Lyd og spolebåndoptagere

Spaghetti sektionen

Lyd og spolebåndoptagere

Indlægaf his067 » lør 27. apr 2013 15:21

Jeg sidder her og undrer mig lidt efter at være kommet hjem fra Danmark med bilen fuld af spolebåndoptagere: en Beocord 2400 til Fergus i Dublin, en Beocord 1600 og en Revox G36 til mig selv (og en G36 til reservedele). De skal så supplere min fars Revox A77, som sidder ude i mit kontor sammen med min fars båndsanmling fra tresserne til halvfemserne (der er vidst en 200-300 af dem: jeg får dem nok aldrig hørt selv).

Men altså, hvordan kan det være at jeg kan blive mægtigt opstemt, interesseret, enthusiastisk, osv. over pladespillere og pickupper, men båndoptagerne er jeg ganske kold over for: Beocorden får nok lov at stå i stuen (for den har rimelig WAF) mens G36 nok kommer til at erstatte fars A77. Er det fordi båndoptagere altid har været amatørens arbejdshest (og derfor sjældent gejlet op i HiFi blade)? eller er det noget andet...måske at der er mindre "Mojo" i dem?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Lyd og spolebåndoptagere

Indlægaf Torben » søn 28. apr 2013 01:31

ha! det er sjovt - fordi båndoptagere jo altid tidligere har været lydformidleren !
Grammofoner har jo altid spillet efter noget båndoptaget.
Måske er det fordi dine Beocordere er kedelige - men så skulle din gamle Revox jo bringe glæde.
Og "amatørenes arbejdshest" er lidt råt - amatørene fik ganske vist i den billige ende ikke meget for pengene, alligevel har der da kørt mange bånd i de små hjem med musik - ikke som en grammofon plade hvor alt var lagt fast men hvor båndoptager ejeren selv miksede sine programmer.
Og ikke mindst kunne også amatøren selv optage musik og tale.
Som bruger af såvel amatør og prof. maskineri ser jeg stadig på en Revox eller Nagra med glæde når de arbejder med spoler der kører rundt og med musik eller tale i fin kvalitet.
Måske skulle du kikke på Revoxerne istedet for B&O.
ps. er selv ved at overføre et stort læs spolebånd!
Så lad nålene hvile og nyd spolerne.
Med hilsen Torben
(også grammofon ejer - Revox grammofon og Luxman)
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Lyd og spolebåndoptagere

Indlægaf Bent Egholm » søn 28. apr 2013 06:13

Så fik Beocorderne da lige en på tuden....meget kan man sige om dem, men at kalde dem kedelige synes jeg nu ikke holder!
1500-1800-2000 og 2400 serien var da særdeles spændende, anvendelige og pålidelige båndmaskiner. Og den lille 1000 - 1100 mono maskine direkte smuk. Det samme må siges om 1200 - 1600 serien, desværre var kvaliteten temmelig tilbagestående.
At en Revox er klasser bedre kan der ikke herske tvivl om. Jeg nyder selv synet af en Revox A77 mk4 dagligt, foruden alle de andre spolemaskiner jeg har stående, Sony TC 765 og TC 252, Pioneer RT 909, Beocord 1100, LL TS 404, Eltra 950 og 1001 samt Movic A2. Desværre bliver de alt for lidt brugt.....
Mørch GS-6/UP-4 Thorens TD124 Delphon GS-65TT Revox A77 Sony TC-765 Pioneer C90/M90 Philips CD-100 Rogers Ravensbourne Nakamichi 700 Maze 77/Richard Allen Audio Analogue og meget mere...
Brugeravatar
Bent Egholm
RIP
 
Indlæg: 377
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Holbæk

Re: Lyd og spolebåndoptagere

Indlægaf his067 » søn 28. apr 2013 08:37

Nu mente jeg jo ikke noget nedsættende ved at tale om "amatører" (som jo iøvrigt kommer fra Latin, amator, "elsker" eller "ven", som jo ikke er et helt dumt sted at komme fra). Det var ment som et ord, til at skille dem der bskæftiger sig professionelt med lyd fra os andre. På den anden side ansporede det så et godt indlæg.

Men det som jeg synes er så interessant, er at prioriteterne synes så forskellige, når folk--danske og udenlandske--diskuterer spolebåndoptagere. Jeg synes altid det drejer sig om "pålidelighed" og "mekanisk stabilitet", når der diskuteres spolebåndoptagere, mens (især) forstærkere og pickupper beskrives i forhold til "tre-dimensionalitet", "luft" og "perpektiv".
Så det er ligesom at der er to forskellige verdener: en "audiofil-verden" (med pickupper, forstærkere og højtalere) og en "båndoptager-verden". Og det synes jeg er lidt underligt, især fordi jeg er i gang med at opdage hele den verden, der var i halvtredserne og tresserne, da man kunne købe færdigindspillede spolebånd (Har jeg prist den 1948 live-indspilning med Duke Ellington fra Columbia University, som jeg købte for nogle måneder siden? Utroligt god (mono-) lyd med et orkester i topform!)

Og nu så til noget helt andet: Bents indspark fik mig så til at tænke om min "nye" Beocord kan forbedres, og mere generelt om der findes nogle gode af- og indspille forstærkere som Gør-det-selv projekter. Det ville da være interessant hvis man kunne tage signalet direkte fra tonehovedet ind i en høj-kvalitetsførstærker. Måske kunne de gøres med en af Mikkels forstærkermoduler? Jeg kan huske, at nogle af de SAE forforstærkere som Quali-Fi solgte i halvfjerserne hade tonehovedbro-indgang.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Lyd og spolebåndoptagere

Indlægaf his067 » søn 28. apr 2013 08:46

"Søg og I skal finde": Jeg googlede "Tape Replay Amplifiers" og fandt dette:http://stiftsbogtrykkeriet.dk/~mcs/Tandberg/index.html, Så Mikkel har altså alligevel også bevæget sig i den retning! Så nu er spørgsmålet: er der også en indspilleforstærker?

Og Mikkel, Hvor får man fat i printet?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Lyd og spolebåndoptagere

Indlægaf Torben » søn 28. apr 2013 09:34

Må jeg lige sige at B&O båndoptagerne - som jo fik det nye design af Mogens Vinsenz - manden bag Movic - altid har set "smarte" ud men som skuffede noget når de skulle "på arbejde" se bare de båndstrammere der sidder yderst på selve bånddækket, de skulle jo sikre en jævn gang for båndet, istedet klaskede de bare i inderstilling.
Jeg havde også en Sony 765 tror jeg. Har vist betjeningsvejledningen endnu.
Indspillede lydbånd!
Sjovt med de bånd - de kostede to herregårde, det var vist "Frode Herlev & Co. der gjorde meget i den slags, har selv stadig en håndfuld - også et Ellington bånd i øvrigt.
Nå - det var lettere begrænset hvad man skrev om båndoptagere, også fordi der var jo ikke meget med "luftige" gengivelser og andet (de fleste maskiner havde tonehoveder fra Bogen") men der var nu et blad der kun beskæftigede sig med Båndoptagere det hed "Lyd & Tone" jeg har selv fået dem scannet engang og kan da godt sidde og kikke på dengangs herligheder.
med venlig hilsen Torben
Movic - som jeg endnu ´har en A2 af var drømmen for mange.
Og nej, man diskuterede ikke lyden så meget men der blev skam holdt konkurrencer - også internationale - fordi det var jo spolebåndoptagerens muligheder der var sagen - gengivelsen lå ofte i forskellige båndfabrikaters lyd.
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Lyd og spolebåndoptagere

Indlægaf Torben » man 29. apr 2013 01:14

må jeg også lige give Bent Engholm min dybeste undskyldning - der er ingen grund til at give B&O båndoptagerne et fur!
De lavede et banebrydende design - de gav mulighed for at lave mix uden mix pult da den jo var indbygget. Der er ingen tvivl om at B&O båndoptagrne gav en masse mennesker lyst til at arbejde videre med optagelser af egen slags - såvel til konkurrencer som til privat brug!
Så beklager Bent Engholm!
Jeg er ved at overspille en del bånd til MP 3 - et af båndene er faktisk en korrespondance fran et ægtepar udstationeret på Grønland, speakeren - familiefaderen tydeligvis nævner netop at de er glade for den ny B&O (tydeligvis den første med kun en udstyringsknap pr. to kanaler) speaker nævner netop at han ville ønske der kom to pot. metre så han kunne lave mere med balancen og den slags!
Mvh Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Lyd og spolebåndoptagere

Indlægaf Bent Egholm » ons 8. maj 2013 16:00

Torben du skal ikke undskylde eller beklage, alle har ret til at have en mening om Beocorderne.....
Jeg havde i mange år en 2000 deluxe, og var utroligt glad for den. Har også prøvet både 12 og 1600 modellerne, sikke noget skrammel, de var bare mekanisk en dårlig konstruktion!
Den bedste båndsmaskine jeg har haft? Sony TC 765.
Senest rettet af Bent Egholm tors 9. maj 2013 02:13, rettet i alt 1 gang.
Mørch GS-6/UP-4 Thorens TD124 Delphon GS-65TT Revox A77 Sony TC-765 Pioneer C90/M90 Philips CD-100 Rogers Ravensbourne Nakamichi 700 Maze 77/Richard Allen Audio Analogue og meget mere...
Brugeravatar
Bent Egholm
RIP
 
Indlæg: 377
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Holbæk

Re: Lyd og spolebåndoptagere

Indlægaf Torben » tors 9. maj 2013 01:57

JAmen alligevel - jeg vil ikke altid lyde lige hovski!
Også jeg har haft den der 765 tror jeg den var - vil se efter, har i så fald manualen endnu.
Husker fra reklamen fra Sony at låget var af "ædelplastic"
Lidt spøjst - men var i øvrigt glad for den.
Jeg har en del båndoptageri i gang - i den forbindelse har jeg fået forærende to A 77 - jeg har en del Revox í den tungere ende samt andet - ikke desto mindre er jeg ret begejstret for den der A77 (den anden af de to er lånt ud til en deltager i projekt "overfør lige 300 spolebånd")
Den der A77 - den er så "hæderlig" den kører bare!
Bent - tak for dit indlæg til mig, det blev jeg rigtig glad for!
Og B&O har da været pionerer - selvom det historisk er lidt pudsigt at folk i starten af havltredserne som nyhed kunne købe B&O stålbåndoptagere - mens tyskerne lavede StereO optagelse på lydbånd - stort set støjfrit!
TAk - og venlig hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Lyd og spolebåndoptagere

Indlægaf acj1980 » fre 29. nov 2013 13:14

Jeg tillader mig at tage denne tråd op igen for syntes den er interessant, jeg har det nok modsat mange hifi entusiaster mht pladespiller og plader, jeg undgår det helst for på en plade er der typisk 1-3 numre som jeg kan lide, resten er ikke interessant for mit vedkommende.

Der har båndoptageren været suveræn netop fordi jeg selv kunne mikse mine egne numre, først med kassettebånd og senere i mine teenagesår på spoler, hvor jeg iøvrigt opdagede at de holdte længere og optagelserne virkede bedre rent gengivelses mæssig, mine kassettebånd fik nogle underlige lyde i pauserne som f.eks skrat, knas og mange gange sådan en tikkende lyd.

Det gør at jeg stadigvæk er mest glad for bånd og ikke plader.

Allex
acj1980
 

Re: Lyd og spolebåndoptagere

Indlægaf mcs_5 » man 30. dec 2013 17:51

his067 skrev:"Søg og I skal finde": Jeg googlede "Tape Replay Amplifiers" og fandt dette:http://stiftsbogtrykkeriet.dk/~mcs/Tandberg/index.html, Så Mikkel har altså alligevel også bevæget sig i den retning! Så nu er spørgsmålet: er der også en indspilleforstærker?

Og Mikkel, Hvor får man fat i printet?

Og der var så et par spørgsmål til mig, jeg ikke havde opdaget...

Indspilleforstærkeren eksisterer også (i SPICE-kode). Jeg har også brygget videre på afspilleforstærkeren for at få IEC og NAB efterbetoning - det er vidst bare ikke dokumenteret nogen steder.

Og jeg tror jeg har et par print liggende.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Lyd og spolebåndoptagere

Indlægaf Hmusik » lør 11. jan 2014 21:49

Bent Egholm skrev:Så fik Beocorderne da lige en på tuden....meget kan man sige om dem, men at kalde dem kedelige synes jeg nu ikke holder!
1500-1800-2000 og 2400 serien var da særdeles spændende, anvendelige og pålidelige båndmaskiner. Og den lille 1000 - 1100 mono maskine direkte smuk. Det samme må siges om 1200 - 1600 serien, desværre var kvaliteten temmelig tilbagestående.
At en Revox er klasser bedre kan der ikke herske tvivl om. Jeg nyder selv synet af en Revox A77 mk4 dagligt, foruden alle de andre spolemaskiner jeg har stående, Sony TC 765 og TC 252, Pioneer RT 909, Beocord 1100, LL TS 404, Eltra 950 og 1001 samt Movic A2. Desværre bliver de alt for lidt brugt.....


Hej Bent
Er nogle til salg? Vh. Hans J. Knudsen
Hmusik
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 11 jan 2014
Lokalitet: Aalborg


Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 25 gæster