Akai Model 345

Spaghetti sektionen

Akai Model 345

Indlægaf jcr1972 » tors 24. apr 2014 15:25

Er der nogen herinde som kender til sådan et monster? Har endnu ikke haft vario'en sat på endnu, da jeg lige vil lukke den op først for et visuelt tjek.
Den vejer iøvrig næsten 35kg!!! :QQS:
Der er manualer med, og jeg kan se at forforstærkerne er med rør. Der er en transistoriseret stereoudgangsforstærker til de indbyggede højttalere/evt. eksterne ht'ere. Den har autoreverse på afspilning, 3 motorer, og selvfølgelig 3 hoveder, ligesom den er relæstyret (et hav af relæ'er i oktalsokler). Den er "desværre" 4-spors. Alt virker bundsolidt og gedigent lavet. Jeg har aldrig set sådan en fætter før, og har lidt på fornemmelsen at den er blevet slæbt med hjem som noget rejsegods for mange år siden. Tror den må være fra første halvdel af 60'erne.

Her er "klodsen":

Billede
Billede
Billede

Mvh.

Jan
jcr1972
 

Re: Akai Model 345

Indlægaf jan_stevns » tors 24. apr 2014 16:56

jcr1972 skrev:Er der nogen herinde som kender til sådan et monster? Har endnu ikke haft vario'en sat på endnu, da jeg lige vil lukke den op først for et visuelt tjek.
Den vejer iøvrig næsten 35kg!!! :QQS:


Første del af 60'erne er vist rimeligt tæt på - og skal du have auto-reverse på en maskine er den jo altid mindst 4spors - så "desværre" er en nødvendighed.

Findes i US under varemærket Roberts 400

diagrammet på Hifiengine : http://www.hifiengine.com/manual_library/roberts/400.shtml
jan_stevns
 

Re: Akai Model 345

Indlægaf jcr1972 » tors 24. apr 2014 17:38

jan_stevns skrev:Første del af 60'erne er vist rimeligt tæt på - og skal du have auto-reverse på en maskine er den jo altid mindst 4spors - så "desværre" er en nødvendighed.

Findes i US under varemærket Roberts 400

diagrammet på Hifiengine : http://www.hifiengine.com/manual_library/roberts/400.shtml


Ja det er klart. Jeg bruger bare selv 2-spors, så jeg tvivler på at jeg kommer til at køre med den, men skal da have den prøvet af i hvert fald. Ifølge manualen har den udmærkede data, men det siger jo ikke umiddelbart noget om lyden. Der er iøvrigt diagrammer i servicemanualen også. Sjovt nok med den der Roberts udgave af den samme maskine egentlig.
jcr1972
 

Re: Akai Model 345

Indlægaf jan_stevns » tors 24. apr 2014 17:41

jcr1972 skrev:......Sjovt nok med den der Roberts udgave af den samme maskine egentlig.


AKAI var længe solgt som Roberts ting dengang - de var jo noget japanerforskrækkede derovre :)

Og Roberts lød mere "the american way"

Panasonic grej hed "National" - tju hej hvor det går :)
jan_stevns
 

Re: Akai Model 345

Indlægaf his067 » tors 24. apr 2014 21:05

jan_stevns skrev:
jcr1972 skrev:......Sjovt nok med den der Roberts udgave af den samme maskine egentlig.


AKAI var længe solgt som Roberts ting dengang - de var jo noget japanerforskrækkede derovre :)


Måske ligesom tidens kineserforskrækkelse?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Akai Model 345

Indlægaf jan_stevns » tors 24. apr 2014 21:37

his067 skrev:Måske ligesom tidens kineserforskrækkelse?


Ikke helt - iflg bekendte derovre er det mere noget med gammelt nag fra krigens tid, og vel også en ide om at Japanerne kun kunne klare sig ved at udføre "reverse engineering" i stor stil ....

Vel meget i stil med nutidens syn på den type mennesker der kommer på ferie ved vestkysten, og indhegner deres eget lille stykke "Vaterland" i det fremmede :)
jan_stevns
 

Re: Akai Model 345

Indlægaf his067 » tors 24. apr 2014 23:02

jan_stevns skrev:
his067 skrev:Måske ligesom tidens kineserforskrækkelse?


Ikke helt - iflg bekendte derovre er det mere noget med gammelt nag fra krigens tid, og vel også en ide om at Japanerne kun kunne klare sig ved at udføre "reverse engineering" i stor stil ....

Det fortælles at en Japansk forretningsmand blev spurgt ' what new invention have Japanese industry ever contributed to the world?', hvortil han svarede 'reliability' :lol:
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Akai Model 345

Indlægaf jcr1972 » tors 15. maj 2014 09:44

Så fandt jeg sgu lige den store kasse med julepynt....

Billede

Alt muligt originalt udstyr til maskinen, fjernbetjening (med kabel selvfølgelig), adapterarme til store spoler, slettespole, defluxer samt alle mulige signalledninger/stikadaptere og noget splejseudstyr. Det har vist været en ægte båndamatør som har ejet denne maskine.

Billede

Mvh.

Jan
jcr1972
 

Re: Akai Model 345

Indlægaf acj1980 » søn 18. maj 2014 12:47

fandeme lækre sager.. jeg studser over hvad der gemmer sig med dåsen og brochuren "tape eraser" ;-)
acj1980
 

Re: Akai Model 345

Indlægaf Tonni » søn 18. maj 2014 12:51

Mon ikke det er en god stor spole med åbent åg og en motor så man kan dybdeslette sine bånd?
Har arbejdet med en hvor man lagde båndet ind i en skuffe, med en spole over/under. Der var ikke meget "musik" tilbage efter sådan en omgang... :lol:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Akai Model 345

Indlægaf jcr1972 » søn 18. maj 2014 14:03

Jo det er en slettespole. På 500W :QQS:
Der er dog ingen motor i, så man må lige trille båndet rundt med fingrene.
jcr1972
 


Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 81 gæster