DANSK Brugsanvisning til AKAI 4000DS

Spaghetti sektionen

DANSK Brugsanvisning til AKAI 4000DS

Indlægaf bassman3 » søn 18. sep 2016 18:09

Jeg har denne båndoptager. Kan godt finde en engelsk brugsanvisning, men er ikke engelskkyndig nok til at forstå det.
Det jeg gerne vil er at afprøve sound on sound funktionen og hvad det kan bruges til-og det fiser ikke lige ind på fremmedsprog. (-:


Er der nogen herinde der kender til om der findes en dansk brugsanvisning til omtalte maskine ?? (-:
bassman3
 
Indlæg: 30
Tilmeldt: 03 apr 2016
Lokalitet: IKast

Re: DANSK Brugsanvisning til AKAI 4000DS

Indlægaf alfatron » søn 18. sep 2016 19:03

S ON S er hvad vi idag blot kalder for ekko funktion, der er ikke så meget hokus pokus i det, i øvrigt er netop 4000eren lavet i flere udgaver under samme model nummer, så du skal være obs på at få den rigtige version,
alfatron
 

Re: DANSK Brugsanvisning til AKAI 4000DS

Indlægaf bassman3 » søn 18. sep 2016 19:08

Ja MK 1 og MK 2 ikke? Men har hørt man kan lave en form for overdubbing med den. Men det er måske ikke korrekt (-: Ekko har jeg fået den til at lave og tilføjet det som en guitareffekt da jeg er musiker. Men den laver jo så kun ekko i en bestemt hastighed
bassman3
 
Indlæg: 30
Tilmeldt: 03 apr 2016
Lokalitet: IKast

Re: DANSK Brugsanvisning til AKAI 4000DS

Indlægaf Captain Phoenix » søn 9. okt 2016 01:16

alfatron skrev:S ON S er hvad vi idag blot kalder for ekko funktion, der er ikke så meget hokus pokus i det, i øvrigt er netop 4000eren lavet i flere udgaver under samme model nummer, så du skal være obs på at få den rigtige version,

Forkert - Sound on Sound har ikke noget med ekko at gøre.
Det betyder - logisk nok - lyd-på-lyd og er en måde hvorpå man kan indspille flere lag af lyd/instrumenter oven på hinanden. Rent teknisk sker det ved af man afspiller et signal fra båndets ene spor - blander det med et nyt signal og indspiller summen af signalerne på det andet spor. Herfra kan man så afspille signalet og blande det med endnu et nyt signal - og det nye kombinerede signal indspilles på det første spor (det tidligere signal dér slettes ved den lejlighed).
Sådan kan man blive ved (principielt uendeligt), men der er jo et kvalitets-tab for hver overspilning fra det ene spor til det andet. S-on-S er en slags "fattigmands"-multi-track mulighed.

4000'eren findes i 3 udgaver (alle meget ens mht mekanikken):
Akai 4000 DS hvor spolerne fastholdes med gummi-"tutter" (ved lodret brug).
Akai 4000 DS Mk II hvor spole-holderen er integreret i spole-navet.
Akai GX 4000, der har Akai's slidstærke GX-tonehoveder og et mere "clean"/alu-præget design.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2593
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: DANSK Brugsanvisning til AKAI 4000DS

Indlægaf Torben » søn 9. okt 2016 01:59

Altså S on S er en mulighed for at lægge lyd på lyd og på den måde lave flerstemnig optagelse med en stemme - eller andre tilsvarende muligheder
Med hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: DANSK Brugsanvisning til AKAI 4000DS

Indlægaf Fredmarantz » søn 9. okt 2016 09:39

bassman3 skrev:Ja MK 1 og MK 2 ikke? Men har hørt man kan lave en form for overdubbing med den. Men det er måske ikke korrekt (-: Ekko har jeg fået den til at lave og tilføjet det som en guitareffekt da jeg er musiker. Men den laver jo så kun ekko i en bestemt hastighed


Det med ekko'et (1 gentagelse) er ikke en tilsigtet feature på denne maskine. Så vidt jeg kan læse mig frem til i brugsvejledningen (Engelsk:-)) (og fra tidligere erfaringer med andre maskiner) - så opstår der et "utilsigtet" ekko ved at optage lyden og samtidig stille record/playbackvælgeren på "playback". Samtidig med at du har stillet maskinen i "record"-mode - så vil du først høre den originale lyd fra guitaren (den lyd kommer ikke fra båndet) og herefter høre det, som blev optaget på båndet. Grunden til den lille (og faste) tidsforskydelse er, at det er den tid, som det optagne skal bruge for at komme fra optagehovedet og hen til gengivehovedet, som nok sidder et par centimer til højre for optagehovedet. Dette giver i sagens natur en lille tidsforskydelse, som kan tolkes som et ekko. Der er ikke ekko på båndet, men kun for dine ører, da du jo både hører originalsignalet fra guitaren i dit tilfælde - og det optagne. Derfor kan du ikke høre mere end 1 ekko/gentagelse og derfor kan du ligeledes ikke justere på ekkoets gengivehastighed (frekvens, om du vil) - medmindre du skifter hastigheden på maskinen. Skifter du til lav hastighed er ekkoet "langsommere" og kører du hurtigt, ja...så kommer ekko'et meget kort efter. Så summa summarum: Maskinen er ikke en maskine, som kan lave ekko som feature, men der opstår en lille tidsforskydning, som fungerer som en slags ekko jf. ovenstående.

Skal du have ekko som guitarist, bør du skaffe de maskiner, som er beregnet til dette. (pedaler - effektenheder eller gode gammeldags båndekko'er.) - så skal jeg love dig, at der sker noget.

Sound-on-sound har Claus på glimrende vis forklaret

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7433
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: DANSK Brugsanvisning til AKAI 4000DS

Indlægaf Captain Phoenix » søn 9. okt 2016 12:38

Ved god dette er på engelsk, men synes det er rimelig enkelt forklaret, så måske går det alligevel.
Ellers spørg hvis der er specifikke vanskeligheder når du kommer i gang.

4000DS-soundonsound.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2593
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: DANSK Brugsanvisning til AKAI 4000DS

Indlægaf bassman3 » man 10. okt 2016 10:10

Skal du have ekko som guitarist, bør du skaffe de maskiner, som er beregnet til dette. (pedaler - effektenheder eller gode gammeldags båndekko'er.) - så skal jeg love dig, at der sker noget.


Jeg har også en Udmærket T. -rex pedal til ekko. Der er en på youtube der laver en ret fed ekko med brug af båndoptager. Men bøvlet er vel også at når båndet render ud efter 45 min forsvinder effekten
bassman3
 
Indlæg: 30
Tilmeldt: 03 apr 2016
Lokalitet: IKast

Re: DANSK Brugsanvisning til AKAI 4000DS

Indlægaf Tonni » man 10. okt 2016 16:13

bassman3 skrev:
Skal du have ekko som guitarist, bør du skaffe de maskiner, som er beregnet til dette. (pedaler - effektenheder eller gode gammeldags båndekko'er.) - så skal jeg love dig, at der sker noget.


Jeg har også en Udmærket T. -rex pedal til ekko. Der er en på youtube der laver en ret fed ekko med brug af båndoptager. Men bøvlet er vel også at når båndet render ud efter 45 min forsvinder effekten


Derfor kørte mange af de gode gamle ekko-maskiner med endeløse bånd, og evt en ekkofjeder...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4806
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: DANSK Brugsanvisning til AKAI 4000DS

Indlægaf tctla » ons 16. nov 2016 12:45

Da GX-4000 var ny, blev den solgt med den originale brugsanvisning på Engelsk (og måske Tysk, Fransk, Svensk, jeg husker det ikke)
Der var desuden et lille tyndt sort/hvid brugsanvisnings-tillæg på Dansk uden illustrationer, men med henvisninger til illustrationerne i den fremmedsprogede brugsanvisning.
Desuden var der et lille rødt 'Livstids-Garanti'-kort på GX-hovederne, man udfyldte med serienummer og salgsdato.

Den eneste mulighed for, at finde en decideret Dansk brugsanvisning til GX-4000 er altså, at finde ovenstående tillæg.
Forvent ikke, at finde den på Internettet, hvor udenlandske scanninger af brugsanvisningen ikke vil indeholde det Danske tillæg.
Jeg tror, det forholder sig ligesådan med 4000DS-MK-II.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars


Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster