Antenne Til Neutrofon????

Tuner/Radio i alle afskygninger

Antenne Til Neutrofon????

Indlægaf dan-ma » lør 26. jan 2019 16:41

hej.
Jeg er ved at renovere en gammel neutrofon sølvsegl. Og nej jeg har ikke en fløjtende fis forstand på noget så gammelt som den,
radiodelen er blevet repareret, og nu skal det hele snar samles, er der nogen der kan hjælpe mig med hvad jeg gør ang. antenne ? jeg har fået at vide at den skal være Rigtig laaaaaaaaaaang. men hvor for jeg fat på noget der kan bruges og hvad er en god løsning, ville helst undgå at skulle have noget stående ovenpå radioen.
håber der er nogen der kan hjælpe mig lidt her
På forhånd tak :cool1: :cool1:
dan-ma
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 15 aug 2015
Lokalitet: broager

Re: Antenne Til Neutrofon????

Indlægaf spuncut » lør 26. jan 2019 16:57

Hej dan-ma.
Du kan eksempelvis etablere en long-wire antenne:
http://www.northcountryradio.com/Articl ... ntenna.htm
Hvis din radio er af universaltypen uden nettrafo kan det være en god ide med en antennetransformator, ellers kan antennen blive berøringsfarlig.
MVH Henning.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Antenne Til Neutrofon????

Indlægaf dan-ma » man 28. jan 2019 18:16

tak for det men er det virkelig løsningen??? det virker voldsomt. kunne tænke mig noget der kunne stå på radioen under brug og pakkes væk bagefter... findes den slags ikke ?
aner ikke hvad nettrafo er.... :-(
dan-ma
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 15 aug 2015
Lokalitet: broager

Re: Antenne Til Neutrofon????

Indlægaf Tonni » man 28. jan 2019 19:19

Til folk der ikke havde alt for meget plads, var rammeantenner ret udbredte. Især under krigen, da de ikke fyldte ret meget, og samtidig kunne filtrere støjsendere fra. - De var retningsbestemte...

Nedenstående billede giver en ide.
Billede
Billedet er lånt fra Lauritz.com.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Antenne Til Neutrofon????

Indlægaf dan-ma » man 28. jan 2019 21:01

ja det var noget i den stil jeg tænkte... kan man få fat i den slags ??? eller er det umuligt nu om dage ?
er det helt umuligt at fange noget med bare en ledning i stikket ???
dan-ma
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 15 aug 2015
Lokalitet: broager

Re: Antenne Til Neutrofon????

Indlægaf Tonni » man 28. jan 2019 21:32

Tror de rammeantenner er ret svære at finde. Men de er omvendt ret lette at lave selv.
De består af et kryds, på ca 50 gange 50 cm, med ca 20 omgange lakisoleret kobbertråd på.
Lige et projekt til en kold vinteraften...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Antenne Til Neutrofon????

Indlægaf skjold » man 28. jan 2019 23:33

Det er jo sådan en antenne den gode Bankdirektør Varnæs justerer her, dog uden hørbar effekt: :lol: https://www.dr.dk/bonanza/serie/154/mat ... -til-lands

Spol frem til 5:00 :p
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Antenne Til Neutrofon????

Indlægaf dan-ma » tors 23. maj 2019 17:18

hej igen. så skal radioen ind på plads. og den modtager ganske fint med en stump ledning på nogle meter.
men jeg har lige et spørgsmål angående jord ledningen til antennen..... Hvad gør den godt for ? virker antennen ikke uden den ? eller er det for at undgå at man får stød af antennen ? eller noget helt tredje?
mvh Dan
dan-ma
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 15 aug 2015
Lokalitet: broager

Re: Antenne Til Neutrofon????

Indlægaf spuncut » tors 23. maj 2019 19:11

Jordforbindelse af chassis har en gavnlig effekt på antennesignalet. MEN hvis din radio er en universalmodtager, hvilket den nok er, ville jeg være forsigtig med jordforbindelser, da det kan få dit HPFI-relæ til at afbryde eller opføre sig tosset. Den praktiske brug af antennejordforbindelse stammer muligvis fra dengang man havde jævnspænding i stikkontakten. Det kaldes godt nok for et universalapparat fordi det kunne forsynes fra såvel jævn som veksel -strøm, helt universale er de dog ikke og der blev lavet meget udstyr dengang som med dagens øjne betragtes som direkte livsfarlige. Se, til eksempel, Mr. Carlssons video om en særdeles farlig radio fra perioden:
https://www.youtube.com/watch?v=eib6GSYS4CQ
Ca. 15 minutter henne taler Mr. Carlsson om den famøse "Death-Cap".
Hvis man skal eksperimentere med antennejord i dag bør man forsyne radioen fra en skilletransformator.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Antenne Til Neutrofon????

Indlægaf dan-ma » tors 23. maj 2019 19:35

Tak for svar. Jeg har et separat jord spyd til den. Men skal trække ledningen hver gang. Radioen er lige blevet testet også de forskellige sikkerheds kondensatorer . Derfor var jeg i tvivl om jord kablet var nødvendigt
dan-ma
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 15 aug 2015
Lokalitet: broager

Re: Antenne Til Neutrofon????

Indlægaf dan-ma » tors 23. maj 2019 20:06

Og den er i trækasse
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
dan-ma
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 15 aug 2015
Lokalitet: broager


Tilbage til Tuner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster