QUAD FM1

Tuner/Radio i alle afskygninger

QUAD FM1

Indlægaf highfive » søn 25. mar 2018 10:23

Billede
QUAD FM1

Inköpt på Ebay igår för småpengar. Snart på väg till mig i Göteborg :p
Den skall enligt säljaren vara komplett med alla rör på plats.
Skall bli ett roligt projekt att sätta den i skick!
Det är en monotuner, skall komplettera den med en stereodecoder.

Har någon tips på en rörbaserad steredecoder? (Schema)

Med vänlig hälsning, highfive
Technics 205C-IIS / Ortofon MC20 -- Technics SL-1700 MK 2 -- Mürbeck Munin MC Pre Amplifier/Mürbeck Ymer Power Supply -- U66 CONTROL-AMPLIFIER C-2 -- Nakamichi 620 Effekttrin -- IMF TLS80 + MICROMEGA DUO.CD.3.1 -- MICROMEGA DUO.PRO.2 DAC -- Nakamichi 430 Tuner
Brugeravatar
highfive
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: 28 jan 2015
Geografisk sted: Göteborg, Sverige
Lokalitet: Göteborg

Re: QUAD FM1

Indlægaf tctla » søn 25. mar 2018 14:22

Ideen med, at eftermontere en stereo-dekoder er meget god.
Jeg har selv et projekt i gang som dette.
Jeg vil eftermontere en stereodekoder i en dansk-produceret rør-radio, TO-R type S-15 men, jeg kan ikke finde den originale rør-baserede dekoder.
Der er antagelig ikke produceret og solgt mange af disse, så de er ikke nemme, at finde.
Jeg vedhæfter diagrammet af den originale dekoder.
Det er ikke så svært, at efterbygge kredsløbet men, HVOR vil du finde de rigtige spoler ??
-
Jeg har i stedet valgt, at montere en vintage transistor-baseret dekoder, photo vedhæftet.
Min bruges originalt i en Philips 22RH786 stereo-receiver, men jeg har faktisk en helt ny (NOS) dekoder i original Philips-kasse, leveret som reservedel.
Jeg vil bruge en switch-mode boost strømforsyning, indkapslet i en lille, lukket aluminium monterings-kasse mod switching-støj til, at forsyne dekoderen med strøm. Det bør være muligt at ensrette og optransformere gløde-spændingen på denne måde.
-
Du kan selvfølgelig også gå all-in og anvende integreret sand. En dekoder baseret på MC1310, så kan det ikke blive simplere. Køb evt. her: https://www.cypax.dk/vare/03.000.1310
-
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: QUAD FM1

Indlægaf highfive » ons 11. apr 2018 04:54

D091AF5E-308A-4DBD-9CCF-5EFAA4989172.jpeg


Igår kom avin från Schenker, så nu finns den snart hemma hos mig ;)
Mycket spänd på att få öppna den och se dess skick,
Med vänlig hälsning, highfive
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Technics 205C-IIS / Ortofon MC20 -- Technics SL-1700 MK 2 -- Mürbeck Munin MC Pre Amplifier/Mürbeck Ymer Power Supply -- U66 CONTROL-AMPLIFIER C-2 -- Nakamichi 620 Effekttrin -- IMF TLS80 + MICROMEGA DUO.CD.3.1 -- MICROMEGA DUO.PRO.2 DAC -- Nakamichi 430 Tuner
Brugeravatar
highfive
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: 28 jan 2015
Geografisk sted: Göteborg, Sverige
Lokalitet: Göteborg

QUAD FM1 - uppackning

Indlægaf highfive » tors 12. apr 2018 07:41

Uppackningsbilder :p

IMG_9446.jpg
IMG_9447.jpg
IMG_9448.jpg
IMG_9449.jpg
IMG_9450.jpg
IMG_9451.jpg
IMG_9452.jpg
IMG_9453.jpg
IMG_9454.jpg
IMG_9455.jpg


Den ser jättefin ut! Helt orörd inuti :p
Nu skall jag mäta upp alla komponenter.
Den har en elektrolytkondensator som jag skall "packa om".
Jag skall också polera rörens anslutningspinnar och socklarnas kontaktytor.

Har någon tips på verktyg för polering av rösocklarna?

Med vänlig hälsning, highfive
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af highfive tors 12. apr 2018 07:56, rettet i alt 1 gang.
Technics 205C-IIS / Ortofon MC20 -- Technics SL-1700 MK 2 -- Mürbeck Munin MC Pre Amplifier/Mürbeck Ymer Power Supply -- U66 CONTROL-AMPLIFIER C-2 -- Nakamichi 620 Effekttrin -- IMF TLS80 + MICROMEGA DUO.CD.3.1 -- MICROMEGA DUO.PRO.2 DAC -- Nakamichi 430 Tuner
Brugeravatar
highfive
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: 28 jan 2015
Geografisk sted: Göteborg, Sverige
Lokalitet: Göteborg

QUAD FM1 - kretsschema

Indlægaf highfive » tors 12. apr 2018 07:49

QUAD FM1 schema.png

Kretsschema för QUAD FM1

Till skillnad från de flesta radiodelar, så är QUAD FM1 avstämd med en variabel spole.
Det vanliga är en vridkondensator.

Med vänlig hälsning, highfive
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Technics 205C-IIS / Ortofon MC20 -- Technics SL-1700 MK 2 -- Mürbeck Munin MC Pre Amplifier/Mürbeck Ymer Power Supply -- U66 CONTROL-AMPLIFIER C-2 -- Nakamichi 620 Effekttrin -- IMF TLS80 + MICROMEGA DUO.CD.3.1 -- MICROMEGA DUO.PRO.2 DAC -- Nakamichi 430 Tuner
Brugeravatar
highfive
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: 28 jan 2015
Geografisk sted: Göteborg, Sverige
Lokalitet: Göteborg

Re: QUAD FM1 - kretsschema

Indlægaf tctla » tors 12. apr 2018 08:41

highfive skrev: avstämd med en variabel spole.


På dansk hedder det et "Variometer", så vidt jeg husker.
Philips var glade for dette princip i ældre radiomodtagere, selv langt ind i Stereo-alderen.
Også meget brugt i autoradioer.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

QUAD FM1 - renovering

Indlægaf highfive » lør 14. apr 2018 10:55

Jag har börjat mätta upp komponenterna i tunern. Många av kondensatorena behöver bytas, den stora 8 uF kondensatorn som sitter som glättningskondensator i spänningsmatningen är helt död och de röda kondensatorerna har drivit i väg i värde. Jag har hittat en fin RIFA, NOS på Ecotec i Motala:

RIFA 10 uF.JPG

RIFA 10 uF 450 V NOS

Det här är kul :p Inga nytillverkade komponenter skall få komma in som ersättare, så jakten på goda ersättare har börjat!

Med vänlig hälsning, highfive
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Technics 205C-IIS / Ortofon MC20 -- Technics SL-1700 MK 2 -- Mürbeck Munin MC Pre Amplifier/Mürbeck Ymer Power Supply -- U66 CONTROL-AMPLIFIER C-2 -- Nakamichi 620 Effekttrin -- IMF TLS80 + MICROMEGA DUO.CD.3.1 -- MICROMEGA DUO.PRO.2 DAC -- Nakamichi 430 Tuner
Brugeravatar
highfive
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: 28 jan 2015
Geografisk sted: Göteborg, Sverige
Lokalitet: Göteborg


Tilbage til Tuner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster