Akai GX-630D-SS i udu!

Spaghetti sektionen

Akai GX-630D-SS i udu!

Indlægaf Storken » fre 20. dec 2013 12:13

Hej alle!

Nu kom dagen altså, hvor min Akai spolebåndoptager ikke længere havde lyst til at lyse lystigt. Der er simpelthen ikke længere liv i dyret. :(
Jeg har oplevet det en gang før, men der skulle den bare lige have en nats hvile.
Umiddelbart mistænker jeg switchen, da den endnu ikke er rengjort indvendig, og der generelt er en del skrat og dårlige forbindelser.
Jeg vil gerne prøve at fixe det selv, men jeg har brug for vejledning! Det kunne dog også være, at den trænger til at mere prof. eftersyn, da der som nævnt er en del andre skavanker (udfald i kanaler, dårlige switches osv.). I så fald - hvem kan hjælpe? Jeg har nemlig ikke rigtig mulighed for at tage den med til AnalogBo i KBH eller Sound2Vision i Viborg.

- Simon
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Akai GX-630D-SS i udu!

Indlægaf jan_stevns » fre 20. dec 2013 13:55

Storken skrev:....Jeg har nemlig ikke rigtig mulighed for at tage den med til AnalogBo i KBH eller Sound2Vision i Viborg.


Sådan en fætter giver muligheden for at pille hele elektronikken ud som en samlet kasse, hvis man kan hitte etr værksted der har en 630D-ss kan man faktisk være heldig.

Desværre indholder den en røvfuld af de tåbelige transistorer der oftest fejler, og er også tit model til at få skiftet kondensatorer.

Men prøv da i første omgang at rense kontakter og potmetrene
jan_stevns
 

Re: Akai GX-630D-SS i udu!

Indlægaf Storken » søn 22. dec 2013 13:55

Det lyder smart! :cool1:
- så kommer det bare til, at jeg skal hitte ud af at åbne den. Frontpladen er ikke noget problem, men jeg kan ikke rigtig se mig ud af, hvorden jeg får adgang til den indre elektronik. Er der nogle skruer, der leger gemmeleg?? :?
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Akai GX-630D-SS i udu!

Indlægaf jan_stevns » søn 22. dec 2013 15:46

Storken skrev:Det lyder smart! :cool1:
- så kommer det bare til, at jeg skal hitte ud af at åbne den. Frontpladen er ikke noget problem, men jeg kan ikke rigtig se mig ud af, hvorden jeg får adgang til den indre elektronik. Er der nogle skruer, der leger gemmeleg?? :?


Du skal have maskinen ud af kassen - så sidder der skruer på begge sider i bunden , og vist også foran.

Hele sektionen er til at få ud - den er forbundet med stik indvendigt.

(Jeg har ikke fået min adskilt endnu, men skal til det...)
jan_stevns
 

Re: Akai GX-630D-SS i udu!

Indlægaf Storken » fre 27. dec 2013 18:08

Det lykkedes at få skilt indmaden fra kassen! Og jesus(!), hvor er den snasket i gammel nikotinstøv, så rengøres skal den under alle omstændigheder. Desværre så jeg dermed også, at selve pinden i on/off switchen er knækket, heldigvis fandt jeg den afbrækkede pind, så det kan være, at den kan limes!
Men jeg tvivler stadig på, at det er det eneste, der er galt. For den har jo før været lavet samme nummer med ikke at ville tænde, men hvor den efter en nats hvile sagtens kunne igen.

Hvilket sted ville være godt at starte? Jeg kan sagtens bruge en loddekolbe, og kender også de forskellige komponenter, men har ikke den store forstand på det meget tekniske.
Eller er det en mere erfaren tekniker, der skal til?

- Simon
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Akai GX-630D-SS i udu!

Indlægaf mcs_5 » fre 27. dec 2013 19:29

Udtørrede lytter er normalt et godt sted at starte...

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Akai GX-630D-SS i udu!

Indlægaf jan_stevns » fre 27. dec 2013 23:30

Storken skrev:.....Hvilket sted ville være godt at starte?


Nu ved jeg (vi) jo ikke hvilke evner du har for at fejlsøge kredsløb, så det er jo et ganske godt spørgsmål.

Maskinen har en ret normal 24v netdel - som skal virke - ellers er den temmeligt død i sværen ( ~intet virker )

Selv om jeg har rodet med dem siden ruder konges tid, kan de være en smule drillesyge, men bestemt til at håndtere. For en der knap ved hvilken ende af loddekolben der bliver varm - er det nok en for stor udfordring.

Hvad har du af måleinstrumenter til rådighed ?
jan_stevns
 

Re: Akai GX-630D-SS i udu!

Indlægaf Storken » lør 28. dec 2013 13:26

Jeg læser pt. til elektroingeniør på Odense Teknikum, så helt grøn er jeg heldigvis ikke - dog er det stadig kun på 1. semester. Det betyder også, at jeg som udgangspunkt har adgang til stort set alle måleinstrumenter - i hvert fald de gængse; multimeter, oscilloskop etc. :cool1:
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Akai GX-630D-SS i udu!

Indlægaf Tube mania » lør 28. dec 2013 13:39

Vil du have en service manual? Så send mig din mail i en PB
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Akai GX-630D-SS i udu!

Indlægaf Storken » lør 28. dec 2013 13:48

Super, tak! PB sendt :Thumpsup:
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Akai GX-630D-SS i udu!

Indlægaf acj1980 » lør 28. dec 2013 14:01

Hvis du før har haft problemer med den ikke vil tænde ved tænd/sluk knappen kan det sagtens skyldes at der er dårlig forbindelser i selve afbryderen grundet gnist dannelse indover kontaktfladerne, og så trykker man et par gange og så virker den igen, det bedste er nok at skifte den.. eller simpelthen finde et hul i den eller bore et ét sted hvor man er sikker på ikke at ramme noget livsvigtige og så lige give det et tryk WD-40, samme mirakelmiddel kan med foredel bruges på omstillings slidsker og kontakter i resten af maskinen, det renser og smører samtidigt.

Nogle vil sige argg det kan da ikke bruges til den slag.. tjo det fungere ganske godt og leder ikke spænding/signaler indover hinanden... jeg har sågar brugt det i en højspændings sokkel fra en linie trafo der gav 14 KV ud, så no problem ;-)
acj1980
 

Re: Akai GX-630D-SS i udu!

Indlægaf jan_stevns » lør 28. dec 2013 17:37

acj1980 skrev:.....så lige give det et tryk WD-40, samme mirakelmiddel kan med foredel bruges på omstillings slidsker og kontakter i resten af maskinen, det renser og smører samtidigt.


Meget skal man høre - men efter min ydmyge mening, hører WD40 ikke til i en båndspille af nogen slags
jan_stevns
 

Re: Akai GX-630D-SS i udu!

Indlægaf Captain Phoenix » lør 28. dec 2013 17:51

jan_stevns skrev:...efter min ydmyge mening, hører WD40 ikke til i en båndspille af nogen slags

Ikke uenig - but - oho - here we go again...
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Akai GX-630D-SS i udu!

Indlægaf acj1980 » lør 28. dec 2013 22:23

jan_stevns skrev:
acj1980 skrev:.....så lige give det et tryk WD-40, samme mirakelmiddel kan med foredel bruges på omstillings slidsker og kontakter i resten af maskinen, det renser og smører samtidigt.


Meget skal man høre - men efter min ydmyge mening, hører WD40 ikke til i en båndspille af nogen slags



Meget muligt, men det er absolut effektivt i kontakt slidsker, nok det bedste jeg har brugt i forhold til det egentlige kontakt spray der holder i ca 14 dage inden knasen og skratten vender tilbage.. og det er kun halvt så dyrt, det skal selvfølgelig heller ikke bruges til værket men elektronikken, jeg har ingen fine fornemmelser hvad det angår, men ser hvad der virker og som holder i længden!
acj1980
 

Re: Akai GX-630D-SS i udu!

Indlægaf Storken » søn 29. dec 2013 20:58

Til rensning ville jeg selv bruge Kontakt 60, selvom mange mener, at WD40 er et udemærket vidundermiddel. Men nok om det! ;)
Jeg skal under alle omstændigheder have et helt ny switch. Jeg ved desværre ikke, hvad den hedder, da jeg ikke har set denne slags før. Det er i bund og grund en lille flad sort rektangel, med en lille pind som selve omskifteren - det hele af plastik.
Er der nogen der kender til sådan en fætter?
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Næste

Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 67 gæster