Spoleproblem - Tandberg TCD 330

Spaghetti sektionen

Spoleproblem - Tandberg TCD 330

Indlægaf Storken » fre 20. mar 2020 22:58

Hej alle!

Jeg har et problem med min kassettebåndoptager, en Tandberg TCD 330, da den nu har formået at ødelægge tre bånd indenfor relativ kort tid.
Sagen er den, at hvis jeg vil spole båndet tilbage, så er der en risiko for, at selve båndet “falder af” kassettens ‘hjul’/spoler og krøller sammen.(Se vedlagte billede). Der går i princippet god gammeldags båndsalat i den.
Jeg har primært oplevet det, hvis jeg har spolet tilbage efter båndet har spillet en side færdig.
Det skal siges, at båndene er nyproducerede færdigindspillede bånd, så jeg kan altså ikke tage dem fra hinanden og filtre det ud.
Kan det være, at det bare er en ny rem i maskinen, der skal til? Eller er det en større justering af spolemotorer eller båndføring?

Jeg overvejer at få maskinen kigget igennem af en, der er lidt mere kyndig end jeg selv.
- Jeg kan sagtens lodde og skille ting ad og samle dem igen, men jeg har ikke det helt store begreb på båndmaskiner etc.

77EC0BAA-2764-47B8-A9CE-373FD888E1F0.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Spoleproblem - Tandberg TCD 330

Indlægaf Tonni » fre 20. mar 2020 23:11

Kunne det være endestoppet der ikke virker?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Spoleproblem - Tandberg TCD 330

Indlægaf Storken » fre 20. mar 2020 23:17

Tonni skrev:Kunne det være endestoppet der ikke virker?

Nu er jeg ikke helt sikker på, hvad endestoppet er - men hvis det er, hvad jeg tror, så tror jeg ikke det er problemet. Fejlen sker et sekund efter tilbagespoling er påbegyndt. Det er sket både ved tilbagespoling, hvor båndet har afspillet helt til ende, men også hvor jeg selv har stoppet afspilningen nogle minutter før det normalt ville slutte for så at ville spole tilbage. :?
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Spoleproblem - Tandberg TCD 330

Indlægaf Tonni » fre 20. mar 2020 23:46

Modhold (bremse) der er for stram så? Der er et par temmelig kompetente båndfolk her inde, som måske ved mere? Eller måske endda kan overtales til et kig?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Spoleproblem - Tandberg TCD 330

Indlægaf highfive » lør 21. mar 2020 00:12

Hej
Spolmotorerna i Tandbergs kassettdäck är kontrollerade med logik i TCD 330. Spänningen varierar också på upptagningsmotorn och den bromsande motorn. Fungerar allt som det skall är det en väldigt skonsam behandling av bandkassetten.

Byte av kondensatorer och en översyn av motstånd och transistorer rekommenderas.
Tandbergmaskinerna har också instickskort, som kan drabbas av kontaktproblem.

Manualer till Tandbergs TCD 330 finns här:

http://sportsbil.com/tandberg/

Med vänlig hälsning, highfive
Technics 205C-IIS / Ortofon MC20 -- Technics SL-1700 MK 2 -- Mürbeck Munin MC Pre Amplifier/Mürbeck Ymer Power Supply -- U66 CONTROL-AMPLIFIER C-2 -- Nakamichi 620 Effekttrin -- IMF TLS80 + MICROMEGA DUO.CD.3.1 -- MICROMEGA DUO.PRO.2 DAC -- Nakamichi 430 Tuner
Brugeravatar
highfive
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: 28 jan 2015
Geografisk sted: Göteborg, Sverige
Lokalitet: Göteborg

Re: Spoleproblem - Tandberg TCD 330

Indlægaf Storken » lør 21. mar 2020 01:06

Jah, det kunne godt være noget med logikken.. Hm. Det er nok også værd at nævne, at jeg ikke har oplevet problemet, hvis jeg ville spole frem.
Jeg tænker måske også lidt selv, at modholdet måske er for slapt? I min verden vil en for stram bremse gøre, at den enten spolede langsomt eller slet ikke, mens en for løs bremse kan få kassettespolen (hvad er det rigtige ord for 'hjulene' i selve kassetten?) til at løbe løbsk, og dermed smide båndet af. Er jeg helt forkert på den her?

.. Jeg skal prøve at se, om jeg kan fremtvinge fejlen, og forhåbentlig fange det på video.
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Spoleproblem - Tandberg TCD 330

Indlægaf Storken » søn 31. maj 2020 16:32

Jeg vil lige lave en opfølgning på denne her!

Jeg besluttede mig for at at give en reperation et skud selv, da jeg opdagede, at de gamle trykruller ikke drejede helt frit rundt - tværtimod! Så jeg købte et kit på eBay med nye remme, trykruller og olie, for jeg kunne jo lige så godt udskifte så mange almindelige sliddele som muligt, nu hvor jeg alligevel ville begynde at rode med den.
Lidt efter lidt fik jeg skilt maksinen ad. Jeg har også erhvervet mig den originale servicemanual (i farve og med fold-ud diagrammer og det hele), som jeg fulgte meget nøje.
Da jeg kom et stykke ned i maskinen og fik taget tonehovedbroen ud, kunne jeg se, at de tre kuglelejer, som broen bevæger sig frem og tilbage på, var sat helt til. Det gamle kugleleje fedt var simpelthen helt stift. Hermed gav det oprindelige problem fuldstændig mening!: Kan broen ikke bevæge sig uden hindring, kan den jo ikke nødvendigvis nå at bevæge sig hurtigt nok tilbage - og frakoble trykruller fra capstan - inden spolemotoren sættes igang. Er dette tilfældet, vil spolemotoren jo trækket i båndet, der bliver holdt fast mellem capstan og trykrulle, og så har vi balladen. .. Det er i hvert fald min logik!
Så dermed satte jeg igang med at få renset det gamle størknede fedt ud - det skulle skrabes og skæres væg.
Nyt fedt blev smurt på, remme og trykruller skiftet og et par enkle dråber olie påført og så blev det hele ellers samlet igen.

Succes! Den spiller super godt nu! Udfald i lyden er væk og den spoler uden problemer. Tilgengæld må jeg have gjort et eller andet andet galt, da jeg nu kun kan få signal ind i maskinen i den inde kanal, når jeg sætter den til at optage. Afspilning virker upåklageligt. Det er dog ikke så tit, at jeg bruger den som optager, så den fejl må jeg finde ud af en anden dag. ;)
Jeg fik ikke rigtig taget så mange billeder af processen andet end et enkelt, hvor jeg næsten har samlet det hele igen. så det får i lige her - det er jo altid rart med lidt visuelt til øjenene!

590EAC5C-15F4-4CAF-B967-DC6BA043F157.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Spoleproblem - Tandberg TCD 330

Indlægaf his067 » søn 31. maj 2020 17:01

Er det ikke en A430 (og ikke A330)?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Spoleproblem - Tandberg TCD 330

Indlægaf Storken » søn 31. maj 2020 17:06

his067 skrev:Er det ikke en A430 (og ikke A330)?


Det er en TCD 330 :)

IMG_0037.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Spoleproblem - Tandberg TCD 330

Indlægaf his067 » søn 31. maj 2020 18:09

Storken skrev:
his067 skrev:Er det ikke en A430 (og ikke A330)?


Det er en TCD 330 :)

Det var den sorte bundplade på billedet (den hvor der står "Tandberg" på) som ledte på vildspor. ;)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Spoleproblem - Tandberg TCD 330

Indlægaf cdp » søn 31. maj 2020 18:20

Hej
Fin maskine - vil næsten tro det er samme købeværk, som i en 300 model, kombineret med lidt trækmagneter osv. til logik-styring. Tillykke med det gode resultat, forstår det sådan, at optage/afspil var ok før rep. Check dine forbindelser, knækkede kabler,stelforbindelser og især om switch til optag/afspil fungerer. Kan godt drille lidt, men rens gør underværker.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Spoleproblem - Tandberg TCD 330

Indlægaf his067 » søn 31. maj 2020 20:40

Storken skrev:
his067 skrev:Er det ikke en A430 (og ikke A330)?


Det er en TCD 330 :)

Det var den sorte bundplade på billedet (den hvor der står "Tandberg" på) som ledte på vildspor. ;)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Spoleproblem - Tandberg TCD 330

Indlægaf Storken » søn 31. maj 2020 21:04

cdp skrev:Hej
Fin maskine - vil næsten tro det er samme købeværk, som i en 300 model, kombineret med lidt trækmagneter osv. til logik-styring. Tillykke med det gode resultat, forstår det sådan, at optage/afspil var ok før rep. Check dine forbindelser, knækkede kabler,stelforbindelser og især om switch til optag/afspil fungerer. Kan godt drille lidt, men rens gør underværker.


Ja, den minder meget om 300'eren - og sikkert også 310 og 320. ;) Korrekt forstået - input signal gik fint igennem inden rep. Jeg tænker også, at det må være en forbindelse, som ikke er sat helt på plads igen. Jeg var nødt til at tage et printkort ud samt afmontere et par ledninger, da jeg skulle have adgang til en justeringsskrue. Så mit bedste bud er, at det er i den forbindelse, at der er sket et eller andet.
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C


Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 64 gæster