikke er "bare lige" at servicere - og alt er elektronisk juseret, næsten ingen trimmere.
Hvad er det du har haft problemer med?
Peter A.
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 02 apr 2015
Lokalitet: Stenløse

Re: Studer maskiner

Indlægaf Fredmarantz » søn 12. maj 2019 22:38

Hvis interessen/fokus lægger sig på A80? - så er her en efter min mening ganske interessant tråd om og af Gunnarlangemark, som havde overtaget en A80. Man følger nøje hans stille og rolige gennemgang af maskinen og et godt forsøg på service. Det fremgår dog ikke, hvor langt han nåede i den omgang/på det tidspunkt, men man jo kun inderligt håbe, at han er nået i mål?

Han går skønt til opgaven og er meget minutiøs og forsigtig. Han har lavet nogle skønne videoer, som han har lagt op i tråden (de virker stadig) - vedr, hans overvejelser og problemstillinger undervejs. Ganske uimponeret - god taleledsagelse.

viewtopic.php?f=632&t=10098

Den ville jeg lave en kop kaffe til og læse og kigge/lytte hele vejen igennem. Det kan man da kun blive motiveret af, synes jeg.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Studer maskiner

Indlægaf Sorenki » man 13. maj 2019 08:29

Peter A. skrev:Jeg forstår ikke helt hvad du mener. Jeg laver servide på de maskiner og kan ikke genkende at der skulle være IC'er der er "umulige at skaffe". Og hvad mener du med at "alle ic'er skal have samme version af firmwaren"... det er noget sludder. Den firmware der sidder i dem (bortset fra 820'er) er 3 stk. 2764 der er en ældre standardkreds - og den brænder man blot sin firmware i. Ingen problemer i det. Så nej, det er ikke korrekt.
Men det er korrekt at det ikke er "bare lige" at servicere - og alt er elektronisk juseret, næsten ingen trimmere.
Hvad er det du har haft problemer med?

Hej Peter

Beklager den dårlige formulering. Nu citerer du mig for at sige "umulige at skaffe" - jeg uddybede nu at de var nemme at skaffe, men at det var en udfordring at brænde firmwaren. :cool1:

Jeg havde en eller flere defekte IC'er i min A812, men dengang jeg stod overfor det, og de steder jeg henvendte mig, kunne jeg desværre ikke få hjælp. Diagnosen var at der skulle indkøbes nye IC'er, og at firmwaren skulle nedbrændes i disse, men uden kopi af firmware eller sted at gå hen var det en umulig proces.

Så jeg manglede altså både chip og firmware og selvom jeg relativt nemt kunne indkøbe selve chippen, havde jeg ingen steder at skaffe firmwaren.

Nåh, det var off-topic: Det er ligegyldigt nu, de er for længst væk - hvilket egentlig passer mig fint, for selvom de var fede maskiner, ville jeg stadigvæk hellere i dag lege med en A80, der trods alt er nemmere at servicere -ikke mindst at finde information på ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Studer maskiner

Indlægaf hifibacillen » man 13. maj 2019 12:14

Det vil sige hvis man kan skaffe firmware skulle der ikke være problem med at vedligeholde A812, så er spørgsmålet jo bare hvor fremskaffer man den firmware.
For hvis man har de forskellige firmware versioner er det jo bare at lave en ny IC med en eprom brænder.

Der er efter min mening nogle fordele ved A812 og A820 i forhold til A80 når vi snakker om kalibrering af bånd, det er lidt nemmere på de nyere samt man kan forud programmerer kalibrering til to forskellige båndtyper, som så bare kan vælges ved at trykke på en knap.

Men hvad med lyden, hvilke maskiner lyder bedst eller er de lige gode.

Tak for alle de inputs i byder ind med :cool1:
hifibacillen
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 23 okt 2015
Lokalitet: Herning

Re: Studer maskiner

Indlægaf Jan » man 13. maj 2019 15:19

Jeg ville helt klart vælge A80 eller A820.

A812 (og B67) er en "billig" model, det ses bl.a. på båndtransporten, der kommer et båndstyr ned og løfter båndet væk fra hovederne når man spoler (det slider på, og ridser båndet), på A80 og A820 er det lavet rigtigt.

Hvis man kikker på priser, koster en A820 så meget, at du også burde have Nagra T Audio med i dine overvejelser.

Du kunne også kikke på Studer B62, den deler ind/afspille elektronik med A80, og fylder en del mindre.

VU eller ej, jeg ville bruge et RTW eller NTP PPM, de er mere nøjagtige, og ser rigtigt flot ud. :)
https://www.youtube.com/watch?v=bVQTRGaE5X8
Jan
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 22 maj 2011
Lokalitet: Kbh

Re: Studer maskiner

Indlægaf hifibacillen » man 13. maj 2019 17:16

Hvis man skal have en a80 er der mange forskellige versioner nogle er trafokoblet i lydkredsløbene andre er ikke, der skrives mange forskellige meneinger på nettet, åbenbart skulle r og rc versionerne være de bedste, men ved ikke om det er noget man skal hænge sig så meget i.

Er selv vild med lyden fra trafokoblet udstyr, kører lige nu med en dac. der trafokoblet på de balancerede udgange
og kører med en fuldbalanceret passiv trafokoblet preamp.
hifibacillen
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 23 okt 2015
Lokalitet: Herning

Re: Studer maskiner

Indlægaf hifibacillen » tirs 14. maj 2019 23:59

De fleste a80 er 1/4” 2 tracks men kan se at nogle få kan fåes som 1/2” 2 tracks også, er der
nogle ulemper ved det ang. reservedele som hoveder osv. der står nemlig sådan en nede i Tyskland.
hifibacillen
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 23 okt 2015
Lokalitet: Herning

Re: Studer maskiner

Indlægaf Jan » ons 15. maj 2019 10:23

Helt enig i dine betragtninger omkring trafokobling, det lyder bare bedre, ihvertfald de Studer maskiner (Bånd og CD) jeg har lagt øre til.

1/2" ville jeg gå langt uden om, der er ikke det store at hente i lyden, men langt dyrer bånd, hoveder, trykrulle, osv.
Jan
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 22 maj 2011
Lokalitet: Kbh

Re: Studer maskiner

Indlægaf niels larsen » man 22. jul 2019 22:05

Hej

Jeg ville gå efter en B77 mk-2 der kan køre 19/38 cm/s hvis man vil bruge rigtig meget bånd eller en pr99 2 spor

det er fede maskiner og de har super lyd til en pris der er til at betale
jeg har brugt min B77 mk2 rigtig meget og den er virkelig god selv på 19 cm/s ( den køre kun 9.5/19 )


men husk der er næsten altid noget at lave på dem. Kondensator / evt tone hoveder og en fuld kalibrering
Niels

B77 mk2
A77 mk4
PR99 mk2
TEAC X10
TEAC x-2000
Studer A710
Revox B215
Uher 4200 monitor
Uher 4400
Uher 4000
niels larsen
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: 09 jul 2019
Lokalitet: Copenhagen

Re: Studer maskiner

Indlægaf mondial » tirs 23. jul 2019 13:54

Ikke at forglemme - så er der også en vis portion ejerglæde forbundet med at ha`en Studer maskine.

mvh
Jan
ReVox and Studer Thats life
Brugeravatar
mondial
 
Indlæg: 220
Tilmeldt: 06 aug 2012
Geografisk sted: Ølstykke
Lokalitet: Sjælland

Næste

Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster