Splejsesæt til spolebånd..?

Spaghetti sektionen

Splejsesæt til spolebånd..?

Indlægaf Nilau » lør 30. maj 2020 01:51

Hej alle vintagefolk...

Jeg søger et splejsesæt til spolebånd!
Sagen er, at jeg skal splejse et spolebånd som skal bruges som "drivrem" til en Micro Seiki pladespiller. Indtil videre har jeg brugt en variant af 3M tape. Men det giver simpelthen ikke en god overgang mellem de to båndender! Jeg har engang haft et lille splejsesæt fra BASF (en lille plasticæske med en fordybning i båndets bredde på bagsiden) og en lillebitte rulle med splejsetape indeni. Men jeg kan ikke finde den! Kan nogen hér hjælpe? Véd nogen hvad jeg mener med min forespørgsel?
I praksis skal jeg kun bruge en minimal længde splejsetape....måske to centimeter. Hvis en behjertet sjæl skulle ligge inde med en sølle længde splejsetape...kunne jeg blive en glad mand...

MVH.
Nilau
Østerbro, Kbh.
Nilau
 
Indlæg: 35
Tilmeldt: 27 aug 2010
Lokalitet: København Ø.

Re: Splejsesæt til spolebånd..?

Indlægaf janfroerup » lør 30. maj 2020 08:50

du må da gerne låne sådan et sæt af mig :)
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: Splejsesæt til spolebånd..?

Indlægaf x-tian » lør 30. maj 2020 12:38

Hvorfor bånd og ikke en gummirem ??
Jeg ville da synes at gummi har den fordel at det begrænser vibrationer fra motor til værket grundet dets elasticitet hvorimod der er ikke meget elastik effekt i en bånd

Med venlig hilsen

Christian
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: Splejsesæt til spolebånd..?

Indlægaf janfroerup » lør 30. maj 2020 13:30

x-tian skrev:....Jeg ville da synes at gummi har den fordel at det begrænser vibrationer fra motor til værket grundet dets elasticitet hvorimod der er ikke meget elastik effekt i en bånd


Der kan være masser af gode grunde til at prøve et "bånd" - nogle kører med noget der minder om sytråd.
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: Splejsesæt til spolebånd..?

Indlægaf Pokemon » lør 30. maj 2020 13:52

x-tian skrev:Hvorfor bånd og ikke en gummirem ??
Jeg ville da synes at gummi har den fordel at det begrænser vibrationer fra motor til værket grundet dets elasticitet hvorimod der er ikke meget elastik effekt i en bånd

Med venlig hilsen

Christian


elastisitet i remen vil forværer flutter og dæmbe motor rystelser
tykelsen af remen vil oss forvær flutter
tynd rem er beder end tyk vis kvaliten er iorden
vis densitet af remen ikk er ensarte så vil det ose forvær flutter

vis der ingen friktion i lejet eler i motor leje vil det ikk betyd så meget
vis motor moment er lile og talerken tung vil det minske efekten
Pokemon
Advarsel tildelt
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: 23 jul 2017
Lokalitet: Vig

Re: Splejsesæt til spolebånd..?

Indlægaf x-tian » lør 30. maj 2020 14:52

Ok 1000tak for forklaringen :-)

Med venlig hilsen

Christian
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: Splejsesæt til spolebånd..?

Indlægaf Nilau » søn 7. jun 2020 01:34

janfroerup skrev:
x-tian skrev:....Jeg ville da synes at gummi har den fordel at det begrænser vibrationer fra motor til værket grundet dets elasticitet hvorimod der er ikke meget elastik effekt i en bånd


Der kan være masser af gode grunde til at prøve et "bånd" - nogle kører med noget der minder om sytråd.


Nemlig Jan!
Jeg har selv prøvet med både (spole)bånd og tråd i forskellige kvaliteter; To forskellige originale Micro Seiki-tråde samt adskillige typer af fiskeline. Enhver udskiftning af "drivrem" påvirker lyden. Af én eller anden grund kan man høre forskel på spolebånd alt efter om den blanke eller matte side af båndet vender ind mod pladetallerkenen. Det virker helt tosset, men ikke desto mindre er det sandt. Det ER prøvet! Den matte side mod tallerkenen giver en lidt for "mørk" lyd....

PB er sendt til dig, Jan!

MVH.
Niels L.
Nilau
 
Indlæg: 35
Tilmeldt: 27 aug 2010
Lokalitet: København Ø.

Re: Splejsesæt til spolebånd..?

Indlægaf MaxJ » søn 7. jun 2020 08:51

Nilau skrev:
janfroerup skrev:
x-tian skrev:....Jeg ville da synes at gummi har den fordel at det begrænser vibrationer fra motor til værket grundet dets elasticitet hvorimod der er ikke meget elastik effekt i en bånd


Der kan være masser af gode grunde til at prøve et "bånd" - nogle kører med noget der minder om sytråd.


Nemlig Jan!
Jeg har selv prøvet med både (spole)bånd og tråd i forskellige kvaliteter; To forskellige originale Micro Seiki-tråde samt adskillige typer af fiskeline. Enhver udskiftning af "drivrem" påvirker lyden. Af én eller anden grund kan man høre forskel på spolebånd alt efter om den blanke eller matte side af båndet vender ind mod pladetallerkenen. Det virker helt tosset, men ikke desto mindre er det sandt. Det ER prøvet! Den matte side mod tallerkenen giver en lidt for "mørk" lyd....

PB er sendt til dig, Jan!

Den mørke side af spolebåndet giver mere modstand, måske den så kører en mikroskopisk lille smule langsommere. Det vil give en mørkere lyd.

MVH.
Niels L.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten


Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 68 gæster