Tandberg setup

Fra Huldra til Troll

Re: Tandberg setup

Indlægaf acj1980 » søn 21. feb 2016 21:33

Jeps lige præcis ;) forresten må jeg komplimentere dig med den flotte Tandberg højtalere med klappen på siden, de er da uforskammet frække, er lyden lige så god som højtalerne ser ud, er du ekstremt godt kørende, jeg ved ikke om du har set det, men jeg fik også mine tl1610 op og køre med nye skumkanter, de er yderst velspillende :p :p :p
acj1980
 

Re: Tandberg setup

Indlægaf Tante Berg » tirs 23. feb 2016 14:40

acj1980: Ja, jeg er ret godt kørende efterhånden. Og det var jeg såmænd også før jeg købte disse Tandberg TML3005 :thumbsup: Jeg var bare nødt til at bide til bolle da de kom til salg ovre i England, hvis jeg ville høre dem. Der findes ikke så mange sæt tilbage af dem. Så vidt jeg har læst et par steder, så er der produceret i omegnen af 220 sæt fra ca 1979 - ca 1982. Det er jo umuligt at gætte på hvor mange der er tilbage i dag. Men det ene sæt står her :Thumpsup:

P1060930.JPG


Det var dog noget skuffende at modtage dem, for de spillede langt fra som de gjorde engang. Det var faktisk bare diskanterne der ikke var anmærkninger til. Jeg vidste godt at basserne skulle have nye ophæng. Og jeg skulle også bringe de originale nedre mellemtoner up to date igen(de fulgte med separat, og med den ene hvor 'spider' var skåret igennem hele vejen rundt...). Der var sat en større uoriginal enhed i hullet i begge højtalere hvor den nedre mellemtone normalt sidder. Jeg har fjernet tidligere ejers 'udbygning' på baffelerne, og lukket huller og duppet med lidt sort maling. Jeg vil ikke gøre mere ved det nu.
Begge øvre mellemtoner var brændt af. Sælger returnerede beløbet som to nye originale kalotter kostede. Det er Audax-kalotter og de kan stadig fås.
Til sidst lukkede jeg ca 86 skruehuller med trælim og bambuspinde, da skruehullerne var for slappe. Alt dette tog faktisk et par måneder i 2014 ;)

Et stemningsbillede fra sommeren 2014:

105.JPG


Og selv efter alt dette, så var der stadig ikke ordentligt hul igennem. Til sidst fik jeg den ide at bytte rundt på delefiltrene, og så skete der noget :OLO: Det viste sig at de ti spadestik som sidder på hvert delefilter var så anløbne og oxiderede at der kun var ringe forbindelse. Der kom forbindelse ved at hive dem af og skubbe dem på igen :ide: Stikkene blev efterfølgende skiftet.

Tandberg TML3005 skabte endnu et 'behov'. Nemlig effekttrinet fra samme katalog, en Tandberg TPA3003 A på 150 Watt i 8 Ohm. Og da jeg fandt den i sort(de er normalt i almindelig aluminium) med træsider fra USA, så bed jeg atter til bolle :cool1:

P1060938.JPG


Det er min Tandberg TR2075 der er forforstærker. TR2075 er rigtig svær at komme udenom. Jeg har haft TR2075 i 10 år nu, og jeg er stadig vild med apparatet :Thumpsup: Fantastisk lyd, indbygget tuner og dur til både at spille selv eller som forforstærker/signalkilde. Fleksibiliteten og lyden er i højsædet med TR2075 :thumbsup:

P1060925.JPG


Jeg var udmærket tilfreds med TR2075(den har tre højttaler-udgange) som spillede på TL3520 i stuen, og Fasett'er i hhv køkken og soveværelse. Helt perfekt. Men jeg var altså så tilpas nysgerrig på TML3005 og TPA3003 A, og derfor har jeg det.

