Nedsmeltet drivrem vs Pava rens

Spaghetti sektionen

Nedsmeltet drivrem vs Pava rens

Indlægaf exlærer » fre 16. jan 2015 21:06

Har lige haft fornøjelsen af en opløst(nedsmeltet) drivrem i en Philips spolebåndoptager. Det er i sagens natur en meget snavset og klæbrig oplevelse. Normalt bruger jeg rense benzin til at rense fingre og maskine, men da jeg ikke havde mere, faldt jeg over en gammel flaske Pava rens der gives med når man har fået undervognsbehandlet bilen. Det virkede bedre end rense benzinen...men husk på det er meget fedtet og det fordamper ikke.
Senest rettet af exlærer lør 17. jan 2015 00:38, rettet i alt 1 gang.
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer
 
Indlæg: 352
Tilmeldt: 26 jan 2014
Lokalitet: Ribe

Re: Nedsmeltet drivrem vs Pava rens

Indlægaf Captain Phoenix » fre 16. jan 2015 21:44

Tak for tippet - dé der nærmest smeltede drivremme fra Philips er noget ledt stads og næsten umulige at få af fingre mv.
Andre mærkers remme sviner efter min erfaring ikke så meget - mystisk...
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Nedsmeltet drivrem vs Pava rens

Indlægaf Boptilyoudrop » fre 16. jan 2015 23:11

Pavarens, godt tip. Min ryger hermed fra autorodekassen til elektronikværkstedet :cool1:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Nedsmeltet drivrem vs Pava rens

Indlægaf his067 » lør 17. jan 2015 00:09

Captain Phoenix skrev:Tak for tippet - dé der nærmest smeltede drivremme fra Philips er noget ledt stads og næsten umulige at få af fingre mv.
Andre mærkers remme sviner efter min erfaring ikke så meget - mystisk...

B&Os remme (ihvertfald i 5000-serien) er også noget forfærdeligt klæbrigt stads: jeg skal prøve mit Dinol rensemiddel på det!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Nedsmeltet drivrem vs Pava rens

Indlægaf exlærer » lør 17. jan 2015 00:35

Captain Phoenix skrev:Tak for tippet - dé der nærmest smeltede drivremme fra Philips er noget ledt stads og næsten umulige at få af fingre mv.
Andre mærkers remme sviner efter min erfaring ikke så meget - mystisk...



Det var så lidt. Jeg har en teori om hvorfor Philips er så hårdt ramt. Har selv haft Grundig(Bsr McDonald) og Tandberg som ikke havde det problem. Jeg tror at noget af det ligger i konstruktionen. Som jeg har lagt mærke til det.. ser det ud som om den lille elastik til båndtælleren springer . På samme akse sidder drivremmen. Så når den lille elastik springer ryger den ned i drivremmen og fragmenter sætter sig fast og bliver varme. Drivremmen kører hele tiden på de to maskiner jeg har stående så det ryger med rundt. Så vi får en blanding af varme, olie (de er godt fedtet ind) og opløst gummi. Noget der nok mest af alt er lidt a la tjære og napalm.

Men det er bare en teori.
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer
 
Indlæg: 352
Tilmeldt: 26 jan 2014
Lokalitet: Ribe

Re: Nedsmeltet drivrem vs Pava rens

Indlægaf Captain Phoenix » lør 17. jan 2015 00:50

Mine Philips-klister-erfaringer stammer fra drivremme på pladespillere, så dér er forklaringer ihvertfald en anden.
Det er som om de omdannes til noget tjære-lignende og meget tyktflydende stads, når de bliver slappe og lægger sig på bunden under pladetallerkenen. Andre remme bliver bare stive/hårde når de bliver for gamle, synes jeg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Nedsmeltet drivrem vs Pava rens

Indlægaf exlærer » lør 17. jan 2015 02:14

Har også stødt på det på en Philips pladespiller men som du så rigtigt skriver er det ikke samme opbygning. Der så det snarere ud som om det var den omskifter mellem 33 og 45 som drivremmen hele tiden kører igennem. Ellers er det jo næsten producenten af drivremme..
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer
 
Indlæg: 352
Tilmeldt: 26 jan 2014
Lokalitet: Ribe

Re: Nedsmeltet drivrem vs Pava rens

Indlægaf Boptilyoudrop » lør 17. jan 2015 12:04

Læste noget museumsartikel en gang, det var vist da Den Gamle By samlede ind til deres 70'er udstilling. Der var eksempler på diverse bløde kunststofprodukter, som f.eks. tekstiler fra dengang, der simpelthen disintegrerede. Tabt for eftertiden, var den naturlige museumsvinkel. Er der ikke også noget om røde og grønne knapper der går i opløsning på Tandbergmaskiner? Kunststofprodukter er nok blevet lidt bedre med tiden.
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Nedsmeltet drivrem vs Pava rens

Indlægaf B&O Vintage » lør 17. jan 2015 16:32

Borup- den blå 93% Husholdnings SPRIT til tilklistrede plade tallerkner og induktionspladens rense spartel. Vupti.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Nedsmeltet drivrem vs Pava rens

Indlægaf exlærer » lør 17. jan 2015 17:33

Boptilyoudrop skrev:Læste noget museumsartikel en gang, det var vist da Den Gamle By samlede ind til deres 70'er udstilling. Der var eksempler på diverse bløde kunststofprodukter, som f.eks. tekstiler fra dengang, der simpelthen disintegrerede. Tabt for eftertiden, var den naturlige museumsvinkel. Er der ikke også noget om røde og grønne knapper der går i opløsning på Tandbergmaskiner? Kunststofprodukter er nok blevet lidt bedre med tiden.


Skulle ikke undre... Ved at B&O har lavet nogle miljørigtige tv hvor plastophænget til modulerne smuldrede væk..
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer
 
Indlæg: 352
Tilmeldt: 26 jan 2014
Lokalitet: Ribe

Re: Nedsmeltet drivrem vs Pava rens

Indlægaf møffe » søn 18. jan 2015 18:57

VideioClean som bl.a. kan købes hos J.P.elektronic eller BREMSERENS fra den lokale auto-pusch'er er også godt til remme der er blevet til sirup...

møffe
møffe
 

Re: Nedsmeltet drivrem vs Pava rens

Indlægaf exlærer » man 19. jan 2015 13:15

møffe skrev:VideioClean som bl.a. kan købes hos J.P.elektronic eller BREMSERENS fra den lokale auto-pusch'er er også godt til remme der er blevet til sirup...

møffe


Godt med flere løsninger. Vi får snart lavet en hel database:-) Fandt i øvrigt selv ud af at hvis får suppen på fingrene tager Pava rens det værste og det sidste kan tages med Profa håndrens. Helt rart at folk ikke kan se man har arbejdet med Philips bagefter..

Desværre oplever jeg at når jeg så har skiftet drivrem kan de ikke spole fremad igen. Har to maskiner hvor det er sket men det er jo et helt andet sted det skal skrives
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer
 
Indlæg: 352
Tilmeldt: 26 jan 2014
Lokalitet: Ribe

Re: Nedsmeltet drivrem vs Pava rens

Indlægaf Mogens » man 19. jan 2015 22:01

Pava rens er alm. mineralsk terpentin.
Bremserens er et glimrende afrensning og affedtningsmiddel som efterlader en fuldstændig tør overflade.
Til f.eks en gammel spolebåndoptagere der selv efter affedtning af remme med videre døjer med at spole er remspray som også bruges i autobrancen til kileremme et fremragende middel i små mængder sprøjtet på en lille pensel eller vatpind som holdes på remmen mens den kører, og det holder faktisk rigtig lang ltid, kan f.eks. købes i Biltema.
Mvh.
Mvh. Mogens.
Brugeravatar
Mogens
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: 06 feb 2011
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Skagen


Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 51 gæster