At optage på i fire kanaler.

Spaghetti sektionen

At optage på i fire kanaler.

Indlægaf Hackenberg » man 28. apr 2014 10:09

Hej alle.

Jeg har en Philips 4408 spolebåndoptager.
Jeg er blank på spolefætre men vil gerne optage lyd fra forskellige surround-medier f.eks. SA-CD, DVD-audio, DVD og Blue-ray til gengivelse over min quad-radio. Så er det mere vintage.

Kan jeg det?
Hvis ikke. Hvad skal jeg bruge?

Mvh Claus.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: At optage på i fire kanaler.

Indlægaf MaxJ » man 28. apr 2014 11:30

Din båndoptager kan kun indspille 2 spor på hver side af båndet. Tonehovedet er 2 kanals, hvis du vil indspille 4 kanaler skal hovedet have 4 magnet spalter i hovedet og derved optage på hele båndet på en gang.

Lidt kluntet forklaring, måske andre er bedre til at forklare. :-)
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: At optage på i fire kanaler.

Indlægaf Tube mania » man 28. apr 2014 11:46

Der er flere muligheder...her er en og de fås nu og da til overkommelige priser. Dette er en Teac, men Akai har også et par stykker.

http://www.guloggratis.dk/elektronik/ra ... teac-3340s
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: At optage på i fire kanaler.

Indlægaf spuncut » man 28. apr 2014 11:55

Hej Claus
Du skal bruge en maskine i stil med denne :
http://www.hifiengine.com/manual_librar ... d-ss.shtml
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: At optage på i fire kanaler.

Indlægaf Hackenberg » man 28. apr 2014 12:57

Tak for info. Hvis der er andre der ser noget nærmere Nordsjælland såååå.....
Var der ikke noget med at Fostex/Tascam lavede en kassettemodel 4-spors hjemmestudie. Jeg husker noget med Nanna Lüders eller hvad? X 12/15/18?
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: At optage på i fire kanaler.

Indlægaf Torben » tirs 29. apr 2014 01:30

Jeg er ret sikker på at din båndoptager er 4 spors!
Det vil sige at du kan optage 2 spor på båndets ene side - så vende du båndet om og optager to spor på den anden side!
Du sletter ikke de spor der ligger på båndets modsatte side!
Så du har altså 2 StereO spor på hver side!
Husker jeg ret, og det gør jeg, kan du også optage alle fire spor seperat - i MoNo.
Bruger du et normalt long playing bånd på mellem hastigheden - den er 9,5 cm. i sekundet har du altså 1½ time på hver side i StereO altså 3 timer tilsammen på begge sider - og det dobbelte hvis du optager MoNo.
Kan den optage i en hurtigere hastighed 19 cm. sek. har du så den halve tid til rådighed - men i en noget bedre kvalitet!
God fornøjelse - Hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: At optage på i fire kanaler.

Indlægaf jan_stevns » tirs 29. apr 2014 05:09

Hackenberg skrev:eg er blank på spolefætre men vil gerne optage lyd fra forskellige surround-medier f.eks. SA-CD, DVD-audio, DVD og Blue-ray til gengivelse over min quad-radio. Så er det mere vintage.

Kan jeg det?


Ja - Hvis du har en maskine i stil med denne - så kan du optage 4 kanaler samtidigt - det vi i forrige årtusinde kaldte Quadrofoni :

akai_630ss.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
jan_stevns
 

Re: At optage på i fire kanaler.

Indlægaf MaxJ » tirs 29. apr 2014 08:34

De 4 Vu metre betyde at den kan optage alle 4 spor samtidig.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: At optage på i fire kanaler.

Indlægaf Torben » ons 30. apr 2014 01:03

jo - 4 VU metre er 4 kanals - men der er også Tascam prof . Den tager f.eks 8 kanaler der kan man så lave optagelser hvor man har en masse forskellige instrumenter og dermed også kan lave et mix - !
Enten optager man alle i et orkester samtidig - men hver ders mikrofon og så op og nedjusterer man lyden på de spor man har til rådighed.
Eller også otager an de stemmer med de musikere der er til rådighed på den pågældende dag - hvorefter man så optager andre musikere når de kan på ledige spor!
Eller også laver man selv sin multioptagelse med sine egne instrumenter !
Som Jørgen Ingmann - (guitaristen som var fremragende) gjorde - bare med langt flere spor hos Wifoss studiet på frederikssundsvej.

men mulighederne for en multisporbåndoptager er mange!
Gotschalk har i øvrigt en Tascam med flere spor end de almindelige !
Med hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: At optage på i fire kanaler.

Indlægaf zaragon » fre 5. dec 2014 23:58

Hej Claus ("Dr. Hackenbusch") ;) - ok, en ældre tråd, men jeg skriver alligevel...

Ja, du har ret i, at Nana Lüders brugte en 4-kanals TEAC/Tascam kassetteoptager i gamle dage. Der var vist også noget med, at den kunne optage på dobbelt hastighed for at få kvaliteten i orden, omend jeg ikke er helt sikker på netop det.

Der fandtes også senere en version for flerkanalsoptagelse på MINI-DISC. Det var rigtig smart.

Der er også mange der bruger PC'en til at optage flerkanals-musik, og der er flere fora på nettet der fortæller, hvordan man skal encode og decode f.eks. SACD og DVD-A, som du nævner. Husk gerne, at begge medier gerne gør brug af en centerkanal. Den ekstra baskanal (.1) kan man godt mixe direkte i fronthøjttalere, men jeg er ikke så sikker på, du kan brede centerkanalen ud til Vs. og Hj.front bare "sådan", og dermed lave en "gammeldaws" quadrofoni-kopi i 4 kanaler.


Bedste hilsener,
-z- :thumbsup:
tannoy buckingham/windsor/arden/D750 - JBL L300summit - yamaha px2- px3 - ortofon jubilee/preamp jasmin 2.0LP - marantz av-8802a + mm-8077/sr9200/4400 - shengya psm300
zaragon
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 02 okt 2011
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: TimBuk2

Re: At optage på i fire kanaler.

Indlægaf Hackenberg » lør 6. dec 2014 20:39

Tak Z.
Peter Holstein fra Holfi har arbejdet en del med gengivelse af 5,1-kanalsoptagelser på SA-CD, Dolby Digital og div. andre formater.
Peter bruger nødig centerhøjttaler men blev opmærksom på at centerkanalens information fik for meget niveau når den blev mixet ind i de to frontkanaler. Derfor bruger han et lille kredsløb som gør det EFTER dekodningen. Så kan man stadig regulere centerkanalens niveau i mixet.
Ærgeligt at der ikke er liv i flerkanalsformaterne. Det er et oplagt felt for forbedring af CD'en på et "fast" medie og samtidig en konkurent til downloads. Holfi kan få det til at spille. Utrolig tilstædeværelse!
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: At optage på i fire kanaler.

Indlægaf zaragon » søn 7. dec 2014 19:45

Hackenberg skrev:Tak Z.
Peter Holstein fra Holfi har arbejdet en del med gengivelse af 5,1-kanalsoptagelser på SA-CD, Dolby Digital og div. andre formater.
Peter bruger nødig centerhøjttaler men blev opmærksom på at centerkanalens information fik for meget niveau når den blev mixet ind i de to frontkanaler. Derfor bruger han et lille kredsløb som gør det EFTER dekodningen. Så kan man stadig regulere centerkanalens niveau i mixet.
Ærgeligt at der ikke er liv i flerkanalsformaterne. Det er et oplagt felt for forbedring af CD'en på et "fast" medie og samtidig en konkurent til downloads. Holfi kan få det til at spille. Utrolig tilstædeværelse!



Hej igen Claus,

Husker godt Holfi - det er vist mange år siden nu... var han ikke også en af dem, der ombyggede sin B&O 4000 til at kunne bruge en Ortofon pick-up? Ak, disse minder! ;) . Jeg er på mange måder enig med ham i, at en centerkanal er svær at implementere i et godt LYD-surroundanlæg. -og faseproblemer er ikke altid helt nemme at gennemskue - ikke engang ved højttalere af samme fabrikat. Smart ide, PH har fået med niveau-regulering af centerkanalen ved overførsel til Front L&R.

Surround er dog ikke helt "død", men lever en niche-tilværelse på Nettet. Det samme gør jo egentlig alm. hi-fi stereo, hvor trenden i rigtig mange år har været smart-smart-smart fremfor kvalitet! De unge i dag vil næsten hellere spille pc-spil og lege med deres mobil-telefon. Hør blot også på mange af tidens populære kunstnere, som blot skal være enten "seje", og rappe sig (maskulint) gennem en gang hø, eller glitter-tøserne med Lolita-stemmer, som bare skal få blodet til at flyde til en vis legemsdel på unge mænd. Gaaaaab. Pop-musik er sjældent "stueren" i dag! (imho). :oops:

På Nettet kan du som sagt finde flere sjove ting, og også meget seriøse surround-sound-entsusiaster. Prøv evt. at skrive hertil surroundsound@googlegroups.com. Der kan du virkelig fordybe dig i noget, der i dag går ret vidt - for vidt for mig i dag, desværre. Her lærte jeg bl.a., at Simon & Garfunkel's album BOOKENDS var blevet remixet til quadro, men CBS sagde nej i sidste øjeblik. Sjovt, for en gammel quadro mand som jeg var det.


Bedste hilsener,
-z-
tannoy buckingham/windsor/arden/D750 - JBL L300summit - yamaha px2- px3 - ortofon jubilee/preamp jasmin 2.0LP - marantz av-8802a + mm-8077/sr9200/4400 - shengya psm300
zaragon
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 02 okt 2011
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: TimBuk2


Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 65 gæster