Tandberg setup

Fra Huldra til Troll

Tandberg setup

Indlægaf Tante Berg » fre 19. feb 2016 14:21

Efter moden overvejelse migrerer jeg mine skriverier om mit Tandberg setup herover på dette site, som er mere relevant for det lækre gamle grej, end hvor jeg hidtil har slået mine folder.

Jeg vil åbne ballet i kategorien 'Tandberg', endda med den temmeligt sjældne Tandberg Troll, som jeg har lånt af den nybagte glade ejer.

Her er Tandberg Troll:

1.JPG


2.JPG


3.JPG


Med denne Troll fulgte en meget generel pamflet, som dog havde årstallet 1996 påtrykt. Så Troll'en er altså ikke helt vintage endnu, som resten af mit grej i den grad er.

Her er Troll'en sat hen i setup'et. Den syner jo ikke af alverden. Men dejlig nem at indplacere:

4.JPG


5.JPG


Jeg har to sæt Tandberg højttalere som er relevante at tjekke ud på Troll'en. Det er et sæt Fasett'er og et sæt TL3520. Og jeg har allerede hørt det selvfølgelig, men jeg vil ikke sige noget nu, da både ejeren af Troll'en og to andre fra dette site kommer senere i dag. Jeg synes at de selv skal have muligheden for at danne deres helt egne meninger. Jeg skal nok vende tilbage i løbet af weekenden, til denne cliffhanger :cool1:

Og på grund af den forestående lytteaften, så er stort set alt disponibelt grej rykket ind i stuen:

6.JPG


7.JPG


I dagens anledning har jeg også fundet min Tandberg TR2045 frem, så vi lige kan få tjekket det hele ud. Den spiller rigtigt godt sammen med både Tandberg TL3520 og Tandberg Fasett. Det har jeg konstateret for længe siden :Thumpsup:

Når testen af især Troll'en er vel overstået, så står den på det sædvanlige stue setup, som består af TR2075, TPA3003 A og de dejlige TML3005 :Thumpsup: Jeg siger nok ikke for meget ved at afsløre at her kan Troll'en trods alt ikke være med.

Det er tæt på at jeg snart har hørt alt det som jeg finder interessant indenfor Tandberg. Og det har foregået lige her i stuen, hvilket er det bedste sted for mig at vurdere det :Thumpsup: Jeg havde dog aldrig troet at jeg skulle høre en Troll. Hvor heldig kan man være?

8.JPG


Nu må jeg hellere se komme i gang og så vender jeg tilbage efter aftenens seance.

Rigtig god Tandberg-fredag 8)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg'.
Brugeravatar
Tante Berg
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14 maj 2010
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Tandberg setup

Indlægaf Louis » fre 19. feb 2016 14:55

Velkommen `hjem`Tante Berg :thumbsup:

Spøjs ting den lille Troll, jeg har aldrig hørt om den.
Hvad er det for nogle højtalere de bagerste?
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Tandberg setup

Indlægaf Captain Phoenix » fre 19. feb 2016 16:00

Louis skrev:Hvad er det for nogle højtalere de bagerste?

Det er da TLM-3005'erne. Det er vist dem Tandberg-afficionados går efter, hvis man ikke synes at Tandberg Studio Monitors er nok :p

Har iøvrigt en mistanke om, at ejeren af dén Troll er en kendt bruger herindefra ;)
Det lyder som en hyggelig aften er på vej op - god fornøjelse.
Vi glæder os til en lille rapport.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Tandberg setup

Indlægaf snod » fre 19. feb 2016 16:02

Nemlig - billede sakset fra tantens tråd på den anden side:
tandberg.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
snod
 
Indlæg: 911
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Kolding

Re: Tandberg setup

Indlægaf Louis » fre 19. feb 2016 16:06

Og med en lille låge til - De er sgu nydelige!
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Tandberg setup

Indlægaf Tante Berg » fre 19. feb 2016 16:13

Louis: Captain Phoenix og Snod har ret. Det er de sidste højttalere fra Tandberg. Tandberg TML 3005 fra ca 1979 - ca 1982. TML står for Tandberg Monitor Loudspeaker :thumbsup: Der er også en længere historie til dem, men jeg har ikke tid i dag. Jeg vender frygteligt tilbage.

Captain Phoenix: Ja, du har ret mht ejeren. Dog vil jeg ikke sige hvem han er. Det må han selv stå for. Jeg er bare glad for at prøve den lille sjældenhed ;)

Lidt billeder af TML 3005:

1.JPG


2.JPG


3.JPG


Jeg er ret spændt på hvad de tre gutter mener om den lille Troll ;)

God dag derude.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg'.
Brugeravatar
Tante Berg
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14 maj 2010
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Tandberg setup

Indlægaf MDA » fre 19. feb 2016 16:14

Hvor er det godt du fik lysten til igen, at vise dit fine Tandberg frem igen her på forummet.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3366
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Tandberg setup

Indlægaf Storken » fre 19. feb 2016 17:42

Skønt at de gode skriverier om Tandberg nu findes her, hvor det bedst hører hjemme! :)
Det var din tråd, der i sin tid fik mig 'hooked' på Tandberg - og det holder stadig ved! Jeg nyder min TR2075, Studio Monitors mm. dagligt! :OLO:
Den er rigtig fin den Troll! Glæder mig til at læse om jeres indtryk!
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Tandberg setup

Indlægaf mashuro » lør 20. feb 2016 13:05

Hej Tante,

ser sørme spændende ud med en Troll!
Hils the usual suspects :cool1:

er Troll en kandidat til det forestående træf? :ide:
mashuro
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: 14 maj 2010
Lokalitet: København

Re: Tandberg setup

Indlægaf Captain Phoenix » lør 20. feb 2016 15:45

mashuro skrev:er Troll en kandidat til det forestående træf? :ide:

Det er den så vist ikke rigtig ;)
Som Tante Berg skriver, er den fra 1996.
Og dermed langt fra vintage, som det er defineret herinde.
Tandberg er et interessant mærke - men hvis vi kaster os ud i grej fra midt-90'erne synes jeg vi er på vildspor.
Just my 5-cents...
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Tandberg setup

Indlægaf Tante Berg » lør 20. feb 2016 18:25

Captain Phoenix: Jeg er fuldkommen enig med dig. Det MÅ og SKAL være en et princip. Sådan er det bare. Så må man eventuelt 'indsmigre' sig til at høre den andetsteds indtil Troll'en når skelsår og alder :lol: Stå fast!

P1060909.JPG


Det var først og fremmest rigtigt hyggeligt i går. Vi var X-ray, seansmiller, Tunghør og undertegnede :Thumpsup: Med hensyn til Troll'en kan jeg nu afsløre at jeg havde nej-hatten på, helt overordnet. Jeg var ikke imponeret over Troll'en med hverken Fasett'er eller TL3520, dagen før arrangementet.
Man skal have in mente at Troll ikke er lavet til noget specielt Tandberg. Den blev lavet 15 år efter de sidste Tandberg højttalere forlod fabrikken (nemlig, mine TML3005). Umiddelbart er TL3520 og Fasett ikke det perfekte match. Vi var bredt enige om at på begge sæt højttalere lød det noget skarpt, og der var ikke meget bund.

P1060915.JPG


X-ray fik den gode ide at bruge TR2075 som for-forstærker og signalkilde, og så skrue maks op for Troll'en. For Troll'en har heller ikke nogen tonekontroller. Så det var altså noget fesent... Men det blev lavet helt om, da TR2075 tog over :thumbsup: :OLO:

P1060875.JPG


Det lød rigtigt fornuftig med Troll'en som effektforstærker, på TL3520. Der var en verden til forskel. Meget interessant.

Jeg er selvfølgelig noget ramt ovenpå gårsdagens strabadser, men det har ikke afholdt mig fra at tage nogle billeder af det gamle grej. Her er lidt nørde-billeder af Troll'en. Nærbilleder af plastic-front og plastic-bagplade. Nærbilleder af de rustikke gummifødder og serienummer:

P1060906.JPG


P1060907.JPG


P1060910.JPG


P1060911.JPG


P1060912.JPG


P1060913.JPG


P1060914.JPG


Som jeg allerede har bekendtgjort, så er jeg 100% enig med Captain Phoenix i at Troll ikke er vintage og det håber jeg at han står fast på. Troll'en er til gengæld mægtig interessant i Tandberg-kredse viden om :lol: Indtil Troll'en fylder vintage, så påhviler det ny ejer at finde de rette højttalere til Den Lille :ide:

P1060908.JPG


P1060905.JPG


Det var en Tandbergaften som for flere år siden. Vi er ikke blevet yngre, men vi hygger os fantastisk i det originale line-up. Til sidst landede vi på TML3005, TPA3003 A og TR2075. Men det er jo en helt anden snak. Dugfriske snapshots af TML3005:

P1060918.JPG


P1060916.JPG


P1060917.JPG


Tak for velkomsten, raden rundt :Thumpsup:

God weekend.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg'.
Brugeravatar
Tante Berg
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14 maj 2010
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Tandberg setup

Indlægaf acj1980 » lør 20. feb 2016 21:05

Jeg tror roligt jeg kan sige , at vi kan blive enige om at Tandberg anno 1990erne er LANGT fra hvad Tandberg var i 70erne og før igen, siden slut80erne har det kun været et navn der kunne købes og misbruges, jeg syntes ikke at du skal ligge for meget i den sag fra 90erne, det er med al sandsynlighed made i china, langt væk fra Norge og fra de oprindelige begreber.

Samme eksempler er set herhjemme med det danske mærke Neutrofon, der sjovt nok efter lukningen fortsatte med at komme med nye apparater, dog var det et øst europæisk discount selskab der havde opkøbt navnet fra den hæderskronede danske fabrik, og misbrugt det så skammeligt!!!
acj1980
 

Re: Tandberg setup

Indlægaf Tante Berg » søn 21. feb 2016 09:26

acj1980: Du er lovligt undskyldt, hvis det er første gang du stifter bekendtskab med mine 'Tandberg setup'-skriverier. For det du skriver er forkert. Troll'en er det allersidste produkt som bar navnet Tandberg og som blev lavet i Norge:

P1060908.JPG


Frit efter hukommelsen, så blev Troll'en udviklet og skabt af nogle hardcore teknikere og ingeniører i en lejlighed i Oslo i Norge fra ca midt 1990'erne. Dette var efter flere fabrikslukninger og konkurser. Igen efter hukommelsen, så brændte lejligheden i 1999 og det var dermed det endelige punktum for norske Tandberg.

Tandberg fik lavet to (og kun to) produkter i Østen i starten af 1980'erne. Det ene produkt var recieveren Tandberg TR3030 (2 x 30 Watt i 8 Ohm) fra 1981:

$_57.JPG


$_571.JPG


tandberg_tr_3030_am-fm_stereo_receiver.jpg


Det andet produkt var TCD3034 fra 1982, som også findes i en ITT-udgave:

Tandberg TCD 3034.jpg


Tandberg 3034_L.jpg


Så vidt jeg er orienteret blev begge apparater lavet i Malaysia. På det tidspunkt var alle producenter meget hårdt pressede på økonomien. Husk også på at Tandberg's norske produkter er håndsamlede. Det er umuligt at konkurrere på et marked som er rettet mod konsum, hvis man godt kan lide at kæle for detaljerne. Det er selvfølgelig sørgeligt, men sådan er det.

I det nye årtusinde er det et data-firma der har købt navnet 'Tandberg' og det har intet med det Tandberg som jeg og andre er så glade for, at gøre. Vi må 'nøjes' med alt det dejlige vintage-grej, som heldigvis stadig spiller så det er en fryd :Thumpsup:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg'.
Brugeravatar
Tante Berg
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14 maj 2010
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Tandberg setup

Indlægaf acj1980 » søn 21. feb 2016 15:20

Jeg havde selvføllig IKKE set der stod "made in Norway" :shock: men støttede blot min formodning på en række TV modeller fra 90erne, rent plastik, og som vitterlig lugtede af "made in japseland" :lol: så rigtig nok, var min anskuelse nok en anelse for hurtig, sig mig.. dén båndoptager du har afbilledet som er lavet i østen, er det ikke samme model som flere sælger til ågerpriser? jeg syntes jeg så en eller anden klaphat der havde en annonce i dba, han skrev at han "ikke var sikker på om han vil sælge den" hmm hvorfor f... laver man så en salgs annonce? :lol: :lol: :lol:
acj1980
 

Re: Tandberg setup

Indlægaf Tante Berg » søn 21. feb 2016 16:46

acj1980: Jeg må give dig ret i at fjernsynsapparaterne fra 1980'erne og 1990'erne var plastic og ikke værd at skrive hjem om. Og jeg ved intet om fjernsynsapparater. Hvornår Tandberg udliciterede fjernsyn til Østen ved jeg ikke noget om. Men det har jo nok været sidst i 1970'erne, vil jeg tro.
Med hensyn til de to produkter fra Østen som jeg flashede tidligere, så er de vist ikke specielt gode eller eftertragtede. Det er denne båndoptager til gengæld, også 'Made in Norway' :

tandberg-tcd-3004-_resize.jpg


Året er 1979. En Tandberg TCD3004. Er det sådan en som du har set til salg, hvor sælger endda overvejer ikke at sælge alligevel? :lol:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg'.
Brugeravatar
Tante Berg
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14 maj 2010
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Næste

Tilbage til Tandberg



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster