Problem med Beocord 2000

Spaghetti sektionen

Problem med Beocord 2000

Indlægaf Oldschoolercool » tors 2. mar 2017 21:58

Hej VintageHifi og tak fordi jeg må være en del af jeres forum! :-)
Jeg har været så heldig at finde en Beocord 2000 (bemærk IKKE De luxe udgaven) Jeg har dog endnu ikke formået at få den til at spille. Hvergang jeg trykker play, eller spoler frem eller tilbage fungerer maskinen i et split sekund hvorefter den automatisk pauser/stopper igen.
Jeg har fundet fejlen beskrevet andetsteds på internettet, hvortil responsen lød:

"Ja, det var jo en ret almindelig fejl på denne model. Det er autostoppet der bliver aktiveret. Problemet er at jeg desværre ikke husker så godt, så jeg er ikke helt sikker på hvordan det var lavet på denne model. Jeg mener dog at det var noget med en switch der sidder lige bag tonehovedebroen. Fejlen er så at den ene ledning er knækket af switchen. Hvis du tager strømmen fra maskinen, tager overpladen af og trykker playknappen ned kan du se switchen."

Altså eftersigende en fejl med autostop funktionen? jeg har fulgt anvisningen med kan dog ikke se noget der tilsyneladende skulle være i stykker.
Yderligere hjælp modtages med kyshånd!
mvh.
Oldschoolercool
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 02 mar 2017
Lokalitet: Nykøbing Mors

Re: Problem med Beocord 2000

Indlægaf Ltt » ons 17. maj 2017 10:09

Hej, bær over med mig; det er mit første indlæg i dette forum og det er ca. 15 år siden, at jeg sidst har rodet med Beocord båndoptagere.
Jeg mener, at autostopfunktionen minder om dén, der sidder i Beocord 2000 de Luxe. Eller skulle jeg sige: Autostop-funktionerne?
Beocorden har to måder, at detektere et båndudløb: Folie og mekanisk, fælles for begge systemer er, at de først aktiveres ved forsøg på afspilning og spoling. Det er derfor, at du oplever at maskinen siger: "Bzzzzzzzzzzzzzz!", så snart du vil afspille og ikke lader den forblive i dén position.

I) Folien er et elektrisk ledende bånd, der (når det passerer en elektrode) skaber forbindelse til stel og derved få solonioden til at trække. Jeg mener, at det på Becorden kan ses som et tyndt bøjet skråtsiddende messing-blik, der befinder sig i nærheden af slettehovedet. Folien har den fordel, at maskinen stopper før at indløbsbåndet render ud, derved slipper man for at tråde maskinen ved tilbagespoling. Ulempen er, at konstruktionen er ret "elektromekanisk", så det er ret høje spændinger/strømme mellem blik og bånd. Jeg har i hvert fald set gnister hér under afspilning, så der bliver nok brændt en del magnetbelægning af, alene for at monitorere om båndet skal stoppes ;). Desuden er det langt fra alle bånd, der har en stopfolie.

II) Til bånd uden stopfolie, der aktiveres autostop via. en tynd stang, der kryber ud af det ene båndstyr ved stop (således at båndet kan lægges imellem stangen og båndstyret), hvorpå den (med en fjeder) forsøger at krybe ind i båndstyret ved hhv. afspilning og spoling. Båndet spærrer vejen for, at stangen kan komme helt ind i båndstyret, men når båndet løber ud, så forsvinder stangen ind i båndstyret og aktiverer en kontakt, der nøjagtig svarer til foliens kortslutning (fra metode I).

Både metode I og II har samme vilkår og et stop kan aktiveres uafhængig af hinanden: Der er (med andre ord) ikke noget, der først skal være opfyldt ved den ene metode, før at et stop bliver aktiveret ved den anden metode. Dette kan gøre fejlfindingen mere lumsk, idet fejlen kan ligge begge steder. Jeg gætter dog på, at du har et metode II problem:
1) Stangen er blevet bøjet og kommer derfor ikke ud af båndstyret: Hvis stangen ikke kommer ud af båndstyret og båndet derved lægges udenom stangen, så vil maskinen altid "tro", at båndet er væk.

2) Kontakten (eller mekanikken) til stangen er i stykker: Det kan sagtens være kontakten, der er brændt sammen: Det er ret høje strømme ved aktivering af solonioden og dét er ikke utænkeligt, at kontakten er smeltet sammen.

Du kan ret hurtigt teste dette: Sluk/afbryd maskinen helt, tag dækslet til tonehovederne af, i stoppositionen måler du mellem messingblikket og et båndstyr med et ohm-meter: Der skal ikke være nær 0 ohm! Har du dette, så har du en kontakt, der enten ikke bliver aktiveret eller er defekt.
Ltt
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 17 maj 2017
Lokalitet: Odense


Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 18 gæster