troll.JPG
Siden den lille Tandberg Troll landede her i huset, så har jeg været meget fokuseret på grejet, ikke mindst mine TML 3005 højttalere. Jeg har nok været påvirket af det her 'psyko-akustik', som går ud på at når jeg har arbejdet i dybden med f. eks. effekt-trinnet, så spiller det hele selvfølgelig meget bedre...Og noget blev da også lidt bedre. Men godt nok var det ikke. Der var bare ikke hul igennem i højre side.
P1060949.JPG
Igennem denne uge har jeg i den grad arbejdet med den øvre mellemtone(den øverste enhed oppe i højre hjørne), for det var især stemmer der ikke rigtigt var der. Og der var lidt issues med øvre mellemtone. Den plastic-plade som kalotten sidder på er noget skrøbelig, og jeg har haft den skilt ad flere gange. Der var en lille tråd der rørte magneten, og det skal den ikke. Jeg støvsugede også i slidsen i magneten, og den spiller nu som den skal. Så langt så godt.
Men der var stadig ikke helt hul igennem. Så nu flyttede jeg fokus til diskanten. Et par stemningsbilleder fra i går aftes:
P1060959.JPG
Der var en skrue som på grund af rust(på skruen) ikke var til at skrue ud, hverken med håndkraft eller skruemaskine(som ellers er forbudt på de gamle skruer). Jeg måtte til sidst bore hovedet af skruen for at få diskanten af, for den skulle af og tjekkes og forhåbentligt fikses. I sådan en sag er det ikke sådan at jeg tænker at jeg hellere bare må lade det hele være og lade som ingenting. Det går ikke. Jeg vil vide hvorfor at diskanten ikke performer:
P1060958.JPG
Den kom ud og spændende var det at begynde at skille den ad. Det burde jo være lige så let som øvre mellemtone. Af med de fire skruer der holder magneten, og så kan man forsigtigt løfte forpladen med kalotten fri af magneten...Det viste sig bare at være helt umuligt i dette tilfælde. Svingspolen hang/sad fast på ca 15 mm i slidsen i magneten. Til at starte med troede jeg at det måske kunne være magneten der var lidt oxideret nede i slidsen, og at svingspolen blev holdt fast af det. Enheden 'virkede' i øvrigt, omend meget svagt. Jeg testede med et AAA batteri.
P1060960.JPG
Jeg dryppede lidt olie i slidsen i magneten. En kanyle kan lige nå derind. Det kunne løsne oxideringen, hvis det var det der var problemet. Efter nogle timer hvor der overhovedet ikke var fremskridt at spore, så tænkte jeg at nu skal den bare af! Og det kom den, med vold og magt:
P1060964.JPG
Der skal nok være nogen der tænker at var det nu også hensigtsmæssigt og skulle han ikke bare have ladet det være? Svaret er nej. Jeg vil vide hvorfor den ikke spillede ordentligt. Og svaret på det er simpelt. Svingspolen bevægede sig ikke. Og jeg ville vide hvorfor. Svaret på dette vigtige spørgsmål får man ved at nærstudere magneten:
P1060961.JPG
Limen der har holdt centrum af magneten, er blevet træt og så har centrum rykket sig op/ud og låst svingspolen helt fast. Det var godt at finde ud af hvad pokker der var problemet
Også selvom enheden er færdig. Men nu ved jeg hvad jeg har med at gøre, og det er jo det bedste, så jeg kan få rettet op på miseren. Det var selvfølgelig trist at konstatere at enheden er færdig, men der var ikke nogen vej udenom. Lidt som en visdomstand der begynder at værke...det går jo ikke bare væk igen
P1060966.JPG
På ovenstående billede kan man se de 4 gevindstykker som holder magneten, som jeg har givet hver en dråbe cyano. Dette udelukkende for at jeg ved hvor skruerne er når jeg får fingre i en erstatning til denne diskant. Og her er forsiden:
P1060965.JPG
Jeg har skruet pladen i højttaleren igen. Jeg skal selvfølgelig have fjernet skruen som stadig sidder i højttaleren. Der er ikke panik-stemning her i huset. Jeg har spillet på højttalerne efterfølgende og det lyder faktisk mere 'rigtigt' end hidtil
Og det er fordi jeg har skruet op på højttalerens 'rum-korrektion', for både øvre og nedre mellemtone
Endvidere skruede jeg op for mellemtone og diskant i højre kanal på TR2075. Det lyder så godt som det kan under de nuværende omstændigheder, og det er ikke så ringe endda
Jeg ved ikke hvad det er for en diskant for der står intet på enheden. Men jeg kan se at det er en 4 Ohm's diskant:
P1060967.JPG
Hvis nogen derude har et bud på hvad jeg skal søge efter, så er jeg meget lydhør
Jeg har taget målene på diskanten. Forpladen måler 115 mm X 78 mm. Magneten er 20 mm dyb, og diameteren på magneten er 72 mm. Og som sagt 4 Ohm.
Ak ja, bedst som jeg troede at nu kørte det bare, så var der faktisk alvorlige problemer. Men det er fint at få det frem i lyset
acj1980: De højttalere som du omtaler kunne være Tandberg Studio Monitor's:
tandbergub8.jpg
De er mere 'udbredte' end TML 3005, uden dog at være hvermands eje
De spiller rigtigt godt
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg'.