Revox G36 og Nakamichi NR200

Spaghetti sektionen

Revox G36 og Nakamichi NR200

Indlægaf his067 » søn 19. jul 2015 22:01

Nu har jeg endeligt efter tre år fået min G36 op og køre. Hvor er det dog en dejlig maskine med en livlig og naturlig lyd. Og så hjælper det, at den står på et kørebord fra Gentofte kommune, og at jeg har tre meter ledning til og fra den. Nu skal jeg så endelig igang med at lytte til min fars mange bånd med klassisk musik fra 60erne og op til 90erne. Og så de gamle pre-inspillede spolebånd fra halvtredserne (som er min egen opdagelse).

Jeg har kigget lidt på specifikationerne på sådan en og må jo notere, at den ikke er særligt bevendt med hensyn til signal/støj forhold. Så da der kom en Nakamichi NR200 Dolby B/C enhed på eBay, snuppede jeg den til brug ved nye indspilninger. Den var ikke overvældende dyr, og om ikke andet kan den bruges som hurtigt VU-meter.

Men det fik mig så til at tænke: er der nogen måder hvorpå man kan forbedre G36s elektronik (og især signal/støj)? Jeg har tænkt at det nok hjælper med nye ensrettere, men er der andet? Jeg ville også gerne skifte ind- og afspilningskurver fra IEC til NAB (som min fars A77 brugte).
Senest rettet af his067 søn 19. jul 2015 22:18, rettet i alt 1 gang.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Revox G36 og Nakamichi NR200

Indlægaf rørglad » søn 19. jul 2015 22:10

Du kan forbedre signal/støj-forholdet med en ekstern Dolby eller DBX processor.
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: Revox G36 og Nakamichi NR200

Indlægaf his067 » søn 19. jul 2015 22:20

rørglad skrev:Du kan forbedre signal/støj-forholdet med en ekstern Dolby eller DBX processor.


Joeh, det er jo også hvad jeg håber med den der Nakamichi.

Men kan man forbedre Signal/støj i afspille-forstærkerene?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Revox G36 og Nakamichi NR200

Indlægaf jan_stevns » søn 19. jul 2015 22:34

his067 skrev:
rørglad skrev:Du kan forbedre signal/støj-forholdet med en ekstern Dolby eller DBX processor.


Joeh, det er jo også hvad jeg håber med den der Nakamichi.

Men kan man forbedre Signal/støj i afspille-forstærkerene?


Man kan måske vinde lidt på egne indspilninger med en extern NR200 - til afspilning af eksisterende optagelser tvivler jeg en del på værdien af den.

Afspilleforstærkeren kan man måske hente en smule på, men det opvejer næppe anstrengelserne
jan_stevns
 

Re: Revox G36 og Nakamichi NR200

Indlægaf Jan » søn 19. jul 2015 22:57

En del af de dårlige data skyldes vel datidens bånd, med nutidens bånd burde den performe bedre.

Selv ville jeg nok foretrække en smule sus, fremfor de problemer div. støjreduktionsystemer har.
Jan
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 22 maj 2011
Lokalitet: Kbh

Re: Revox G36 og Nakamichi NR200

Indlægaf his067 » søn 19. jul 2015 23:02

Jan skrev:En del af de dårlige data skyldes vel datidens bånd, med nutidens bånd burde den performe bedre.

Selv ville jeg nok foretrække en smule sus, fremfor de problemer div. støjreduktionsystemer har.


Jeg havde godt nok ikke tænkt på båndenes indflydelse.....Food for thought.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Revox G36 og Nakamichi NR200

Indlægaf Jan » søn 19. jul 2015 23:20

Ja, der er meget stor forskel på et bånd fra 50-60'erne og et fra 80'erne og frem.

Det samme gør sig gældene med CD'er, de første CD'er lød jo rædselfuldt, men det var ikke afspillernes skyld, men selve CD-skiverne, og de AD-konvertere man havde i start 80'erne.

Tværtimod lyder de gamle CD-afspillere jo ofte langt bedre end de nye, med nyere CD-skiver.
Jan
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 22 maj 2011
Lokalitet: Kbh


Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 64 gæster