problem med akai gxc-630D

Spaghetti sektionen

problem med akai gxc-630D

Indlægaf jepsen79 » søn 29. dec 2019 23:03

hej og god jul og godt nytår til alle...har en akai gxc-630d spolebåndoptager som snart har tjent mig i en del år , der er selvfølgelig skiftet lidt af hvert , div kondensatorer og transistorer , trykrulle o.s.v . Men den har virket upåklageligt i et godt stykke tid , lige indtil i dag altså ....optog den ene side af et bånd , 10" , og var egentlig klar til næste side, båndet var løbet ud og spolerne var stoppet præcis som de skal, men hørte så pludselig imens jeg var i et andet rum at spolerne begyndte ,ud af det blå , at køre rundt for fuld skrald så jeg skyndte mig ind og kunne lugte brændt elektronik fra båndoptageren , prøvede at trykke på stop knappen men det hjalp ikke , så slukkede selvfølgelig for den...Har ikke tid til at kigge inde i den lige nu men ville høre om der er nogen som måske har oplevet det samme eller har en ide om hvad det måske kunne være , al hjælp er velkommen og jeg har naturligvis tænkt mig at skille den ad i det nye år og se nærmere på skaden...vh Martin
jepsen79
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: 29 mar 2017
Lokalitet: Jægerspris

Re: problem med akai gxc-630D

Indlægaf tctla » søn 29. dec 2019 23:45

Hej,

Sku' vi ikke se at få rettet modelnummeret til det rigtige?
Jeg tænker, at den hedder GX-630D eller GX-630DB.

Den første model, har jeg selv ejet fra ny, indtil een langfingret torsk fik selv-ejer fornemmelser over den, da den var lånt ud til en lokal-radio for mange år siden.

Jeg kigger lige på diagrammet og vender tilbage.

Mvh,

/Torben

EDIT:
Så fik jeg kigget. Der sidder et RC-led (Modstand i serie med en kondensator i een komponent) position CR2 tværs over SW8. Se diagram med spolemotorer; den er aftegnet lige neden under højre spole-motor på diagrammet.
CR2's funktion er, at dæmpe støj forårsaget af SW8, der må være den kontakt, der sidder på tension-armen.
Hvis den indbyggede kondensator kortslutter, synes jeg, at du vil få de opgivne symptomer.
Samtidig vil den indbyggede modstand blive ekstrem varm og hele CR2 vil antagelig gå op i røg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: problem med akai gxc-630D

Indlægaf jepsen79 » man 30. dec 2019 12:35

Super...tusind tak for hurtigt svar , og ja naturligvis hedder den GX-630D . Det er deres kassettebåndoptagere der hedder GXC....sorry...Men nu har jeg et godt sted at starte med at fejlfinde...takker
jepsen79
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: 29 mar 2017
Lokalitet: Jægerspris

Re: problem med akai gxc-630D

Indlægaf jepsen79 » tors 2. jan 2020 23:21

så fik jeg kigget ind i akaien...det er ganske rigtigt de kondensatorer og modstande der dæmper støj på SW8 der er kontakterne der sidder på tension arm som er futtet af ...der sidder 11 stk også kaldet "spark quenchers" gnist dæmpere , 10 på TE-2002 relay pc board og 1 på SW8 kontakten , den yderste....den på SW8 er helt sort sveden både kondensator og modstand og det er 3 ud af de 10 på TE-2002 også så jeg skifter alle 11 stk samt de kondensatorer der ellers befinder sig på TE-2002 boardet...det ser ud til at være 120 ohm modstande som de 11 stk 0.1uf 250V RIFA kondensatorer er i serie med...ville disse modstande kunne bruges ?
https://www.conradelektronik.dk/p/weltr ... stk-419451
jepsen79
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: 29 mar 2017
Lokalitet: Jægerspris

Re: problem med akai gxc-630D

Indlægaf tctla » fre 3. jan 2020 16:31

Nå, så ser det ud til, at denne succes-historie giver ny næring til teorien om, at selv en blind høne (mig), kan finde et korn :thumbsup:


Ja, Conrad-modstandene vil nemt kunne bruges.

Mht. kondensatorerne, så brug for alt i verden IKKE Rifa-kondensatorer igen, som erstatning.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: problem med akai gxc-630D

Indlægaf janfroerup » fre 3. jan 2020 17:55

tctla skrev:.......Mht. kondensatorerne, så brug for alt i verden IKKE Rifa-kondensatorer igen, som erstatning.


Hvorfor ikke - de har jo netop bevist de sagtens holder 30+ år .....
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: problem med akai gxc-630D

Indlægaf tctla » fre 3. jan 2020 19:06

Det spørgsmål kan jo nærmest bedst besvares med et: Ville du ?
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: problem med akai gxc-630D

Indlægaf jepsen79 » fre 3. jan 2020 19:25

Tjae...under alle omstændigheder kommer de til at hedde Wima i stedet for Rifa :
https://www.conradelektronik.dk/p/wima- ... -5-1569461

Det var hvad jeg kunne finde hos conrad , har også bestilt de andre elektrolyt kondensatorer der ellers sidder på TE-2002 ville helst have det hele samme sted fra...pga fragt :Thumpsup:
jepsen79
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: 29 mar 2017
Lokalitet: Jægerspris

Re: problem med akai gxc-630D

Indlægaf janfroerup » fre 3. jan 2020 19:56

tctla skrev:Det spørgsmål kan jo nærmest bedst besvares med et: Ville du ?


Jeg ville ikke have nogle skrupler desangående - nye, vel at mærke.

Hvad skulle jeg dog frygte ?
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: problem med akai gxc-630D

Indlægaf tctla » fre 3. jan 2020 22:59

jepsen79 skrev:Tjae...under alle omstændigheder kommer de til at hedde Wima i stedet for Rifa :



Way to go imho :!:
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars


Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 57 gæster