acj1980, du nævner dine Tandberg TL1610, som du virker ret begejstret for. Og det forstår jeg udmærket. Jeg har lillebroren TL1210, og dem har jeg altid været glad for at have i huset, ikke mindst fordi de lyder godt til trods for alderen ;) Nu har TL1210 så fundet vej ind i stuen, hvilket jeg ikke troede ville ske. X-ray nævnte i fredags at han ville prøve en 4 Ohm's højttaler på Troll'en på et tidspunkt. Og det gjorde jeg så selv i går, nu da Troll'en alligevel står her:

P1060929.JPG


Det spiller rigtigt godt sammen, Troll på et sæt TL1210...hvem havde dog troet det? Og endnu bedre er det med TR2075 som forforstærker og Troll som effekttrin 8) Og jeg foretrækker TL1210 på væggen. Det spiller fremragende.

Det er ganske utroligt hvor meget lyd der rent faktisk kan vrides ud af det lækre gamle grej :Thumpsup: Dog kræver noget af det en særdeles aktiv indsats...også selvom en sælger roser det til skyerne. Man skal være klar til at smøge ærmerne op når grejet lander i privaten :lol:

P1060927.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg'.
Brugeravatar
Tante Berg
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14 maj 2010
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Tandberg setup

Indlægaf acj1980 » tirs 23. feb 2016 21:56

Tak for en super spændende beretning, det er fantastisk at læse, og man bliver grebet af det, hvis man virkelig vil, så skal man nok få løst de ting der er for at få den gode lyd, jeg mener i øvrigt mht dine tml3005 at have set endnu et sæt Tandberg, der afviger fra de andre og mere kendte sæt, faktisk står de hos Stikoni musset i Sønderborg, men desværre kan jeg ikke huske hvad de hedder, men oplysningerne kan skaffes.

Jeg kom ydermere til at tænke på om der kunne være stemning for at høre sådan et sæt tl1610? hvis der er vil jeg godt tage dem med, andre skal blot bestemme hvad der skal høres ;)
Mange hilsner
Alex
acj1980
 

Re: Tandberg setup

Indlægaf Tante Berg » fre 26. feb 2016 10:14

troll.JPG


Siden den lille Tandberg Troll landede her i huset, så har jeg været meget fokuseret på grejet, ikke mindst mine TML 3005 højttalere. Jeg har nok været påvirket af det her 'psyko-akustik', som går ud på at når jeg har arbejdet i dybden med f. eks. effekt-trinnet, så spiller det hele selvfølgelig meget bedre...Og noget blev da også lidt bedre. Men godt nok var det ikke. Der var bare ikke hul igennem i højre side.

P1060949.JPG


Igennem denne uge har jeg i den grad arbejdet med den øvre mellemtone(den øverste enhed oppe i højre hjørne), for det var især stemmer der ikke rigtigt var der. Og der var lidt issues med øvre mellemtone. Den plastic-plade som kalotten sidder på er noget skrøbelig, og jeg har haft den skilt ad flere gange. Der var en lille tråd der rørte magneten, og det skal den ikke. Jeg støvsugede også i slidsen i magneten, og den spiller nu som den skal. Så langt så godt.

Men der var stadig ikke helt hul igennem. Så nu flyttede jeg fokus til diskanten. Et par stemningsbilleder fra i går aftes:

P1060959.JPG


Der var en skrue som på grund af rust(på skruen) ikke var til at skrue ud, hverken med håndkraft eller skruemaskine(som ellers er forbudt på de gamle skruer). Jeg måtte til sidst bore hovedet af skruen for at få diskanten af, for den skulle af og tjekkes og forhåbentligt fikses. I sådan en sag er det ikke sådan at jeg tænker at jeg hellere bare må lade det hele være og lade som ingenting. Det går ikke. Jeg vil vide hvorfor at diskanten ikke performer:

P1060958.JPG


Den kom ud og spændende var det at begynde at skille den ad. Det burde jo være lige så let som øvre mellemtone. Af med de fire skruer der holder magneten, og så kan man forsigtigt løfte forpladen med kalotten fri af magneten...Det viste sig bare at være helt umuligt i dette tilfælde. Svingspolen hang/sad fast på ca 15 mm i slidsen i magneten. Til at starte med troede jeg at det måske kunne være magneten der var lidt oxideret nede i slidsen, og at svingspolen blev holdt fast af det. Enheden 'virkede' i øvrigt, omend meget svagt. Jeg testede med et AAA batteri.

P1060960.JPG


Jeg dryppede lidt olie i slidsen i magneten. En kanyle kan lige nå derind. Det kunne løsne oxideringen, hvis det var det der var problemet. Efter nogle timer hvor der overhovedet ikke var fremskridt at spore, så tænkte jeg at nu skal den bare af! Og det kom den, med vold og magt:

P1060964.JPG


Der skal nok være nogen der tænker at var det nu også hensigtsmæssigt og skulle han ikke bare have ladet det være? Svaret er nej. Jeg vil vide hvorfor den ikke spillede ordentligt. Og svaret på det er simpelt. Svingspolen bevægede sig ikke. Og jeg ville vide hvorfor. Svaret på dette vigtige spørgsmål får man ved at nærstudere magneten:

P1060961.JPG


Limen der har holdt centrum af magneten, er blevet træt og så har centrum rykket sig op/ud og låst svingspolen helt fast. Det var godt at finde ud af hvad pokker der var problemet :thumbsup: Også selvom enheden er færdig. Men nu ved jeg hvad jeg har med at gøre, og det er jo det bedste, så jeg kan få rettet op på miseren. Det var selvfølgelig trist at konstatere at enheden er færdig, men der var ikke nogen vej udenom. Lidt som en visdomstand der begynder at værke...det går jo ikke bare væk igen :lol:

P1060966.JPG


På ovenstående billede kan man se de 4 gevindstykker som holder magneten, som jeg har givet hver en dråbe cyano. Dette udelukkende for at jeg ved hvor skruerne er når jeg får fingre i en erstatning til denne diskant. Og her er forsiden:

P1060965.JPG


Jeg har skruet pladen i højttaleren igen. Jeg skal selvfølgelig have fjernet skruen som stadig sidder i højttaleren. Der er ikke panik-stemning her i huset. Jeg har spillet på højttalerne efterfølgende og det lyder faktisk mere 'rigtigt' end hidtil :Skor: Og det er fordi jeg har skruet op på højttalerens 'rum-korrektion', for både øvre og nedre mellemtone :Thumpsup: Endvidere skruede jeg op for mellemtone og diskant i højre kanal på TR2075. Det lyder så godt som det kan under de nuværende omstændigheder, og det er ikke så ringe endda :thumbsup: Jeg ved ikke hvad det er for en diskant for der står intet på enheden. Men jeg kan se at det er en 4 Ohm's diskant:

P1060967.JPG


Hvis nogen derude har et bud på hvad jeg skal søge efter, så er jeg meget lydhør :ide: Jeg har taget målene på diskanten. Forpladen måler 115 mm X 78 mm. Magneten er 20 mm dyb, og diameteren på magneten er 72 mm. Og som sagt 4 Ohm.

Ak ja, bedst som jeg troede at nu kørte det bare, så var der faktisk alvorlige problemer. Men det er fint at få det frem i lyset :Thumpsup:

acj1980: De højttalere som du omtaler kunne være Tandberg Studio Monitor's:

tandbergub8.jpg


De er mere 'udbredte' end TML 3005, uden dog at være hvermands eje :lol: De spiller rigtigt godt :thumbsup:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg'.
Brugeravatar
Tante Berg
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14 maj 2010
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Tandberg setup

Indlægaf Hackenberg » fre 26. feb 2016 12:57

Du gå godt nok til den! Flot arbejde.
Diskanten er en Peerless KO10DT/4 eller DT115/4 (810665) En rigtig klassiker.
Findes sjældent i 4 ohm-udgaven meeeeeen...... mon ikke jeg skulle have en?
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Tandberg setup

Indlægaf acj1980 » fre 26. feb 2016 13:35

Godt at se at der stadigvæk findes ildsjæle, som ikke "bare" affinder sig med at tingene bare er sådan og at man ikke kan gøre en pind ved det, gu kan man så!!.

Jeg syntes jeg over flere omgange har set de diskanter med skrå indløbs tråde, bla. på dba.dk, så mon ikke det er nogle der?

Jeg kan ikke rigtig huske præcis hvordan de så ud, men jeg kan spørge min ven der er medlem af musset dernede om hvad det er for nogle.. jeg husker bare at jeg meget gerne ville have dem med hjem da :p :p :p :p
acj1980
 

Re: Tandberg setup

Indlægaf Tante Berg » fre 26. feb 2016 13:57

Hackenberg: Tak :thumbsup: Og jeg vil have dig i tankerne mht erstatnings-enhed. Lige nu er min søde assistent på sagen :lol: :Thumpsup: Han foreslog endvidere lige at tjekke hvad der står på enheden i venstre side. Den enhed som jeg har ballade med er rigtignok en 4 Ohm's enhed. Men i venstre side, som virker som den skal, er det en 8 Ohm's enhed. Og det er jo nok den originale konfiguration i TML 3005, som overall er en 8 Ohm's højttaler. Og det gør det lidt 'lettere' at finde en erstatning, ikke mindst takket være jer herinde :OLO: Jeg skal nok vende tilbage.

Et billede af den virksomme diskant i venstre side:

P1060973.JPG


acj1980: Takker :thumbsup: Ja, i Tandberg-sammenhæng er jeg en ildsjæl. Og jeg går så langt som evnerne rækker, og lidt til. Og så har jeg god hjælp fra især X-ray, og nu jer herinde :Thumpsup: Så kan det godt lade sig gøre at bringe de gamle klenodier tilbage til ære og værdighed igen :ide:
Det skal blive ualmindeligt spændende at høre et sæt TML 3005 som er fuldt funktionelle...Nu må vi se hvornår.

Go' weekend derude :Thumpsup:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg'.
Brugeravatar
Tante Berg
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14 maj 2010
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Tandberg setup

Indlægaf Tante Berg » lør 27. feb 2016 09:04

Jeg fik skruen ud af hullet til diskanten i går. Jeg borede ned langs skruen med et 3 mm jernbor. Og jeg borede tre 'kanaler', og derefter kunne jeg vrikke skruen ud:

P1060979.JPG


Jeg har heldigvis gjort det så tilpas mange gange nu at det er lige ud ad landevejen :thumbsup: Nu skal hullet lukkes igen, før jeg kan bore for og lave et nyt skruehul:

P1060976.JPG


Det er jo med at få højttaleren klar til den nye enhed som ifølge kraftige forlydender bliver en realitet i nær fremtid :OLO: :Thumpsup: Det er godt nok spændende, når man er mig :Skor:

Jeg har kigget rigtigt meget på magneten som opgav ævred og lavede al denne ballade. Jeg mente at det var centrum der havde løsnet sig. Men helt sådan er det ikke. Her er endnu et billede af magneten. Og jeg har sat en rød cirkel, der hvor man rigtigt kan vurdere hvor stort skredet er:

P1060974.JPG


Den blanke plade som kalotten bliver skruet fast på har ikke flyttet sig, selvfølgelig. Men magneten(den mørke udvendige kant) og bagpladen inkl. centrum har rykket sig. Det er limet sammen, mig bekendt, og limen har sluppet. Jeg har ikke selv set dette fænomen før, og jeg tænker om jeg skal 'forebygge' dette. Og jeg tænker også om det overhovedet er muligt at forebygge?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg'.
Brugeravatar
Tante Berg
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14 maj 2010
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Tandberg setup

Indlægaf acj1980 » lør 27. feb 2016 15:34

Det var da spøjst synes jeg, jeg har selv til dato KUN set selve center løsne sig, men ikke noget der kom af sig selv, kun ved stød/slag, højtaleren i beolitterne har for vane at rykke sig pga limen slipper sit tag og delvis også ved stød/slag.

Iøvrigt noget af et projekt med at få sådan en skrue ud, nu vi er ved tandberg, så var jeg ude og hente et sæt højtalere hos et ældre par (dog ikke tandberg men jamo) de havde en tandberg tr2045 i superflot stand, dog var den ene udgang blæst af, sandsynligvis fordi bias potmeteret har hængt så udgangstrinnet var gået sig en tur, hvad skal sådan en koste mon? de snakkede noget om 600kr, den står som ny,
mange hilsner
alex
acj1980
 

Re: Tandberg setup

Indlægaf Tante Berg » søn 28. feb 2016 13:22

acj1980: Ja, det er et lidt spøjst problem som jeg har på diskanten...jeg håber og tror på at jeg ganske snart er i mål :cool1: Du nævner en superflot Tandberg TR2045 til en hyggelig pris. Den burde du købe. Især hvis du selv kan fejlsøge og lodde. Det er en rigtig fin og vellydende forstærker/reciever.
Den er fra 1978 og var med i ca 4 år frem.
45 Watt i 8 Ohm pr kanal. Jeg har selv en, som er blevet bragt tilbage til at være fuldt funktionsdygtig :OLO: Er den med træfinér på top og sider, eller er den sort som min er? Igen, jeg må anbefale dig at bide til bolle. Du kan jo eventuelt sælge den videre, medmindre du bliver så glad for den at den ender med at blive dit bedste køb - ever. Det er set før :cool1:

Jeg har kigget lidt i en gammel mappe som jeg har med billeder af alverdens Tandberg. Der har jeg gemt billeder fra en auktion i USA over en Tandberg Troll. Jeg har også noteret prisen som han lagde ud med. 7500 kr for en Tandberg Troll i januar 2012:

troll front.JPG


troll ledning.JPG


troll emallage.JPG


troll bag.JPG


Det er en af de eneste gange jeg har set sådan en til salg.

Og så har jeg et rigtigt nørde-spørgsmål. Hvad afgør egentlig hvad der er plus/ minus på f. eks. øvre mellemtone på mine TML 3005? Magneten er jo rund og den kan ikke have betydning, så vidt jeg kan greje. Er det måske indløbbet af tråden på svingspolen?

Modelfoto:

Svingspoler.jpg


Tråden sidder jo tæt på kalotten i den ene side(indløb) og i udløbet sidder den i bunden. Er det hvad der afgør plus/ minus, og hvilken en af siderne er hhv. minus og plus? :ide: Det vil jeg da meget gerne vide :Skor:

Go' Tandberg-søndag ;)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg'.
Brugeravatar
Tante Berg
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14 maj 2010
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Tandberg setup

Indlægaf acj1980 » søn 28. feb 2016 13:37

Tak for input, jeg kunne nu godt fristes, netop fordi den er så pæn som den er, den er i øvrigt i smuk palisander, jeg har jo min Setton der jo er i en helt anden boldgade, meeen skulle jeg endelig ha en Tandberg så ville en 2075 nu trække mere i mig den har altid været min favorit.

Det var ski da noget af en hamper pris da, men okay, nordens grej har altid været vel agtet over there, så det er kun godt.

Det som afgør om den ene terminal er plus eller minus af hvad jeg har erfaret, magneten som afgør det, om det er nord eller syd, selvfølgelig kan jeg ikke lige huske hvordan det hænger sammen om indløbstråden går ind på nord på en magnet om det så er plus eller minus, men hvis du tilslutte ren DC til en spole vil du ha nord dér hvor plus spændingen (plus på indløbstråden) går til spolen, jeg håber det giver mening :lol: :p forvirringen er total
acj1980
 

Re: Tandberg setup

Indlægaf Helikon » søn 28. feb 2016 13:44

Hej
Ja det er strømmens retning i fht. magnetens N og S der afgør hvad man kalder plus.
Googl højre håndsreglen hvis 8. klasses fysiktimer er for langt tilbage i tiden ;)

Hvis der ikke er markeret plus og minus på enheden kan man sætte et 1,5 volt batteri (IKKE mere) over terminalerne, når membranen bevæger sig ud af gabet har den korrekt polarisering, således + på batteriet = + på enheden.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Tandberg setup

Indlægaf Tante Berg » søn 28. feb 2016 13:53

acj1980: Tak for input mht hvad der afgør hvad der er plus og minus på f. eks. øvre mellemtone. Jeg er nu stadig forvirret, dog på et højere plan end før :lol: Hvis man får lavet det omvendt, så spiller sådan en enhed vel i modfase...har jeg ret i det? Så skubber den ikke længere fremad, men går ind mod magneten, ikke? :Skor:

Jeg forstår godt din fascination af Tandberg TR2075. Den har jeg også, nu på 10'ende år. Og jeg har været heldig. Der har aldrig været ballade med den som jeg har her :OLO:
Og flot er sådan en jo:

TR2075.JPG



Helikon: Tak for input. Og ja, jeg er spejlblank når det kommer til fysiktimerne i 8' klasse :lol: Jeg vil google efter højrehåndsreglen. Men jeg vil også kigge nøje efter hvilken vej den lille kalot bevæger sig, når enheden senere bliver skruet ud igen-igen. Der er i øvrigt en lille rød klat på magneten. Det kan ikke gå galt! :Skor:

Super :thumbsup:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg'.
Brugeravatar
Tante Berg
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14 maj 2010
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Tandberg setup

Indlægaf acj1980 » søn 28. feb 2016 14:52

Det er rigtigt, hvis du vender polariseringen på diskanten så arbejder den i modfase, det kan nu sagtens høres på lydbilledet at den er gal, men for ret skal være rimeligt, så kan man sagtens komme udfor at diskant/mellemtonen er vendt om fra fabrikken, dette er ikke nogen fejl, da delefinteret jo fasedrejer, enten hvis det er 6-12 eller 18Db filter vi snakker om, så lade være med at undre dig :p :p :p
acj1980
 

Re: Tandberg setup

Indlægaf Tante Berg » lør 5. mar 2016 12:42

Miraklernes tid er ikke forbi endnu. I går aftes kom der en stærkt ventet ny diskant ind ad døren:

P1070013.JPG


:cool1: :OLO: :Thumpsup: :cool1: :OLO: :Thumpsup: :cool1: :OLO: :Thumpsup:

Den fik ikke lov til at hvile på laurbærene. Den kom i 'straks-aktivering' :Thumpsup: :Thumpsup:

Hold da op hvor lyder det bare totalt fedt. Man bliver fattig på ord :OLO: Herfra skal der sendes en meget stor tak til Hackenberg. Jeg er overvældet og super glad.

1.jpg


Jeg har pyntet lidt op med Tandberg i den forgangne uge. I øjeblikket kan stuen præstere tre Tandberg setup's:

Nr 1: TR2075 på Fasett'er.

Nr 2: TR2075, Troll og TL1210

Nr 3: TR2075, TPA3003 A og TML3005

Et par stemningsbilleder som det ser ud i skrivende stund:

P1070005.JPG


P1070004.JPG


Rigtig god Tandberg-lørdag :Thumpsup: :cool1:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg'.
Brugeravatar
Tante Berg
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14 maj 2010
Geografisk sted: Storkøbenhavn

ForegåendeNæste

Tilbage til Tandberg



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster