Tandberg TCD 300 - klikkelyde

Spaghetti sektionen

Re: Tandberg TCD 300 - klikkelyde

Indlægaf Storken » søn 7. feb 2016 14:36

So far, so good! Jeg måler korrekte spændinger over motorene, og den er endnu ikke begyndt at klikke!
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Tandberg TCD 300 - klikkelyde

Indlægaf Storken » søn 7. feb 2016 15:37

Den har nu spillet godt og vel en time uafbrudt. Og det lader sørme til, at motorskiftet var, hvad der skulle til!
Den kunne nok godt trænge til et par nye remme og trykruller, men det er ikke livsnødvendigt.
Tak for hjælpen! :)
Nu har jeg også lært mekanikken lidt bedre at kende, så jeg er mere sikker i, hvordan det skal skilles ad næste gang.
Datoen på motorne er d. 14. nov. '72, så den har altså også efterhånden 44 år på bagen. Min far købte den fra ny i sin tid, for hvad der var i hans sparegris. Og den blev så vidt jeg ved brugt flittigt i hans unge dage. Og så havde den nok en 15-20 år, hvor den var stillestående indtil jeg tog den frem i starten af 2013. :Thumpsup:
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Tandberg TCD 300 - klikkelyde

Indlægaf cdp » søn 7. feb 2016 19:41

- er de 2 spolemotorer i direkte drev og er du sikker på optræks hjulet ikke kammer over pga. slidtage på kontaktdelen.. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Tandberg TCD 300 - klikkelyde

Indlægaf jan_stevns » søn 7. feb 2016 23:26

Storken skrev:Den har nu spillet godt og vel en time uafbrudt. Og det lader sørme til, at motorskiftet var, hvad der skulle til!


Det lyder da herligt - i gamle dage har jeg lavet en del af de kære maskiner - jeg kan faktisk godt li' dem, og den måde de er bygget på - knaldhamrende robuste.

Måte da lige se om jeg kunne huske hvor min egen tcd320'er havde puttet sig henne, den spiller skam også stadig fint.

tcd_320.jpg


Den oprindelse fortaber sig totalt, jeg aner ikke hvor jeg har den fra ....... tror mest på det var en elev der kom med den for længe siden, og jeg siger da aldrig nerj tak
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
jan_stevns
 

Re: Tandberg TCD 300 - klikkelyde

Indlægaf jenspp00 » tors 1. nov 2018 13:42

Nu er det godt nok 2 1/2 år siden sidste indlæg, men jeg vil gerne spørge 'storken' om din ombytning af motorerne virkelig løste problemerne for good??

Jeg har en TCD 330 som opfører sig på nøjagtig samme måde, når maskinen er varm efter ca. 45 min begynder 'take-up' motoren at klikke og stoppe et lille øjeblik ca. hvert 2-3 sekund.

Umiddelbart tænkte jeg det har noget at gøre med strømforsyningen til motoren, da den kører lystigt rundt når man tager båndet ud af maskinen og trykker på kontakten der føler om der er sat et bånd i.

Min maskine har også en officielt udseende modifikation på printkortet, lige der hvor de to spolemotorer er loddet på - det ligner en modstand, men er muligvis en zenerdiode eller kondensator. Kan ikke finde noget om denne modifikation i service manualerne eller den anden dokumentation der ligger online om Tandberg maskinerne.
jenspp00
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 31 okt 2018
Lokalitet: Allerød

Re: Tandberg TCD 300 - klikkelyde

Indlægaf jenspp00 » fre 2. nov 2018 10:59

Tak Storken for dit direkte svar - konklusionen er nok 'non conclusive'.
I mellemtiden har jeg talt med min kontakt i Norge, ex. Tandberg mand, som er tilknyttet radio-museet i Oslo. Han foreslår også ombytning af motorerne, da take-up motoren muligvis har et bestemt 'blind spot'. Jeg prøver.
jenspp00
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 31 okt 2018
Lokalitet: Allerød

Foregående

Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster