Tandberg TCD 300 - klikkelyde

Spaghetti sektionen

Tandberg TCD 300 - klikkelyde

Indlægaf Storken » søn 7. feb 2016 00:13

Godaften!

Jeg sidder lige og lytter til nogle kassettebånd, og har nu fået lavet en optagelse af en skavank, min TCD 300 har haft i længere tid. Det er hverken blevet værre eller bedre de sidste halvandet år, så nu må det altså være tid til at se, om jeg kan gøre noget ved det.

https://youtu.be/A7bgK3p4ims (der skal nok skrues lidt op for lyden, for at klikkene kan høres på videoen).

Det sker først, når maskinen er blevet lidt varm. De første ca. 15 min kører det, som det skal.
Jeg er derfor ikke helt sikker på, om det kan skyldes skidt i nogle af de bevægelige dele?
Nogle gange er det meget slemt, og så kan man se på opsamlings-'hjulet', at den hakker. Det stopper altså lige et halvt sekund for så at køre videre. Det er altid med samme hastighed, at klikkene lyder. Sådan ca. med 0,5-1 Hz. (altså klik i sekundet).
Håber på gode ideér!
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Tandberg TCD 300 - klikkelyde

Indlægaf jan_stevns » søn 7. feb 2016 01:03

Storken skrev:https://youtu.be/A7bgK3p4ims (der skal nok skrues lidt op for lyden, for at klikkene kan høres på videoen).


Jeg måtte opgive at kigge på den video - ad 1 fiser kameraet rundt i hele hytten, ad 2 så sidder mine øjne altså ved siden af hinanden, og ikke over ...

Men de tandberg himstregimser kan udvikle en fejl op motorene der giver den fejl du beskriver - især opsamlemotoren
jan_stevns
 

Re: Tandberg TCD 300 - klikkelyde

Indlægaf Storken » søn 7. feb 2016 01:12

Jah, videokunsten mestrer jeg nok ikke helt - men det var nu også mest for at man kunne høre det - sørgede for at rette mikrofonen hen mod afspilleren. ;)

Nå, men de giver god mening hvis det er opsamlingsmotoren, der ikke har det så godt. Er Ebay det bedste bud på at finde en erstatningsmotor?
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Tandberg TCD 300 - klikkelyde

Indlægaf jan_stevns » søn 7. feb 2016 01:20

Storken skrev:Jah, videokunsten mestrer jeg nok ikke helt - men det var nu også mest for at man kunne høre det - sørgede for at rette mikrofonen hen mod afspilleren. ;)


Hiv tøjet af den og brug dine egne øjne til at studere løbeværket medens den kører - når du kigger på opsamlesiden burde det være ret tydeligt om klikkerierne kommer derfra

Storken skrev:Nå, men de giver god mening hvis det er opsamlingsmotoren, der ikke har det så godt. Er Ebay det bedste bud på at finde en erstatningsmotor?


Nøehh.... lavpraktikere som moi - finder hurtigt ud af at de to motorer er ens - så er løsningen som regel ligetil
jan_stevns
 

Re: Tandberg TCD 300 - klikkelyde

Indlægaf Storken » søn 7. feb 2016 01:47

jan_stevns skrev:Nøehh.... lavpraktikere som moi - finder hurtigt ud af at de to motorer er ens - så er løsningen som regel ligetil


Ahh, så der kan altså bare byttes om på de to? Sidder med den fremme og afklædt nu. Den er igang med at spille et bånd igennem, så jeg håber, at kliklyden indtræffer inden længe.
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Tandberg TCD 300 - klikkelyde

Indlægaf X-ray » søn 7. feb 2016 02:01

Storken skrev:...Sidder med den fremme og afklædt nu....
Ja Tak - så har du ikke nøde at fortælle mere... :oops: ;)

Det lyder meget som når 'tælleren' har en skavank. Men det hænger desværre ikke sammen med, at det følger opsamlingen..!
Du må forske lidt mere... Jeg har plukke-modeller på lager.

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Tandberg TCD 300 - klikkelyde

Indlægaf Storken » søn 7. feb 2016 02:27

X-ray skrev:Ja Tak - så har du ikke nøde at fortælle mere...

Jeg skal prøve at undgå yderligere detaljer! :Skor:

Tælleren har det helt fint, det er jeg 98% sikker på. Fik det til at ske igen, dog holdt det op efter ca. 1 minut - det gør det ellers sjældent, når det først er begyndt. Igen begyndte opsamlingshjulet at hakke. Og når det ikke er at se, så kom der stadig klikkelyde. Så vidt jeg kunne høre; også fra opsamlingsmotoren.
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Tandberg TCD 300 - klikkelyde

Indlægaf Storken » søn 7. feb 2016 02:35

En væsentlig detalje, som jeg ikke ved, om jeg har fået igennem er, at når det sker, kan man også høre at den 'klikker' i højtalerne. Og hvis det er under optagelse kommer det med på optagelsen.
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Tandberg TCD 300 - klikkelyde

Indlægaf Storken » søn 7. feb 2016 02:50

Jeg fik et slemmere tilfælde på video: https://www.youtube.com/watch?v=MhVku-zOiF8
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Tandberg TCD 300 - klikkelyde

Indlægaf jan_stevns » søn 7. feb 2016 10:20

Storken skrev:Jeg fik et slemmere tilfælde på video: https://www.youtube.com/watch?v=MhVku-zOiF8


Prøv at bytte rundt på de 2 motorer - jeg er temmeligt sikker på de er identiske
jan_stevns
 

Re: Tandberg TCD 300 - klikkelyde

Indlægaf Storken » søn 7. feb 2016 13:11

Er igang med at bytte rundt på motorene, og jeg har da også fået dem placeret omvendt. Men jeg synes godt nok det er svært at komme til at lodde dem om. Jeg kan ikke helt hitte ud af at få printpladen ud bagfra, så man kan komme til. Har løsnet den inderste frontplade, fjernet en skrue ved terminalerne sam to skruer, der holder printpladen. UD over det, er den klemt ind bag et lille 'hak' i siden, og der kan jeg simpelthen ikke få den skubbet fri.
Det er muligt jeg lige kan komme til med en loddekolbe, mens pladen stadig sidder i maskinen. Stel-ledningerne sidder længere inde på pladen, og dem kan jeg ike komme til. Men af hvad jeg kan se på digrammet har de også samme stel, så det er vel ikke nødvendigt at skifte om på dem?

Diagram: http://www.sportsbil.com/tandberg/tcd-300-s.pdf

Service manual (TCD 310 - næsten identisk): http://www.sportsbil.com/tandberg/tcd-310-sm.pdf
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Tandberg TCD 300 - klikkelyde

Indlægaf X-ray » søn 7. feb 2016 13:35

Kommer det med på optagelserne - kan det jo også være kapstan/motor eller trykrulle.
Jeg havde nok lyttet lidt mere efter - før jeg var gået igang med at bytte om på motorer..!

Bare jeg dog også havde tid til, at få givet min TCD300 en overhaling.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Tandberg TCD 300 - klikkelyde

Indlægaf Storken » søn 7. feb 2016 13:46

Vil du også mene det, når man ligefrem kan se opsamlingsmotoren hakker? Jeg har ikke hørt noget fra kapstansmotoren - den kørerlystigt derud af!
Jeg er 99% sikker på, at det er fra opsamlingsmotoren lyden kommer. At det kommer med på optagelse kan vil også være fordi, at båndet bliver løst for så at blive spændt ud - når motoren hakker. :?
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Tandberg TCD 300 - klikkelyde

Indlægaf X-ray » søn 7. feb 2016 14:10

Det er fint at du er sikker i din sag..!
Men det er jo kapstan/trykrulle som bør holde styr på hastigheden. Men selvfølgelig hvis opsamling virkelig tager fat - vil det sikkert forplante sig bagud. Det er jo så det du oplever her..!
Du skal nok finde fejlen.... det er jeg sikker på..!
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Tandberg TCD 300 - klikkelyde

Indlægaf Storken » søn 7. feb 2016 14:16

Okay, nu har jeg fået byttet motorene om ordentligt. De er dermed også loddet om på ny. Det var nu nemmere end først antaget, da ledningerne var sat på spyd. Den kører, så nu vil jeg lige måle om spændingerne passer med service manualen. Og så håber jeg, at den ikke begynder at klikke om et kvarters tid!
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Næste

Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster