Hvilke bånd skal man vælge?

Spaghetti sektionen

Re: Hvilke bånd skal man vælge?

Indlægaf møffe » tors 25. maj 2017 17:56

svend skrev:
Tonni skrev:BASF? De gik under betegnelsen "Bunker Af Sus og Forvrængning" i mine båndamatør kredse... Ak ja! :Gammel:

Selvfølgelig er der også nogle af dem der smitter af, de billige standard bånd, det er også hvad man kan forvente hvis man ikke gad give mere for "standard" bånd, kort sagt man fik hvad man betalte for, og ikke mere,, det samme gjaldt for low-budget Sony bånd, der er solgt flest ad de helt billige, og få i de dyre og gode bånd, går man op i f.eks Basf sm900, så er det en helt anden kvalitet, det smitter bestemt ikke af. det er absolut modsætningen fra de billige BASF, og igen man fik hvad man betalte for!

Essensen i det hele her er at vi jo har haft en rum tid hvor man stort set ikke har kunnet købe nye bånd overhovedet, af samme grund har jeg selv haft indspillet på revl og krat, men nu ER vi så heldig stillet at det faktisk er muligt at købe fabriksnye bånd, ikke engang NOS, men NYE, tilmed i topkvalitet og der er mange forskellige typer at vælge imellem, så brug det da for hulen, fremfor at holde på, og insistere på at bruge bånd fra da kronprinsen var spæd, de kommer ALDRIG i nærheden af den kvalitet som et fabriksnyt bånd har. :thumbsup:

BINGO.
møffe's spøgelse....
Brugeravatar
møffe
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 306
Tilmeldt: 09 dec 2016
Geografisk sted: I udkanten af Danmark
Lokalitet: Nysted

Re: Hvilke bånd skal man vælge?

Indlægaf Fredmarantz » tors 25. maj 2017 22:29

D.Duck skrev:"Gammelt lort" kan jeg heller ikke skrive under på.
Jeg har købt en del brugte Maxell bånd og de virker upåklagelig på mine maskiner (Revox og Sony). Ingen dropouts, fuld frekvensgang og INGEN afsmitning overhovedet .
Til gengæld har jeg kasseret mange BASF, Sony, Ampex og enkelte TDK

Per H


Ovenstående kan jeg støtte!

Jeg har henved 75 stk 10" Maxell XL I 35-180B og ingen af disse har problemer af nogen art. Det være sig ekko - snavs (SSS) - dropouts eller noget - de er fine og som ny. Desuden en større mængde BASF - primært LGR 50 (proff/radio) samt Agfa PER528 (proff/radio) - PER525 - alle disse er fejlfrie. Jeg ved positivt, at alle disse bånd har været opbevaret i deres kassetter samt stået tørt. Disse bånd lader sig i øvrigt også opspole fuldstændig glatte som en barnenumse.

Når det så kommer til mine Sony (SLH - 11 - 740B) - Ampex Grand master - Ampex Grand master 456 - samt TDK (SA-35-180M EE) ser det lidt mere betænkeligt ud. Nogle af disse blandt mine har lidt SSS, dog ikke meget). Jeg kan sige, at der blandt mine ca. 30 Sony SLH - 11 - 740B har 100% fejlrate. Så de kan ikke anbefales af mig, i hvert tilfælde. Jeg vil ud fra mine egne erfaringer stemple den nævnte Sony-type samt Ampex'erne (Grand Master samt Grand Master 456) som de værste.

Dette understøtter vel i bund og grund, at der er nogle båndtyper, som man, hvis de har været opbevaret ordentligt (ej fugt) - og i deres kassetter - langt fra højttalermagneter mv., sagtens kan bruges af den kritiske båndoptager-enthusiast og kunne holde i maaaange år frem..

Jeg ville personligt, for at prøve at besvare trådstarter Rimmer's spørgsmål, godt kunne anbefale Maxell-båndene (XL I) - af typen 35-180B / 90B ) - som der heldigvis er solgt mange af, og som derfor kan findes.

Der nævnes tidligere, at japanske og amerikanske bånd fra 80'erne kunne være under mistanke - og det understøtter mine egne opdagelser også. dog vil jeg nævne, at Maxell i tilfælde af XLI 35-180B / 90B ikke bør være under mistanke. Der går en (måske troværdig?) historie om, at amerikanske OG japanske båndproducenter i starten af firserne gik bort fra at bruge hvalklister som en del af bindemidlet i båndene - men det gjorde Maxell ikke...de fortsatte. MÅSKE kan der her findes en del af forklaringen??

Nu er tingene ikke altid så enkle, som nogle gerne vil gøre dem til. Hver enkelt båndproducent fremstillede jo flere typer - alt efter, hvilket marked de henvendte sig til - og der kan vel sagtens være grund til at tro, at jo mere, man i datiden skulle betale for et bånd og jo hårdere brug, det var designet til (fx 35 vs 50 mikron tykkelse
- backcoated el. ej osv..) jo mere robuste kunne de være - også over tid..

Jeg har for mange årtier siden lagt mig fast på Maxell-båndene (XL I 35-180B / 90B (35 mikron)) og mine maskiner passer til disse. De kører fantastisk. Jeg kan dog ikke udelukke, at nogle måske har/har haft nogle Maxell-bånd (XL I), som har været opbevaret stærkt kritisk og sjusket - og som følge deraf også kan være tralse.

Jeg synes, at det er meget kategorisk at stemple alle gamle bånd som noget "gammelt lort" - det er ikke tilfældet.... langtfra, men man skal selvfølgelig kende sine varer/preferencer - men sådan er det vel med det meste. Jeg kender ikke de nyere bånd- da jeg ikke har haft brug for at købe disse.

Det ville i øvrigt befordre debatten, hvis indlægsholderne kunne være lidt mere specifikke med båndtyper (type-betegnelser og ikke kun "mærke") - det ville gøre det noget lettere at finde ud af, hvad man skulle danse uden om, og hvilke typer, der kan anbefales.

Edit: Og så kan man jo også vinde noget "lyd" ved at lade sin båndoptager justere ind til en foretrukket båndtype jf. kalibreringsbånd - dem kan man købe på fx Ebay.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hvilke bånd skal man vælge?

Indlægaf Fredmarantz » fre 26. maj 2017 01:15

Og..Alt efter, hvor meget man nu går op i det, så kan man finde temmelig meget på det internet, hvor man selvfølgelig også skal have en alm. sund kritisk sans, når man læser ....

Nedenstående drejer sig vel egentlig om det modsatte af, hvad Rimmer ønskede sig ....i linkene beskæftiger man sig mere med, hvilke båndtyper, man bør undgå..fremfor, hvilke båndtyper, man bør anskaffe sig...

men altså fx:

http://www.tapeheads.net/showthread.php?t=2597 (8 siders debat)

http://richardhess.com/notes/formats/ma ... ing-tapes/ (laaaang og informativ læsning)

Mere her:

https://psap.library.illinois.edu/colle ... tbindersyn

og sikkert mange flere steder derude.....

ovenstående links leder steder hen, hvor jeg antager, at det overvejende er pænt vidende folk, som ytrer sig....

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Foregående

Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster