Tandberg setup

Fra Huldra til Troll

Re: Tandberg setup

Indlægaf Tante Berg » tirs 15. mar 2016 12:37

Jeg kan med sikkerhed i stemmen hævde at jeg aldrig har rodet så meget med noget som helst hifi-grej, som jeg har gjort med mine Tandberg TML3005. Så er det sagt. Og jeg indrømmer gerne at havde jeg vidst hvor meget der skulle arbejdes for sagen før de performede som de skulle, så havde jeg ikke købt dem.
Men det er og bliver efterrationalisering. For 'skaden er sket', og højttalerne står her i stuen. Og jeg insisterer på at de spiller! Det har krævet masser af knofedt. Og flere gange har jeg faktisk troet at nu var de i mål, men nej...

Der var jo en del ballade i højre side. Diskanten spillede, men temmeligt lavt. Det samme med øvre mellemtone. Det der har trukket sagen i langdrag er placeringen af den højre højttaler. Den står i et hjørne, og akustikken forstærker højttaleren. Så den spillede og lød næsten som den skulle. Men kun næsten.

Højre side:

P1070049.JPG


Jeg har givet alle otte magneter epoxy rundt om ferrit-kernen, på begge sider. Jeg vil gøre hvad jeg kan, for at undgå at magneterne skrider i den gamle lim, som jeg oplevede med diskanten i højre side. I øvrigt var der stadig ikke helt hul igennem, da jeg havde sat den nye diskant i. Det var øvre mellemtone der drillede. Her er lidt billeder ude fra limkøkkenet:

P1070026.JPG


P1070017.JPG


P1070018.JPG


P1070019.JPG


P1070020.JPG


Både diskanter og øvre mellemtoner har jeg selvfølgelig skruet magneten af, før jeg har lagt epoxy rundt om med en tandstikker.
Nedre mellemtoner og basser har jeg selvsagt ikke skilt ad :Skor: Der er også bedre plads til at lægge epoxyen. Jeg antager at magneterne på basserne også er skruet sammen. Det synes jeg at jeg har set andre steder. Anyway, nu har de også fået lim. Det giver en roligere nattesøvn :Thumpsup:

Nedre mellemtone:

P1070025.JPG


Og bassen:

P1070027.JPG


Øvre mellemtone har været noget en oplevelse, i begge sider. Så spiller de, så spiller de næsten ikke osv. Jeg har rengjort dem efter alle kunsten regler, inkl. støvsugning i slidsen i magneten, og efterfølgende lidt olie på et stykke pap, som jeg har kørt rundt i slidsen. Og jeg har vendt og drejet magneter i forhold til den store plade som kalotten sidder under. Langt om længe fik jeg liv i dem. Jeg opdagede at der kom fuld lyd i øvre mellemtoner ved at løsne et par skruer på den store runde forplade mens enhederne sad i og spillede. Aha :ide:
Jeg har en mistanke om at den 'bomulds-tot' der sidder under kalotten måske ikke har tilladt kalotten fuld vandring i magneten... Men nu spiller de rent faktisk, på alle otte cylindre :Thumpsup: :Thumpsup:

Og der er jo en verden til forskel! :OLO: Det lyder bragende godt :thumbsup: Og selvfølgelig er der nu NOGET mere lyd i højre side på grund af hjørnet. Så er det vel nok godt at Tandberg også har tænkt på det. Der er jo tre knapper på hver højttaler, som kan korrigere for rummet. Og det er noget jeg gør brug af :Thumpsup:
Jeg har dæmpet lidt i højre side, og jeg har skruet tilsvarende op i venstre side. Således står lydbilledet helt 'lige', her i stuen:

P1070050.JPG


Det er knapper som rent faktisk dur til noget. Genialt :Thumpsup:

Jeg håber at dette scenarie er ved at være fortid:

P1060935.JPG


P1060959.JPG


Det er en total nydelse at lytte på nu. Det var altså også ved at være på høje tid. Jeg har snart haft disse Tandberg TML3005 i to år. Og først nu er der hul igennem. Men hold da op for en forskel. Nu ser det hele meget civiliseret ud igen, og der burde være mange år i disse højttalere igen :Thumpsup:

Udover at de lyder rigtigt godt, så er det også en smuk sag. Jeg er vild med designet, som indikerer at der er blevet tænkt over tingene. Som med det meste fra Tandberg :Thumpsup:

P1070048.JPG


Begejstringen er til at tage at føle på her :Thumpsup: Endnu en gang tak til især Hackenberg og X-ray :thumbsup: Uden jer to, så havde det været op ad bakke.

Og så lige et billede som jeg faldt over forleden på et norsk site. En Tandberg TCD330 i sort. Det er et meget sjældent apparat:

TCD330 i sort fra Norge..jpg


Go' Tandberg-tirsdag :OLO:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg'.
Brugeravatar
Tante Berg
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14 maj 2010
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Tandberg setup

Indlægaf nilsvalla » ons 30. mar 2016 15:39

Kunne være fedt at høre dit fine anlæg.
mvh nils
nilsvalla
 
Indlæg: 145
Tilmeldt: 15 apr 2013
Geografisk sted: Kalundborg
Lokalitet: 4400

Re: Tandberg setup

Indlægaf Tante Berg » søn 3. apr 2016 09:25

nilsvalla: Det har før kunnet lade sig arrangere og det kan det nok også i dag. Det er først og fremmest særdeles vellydende. Men det er også ved at være temmeligt sjældent. Altså topmodeller fra Tandberg samlet og spillende på ét sted, nemlig lige her i min stue :Thumpsup:

Tandberg1-1.jpg


Jeg skrev i mit sidste indlæg at jeg var begyndt at bruge knapperne for rumkorrektion på Tandberg TML3005. Det er jeg holdt op med igen. De spiller i 'neutral' i begge sider nu. Det afhænger selvfølgelig af optagelsen. Og jeg spiller fra alle mulige kilder. Men for det meste er der ikke grund til at korrigere for noget som helst, til trods for at højre TML3005 som står i et hjørne.

Bilderanno1970.jpg


Jeg er lidt 'rystet' over at der skulle gå små to år, før jeg fik hørt Tandberg TML3005 ordentligt. Selvom de har stået her i næsten to år. Men bedre sent end aldrig.
Jeg havde Tandberg Studio Monitors i et år i 2007. De spillede sammen med min TR2075. Det lød jo bragende godt, men løb måske lidt af sporet. Jeg spillede alt for højt... :lol: De blev solgt i respekt for naboerne i erkendelse af at jeg var lidt for rundhåndet med volumen. Tro det eller ej, jeg har altid haft det godt med mine naboer, og har det stadig fint med dem den dag i dag :thumbsup:

reol med Tandberg.jpg


Om Tandberg TML3005 lyder 'bedre'/ 'værre' end Tandberg Studio Monitor's er umuligt at sige noget om. Måske er bassen i TML3005 mere 'fyldig' og 'mindre defineret' end Studio Monitors, alene fordi TML3005 står direkte på gulvet? Bas-enheden er i hvert fald tættere på gulvet end den er på Studio Monitors. Men så er TML3005 måske 'mere defineret' i mellemtone-området? Det er ikke til at sige. Faktum er at Tandberg TML3005 lyder fantastisk godt. Og de kan godt lide at blive fodret med rigeligt med Watt fra Tandberg TPA 3003 A :Thumpsup:

tandberg tr2055.jpg


Go' Tandberg-søndag.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg'.
Brugeravatar
Tante Berg
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14 maj 2010
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Tandberg setup

Indlægaf acj1980 » søn 3. apr 2016 12:54

Lækre billeder og en fed beretning.. hihi det med ekstra volumen kender jeg godt ;-), hvad blev der af dit første sæt højtalere der blev solgt i 2007?, man må aldrig sælge ud af sine gode ting, det er fedt anden sidste billede, højtalerne ligner meget de første jeg selv havde ;) ;) ;) det vækker minder
acj1980
 

Re: Tandberg setup

Indlægaf Tante Berg » søn 3. apr 2016 13:21

acj1980: Takker :cool1: Mine hedengangne Tandberg Studio Monitor's blev solgt til en nordmand, som tit kom til Danmark. Når han fløj hjem, tog han en enkelt højttaler med hjem. To flyveture skulle der til. Han er stadig glad for dem :cool1: De blev i øvrigt hentet af en Peugeot 104. De fyldte ganske pænt i den lille bil :lol:

4.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg'.
Brugeravatar
Tante Berg
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14 maj 2010
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Tandberg setup

Indlægaf Henrik B. » ons 13. apr 2016 01:44

Hej Tante Berg.

Nu hvor du har alle disse herlige Tandberg apparater, så har du selvfølgelig også en passende Tandberg TM6 mikrofon:

Billede


Eller?
Hvis ikke, så har jeg en liggende, i rigtig fin stand. :p

M.v.h.
Henrik B.
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: 29 maj 2015
Lokalitet: Vejle

Re: Tandberg setup

Indlægaf Tante Berg » lør 13. aug 2016 07:07

Henrik: Beklager den lange svartid. Og nej, jeg har ikke sådan en mikrofon. Jeg har til gengæld 4 stk TM4. Og det er ikke meget jeg får brugt dem. Så tak, men nej tak ;)

TM 4.JPG


Fasett-nyt.

Jeg har længe haft et par hvide Fasett'er stående i klædeskabet, med ødelagte diskanter. Og længe overvejet at smide dem ud....
X-ray var forbi i forgårs og unloade lidt til fjernlager, og vi snakkede Fasett. Da han var gået gik jeg lidt i dybden med hvilke enheder der sad i Fasett'erne. Til at starte med har jeg fundet ud af at enhederne er ens i henholdsvis Fasett type 1 og type 2. Diskant er HT 125 og bas er HT 126.

Det er præcis de samme enheder som sidder i Hifi System 18. Diskanten går igen i Hifi System 19. I følge nrhf.no er bassen i Hifi System 19 en 6,5" HT 113. Og den sidder også i TL1210. Det er en 5" bas i Hifi System 18 og altså også Fasett. I følge X-ray, så er diskanten svær at finde, og det har jeg ingen grund til at betvivle.

I mit gravearbejde fandt jeg ud af, at diskanterne også sidder i Hifi System 20. Jeg har to sæt stående som jeg har fået af X-ray. Det ene sæt skal op til en ven i Frederikssund. Det andet sæt har jeg ikke kunnet finde anvendelse for. Og dog. De kommer nu til at agere donorer med diskanterne.

Hifi System 20.jpg


Det var et spændende projekt, at fikse mine Fasett'er. Tænk at jeg havde de rigtige diskanter i huset!
Nu var det tid til at slagte Hifi System 20. Dem har jeg aldrig været inde i før. Og stor var overraskelsen da jeg kiggede ned i den, for hvordan f***en får man den diskant ud?
Den skal ud fra forsiden, når man har hevet stikkene af delefilteret:

6.JPG


Man skal altså have den sorte 'grill' af på fronten. Systemet er det samme som på Hifi System 18. Metallet er klemt på. Jeg kan melde at metallet blev meget bøjet da jeg hev det af, med vold og magt. Det sidder sindssygt godt fast. Men pyt, kasserne skulle videre i containeren:

15.JPG


I skal ikke snydes for et stemningsbillede fra køkkenettet i forgårs:

7.JPG


Det fyldte hele køkkenettet. Men ud kom diskanterne immervæk. Her er de friske diskanter:

8.JPG


9.JPG


Her er lidt billeder af Fasett'erne på briksen. Jeg gruede lidt for hvordan jeg ville få de brændte diskanter ud, da de sidder i lim. Jeg troede at det var epoxy. Men det er det ikke. Det er noget a la kontaktlim, og det er stadig meget klistret, selv her mere end 40 år efter.
Man skruer de to skruer ud på bagsiden af diskanten. Man kan faktisk mageligt lade bassen sidde(genialt), men det vidste jeg ikke da jeg startede. Og så kan man vippe diskanten baglæns og fri af limen. Det er meget nemt:

0.JPG


1.JPG


2.JPG


3.JPG


4.JPG


5.JPG


I forbindelse med at jeg tog diskanterne fra Hifi System 20, så pillede jeg ALT ud af kasserne, så det kun var kasserne der røg ud. Skruer, skilte, delefiltre og basser er pillet ud. Nice to have.

Og så et lille tweak. Den gamle diskant sidder i lim. Men jeg kan ikke se hvorfor jeg ikke skulle kunne bruge skruer. Og skruerne der holdt delefilteret i Hifi System 20 passede perfekt i længde(den må jo ikke gå igennem og ud i kanten af bassen) og tykkelse. Der er jo to huller i Fasett'en, som passer perfekt til diskantens to skruehuller. Der har bare aldrig været skruer i. Det er der nu. Man skal dog være meget varsom med at skrue i det gamle plastik. Jeg skruede til det strammede godt, og så skruede jeg ud igen. Så lidt mere og ud igen osv. Nu er det 'tight fit'!
Med andre ord, så har jeg ikke brugt nogen form for lim. Jeg har dog ikke renset alt det gamle lim af. Jeg har ladet lidt sidde, og det er meget fint. Lidt billeder:

10.JPG


11.JPG


Fortsættes....
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg'.
Brugeravatar
Tante Berg
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14 maj 2010
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Tandberg setup

Indlægaf MDA » lør 13. aug 2016 07:28

Må man spørgen hvorfor dine monster Tandberg højttalere skal sælges? ;)
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3366
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Tandberg setup

Indlægaf Tante Berg » lør 13. aug 2016 07:42

....fortsat fra forrige indlæg, da jeg nåede maksimum-grænsen for billeder.
*piccc*

Så er det lige før....det var godt nok spændende. For godt nok er enhederne tip top, men der var stadig ingen garanti. For der KUNNE jo være 'trøbel' på delefilteret også. Fasett'erne har trods alt spillet på en Huldra 10, og hvem ved hvad der kunne være sket med den kombi? Jeg må på det kraftigste fraråde at hægte Fasett Type II på Huldra 10! Der er en for stor generationskløft :lol:

12.JPG


Nu står lykken som bekendt den kække bi, og Fasett'erne performer som de skal. Jeg ved ikke hvor mange gange disse Fasett'er har været på vej i containeren...de har jo bare stået og fyldt op ude i klædeskabet. Det gør de ikke mere. De spiller igen inde i soveværelset, på TR2075. Det er rent dejavue :Thumpsup:

13.JPG


14.JPG


Nu har jeg atter Fasett'er i hver af de tre farver som de blev lavet i:

27.JPG


26.JPG


25.JPG


Fasett'erne blev lanceret som at man kunne lege med lyden. Det er helt rigtigt. De er nemme at flytte rundt på med nogle lange ledninger på :thumbsup:
Jeg har leget lidt med farverne. Især til ære for en kammerat, som har en enkelt Fasett(i sort). For hvis han finder en anden enlig Fasett i enten hvid eller orange, så behøver han ikke at fortvivle. Man kan jo kombinere farverne. Det bliver lyden ikke farvet af :lol:

19.JPG


20.JPG


21.JPG


22.JPG


23.JPG


24.JPG


Tandberg Fasett giver én en masse muligheder, uden at den fylder noget. En fantastisk lille højttaler. Meget vellydende, sin lidenhed til trods. Den bliver jeg aldrig træt af :Thumpsup:

Typisk Tandberg.jpg


God Tandberg-lørdag :ER:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Tante Berg lør 13. aug 2016 11:51, rettet i alt 1 gang.
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg'.
Brugeravatar
Tante Berg
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14 maj 2010
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Tandberg setup

Indlægaf Tante Berg » lør 13. aug 2016 07:57

MDA skrev:Må man spørgen hvorfor dine monster Tandberg højttalere skal sælges? ;)


Ja, selvfølgelig må du det ;) Jeg bruger dem for lidt, ganske enkelt. Og det samme gælder for effekttrinnet Tandberg TPA3003 A, som driver dem. Det er sjældent at jeg når videre end at tænde for recieveren som er Tandberg TR2075 med de tre sæt Fasett'er på. Det store grej får for lidt motion. Så det må videre.
De har prisen i mod sig. Retfærdigvis er det hvad de har kostet mig, så der er altså ikke noget gullaschbaron
over mig :lol:

P1070048.JPG


P1070049.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg'.
Brugeravatar
Tante Berg
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14 maj 2010
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Tandberg setup

Indlægaf MDA » lør 13. aug 2016 16:24

Gad skisme godt, at høre sådan et sæt :cool1:
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3366
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Tandberg setup

Indlægaf exlærer » lør 13. aug 2016 22:22

Undskyld jeg hijacker denne fine Tandberg tråd med et Tandberg spørgsmål. Ved nogen af jer hvor man kan få de ovale pære med skruefatning der passer i min Huldra 10 og min sølvsuper 11? Kan se der står Mazda 6,3 på dem.Har ikke kunne finde noget der kunne findes på google.
På forhånd tak.
Mvh
Johan
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer
 
Indlæg: 352
Tilmeldt: 26 jan 2014
Lokalitet: Ribe

Re: Tandberg setup

Indlægaf Tante Berg » søn 14. aug 2016 06:29

MDA: Nu må vi se om de bliver solgt, de lækre Tandberg TML3005. For du skal da være så velkommen, så længe lager haves :lol: :thumbsup:

P1070050.JPG



Exlærer: Du hijacker ikke noget, så længe det drejer sig om Tandberg. Og det gør dit spørgsmål jo. Jeg kunne ikke finde lamperne på eBay, men Brinck har dem.
Tjek her: https://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H14441

Lamperne behøver i øvrigt ikke at være de lange/ovale. Du kan også bruge de 'kugleformede'. Det vigtigste er at de er ens, for at få et pænt, jævnt lys i skalaen ;)

lampe 6,3 V.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg'.
Brugeravatar
Tante Berg
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14 maj 2010
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Tandberg setup

Indlægaf Fredmarantz » søn 14. aug 2016 13:51

nu ved jeg ikke helt, hvilken luminans, de pågældende pærer skal have - men der er da nogle her i Tyskland, som måske også kunne bruges? De er E10 skruegevind 6,3V og 2w /0,3mA). Mazda var et brand under Philips-koncernen.

http://www.ebay.com/itm/5-SKALENLAMPEN- ... SSYnDOIDgA

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Tandberg setup

Indlægaf exlærer » søn 14. aug 2016 19:24

Hej Tante Berg og Freddy.
100 tak for jeres hjælp og forståelse.Det vil jeg så til at kigge på. De hedder Mazda 6,3 -6,32 og 6-7 v 2w samt Osram 12v3w. Så mangles der kun småtingene med død i den ene side og brudt skalasnor, men det burde kunne lade sig gøre. Her er så mit lille bidrag til debatten
8ca1-c8db-43d5-aafd-1efbe8269d22.jpg


Alt godt herfra
Johan
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer
 
Indlæg: 352
Tilmeldt: 26 jan 2014
Lokalitet: Ribe

ForegåendeNæste

Tilbage til Tandberg



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster