Skift af tone hoved på akai gx 630D

Spaghetti sektionen

Skift af tone hoved på akai gx 630D

Indlægaf jepsen79 » fre 4. dec 2020 17:50

Hej... Har efter skift af en del komponenter i min spolebåndoptager akai gx 630D haft den til kalibrering.. Fik at vide at den sådan set har det ganske udmærket både teknisk og mekanisk, det eneste lille minus var at optage hovedet er slidt på trods af den tynde glas belægning der er på akais gx hoveder... Har nu et nyt eller NOS som det hedder på vej med posten der aldrig har siddet på en båndoptager, er fra et gammelt akai lager... Hvor svært er det at skifte og kræver det en helt ny re kalibrering bagefter?
jepsen79
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: 29 mar 2017
Lokalitet: Jægerspris

Re: Skift af tone hoved på akai gx 630D

Indlægaf tctla » lør 5. dec 2020 21:24

Hej,
Der er nok ikke mange her, der har prøvet at skifte et Akai GX-hovede på en spole-båndoptager.
De er stort set uforgængelige, og Akai gav "Evigheds-Garanti" på GX-hovederne.
Når man købte en spole- eller cassettebåndoptager med GX-hoveder, fik man i 80'erne et lille rødt garantibevis med, som forhandleren stemplede og udfyldte med dato og underskrift.
Derefter havde man "Evigheds-Garanti" på hovederne.
Det havde forbrugerne gavn af for bestemte modeller af cassette-båndoptagere, nemlig GX-F31, F51 & F71, hvor tonehovederne faktisk ikke holdt længe.
Jeg solgte RIGTIG MANGE GX-F31 dengang, netop med det uforgængelige tonehovede som salgs-parameter.
De kostede vist mellem Kr.: 2500,- og Kr.: 3000,- så det var ikke helt vildt.
Det vilde kom først, når de blev 1-2 år gamle, og hovederne rent faktisk døde.
Kanal-ubalance og diskant-drop i den ene kanal, typisk.
Ingen havde forestillet sig, at den situation kunne opstå, at kunden skulle have sine GX-hoveder udskiftet.
For AKAI, var det ikke et problem; de sendte fluks et nyt hovede u/b, men UDSKIFTNINGEN... DEN betalte sælgeren.
Og JA, de skulle opjusteres fra bunden, og JA, det tog en del tid inden man fik erfaringen...
Udskifter man et record, et play-back eller et combi-tonehovede, bør man altid opjustere båndoptageren iflg. servicemanualen.

Jeg gratulerer dig med, at du har kunnet finde et NOS GX-hovede i dag. Det må ha' kostet.....
Det undrer dog, at vedkommende, der har kasseret det originale hovede ved tjek af kalibrering, ikke har kunnet fortælle dig hvad der kræves af opjustering, når man skifter et tonehovede. Jeg foreslår, at du selv kigger det gamle hovede efter under en lup, når det er taget ud. Slidtage lyder mærkeligt, men problemet KAN skyldes korrosion i hovedets kerne. Måske er du "heldig", at kunne konstatere det ved at kigge på fronten gennem luppen.
Der er jo også den mulighed, at slidtagen kan kompenseres for ved, at gennemføre opjustering iflg. service-manualen. Lidt sent i forløbet selvfølgelig, med DET input, men var det min GX-630D ville jeg alligevel prøve før, jeg skiftede hovedet ud.

Pøj, pøj med reparationen.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Skift af tone hoved på akai gx 630D

Indlægaf highfive » lør 5. dec 2020 22:10

Hej
Är det avspelningshuvdet, som är slitet, så kan du göra en inspelning med en 400 Hz signal vid 0 dB på mätarna. Gör också en inspelning vid 10 kHz vid -15 dB. Då har du en referens för hur du skall ställa in avspelningshuvudet vad gäller azimuthen och du kan hyggligt ställa nivåerna i avspelningsförstärkarna.

Har för mig att huvudena sitter i ett hölje med insexsskruvar, det borde vara relativt enkelt att byta så att man får en jysst alignmntt, om man inte rör justeringsskruvarna utan enbarmåste ju vara fästskruvarna. Höjden relativt bandet måste ju vara korrekt, sedan är det en enkel justering med azimuthen.

Då det är en trehuvudsmaskin, han man ju utföra azimuthjusteringen "on the fly"

Är det en 4 spårsmodell eller en 2 spårs? Jag kan skicka dig ett 5" band inspelat på en TEAC X1000 4 spårs som referens vad gäller nivåerna. Det är BASF proffstape.

Är det en 2 spårsmodell, så dröjer det lite, då jag har en AKAI GX 630 Pro under renovering, skall byta transistorer och trimma upp den först.

Hör gärna av dig till mig på PM

Servicemanualerna finns att hämta på hifiengine.
https://www.hifiengine.com/manual_library/akai/gx-630db.shtml
https://www.hifiengine.com/manual_library/akai/gx-630d-pro.shtml

Med vänlig hälsning, highfive / Björn i Göteborg
Technics 205C-IIS / Ortofon MC20 -- Technics SL-1700 MK 2 -- Mürbeck Munin MC Pre Amplifier/Mürbeck Ymer Power Supply -- U66 CONTROL-AMPLIFIER C-2 -- Nakamichi 620 Effekttrin -- IMF TLS80 + MICROMEGA DUO.CD.3.1 -- MICROMEGA DUO.PRO.2 DAC -- Nakamichi 430 Tuner
Brugeravatar
highfive
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: 28 jan 2015
Geografisk sted: Göteborg, Sverige
Lokalitet: Göteborg

Re: Skift af tone hoved på akai gx 630D

Indlægaf jepsen79 » søn 6. dec 2020 13:03

tak for svarene til jer begge to...ham der kalibrerede den snakkede faktisk noget om hovedets kerne , om han også brugte ordet korrosion kan jeg ikke huske men faktum var sagde ham at den ikke kunne komme op på de ønskede værdier på grund af at optagehovedet ikke helt var som det skulle være...jeg har ikke spurgt ham hvad der kræves af opjustering når man skifter et tonehoved da jeg nok ikke selv skal kaste mig ud i den her opgave , nu ville jeg bare høre hvor svært det var og om det krævede en helt ny kalibrering...det gør det tydeligvis og efter at have læst om det andre steder også efterfølgende så er det nok ikke noget jeg selv skal kaste mig ud i ...ja NOS hovedet var lidt dyrt det kostede 700kr med fragt
jepsen79
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: 29 mar 2017
Lokalitet: Jægerspris

Re: Skift af tone hoved på akai gx 630D

Indlægaf janfroerup » søn 6. dec 2020 13:33

jepsen79 skrev:.. Hvor svært er det at skifte og kræver det en helt ny re kalibrering bagefter?


For dem der kan er det ikke særligt svært - og ja - man kalibrerer da hele maskinen, så den igen kan virke som den bør. Jokeren her er at man ikke bare begynder at udskifte indspillehovedet uden man sikrer jeg at afspilning af bånd er helt efter bogen først, da kalibrering af indspilning er trin 2 i en process.

700 for et hovede incl fragt er ikke urimeligt i vor tid. Forvent omkring 2.000.- hvis det skal laves ordentligt, og det er uden hovedet selv.
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: Skift af tone hoved på akai gx 630D

Indlægaf KenRas » søn 6. dec 2020 13:35

Hej Jepsen79. Lidt off-topic, beklager, men jeg har sendt dig en PB for et stykke tid siden du endnu ikke har læst.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Skift af tone hoved på akai gx 630D

Indlægaf jepsen79 » man 7. dec 2020 10:53

KenRas skrev:Hej Jepsen79. Lidt off-topic, beklager, men jeg har sendt dig en PB for et stykke tid siden du endnu ikke har læst.

Mvh Kenneth


Sorry.. Har sendt dig en PB
jepsen79
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: 29 mar 2017
Lokalitet: Jægerspris


Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 55 gæster