Har i ikke glemt VHS???

Spaghetti sektionen

Har i ikke glemt VHS???

Indlægaf Kelvinthomsen » tirs 14. jan 2014 20:49

halløjsa.

Nu har jeg sat og læst en masse ting i har skrevet om Jeres kæreste eje. Om hvordan lyder den optager, og hvad I har brugt i gennem tiden.

Jeg har altid selv været meget vild med hi-fi. Lige siden jeg kunne gå.

Men som stolt ejer af alle hi-fi & Elektronik. (Jeg har alle blade fra 1980 til 1994) Så er der noget jeg har bidt mærke i. Dengang i 80érne udkom VHS videoen i ganske pæn kvalitet. Og den kom også med hi-fi Lyd med line in/out, og tilmed med Peak-metre som på en kassettebåndoptager, så man kunne optage 4 timer musik på en E-240Vhs kassette.

Er der slet ingen af Jer som brugte det? De skrev en masse og testede de Stereo VHS videoer i hi-fi & Elektronik, og de fik faktisk rigtig gode karakter.
Kelvinthomsen
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 29 dec 2013
Lokalitet: Snedsted

Re: Har i ikke glemt VHS???

Indlægaf jan_stevns » tirs 14. jan 2014 21:45

Kelvinthomsen skrev:Er der slet ingen af Jer som brugte det?


Nu blev jeg grundigt træt af det blad på grund af deres overdrevne brug af ordet "enthusiat-anlæg"

Men jeg har da længe brugt en VHS-HIFI maskine ( En JVC HRS5500 ) til at optage sattelitradio, dengang Starsat radio og MusicBox var i æteren. 4 timer i rap pr bånd, og kvaliteten på StarSat var absolut i top

Så kunne man bagefter smide godbidderne på Spolebånd: http://www.youtube.com/watch?v=0FcUtZzeg84
jan_stevns
 

Re: Har i ikke glemt VHS???

Indlægaf zaragon » tirs 14. jan 2014 23:52

Kelvinthomsen skrev:halløjsa.

Nu har jeg sat og læst en masse ting i har skrevet om Jeres kæreste eje. Om hvordan lyder den optager, og hvad I har brugt i gennem tiden.

Jeg har altid selv været meget vild med hi-fi. Lige siden jeg kunne gå.

Men som stolt ejer af alle hi-fi & Elektronik. (Jeg har alle blade fra 1980 til 1994) Så er der noget jeg har bidt mærke i. Dengang i 80érne udkom VHS videoen i ganske pæn kvalitet. Og den kom også med hi-fi Lyd med line in/out, og tilmed med Peak-metre som på en kassettebåndoptager, så man kunne optage 4 timer musik på en E-240Vhs kassette.

Er der slet ingen af Jer som brugte det? De skrev en masse og testede de Stereo VHS videoer i hi-fi & Elektronik, og de fik faktisk rigtig gode karakter.


hej og -JOW DA!! Klart er vi nok en del, der brugte VHS og S-VHS med hi-fi track, også som ren lydoptager.
Det lød fint på alm. tra-la-la hen-ad-gaden-musik, men jeg gjorde forsøget med at optage med Neumann mics vokaler i en koncertsal a capella. Det lød RÆDSOMT!! Det dbx-lignende system pumpede forfærdeligt, og havde ofte fæle bi-lyde.... fint, når styrken var HØJ, men lavt gik det SLET ikke. - jeg prøvede mangt og meget, bla. med en TELEFUNKEN hi-fi maskine, en MITSUBISHI 82 (husker ikke bogstaverne), en JVC HR-9400 og en PANASONIC FS-200... det virkede bare IKKE til seriøs hi-fi. punktum. Det var synd. Det stod altså ikke en "rigtig hi-fi prøve", men ku' lige knappe sig igennem ABBA og BAY CITY ROLLERS. ouch.... :'( -

well - det var bare min erfaring!

brgds,
-z- ;)
tannoy buckingham/windsor/arden/D750 - JBL L300summit - yamaha px2- px3 - ortofon jubilee/preamp jasmin 2.0LP - marantz av-8802a + mm-8077/sr9200/4400 - shengya psm300
zaragon
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 02 okt 2011
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: TimBuk2

Re: Har i ikke glemt VHS???

Indlægaf acj1980 » ons 15. jan 2014 00:11

Godt enme du dér fik fat i syntes jeg.

VHS´s HIFI var faktisk noget ringere i forhold til BetaHIFI idét man råede over et større signal område i beta systemet i forhold til VHS systemet, det samme gjaldt det område hvor man lagre farve signalet altså Colourbursten, der var Betaen også suverænt overlegen, nårh det var et mindre sidespring ho ho.

Da hifi maskinerne fandt deres indtog omkring 1985 fik spole båndoptagerne kamp til stregen grundet den lineære lyd gengivelse fra 20-20khz, men vil hilse at sige at der er en utrolig stor forskel på hifi maskinerne, jeg har hørt VIRKELIG gode maskiner, f.eks Philipses anno 1985-86, intet slår dem, kanal separationen kan simpelthen ikke høres, mens mange især nyere hifi maskiner lider under hovedskift med en lille "tik" lyd når maskinen skifter fra videohoved A til B.

Det virker lidt som om at man fra start 90erne trinvis ned droslede de features man havde i 80ernes gode maskiner, men forståeligt nok, DAT maskinerne var kommet i 1988, Svhs kom i 1988, og CD afspilleren var også ved at få godt fodfæste.

Jeg har en del gode maskiner fra før man gik over til plastic værker, bla to stk JVC hr7650 fra omkring 1982, de er begge udstyret med 2 lydspor i analog lyd, for 10-12 år siden optog jeg stereofilm på den måde, jeg tror næppe der findes mange af disse maskiner endsige været solgt af dem herhjemme, tuneren er også en ren mono for har prøvet at tilslutte A2 og der var ingen forskel ;-), men en fin billedkvalitet syntes jeg.



De fleste herinde tænker måske også mere på lydsiden frem for video, af samme anskuelse som det jo hedder vintagehifi ;-),

Jeg vil lige her til slut vise lidt af mine videoer frem

Billede
Den ene har min ven fået, de har kørt ca 200 timer
Billede
Den nederste er solgt under mærker som f.eks Telefunken,Saba,Nordmende, Det var JVC som lavede dem og de var i den gode ende af kvalitets skalaen, en rigtig arbejdshest, kan køre under alle forhold :-),
Billede
Også en arbejdshest.. bare et andet format
Billede
acj1980
 

Re: Har i ikke glemt VHS???

Indlægaf mickr » ons 15. jan 2014 01:36

Jeg medvirkede ved en indspilning i et studie i Århus omkring 1990, og kan huske at jeg studsede over at man der, masterede fra 16-spor til to spor (stereo) på en VHS-maskine. Studieteknikeren forklarede mig at det gjorde man fordi VHS, var på fuldt niveau med de bredeste spolebånd, rent lydmæssigt, og at formatet var langt mindre skrøbeligt/forgængeligt end spolebånd. Og jeg skal lige hilse og sige at der ikke var tale om en videomaskine, man så i private hjem. Den var stor og fæl, og hvis jeg ikke husker helt forkert, sad den i en konsol der kunne lave flere kopier samtidigt, men det er jeg slet ikke sikker på ;)

Han anbefalede mig at spæne i Føtex og købe et 90/120 minutters VHS-bånd, som jeg så kunne få "det færdige mix" overspillet på. De andre gutter i bandet kunne godt nøjes med kasettebånd, CD var måske også en mulighed? men sådan en har jeg faktisk aldrig ejet. Det bånd blev, ved en fejl, afleveret i en genbrugs sammen med alle de andre videokasetter, nogle år senere. Så hvis nogen har et 120 minutters VHS-bånd liggende, mærket "Peel", indeholdende noget ekstremt dårligt støjrock, af den allermest selvhøjtidelige slags, så er det mit, og jeg betaler gerne en flaske højland fra øverste hylde, for at få det igen...
Brugeravatar
mickr
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 01 feb 2012
Lokalitet: Århus

Re: Har i ikke glemt VHS???

Indlægaf Tube mania » ons 15. jan 2014 12:10

Ha ha...det var en god historie...håber sg du får dit bånd igen :thumbsup:

Ak ja...de store skønne og hunde-dyre U-matic maskiner...dem lavede jeg service på i tidernes morgen på AFRTS (American Forces Radio and Television Service) på Grønland. Senere kom jeg til at køre rundt på skoler herhjemme og servicere dem samt tog dem på værksted når de var syge.

Det var de tidligere modeller...drummen i dem var ikke selv-centrerende og skulle justeres på plads så de slog mindre end 1.5µm med mikrometer-ur...det var sjovt. Pga den tørre luft på Grønland holdt de ikke længe. Den her viste nåede jeg dog at komme på kursus i hos Sony Professionel i KBH...det var den uge jeg fyldte 30. Æv...hvor jeg savner den tid...det var SÅ spændende altsammen...nu er der kun minderne tilbage.

Alt det nye som kommer idag finder jeg gabende kedeligt :'(
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Har i ikke glemt VHS???

Indlægaf acj1980 » ons 15. jan 2014 14:11

Tube mania skrev:Ha ha...det var en god historie...håber sg du får dit bånd igen :thumbsup:

Ak ja...de store skønne og hunde-dyre U-matic maskiner...dem lavede jeg service på i tidernes morgen på AFRTS (American Forces Radio and Television Service) på Grønland. Senere kom jeg til at køre rundt på skoler herhjemme og servicere dem samt tog dem på værksted når de var syge.

Det var de tidligere modeller...drummen i dem var ikke selv-centrerende og skulle justeres på plads så de slog mindre end 1.5µm med mikrometer-ur...det var sjovt. Pga den tørre luft på Grønland holdt de ikke længe. Den her viste nåede jeg dog at komme på kursus i hos Sony Professionel i KBH...det var den uge jeg fyldte 30. Æv...hvor jeg savner den tid...det var SÅ spændende altsammen...nu er der kun minderne tilbage.

Alt det nye som kommer idag finder jeg gabende kedeligt :'(


Ja Umatic er et skønt format, brugte de ikke Hi-band eller SP på Grønland mon?, det er egentlig lidt sjovt at man bevarede den oprindelige mekaniske teknik og ikke konverterede over til azimuth på hovederne og derved havde muligheden for at nedsætte hastigheden så meget at man evt kunne ha lagt en spillefilm på sådan et bånd, men Sony har gået op i kvaliteten både på billedsiden og lyden, så de har nok ikke villet affinde sig med en ringere lyd båndbredde. hvis nogen ikke helt skulle have et reference punk på hvor godt Umatic var rent kvalitets mæssigt kan i kigge med her http://www.youtube.com/watch?v=329Bc8A7t_0 det er noget jeg har lagt ud.

Jeg kan kun give dig ret Tubemand, idag er kun de ret så kedelige dvd/blå-stråle spillere tilbage... søvndyssende af H til!
acj1980
 

Re: Har i ikke glemt VHS???

Indlægaf LarsW » ons 15. jan 2014 14:21

:Tanke: Nogle vil måske kunne huske de første Alesis A-dat maskiner som kom omkring 1990´erne og blev anvendt i en del lydstudioer. I dag anvender man harddisk recorder, men det med at bruge VHS båndet til lyd, er ikke helt ny. Disse anvendte iøvrigt S-VHS bånd, et lille link omkring disse Alesis A-DAT maskiner.

http://artsites.ucsc.edu/EMS/music/equi ... _adat.html

Mvh.
LarsW
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW
 
Indlæg: 520
Tilmeldt: 28 feb 2011
Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Re: Har i ikke glemt VHS???

Indlægaf jcr1972 » ons 15. jan 2014 19:11

Jo, jeg har lykkelig glemt VHS. I hvert fald som lydmedie. Det synes jeg godt nok ikke var nogen succes rent lydmæssigt. men bruger det selvfølgelig stadig til film ;)
jcr1972
 

Re: Har i ikke glemt VHS???

Indlægaf Tube mania » ons 15. jan 2014 19:28

@acj1980

High band kom i 1984ca og blev forfader til super VHS og High 8 ...på Grønland har de nok fået det efter jeg var rejst hjem.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Har i ikke glemt VHS???

Indlægaf acj1980 » ons 15. jan 2014 20:51

Uhhh tubemand.. du må aldrig sige forfader til Svhs.. husk Sony afskyede VHS i så høj grad at de først hoppede med på vognen i 1988 :-P, og da var det endda Hitachi som lavede deres første vhs maskine :-), men forstår godt din forklaring, iøvrigt er det jo lidt spøjst at de fortsatte med Umatic linien for de introducerede jo Betacam i 1982, jeg mener at HI-Band kom omkring samme tid, meen det skulle jo lige ud og vende
acj1980
 

Re: Har i ikke glemt VHS???

Indlægaf Kelvinthomsen » ons 15. jan 2014 21:49

Hej
Hvor er det sjov at se så mange svar på VHS indlæg.

Jeg har aldrig selv prøvet at bruge VHS video til rene lyd optagelser, men bruger VHS rigtig meget, da jeg overfører mange bånd over på DVD.

Og hold da op en forskel der er på Videomaskiner.

Sony én er god til de gamle bånd fra 80érne
Philips er god til de der frygtelige billig sony bånd som man typisk kunne købe over grænsen. 10 for 100kr.
Rigtig lortebånd når de får 10år på bagen

Akai én er god til Nicam stereo
og sådan er det hele vejen igennem.

Ville meget gerne have en rigtig redigerings VHS maskine. Ikke for at skulle redigere noget, men sådan en har vel fuld manuel tracking. Det er det værste ved at bruge almindelige vhs maskiner. Auto Tracking. Frygtelig noget.

Har også en Sony Betamax på lager. Model SL-F1E med tuner TT-1FE.
Med ekstra batteri lader, læder taske, kamera, kuffert, fjernbetjening hele sættet fra 1982. Købte det af en tysker for godt og vel 10 år siden.

Og ja. Det kører som ny. Også en del bedre billede end på nogen af de mange VHSér jeg har haft.
Men har desværre aldrig prøvet den Digital Box man kunne købe til den. Lyden skulle minde meget om Sony´s DAT båndoptager. Og dem jeg har set til salg, har kostet kassen. Og da som man har en knægt på snart 2 år i huset, mener min kære frue nok ikke at det er så vigtig en køb. :)
Kelvinthomsen
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 29 dec 2013
Lokalitet: Snedsted

Re: Har i ikke glemt VHS???

Indlægaf acj1980 » ons 15. jan 2014 22:45

Ja der ER stor forskel på VHS maskinerne, og det strakte sig over alle fabrikanter, det var ikke altid de dyre mærker der havde bedst billede, personligt holder jeg meget af Panasonic´s maskiner fra medio 80erne da de efter min mening havde det flotteste billede, Jvc var også godt med men tabte terræn i slut 80erne, Sony har aldrig kunne lave VHS det er en kendsgerning, derfor er deres Betamax også en faktor 5 bedre mht opløsning, og de nørkler ikke med colour bursten som VHS systemet hænger med, Betamax kører desuden også med en lidt højere video mellemfrekvens i forhold til Vhs, den er nemlig omtrent rent efterlignet Umatic der kom nogle år før Betaen, der er også stor forskel på Sonys maskiner vs Sanyo/Fisher skøn Sanyo rent faktisk var ejet af Sony, men de gamle Sanyo med tangent styring fungerede bare uden nogen problemer, med en stor fed asynkron motor og en hulens masse remme til at drive værket ;-).

Kelvinthomsen, du skal prøve at kigge i den blå, af og til er der nogle gode 80er edit maskiner i for en slik,og de kan sagtens komme til at køre medmindre de er bundkørte, begge mine fik jeg ganske gratis fra et sygehus hvor de bare havde haft dem stående til optagelse ved scanning af patienterne her gætter jeg på babyscanning, dengang havde de kørt hhv 70 og 80 timer på de 14 år de havde haft dem.. meget lidt :-).
acj1980
 

Re: Har i ikke glemt VHS???

Indlægaf Kelvinthomsen » tors 16. jan 2014 23:10

Ja. Man kan være så heldig en gang i mellem. Men hvis der er en derude der skulle få lyst til at sælge sin redigere video., så må i endelig sige til
Kelvinthomsen
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 29 dec 2013
Lokalitet: Snedsted

Re: Har i ikke glemt VHS???

Indlægaf acj1980 » tors 16. jan 2014 23:35

Kelvinthomsen skrev:Ja. Man kan være så heldig en gang i mellem. Men hvis der er en derude der skulle få lyst til at sælge sin redigere video., så må i endelig sige til

hehe.. det må være andre end mig.. skiller mig ikke af med mine ;-)
acj1980
 

Næste

Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster