Hjælp til Sansui SC 5100

Spaghetti sektionen

Hjælp til Sansui SC 5100

Indlægaf ferr31 » søn 2. feb 2020 10:40

Jeg har sådan en stående som kunne trænge til en gennemgang.
Play virker ikke, den kan spole i begge retninger kortvarigt.
Er der en der kunne have lyst til at give den en overhaling, så den igen kan bruges.
Der er indkøbt et sæt nye remme
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 958
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: Hjælp til Sansui SC 5100

Indlægaf cdp » søn 2. feb 2020 18:40

ferr31 skrev:Jeg har sådan en stående som kunne trænge til en gennemgang.
Play virker ikke, den kan spole i begge retninger kortvarigt.
Er der en der kunne have lyst til at give den en overhaling, så den igen kan bruges.
Der er indkøbt et sæt nye remme

Hej Nils - Lidt mere info - kører kapstan motor ? står tæller stille ved spoling ? reagerer magnet ( solenoid ) ved tryk på play ? ( den får muligvis hjælp af capstan motor, til at føre båndtransporten i indgreb ) - prøver blot at indkredse problemet, til kun at være rem-skift. Tror det må være en 2 motors maskine, hvor spoling klares med en gummi rulle, der blot flyttes mellem de 2 aksler, og tilføres lavere spænding ved play ( opsamling ).. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Hjælp til Sansui SC 5100

Indlægaf ferr31 » søn 2. feb 2020 20:09

cdp skrev:
ferr31 skrev:Jeg har sådan en stående som kunne trænge til en gennemgang.
Play virker ikke, den kan spole i begge retninger kortvarigt.
Er der en der kunne have lyst til at give den en overhaling, så den igen kan bruges.
Der er indkøbt et sæt nye remme

Hej Nils - Lidt mere info - kører kapstan motor ? står tæller stille ved spoling ? reagerer magnet ( solenoid ) ved tryk på play ? ( den får muligvis hjælp af capstan motor, til at føre båndtransporten i indgreb ) - prøver blot at indkredse problemet, til kun at være rem-skift. Tror det må være en 2 motors maskine, hvor spoling klares med en gummi rulle, der blot flyttes mellem de 2 aksler, og tilføres lavere spænding ved play ( opsamling ).. ;)


Hej Carsten, kapstan kører ikke, tæller køre ikke, magnet ser ud til at virke.
Hvis man ser på billed 3 i linket ligner det at der sidder 2 motore over hinanden, den øverste trækker
når der spoles, den nedreste ser ikke ud til at starte og ser ud til at mangle remmen til capstan :?
http://www.good-old-hifi.de/sansui-sc-5100/
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 958
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: Hjælp til Sansui SC 5100

Indlægaf cdp » man 3. feb 2020 17:22

Var det min egen, ville jeg ikke være bange for selv at klare opgaven, men er lidt bekymret for at gøre mere skade end gavn, på en andens maskine. I øvrigt en rigtig lækker og gedigen båndspille.. :p - men hvis du kommer i nærheden en dag, kan vi da godt kigge lidt på den, dog har jeg ikke færdigheder og måleudstyr til det mere tekniske. Lad os blot antage den har spillet ok indtil remmene stod af - så vil den sikkert kunne gøre det igen med nye.
Måske kunne et par eksperter vurdere nærmere på træffet.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn


Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 80 gæster