B&O 2000 Spolebåndoptager vejledning

Spaghetti sektionen

B&O 2000 Spolebåndoptager vejledning

Indlægaf acj1980 » ons 11. dec 2013 18:13

Hej.. Er der mon nogen herinde som skulle ligge inde med sådan en?
jeg har fået sådan en maskine og fået liv i den, den afspiller fint, men hvordan hulen får man dyret til at optage??

mange hilsner

Alex
acj1980
 

Re: B&O 2000 Spolebåndoptager vejledning

Indlægaf jan_stevns » ons 11. dec 2013 19:47

acj1980 skrev:Hej.. Er der mon nogen herinde som skulle ligge inde med sådan en?
jeg har fået sådan en maskine og fået liv i den, den afspiller fint, men hvordan hulen får man dyret til at optage??

mange hilsner

Alex


Tryk ned på de 2 knapper pilen peger på medens du trykker "gearstangen" frem

record.jpg



De kan spille helt nydeligt, sådan nogen

https://www.youtube.com/watch?v=CiFBzBgPijI

næsten magen til men 2spor på en beocord2000: http://www.iconic-av.co.uk/manuals/Beocord_2400-Owners_Manual-version2.pdf
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
jan_stevns
 

Re: B&O 2000 Spolebåndoptager vejledning

Indlægaf acj1980 » ons 11. dec 2013 20:01

Hej Jan..

Jahh havde det godt nok på fornemmelsen at det var de to.. de røde markeringslamper lyser godt nok også.. men slette.. det vil den skiseme ikke.. hverken højre eller venstre..
Mange hilsner

Alex
acj1980
 

Re: B&O 2000 Spolebåndoptager vejledning

Indlægaf jcr1972 » tors 12. dec 2013 00:12

Mon ikke det skyldes 2-/4-spors omskifteren på tonehoveddækslet...? Det er jo i princippet en 4-spors maskine, som også kan afspille, og KUN afspille bånd der er indspillet som 2-spors. Dvs. at hvis du nu har bånd der er indspillet i forvejen på fx. en 2-spors maskine, og du så indspiller, hvilket den jo så gør i 4-spor, så vil du stadig høre resten af det i forvejen indspillede, hvis du har omskifteren til at stå i stilling "2-spor". Og hvis det er et bånd der tidligere har været indspillet på en 4-spors maskine (på begge sider), vil du høre dette som afspillet baglæns. Prøv lige at sætte den omskifter i stilling "4-spor", for det er dét den i virkeligheden er. Den anden stilling er kun for at kunne afspille bånd der er indspillet på 2-spor fra fx. en anden maskine. Det er i øvrigt blot det, det 4. tonehovede under dækslet er beregnet til. Ellers skulle der jo være et slettehovede ekstra også ;)

Mvh.

Jan
jcr1972
 

Re: B&O 2000 Spolebåndoptager vejledning

Indlægaf acj1980 » fre 13. dec 2013 00:58

Jan (Jcr1972)

Maskinen som den anden Jan har vedhæftet billedet af er ikke helt magen til den jeg har, min er en standard beocord 2000 der kun er en ren 2 spors stereo, det er den jan med billedet´s maskine ikke, det er en 2000 de luxe, men efter lidt tanker frem og tilbage slår det mig at jeg jo rensede kontakterne på alle de yderste print med glasbørsten.. men fik da ikke ordnet de som sad længere inde i maskinen, overfladerne på de forsølvede forbindelses plader var helt sorte.. så vil væde en julekringle at det kan være problemet ...

Jeg vender stærkt tilbage.

Iøvrigt hvad vil i anbefale at man gør ved tonehoveder man bare ikke kan få rene selvom man pudser nok så meget med methanol?? nogle har fortalt mig at autosol skulle gøre underværker..

Mange julehilsner

Alex
acj1980
 

Re: B&O 2000 Spolebåndoptager vejledning

Indlægaf Tube mania » fre 13. dec 2013 09:31

Jeg ved ikke med autosol, men jeg kan fortælle at da jeg kørte rundt i landet og lavede service på Tandberg sproglab maskiner måtte jeg nu og da ty til utraditionelle midler. Slipol var undertiden det eneste jeg kunne fjerne skidt og båndrester med og inden folket farer op vil jeg sige at valget fandtes ikke.

Jeg har gjort det samme med videomaskiner...nogle gange var der intet signal fra båndet, men med fingrene kunne jeg mærke der VAR hoveder i maskinen(jeg kunne endog registrere om de var gode eller slidte). Efter 3 omgange med slipol var der hul igennem igen og maskinen kørte som den skulle. Det siger sig selv at det er en hård behandling, men alternativet var at skifte drummen.
Senest rettet af Tube mania fre 13. dec 2013 14:27, rettet i alt 1 gang.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: B&O 2000 Spolebåndoptager vejledning

Indlægaf acj1980 » fre 13. dec 2013 13:23

Tube mania skrev:Jeg ved ikke med autosol, men jeg kan fortælle at da jeg kørte rundt i landet og lavede service på Tandberg sproglab maskiner måtte jeg nu og da ty til utraditionelle midler. Slipol var undertiden det eneste jeg kunne fjerne skidt og båndrester med og inden folket farer op vil jeg sige at valget fandtes ikke.

Jeg har gjort det samme med videomaskiner...nogle gange var der intet signal fra båndet, men med fingrene kunne jeg mærke der VAR hoveder i maskinen(jeg kunne endog registrere om de var gode eller slidte). Efter 3 omgange med slipol var der hul igennem igen og maskinen kørte som den skulle. Det siger sig selv at det er en hård behandling, men alterativet var at skifte drummen.


Hvor stor er forskellen mellem autosol og så slipol? husker jeg ret er slipol lidt mere grovkornet, tonehoveder er ikke så sårbare som videohoveder, sidstnævnte brugte jeg som regel isopopyl alcohol fugtet ind i noget af det er rigtig billige og meget rug toiletpapir, det havde den foredel at der ikke var små fibre i der kunne sætte såg fast på de små ferrit hoveder, eller går i stykker.. nårh det var et sidespor.

Men jeg kunne godt forestille mig man måske kunne bruge autosol uden der skete for meget..
acj1980
 

Re: B&O 2000 Spolebåndoptager vejledning

Indlægaf jcr1972 » fre 13. dec 2013 21:10

Autosol er en hel del grovere end Slipol. Man kan også bruge Slipoline som er endnu finere.
Mht. indspilning så var jeg ikke klar over at det er en ren 2-spors maskine du har, så det lyder nok meget sandsynligt at det bare er omskiftere + diverse forbindelser der skal skal renses godt og grundigt for oxydrester.

Mvh.

Jan
jcr1972
 

Re: B&O 2000 Spolebåndoptager vejledning

Indlægaf acj1980 » lør 14. dec 2013 01:16

Hehe det er vidst den første version de sendte på markedet, jah nu jeg alligevel sidder oppe og er alene hjemme er der jo dømt kvalitets tid.. konen er langt væk.. så tror jeg vil se om man kan finde fejlen, tak for rådet gutter omkring polering af hoveder.. de er nemlig ekstremt grimme med stort F.

Mange Hjulehilsner

Alex
acj1980
 

Re: B&O 2000 Spolebåndoptager vejledning

Indlægaf acj1980 » lør 14. dec 2013 04:22

Fejlen er fundet, jeg måtte have øjnene godt med mig for kiggede på samtlige print i maskinen for at se om jeg kunne lokalisere en oscillator.. jo den blev fundet, et sted man ellers ikke umiddelbart ville regne med, nemlig på strømforsynings kortet, gad vide hvad i hulen man har tænkt på dengang?? det er yderst bemærkelsesværdigt at placere en slette oscillator så tæt op af det sted hvor brum kan forekomme.

Nårh tilbage til hvorfor der intet skete, oscillatoren er opbygget i et push-pull trin bestående af 2stk ac128 transistorer, og den ene var kortslutte mellem B-E så der skete ikke ret meget, nogle af modstandene var også gledet over de 20% som er min egen tolerance der er max hvor de må skride til, jeg fandt en AC153 i gemmerne og fik den slået op, den er komplementær til ac128 så i med den, og vupti den kan slette ;-).

PS: apropos hoveder og polering.. så prøvede jeg på et gammelt tonehovede brasso, det fungere aldeles udmærket ;-)

Alex
acj1980
 


Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 72 gæster