Tandberg setup

Fra Huldra til Troll

Re: Tandberg setup

Indlægaf Tante Berg » man 15. aug 2016 06:02

Exlærer: Med hensyn til skalasnoren, så pil den af og mål ret præcist(!) længden på den, og vurder tykkelsen på snoren. Den er nok ca 0,5 mm, hvis det er en tekstilsnor. Det ved jeg faktisk ikke om det er, selvom jeg tror det. I servicemanualen kan du se hvordan den sidder på de forskellige hjul (side 6). Manualen kan du downloade her: http://elektrotanya.com/tandberg_solvsuper-11_sm.pdf/download.html
Den døde udgang skal jeg ikke kloge mig på, hvor gerne jeg end ville, men nu kan du komme lidt videre :thumbsup:

Skalasnor kan købes her: http://elektronik-lavpris.dk/p117340/skalasnor-2-scale-wire-textile-1-meter-brun/
Din gamle skalasnor en uden tvivl knastør. Den nye skalasnor er dejligt fedtet af vist nok voks.
Jeg har selv skiftet skalasnor på min mors Tandberg TR220 for nogle år siden, og det var ikke så svært som jeg troede, da jeg endelig fik gennemskuet projektet. Held og lykke :cool1:

1.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg'.
Brugeravatar
Tante Berg
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14 maj 2010
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Tandberg setup

Indlægaf exlærer » man 15. aug 2016 22:50

Takker for opbakningen. Vil prøve at se hvad der kan lade sig gøre ellers må ringe til en ven :-)
Alt godt herfra
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer
 
Indlæg: 352
Tilmeldt: 26 jan 2014
Lokalitet: Ribe

Re: Tandberg setup

Indlægaf Tante Berg » tirs 16. aug 2016 08:19

Exlærer: Tro mig, det er meget lærerigt når man kommer lidt i dybden med stoffet. Og når man så er færdig og det virker som det skal, så er begejstringen til at tage at føle på :thumbsup:

Jeg var selv en tur i Brinck i går. Jeg opdagede at den Tandberg TR2045 som jeg har til salg, havde en død stereoindikator/lampe(LED). Det var en LED der sad i, men den tvivler jeg på er original. I 1978 må det have været en rigtig lampe. Nu var det en død LED.
Brinck i Frederiksborggade, København var det helt rigtige sted at prøve lykken. Den LED jeg var på udkig efter er meget lille i omkreds, da den er undersænket i selve skalaen. De havde den helt rigtige størrelse :thumbsup:
Jeg flottede mig og købte to. Det er godt at have lidt i huset. Jeg var dog ved at gå i gulvet da jeg skulle betale:

1.JPG


Den snuppede jeg selvfølgelig kontant :lol: Nu er der fuldt lys i apparatet til den kommende nye og forhåbentlige glade og stolte ejer.

1b.JPG


1a.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg'.
Brugeravatar
Tante Berg
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14 maj 2010
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Tandberg setup

Indlægaf exlærer » tirs 16. aug 2016 13:15

Tante Berg skrev:Exlærer: Tro mig, det er meget lærerigt når man kommer lidt i dybden med stoffet. Og når man så er færdig og det virker som det skal, så er begejstringen til at tage at føle på :thumbsup:

Jeg var selv en tur i Brinck i går. Jeg opdagede at den Tandberg TR2045 som jeg har til salg, havde en død stereoindikator/lampe(LED). Det var en LED der sad i, men den tvivler jeg på er original. I 1978 må det have været en rigtig lampe. Nu var det en død LED.
Brinck i Frederiksborggade, København var det helt rigtige sted at prøve lykken. Den LED jeg var på udkig efter er meget lille i omkreds, da den er undersænket i selve skalaen. De havde den helt rigtige størrelse :thumbsup:
Jeg flottede mig og købte to. Det er godt at have lidt i huset. Jeg var dog ved at gå i gulvet da jeg skulle betale:

1.JPG


Den snuppede jeg selvfølgelig kontant :lol: Nu er der fuldt lys i apparatet til den kommende nye og forhåbentlige glade og stolte ejer.

1b.JPG


1a.JPG


Ja, kan godt se det er lidt anderledes end mine Beoer og mine Sansuier. Særligt den pære, der sidder et godt stykke inde i min Huldra undrer mig. Den lyser, men skal ikke lyse noget op. Er det en form for sikring at bruge pæreren?
Tandbergerne spiller alle godt og særligt Beatles. Så måske man skal have flere.. hvis man får råd. Så der skal nok sælges noget andet først.
Godt med henvisninger til forhandlerne. Nu blev du vel ikke ruineret:-) Skal lige have tilløb til det med skalasnoren.
Håber der kommer flere billeder.
Alt godt
J
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer
 
Indlæg: 352
Tilmeldt: 26 jan 2014
Lokalitet: Ribe

Re: Tandberg setup

Indlægaf exlærer » man 29. aug 2016 16:29

En lille hilsen til Tandberg-folket
Ved et tilfælle så jeg, da jeg var ude for at høre på forskellige Tandberg produkter på Youtube.com, at der var nogen der havde lagt et dokumentar program ind om Tandberg på norsk. Måske det er noget .. Det er et eller andet med fabrikken der eide seg selv..
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer
 
Indlæg: 352
Tilmeldt: 26 jan 2014
Lokalitet: Ribe

Re: Tandberg setup

Indlægaf Tante Berg » lør 17. sep 2016 09:26

Jeg har længe følt at der skulle ske noget drastisk med mit lille Tandberg setup. Det fylder jo godt op i stuen. Det fyldte faktisk hele den ene væg, og det har det gjort i 10 år nu. Og det var jeg ærligt talt temmeligt træt af.
Det hele har jo drejet sig om at få hørt så meget som muligt af det lækre gamle Tandberg-grej, og den mission er lykkedes til fulde. Og derfor var tiden inde til at 'lande' på et setup, som både lyder godt, og i mit tilfælde ikke længere holdt stuen i skak.
Jeg blev ret hurtigt klar over at min TR2075 byder på 'for mange muligheder', og ville forhindre mig i at komme helt i bund med grejet. Så den er blevet erstattet af min Tandberg TR2045. Den har trods alt kun to højttalerudgange. TR2075 har tre.
Jeg har alle dage (10 år) været fan af Fasett'erne. De spiller altså fantastisk, sin lidenhed til trods. Og så kan de hænge på væggen, og stadig lyde godt :Thumpsup:
Så nu består mit Tandberg setup af en Tandberg TR2045 med Fasett'er i både stue og køkken. Og det er jeg rigtig glad for.

P1070561.JPG


P1070565.JPG


P1070566.JPG


Recieveren står på den samme hylde som min pladespiller stod på indtil for nyligt. Helt perfekt, ikke mindst med computeren lige ved siden af. For al musik afspilles nu fra min pc. Inklusive ca 300 lp'er, ca 100 singler og ca 50 bånd.

Jeg må sige at det krævede lidt 'mod' at gå i gang med at sælge ud. Og det tog alligevel noget tid, før der gik hul på bylden, da den første annonce røg i Den Blå Avis.
Når først sådan en beslutning er taget, så vil man jo godt have det afviklet lidt hurtigt. Det tog dog små 6 uger, før det hele var ude. Især højttalerne Tandberg TML3005 er lidt svære, da de ikke umiddelbart kan sendes. De vejer immervæk 40 kg pr stk, så afhentning er eneste mulighed. Alternativt skulle de på en palle, og det kan jeg bare ikke håndtere i min 2V-er på tredje sal :lol:
TML3005 blev, ikke overraskende, afhentet af en norsk nordmand fra Norge. Og han var glad, selvom det er en 1000 km køretur, med overnatning i bilen. Det er hardcore folk, de nordmænd :thumbsup:
Mit effekttrin, Tandberg TPA3003 A blev også solgt til en nordmand. Til gengæld blev Tandberg TR2075 købt af en sjællænder, så det var ikke ren eksport.

Og nu går jeg bare og nyder mit lille Tandberg setup, i min stue som nu fornemmes noget større end før. Jeg har ikke nogle stakke af grej stående i soveværelse eller klædeskab mere, for 'just in case'. Ellers tak. Jeg har skåret helt ind til benet, og det var et godt træk.

Det har været vældigt interessant at høre så meget forskelligt Tandberg grej, lige her i stuen. Men jeg bliver hurtigt træt af alt for store højttalere. De kan kun stå et sted i stuen, og især TML3005 fordrede også indkøb af et effekt-trin = mere grej. Drevet af nysgerrighed indkøbte jeg et sådant. Men jeg var godt klar over at det ikke skulle stå her for evigt. Men prøves skulle det da :cool1:

Er jeg så i mål med mit Tandberg setup nu? Ikke mere end at jeg godt ved at intet er statisk. Jeg har pålagt mig selv et dogme, og det går på at jeg ikke skal have top-modeller igen. Der skal godt nok ikke ske noget i det næste stykke tid. Nu skal det der Tandberg bare nydes.

Go' Tandberg - lørdag :Thumpsup:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg'.
Brugeravatar
Tante Berg
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14 maj 2010
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Tandberg setup

Indlægaf Tante Berg » lør 31. dec 2016 09:29

Typisk Tandberg.jpg


Nu er der gået ca 3 1/2 måned siden min nedgradering af grejet. Jeg er stadig rigtig godt tilfreds med setup'et, som er tæt på at være vintage-minimalisme. Tandberg TR2045 med Fasett'er i hhv. stue og køkken. Eneste eksterne lydkilde er min pc, hvor der afspilles fra nettet og mine optagelser direkte fra både vinyl og bånd. Og selvfølgelig alle mine gamle cd'er, som jeg har kopieret i sin tid. Cd'erne er forlængst solgt (dejligt!).

På intet tidspunkt har jeg fortrudt at jeg gearede ned og fik lempet +100 kg Tandberg grej ud ad døren. Det lettede på mange planer.

Jeg er ret vild med at jeg ikke har højttalere stående på gulvet mere. For første gang i ca 30 år.

P1070566.JPG


I betragtning af hvor små Fasett'erne er, så må jeg altså lette på hatten over hvor godt de lyder. Fasett'en er en lille genistreg. Det har jeg altid syntes, og det synes jeg stadig. På daglig basis bliver jeg imponeret over de små. Så det hele ånder fred og idyl på Tandberg-fronten her.

Jeg kigger stadig på Tandberg til salg i ny og næ. Og på en af mine rundture fandt jeg et sæt Tandberg Studio Monitor's til salg, i original emballage:

Studio Monitors emballage.jpg


Ovenstående temmeligt voluminøse kasser er ekstremt sjældne her i 2016. Utroligt at nogen har gjort sig ulejligheden og gemt dem. Det aftvinger respekt. Helt små er de trods alt ikke.

For folk som mig selv, som er til de lækre Tandberg klenodier og ikke rigtigt kan få nok(det kommer over en, når man mindst venter det), så kan man af og til synes at fora som dette og et par stykker andre er forholdsvis stille og uden ret meget action. Og derfor er kontrasten til at tage og føle på, hvis man går på Facebook og tjekker et par grupper som begge er norske. Der er godt nok gang i den. Både med restaurering af klenodierne og køb og salg og tips og tricks. Og selvfølgelig masser af billeder. Dette er ikke en kritik af dette eller andre sites, men en erkendelse af at rigtigt mange i vore dage ikke kommer længere end til at logge på f. eks. Facebook og bliver der, og hele tiden kommer der bare flere til.
Om det i længden er godt eller skidt, kan jeg ikke gennemskue. Men hæsblæsende er det altså.

Godt Tandberg-nytår :Thumpsup:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg'.
Brugeravatar
Tante Berg
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14 maj 2010
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Tandberg setup

Indlægaf shadow » lør 31. dec 2016 13:46

Det ser meget godt ud det tandberg udstyr.
Jeg tænkte på de fassetter, hvor gode er de på basområdet?
Tænker det er jo en ret lille højtaler.
Denon AVR-3020 DCD-1290 TU-215RD og DP-37F med DL-110 pickup.
shadow
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 12 nov 2016
Lokalitet: Nørresundby

Re: Tandberg setup

Indlægaf stiv » lør 31. dec 2016 17:05

Godt Nytår i Tandbertråden & Vintage-forumet :p

Tante Berg, du er jo en fornuftig Tandberg-bruger, men hvor meget fylder alt dit musik på harddisken (som du selvfølgelig har kopi af) :!:
25.gif
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
stiv
 
Indlæg: 142
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Taastrup/-Vestegnen
Lokalitet: Taastrup

Re: Tandberg setup

Indlægaf Tante Berg » søn 1. jan 2017 12:34

shadow: Korrekt, Tandberg Fasett er en ret lille højttaler. Men det skal man ikke lade sig narre af. Det er en to-vejs højttaler. Diskant er 2 1/4" og bas/fuldtonen er en 5" enhed. Frekvensområdet er 60 Hz - 20 kHz.
Det er en tung sag at drive, og den bliver bare bedre med flere Watt. Jeg har før spillet dem op med 75 Watt fra Tandberg TR2075. Og det var noget de kunne lide. De narrede flere som kom her i huset, der troede at det var mine Tandberg Studio Monitor's der spillede.... :Thumpsup: Selvfølgelig kan de ikke hamle op med Tandberg Studio Monitor's. Men hørt alene, uden noget at sammenligne med, så må man bare overgive sig og medgive at de spiller fremragende.
Nu har jeg nedgraderet grejet og spiller Fasett'erne op med min Tandberg TR2045 på 45 Watt (og længere ned vil jeg ikke anbefale at man kommer). Fasett Type II(kom på markedet i 1975) og recieveren(kom i 1978) er samtidige. Men det er måske ikke det perfekte match. Fasett'erne kunne godt bruge nogle flere Watt. Det er dog kun tydeligt hvis jeg kommer over halv styrke på volumen. Så det gør jeg ikke med denne kombination.

Info om Tandberg Fasett (Type II): http://nrhf.no/Tandberg/TR%20Hoyttalere/t-hoyt-fasett.html

Fasett:

12.JPG


Rummene som jeg spiller i betyder også meget. Mit køkken er vel ca 8 kvm, og min stue er 20 kvm. Lyden er bare 'tykkere' i køkkenet, da lokalet er noget mindre.
Fasett'en blev lanceret som 'Leg med lyd'. Så de kan placeres præcist som man måtte ønske sig. Hængende ned fra loftet, hængende på væggen eller placeret på gulvet. Og selvfølgelig som supplement til ens eksisterende højttalere. Det er 100% op til en selv.
Fantastisk lille sag. Og selvom de 'kun' går ned til 60 Hz, så lyder de bare af mere...

The Fixer's manifest:

fixer.jpg


stiv: Samlet set fylder al min musik 120 GB. Og jo, jeg har skam back-up af det hele :thumbsup: Det som jeg har optaget fra analoge kilder starter i 1411 kbs. Men jeg komprimerer til 320 kbs, hvilket er meget passende. Det lyder rigtigt godt og det er jo det vigtigeste.
Det var et kæmpe arbejde at optage ca 300 lp'er og ca 50 bånd. Men jeg tog lidt ad gangen, og der var jo ingen deadline. Jeg hører mine lp'er en hel del mere nu, hvor de ligger på min pc, end jeg gjorde da jeg havde pladespiller og båndoptager. Og det er selvfølgelig på grund af betjeningskomforten :thumbsup:

Her er et lille udklip fra Tandberg's katalog, 1968:

Jørgen Ingmann 1968.jpg


Ak ja, det var andre og federe tider dengang.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Tante Berg man 2. jan 2017 15:06, rettet i alt 1 gang.
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg'.
Brugeravatar
Tante Berg
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14 maj 2010
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Tandberg setup

Indlægaf stiv » søn 1. jan 2017 23:33

Når jeg ser den TR2045 med Fasett på, bliver jeg mindet om den gode tuner og lyd, da jeg havde dette set-up i mit køkken.
Tante Berg, anvender du også din TR2045 til radio-lytning, eller er det radio-lytning via din computer :!:
Fasett & 2060.jpg


Det var samtidigt med, at jeg blev glad for vintage marantz, som for mig, vandt over Tandberg.
Dagligt anvender jeg en marantz 1090, som først blev brugt ved computeren, men nu trækker tv-lyden.
Vil gerne have fat i fx. en 1060 :p

Vh :Thumpsup:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
stiv
 
Indlæg: 142
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Taastrup/-Vestegnen
Lokalitet: Taastrup

Re: Tandberg setup

Indlægaf Torben » man 2. jan 2017 03:02

Husker jeg ret lavede samme - fremragende - Jørgen Ingmann også reklamer for AKAI !
Hjemme havde han en Lyrec og en Movic!
hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Tandberg setup

Indlægaf Tante Berg » man 2. jan 2017 15:02

Tandberg Fasett (Type I):

Fasett Type I.jpg


stiv: Det setup som du flasher der, er identisk med det der spiller her. Jeg lytter meget radio på det dejlige æterbårne FM-bånd. Mest Radio24syv. Dronningens nytårstale snupper jeg dog på DR P1 :Skor:
For snart meget længe siden lånte jeg en Marantz reciever. Vist nok en 2250 (?). Højttalerne var Tandberg Studio Monitor's. Det var et meget sløjt match. Der var ganske enkelt instrumenter som ikke kunne høres :QQS: Det var godt at det kun var et låne-apparat som jeg fik lov at prøve. Jeg har sjældent, eller aldrig, oplevet noget lignende. Og jeg husker det som var det i går. Det var stærkt traumatiserende, indtil jeg fik sat Tandberg TR2075 sammen med Tandberg Studio Monitor's igen :cool1:

Leg med lyd (udklip fra 1975/76 kataloget):

Fasett leg med lyd (1975-76).jpg


Torben: Jeg er nostalgisk anlagt. Især når det kommer til byggekvalitet og lydkvalitet. Jeg må dog også erkende at, for mig, så er der temmeligt meget musik som jeg enten mister interessen for, eller som ikke har klaret tidens tand særligt godt. Jeg lytter ikke selv til Jørgen Ingmann af egen drift. Og dog...en sjælden gang lytter jeg til Grethe Ingmann, og der er han jo af og til med som det tynde øl.

Og så er der ellers Fasett'er:

Fasett klynge.jpg


Ovenstående klase af Fasett'er hænger på Norsk Kunstindustrimuseum. http://www.artandculture.no/tag/fasett/

Kunstindustrimuseet-Terje-Ekstrøm-51-2160x1440.jpg


Her er Tandberg's beskrivelse af Fasett'erne (klik på billede for stor version):

Fasett brochure engelsk.jpg


Og de kom i æske á to stk:

Fasett original kasse.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg'.
Brugeravatar
Tante Berg
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14 maj 2010
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Tandberg setup

Indlægaf Hasse Kürstein » man 23. jan 2017 12:17

Hej Allesammen.
Prøver lige i denne tråd også.

Tandbergsmed søges!!
Ja jeg har set lyset...
Jeg har i mange år kørt med Copland CTA 401 rørforstærker, Spendor LS 3/5 15 ohm og mange andre højttalere (15 sæt) der står i stuen og fylder flot op. Jeg har faktisk en kone der sætter pris på hifién. "Det ser flot ud , lad os købe noget mere"
Nuvel, Har læst om Tandberg og ved et tilfælde tog jeg springet og vovede mig ud i at shoppe et sæt HIFI System 11 og HS 7 højttalere. Spændende at lytte til og jeg kunne mærke at jeg skulle prøve videre. Det blev til et sæt 114/116, et sæt Radionette ht18, et sæt 1510 og så mine favoritter 1210. Hold da op hvor jeg elsker de højtalere. Snell, Spendor, Scandyna, mordaunt Short, Thorens har jeg ikke lyttet til siden.
Så kom min tanke....hvordan lyder forstærkerne monstro? Af en gut købte jeg en Huldra 9...som kun kørte på 1 kanal. Herefter en tr 200 som jeg er voldsomt imponeret af. Så imponeret over dens varme og kælne lyd at rørslæden har stået stille siden (tvivler på at den kommer på igen).
Jeg har købt (ubehørt) en TR1000 som jeg læste mig til skulle være værd at prøve sig af med. Den kører kun en kanal igennem (venstre) når den står i stereo men sætter jeg den mono L som er der lyd i begge kanaler. Så vidt jeg kan læse mig til så skulle det være elektroly kondensatorerne der skal skiftes (det tog mig 3 timer at finde dem i forstærkeren hvilket bringer mig frem til min udfordring) men jeg er fuldstændig elektrospadser.
Er der nogen af jer der kender til folk der reparerer Tandberg uden at man skal lægge 1000 kr for at de kigger på den? Den har kostet mig 250 kr men jeg vil gerne ofre på at få liv i den.
Bor i Ringsted 4100

Mange hilsner
Hasse Kürstein
Hasse Kürstein
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 20 sep 2016
Lokalitet: Ringsted

Re: Tandberg setup

Indlægaf exlærer » man 23. jan 2017 19:15

Hej Hasse
Har haft samme problem hvor der kun spilles i den ene kanal. Det løste en omgang kontaktrensning af højttaler og indput vælgerne. Så prøv det først inden du finder en der kan lodde. Husk ingen strøm på under og en time efter.
Mvh
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer
 
Indlæg: 352
Tilmeldt: 26 jan 2014
Lokalitet: Ribe

ForegåendeNæste

Tilbage til Tandberg



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 10 gæster