Hvordan åbner man en ReVox G36?

Spaghetti sektionen

Hvordan åbner man en ReVox G36?

Indlægaf his067 » tors 18. feb 2016 20:07

Er der nogen af jer der ved hvordan man åbner en ReVox G36? jeg har sådan en svend som jeg reparer på. Kapstan motoren var brændt sammen, så den har jeg skiftet med en 'ny' brugt motor. I den forbindelse skilte jeg kapstan motoren ad, rensede og smurte den (og også spolemotorerne!).
Men der er en del lodninger som er dårlige, og en del ledninger er skøre med 'gennembrud' og mulige kortslutninger så dem har jeg overtrukket med krympeflex. Derudover er der jo så den store loddebuk på venstre side af enheden

Billede

som af en eller anden grund har mange dårlige lodninger og som bliver ved med at 'smide' nogle komponenter af.

Det nyeste problem er at bremse solenoiden ikke slår bremserne på spolemotorerne fra.
Så nu bliver jeg nødt til at skille lortet helt ad for at komme til at fejlfinde lige midt i enheden.

Og det er så derfor at jeg spørger om der er nogen af jer der ved hvordan man separerer top og bundchassis: er der en let og elegant måde (udover at skrue de fire skruer der holder omskifterne på plads helt ud så omskifterne falder ned og så at løfte top pladen tilstrækkeligt op til at kunne droppe kapstanmotoren ud, etc)?

Jeg har ledt og ledt, og selv om jeg har set mange, mange fotografier på nettet af G36ere er der ikke (indtil videre) noget sted som viser hvordan ma skiller dem ad.

Jukka Tolonen beskriver processen: 'Taking the deck to pieces needed some courage, but everything was pretty easy after I found out which wires to unsolder in order to separate the upper and lower chassis. Most removable wires go to the terminal strip near the power supply capacitors. Some wires go to the selector switches S5 and S6. If you remove the switch wafers of S5, no wires from it need to be removed. The wires going to switch S6a must be unsoldered. Be very careful to make notes of the position of the different wires. Once the unit is in two pieces, all the parts are easily accessible, even changing a switch contact is relatively easy.' http://siliconf.mbnet.fi/JukkaTolonen/ga/revox/revox.html
(nu er det så også spændende at spekulere på om det er den Jukka Tolonen).

Men altså: er der en smart måde at skille den ad?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3830
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Hvordan åbner man en ReVox G36?

Indlægaf Fredmarantz » tors 18. feb 2016 20:28

his067 skrev:
(nu er det så også spændende at spekulere på om det er den Jukka Tolonen).



Ja- jeg kan desværre slet ikke hjælpe dig med dit hovedspørgsmål - men jeg benytter enhver lejlighed - også i dette forum, hvor jeg jo HAR fremført det før, til at fremføre, at jeg engang var Jukka Tolonens "stand in"- guitarist i "Bill's Boogie band" - hvor han spillede fast.
En aften kunne han ikke få logistikken (fly) til at passe, og jeg spillede hans del i bandet -

vi skriver vel ca. 1990 -

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7453
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hvordan åbner man en ReVox G36?

Indlægaf his067 » tors 18. feb 2016 21:40

:thumbsup:

Men så kan du måske gætte på om der er den Jukka Tolonen? Han arbejder i et lydstudie i Finland, denne her ReVox-enthusiast.

http://siliconf.mbnet.fi/JukkaTolonen/index.html
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3830
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Hvordan åbner man en ReVox G36?

Indlægaf Fredmarantz » tors 18. feb 2016 22:38

Det synes jeg ikke umiddelbart, at der er nogen indikationer på.....

Det ville nærmest være overmenneskeligt at overkomme både Revox-Jukka's omfattende ingeniør - og skribentbedrifter - samtidig med et heftigt - Rockn'roll - liv med alt hvad det indebærer af indspilning - kompostion - øvning - turnéer - sideman aktiviteter - gæstemusiker - sessionguitar - narkomisbrug - fængselsophold

Mon ikke der er tale om et tilfældigt navnesammenfald - hvor også der er sammenfald af aktiviteter, som relaterer til lyd/musik - det tror jeg.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7453
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hvordan åbner man en ReVox G36?

Indlægaf his067 » fre 19. feb 2016 22:27

Nå, nu fandt jeg så ud af en måde at komme ind i ReVoxen: man kan løfte bagenden temmeligt højt og få et godt kik ind i den.

Ja, jeg skulle vel egentlig have lavet en billedserie om istandsættelsen af denne fantastiske båndoptager, som jeg altid har haft et ømt forhold til. Som student i slutningen af halvfjerdserne købte jeg en G36 for 500kr i Gladsaxe. Den transporterede jeg så hjem til Christianshavn i min rygsæk. Hold kæft, hvor var det besværligt: såden en tingest er tung, og dengang som nu kikkede folk skævt til en studerende med en enorm båndoptager på ryggen.

Nå, men den tjente så et godt formål og brugtes meget, indtil jeg flyttede til Canada. Derefter stod den så stille hos en kammerat i syv-otte år. Da jeg så endelig fik tage mig sammen til at tage den med mig igen, syntes jeg ikke, at jeg kunne være bekendt at stille den op i Cambridge: jeg var nygift, og jeg tænkte at jeg nok aldrig fik brug for en spolebåndoptager igen. Og da så Russ Andrews sagde, at han var interesseret i at købe, den solgte jeg den til ham.

Men da min far så døde i 1998 fik jeg alle hans bånd (og hans A77). Men det lød ligesom ikke sådan, som jeg gerne vill have det til, så da jeg så en til en rimelig sum i Danmark for fem år siden slog jeg til og blev igen ejer af en ReVox G36.
Den kom med rullebord og er brændemærket 'Gentofte Kommune'.

Men problemet var altså bare, at den ikke virkede, da jeg kom frem til Aberdeen.
Så sidste Juli måned tog jeg den til 'The Revox Man' i Lancashire og fik den repareret. Jeg må indrømme at jeg bare var doven og ikke følte jeg havde tid og 'ork' til at reparere den.
Det viste sig, at det bare var sikringsholderne, som var så belagte, at de ikke lukkede strøm igennem. Så efter en polering funkede det fint. Der bare en smule problemer med to overførings (elektrolyt-)kondensatorer. De blev skiftet ud. Og så virkede det hele i endnu et stykke tid.

Men så begyndte ReVoxen at være frygteligt lang tid om at varme op...ikke elektronikken, men kapstanmotoreren tog fem -ti minutter om at nå op til korrekt hastighed. Og det var jo ikke godt... Og efter endnu et par uger holdt kapstanen helt op med at køre rundt. ÆV.
Op på bordet og skille lortet ad: jeg splittede hele kapstanmotoren, som godt nok så temmeligt hærget ud, ad, smurte og samlede igen. Stadig ingen rotation. Så ReVoxen blev taget hen til min reperatørven her i Aberdeen, og han målte på motorviklingerne. Alle sammen var 'open circuit', så kuren lød på 'en anden motor'.

Tænk engang, Villadsen har dem stadig (!), men før jeg fik bestilt en fabriksny motor fra ham, fik jeg tilbudt en brugt kapstanmotor af The ReVox Man for kun 450 kr., så den købte jeg. Så i de sidste par dage har jeg renset, smurt, loddet, monteret og repareret alle de ledninger, jeg uagtsomt kom til at rive over (der må have været en eller anden emsig værkstedsformand hos ReVox som med omhyggelig sparsommelighed målte deres interne ledninger ud, for de koaksial ledninger, der er i den maskine, er kun lige præcis så lange, som de skal være: der er ikke mere end tre-fire mm at give af. I samme omgang, skilte jeg spolemotorerne ad og rensede og smurte. Og da jeg nu havde muligheden skiftede jeg også den noget slappe rem til båndtælleren.

Og det var så derfor jeg spurgte om ,hvordan man skiller den ad, for pludselig ville den igen ikke: den spolede frygteligt langsomt for til sidst at give helt op og bare stoppe. Det var tydeligt nok fordi bremserne ikke løftedes af spoletallerkenerne (og af samme grund kunne den ikke spille: den stoppede bare).

Nå men for at gøre en lang historie kort(ere): det viste sig at jeg havde retter noget ud som ikke skulle rettes ud. Servicemanualen siger, at de flige som løfter bremsebåndene af spoletallerkenerne skal bukkes, så de bliver løftet 3 mm. Hm, det var måske derfor at spolehastigheden var så lav?

Det viste sig så at det kun var en del af forklaringen: Der var stadig den nye rem til tælleren. Den var for stram og betød at optagespolen (det modsatte af forrådsspolen) blev holdt for stramt sideværts imod lejet. Det hjalp at sætte den oprindelige rem i (og give den noget talkum for at få den til ikke at støje...og forvrigt også at smøre tælleren, som den altid har godt af: den bliver stiv med årene, og til sidst betyder det, at der skal bruges for meget kraft til at nulstille. Det er derfor at så mange tællere går istykker: nulstillemekanikkens 'tand-stænger' brækker).

Nå, men det korte af det lange er at den nu virker. Og sikken den altså lyder godt.


PS: Er der nogen der ved hvordan man stiller en dansk 220 V ReVox om til 240 V? DEMKO krævede at alle udtagene blev klippet af helt inde ved primæren.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3830
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland


Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster