alle eder forsamlet ( Akai gx-230d)

Spaghetti sektionen

alle eder forsamlet ( Akai gx-230d)

Indlægaf trikker » man 4. apr 2022 22:57

Best som jeg er ved at høre lidt musik stopper min spolebåndoptager. Ingen røg eller andet der indikere at noget er galt. Meeen, den nederste motor som skal starte med det samme og som skal kører hele tiden er fuldstændig død.
Hvad nu, kan det betale sig at få den tjekket eller skal man "bare" købe en ny ? Den er jo nok ikke i superligaen, hvad angår spolebåndoptagere. List ekstra surt er det at jeg faktisk i dag har modtaget 7 bånd med posten til at ligge musik over på. Men hvad siger forum, er sådan en krabat værd at redde ? eller skal der bare gribes til lommerne, og måska købe en der er lidt bedre. ????????????
Brugeravatar
trikker
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 29 jul 2018
Geografisk sted: Foran højtalerne
Lokalitet: Viborg

Re: alle eder forsamlet ( Akai gx-230d)

Indlægaf Fredmarantz » man 4. apr 2022 23:46

tjah- hvis vi alle skiftede apparatet ud med tilsvarende, når det var defekt, ville vi næppe have ret mange ting tilbage. :shock:

Derfor reparerer vi og servicerer eller lader det reparere af mere kyndige, for at få det til at spille igen....

I din båndoptagers tilfælde ville jeg ikke på nogen måde være i tvivl om, at jeg ville undersøge, om ikke der var opstået en oprettelig fejl, og prøvede med en reparation før jeg tyede til udskiftning af apparatet.

Det kunne være, at en sikring var sprunget (husk, at der normalt er grunde til at sikringer springer) - det kunne være en komponent, der har med kapstanmotoren at gøre, der var blevet defekt.

Har du tjekket, om den pgl. kapstanmotor får spænding? - det kunne være et simpelt fix - eller en større omgang. Det kan man ikke vide, før det er undersøgt. Er der lys i VU metrene? Vil maskinen spole?

Uanset om det var en almindelig maskine i den økonomivenlige ende eller en dyr og sjælden satan, så ville jeg altid prøve at redde den. Det er jo vintagehifi ;) :cool1:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: alle eder forsamlet ( Akai gx-230d)

Indlægaf KenRas » tirs 5. apr 2022 07:08

Enig med Freddy.

GX-230D er da en fin maskine, med auto-reverse, så den skal da laves. Det er vel sjældent at det er selve motoren der står af, men nok nærmere noget i strømforsyning, relæ styring, eller hastigheds regulering. Med lidt held er det bare en simpel ting. Jeg kunne ikke lige se nogen indlysende sikringer på diagrammet der kan være årsagen.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: alle eder forsamlet ( Akai gx-230d)

Indlægaf tctla » tirs 5. apr 2022 08:13

Transistor TR1 TIP48 i motorstyringen (MECHA.-Diagram) kan være defekt.
Denne fejl er set før, så du står ikke alene :thumbsup:

Tjek den, du er måske heldig...

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: alle eder forsamlet ( Akai gx-230d)

Indlægaf trikker » tirs 5. apr 2022 08:25

Mange tak for svar.
Fortæller lige lidt om maskinens opførsel.
Der er lys i vu meterne. Den kan spole både frem og tilbage. Den kan bare ikke trække med bånd.
Da jeg lige skulle prøve den her til morgen, ( det er jo kendt at sådan nogle ting fixer sig selv i løbet af natten),
kørte motoren igen, også selv om jeg satte fingre på få at holde den,. der er god træk i motoren.
Jeg slukker for maskinen og tænder igen, motoren kører ikke.
Men akk, selv om jeg er elektriker, så er indmaden i sådan en fætter, ligeså ukendt for mig, som sund fornuft og kvinder. Så den skal til mager.
Brugeravatar
trikker
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 29 jul 2018
Geografisk sted: Foran højtalerne
Lokalitet: Viborg

Re: alle eder forsamlet ( Akai gx-230d)

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 5. apr 2022 11:28

Godt at den bliver fikset :p
GX-230'eren er en god maskine, selv om den var den mindste af Akai's auto-reverse på det danske marked dengang.

Der er en YouTube-video (1:45 lang) af renoveringen/fejlretning på en GX-230D her.
Den har ikke fejlen, du beskriver, men kan måske være nyttig ift. andre ting.

Jeg kan iøvrigt anbefale kanalen, hvor en dygtig canadisk hobby tekniker reparerer og istandsætter (mest) vintage-grej af alle slags. Der er aktuelt 150 forskellige.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: alle eder forsamlet ( Akai gx-230d)

Indlægaf tctla » tirs 5. apr 2022 13:31

Med de symptomer, som du beskriver, kan det sagtens være omtalte transistor TR1 TIP48, som er defekt.

Al respekt for de, som foretrækker professionel hjælp. Jeg er trods alt een af hjælperne, men for en trikker, bør det ikke være det store problem, at tjekke transistoren og evt. skifte den ud.
Jeg hjælper gerne her, hvis du har lyst.

En advarsel dog, 2 spændinger på diagrammet er byttet rundt. Man har forbyttet de opgivne spændinger for basis og kollektor terminalerne på TR1. Der ligger ALTID "ein hund begraben" ;)

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: alle eder forsamlet ( Akai gx-230d)

Indlægaf audioareal » tors 29. dec 2022 21:43

Jeg er helt enig GX230D en lille kampvogn , jeg vil også anbefale , at alle potmeter , omskiftere og kontakter renses grundigt , med særlig focus på hastigheds-vælgeren , og ellers som skrevet før transistoren i servo-kredsløbet , Akai kan have problemer med trasistorene , men det koster ikke alverden , Det er et DD-værk med GX hoveder - den skal da fixes ... :p . mvh thomas...
audioareal
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: Odense

Re: alle eder forsamlet ( Akai gx-230d)

Indlægaf KenRas » tors 29. dec 2022 22:03

Trikker: hvordan gik det egentlig med den?
Vi mangler ligesom en afslutning på tråden :p

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: alle eder forsamlet ( Akai gx-230d)

Indlægaf trikker » fre 30. dec 2022 00:15

Åhh -Det skylder jeg vist.
Men som TCTLA skriver :

En advarsel dog, 2 spændinger på diagrammet er byttet rundt. Man har forbyttet de opgivne spændinger for basis og kollektor terminalerne på TR1. Der ligger ALTID "ein hund begraben" :

så syntes jeg ikke jeg selv skulle igang. Det kan godt være jeg er trikker, men det sidste jeg var med til at sætte i drift, var et 80 MW solcelle anlæg, med driftspænding på 60.000 volt. Og med 1000 mm2 en-ledere. Så det der med elektronik er ikke lige mig.
Men jeg kørte op til TCTLA, og efter 3 kander kaffe - en masse hyggelig snak - og en trikker der kiggede TCTLA over skulderen, så han næsten ikke selv kunne komme til, fik jeg min 230er med hjem. Den kører nu derud af, og det er jeg meget taknemmelig for. Så den blev reddet, og er klar til mange år endnu.

Og nu så jeg ikke glemmer det,

Godt Nytår til jer alle. :OLO:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
trikker
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 29 jul 2018
Geografisk sted: Foran højtalerne
Lokalitet: Viborg

Re: alle eder forsamlet ( Akai gx-230d)

Indlægaf Fredmarantz » tirs 1. aug 2023 13:50

indlæg slettet pga. OT.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: alle eder forsamlet ( Akai gx-230d)

Indlægaf tctla » ons 2. aug 2023 09:47

Jeg kan kun bidrage med oplysning om, at fejlen skyldtes defekt TR1 TIP48, som blev erstattet med en NOS TIP3055.
Efterfølgende justering af motor servo-kredsløbet er ikke nødvendig.
Samme problem er set i andre Akai modeller som f.eks. GX-630 inkl. varianter af denne.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars


Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 68 gæster