Hjælp til pærer til Sansui TU-9900 Tuner

Tuner/Radio i alle afskygninger

Hjælp til pærer til Sansui TU-9900 Tuner

Indlægaf his067 » lør 1. jun 2019 05:50

Jeg har købt en Sansui TU9900 til at matche min AU11000. Den trænger til ny skala- og meterbelysning, men jeg er blevet i tvivl om hvad for nogle pærer jeg skal bruge: Jeg har set både klare og (blå-) farvede pærer annonceret på nettet og da den stadig står hos en kammerat i Kbh har jeg ikke lige adgang til den. Jeg syntes det ville være godt at have viden om pærerne parat når jeg kommer til landet igen, så det bliver nemmere og hurtigere at montere de nye pærer.

Er der nogen der kan hjælpe med de/de oplysninger?

PS: er der et site et eller andet sted der angiver hvor Danmarks radio sendere er placeret?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Hjælp til pærer til Sansui TU-9900 Tuner

Indlægaf Fredmarantz » lør 1. jun 2019 22:48

Hej his067 -

Først et svar på det sidste spørgsmål: https://www.dr.dk/hjaelp/radio/sendemas ... frekvenser

pærerne prøver jeg at gøre lidt i - og vender tilbage, hvis jeg finder noget brugbart....

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hjælp til pærer til Sansui TU-9900 Tuner

Indlægaf Fredmarantz » lør 1. jun 2019 22:52

et hurtigt blik på nettet (Billeder) - viser, at der findes et stort antal TU-9900 med en nærmest fersk cyan-farvet skalabelysning.

Jeg er indtil nu ret sikker på, at skalabelysningen hermed er cyan - mere hældende mod det grønne end mod det blå.

lamperne er jf. servicemanualen, som kan hentes på Hifiengine, 8V 0,3A (PL01-PL04)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hjælp til pærer til Sansui TU-9900 Tuner

Indlægaf Fredmarantz » lør 1. jun 2019 23:22

Fundet på FM-tunerinfo:

"Our panelist JohnC provides a brief tutorial for the TU-5900, which should apply equally well to the other tuners listed above: "You should be able to source replacements from eBay in both LED or incandescent. The lamp assembly just pushes onto two pins that protrude from the circuit board. Removal can be accomplished with just a needle-nose pliers and a little patience. First, grab the blue filter that surrounds the lamp and gently pull it off the lamp assembly. After you remove the filter, grab the lamp assembly by the silicon boot and a gentle tug should loosen it from the pins, allowing you to remove it through the upper shield. The replacements are installed by just reversing the procedure. You can remove the lamp shield by removing the Philips screws and that makes it a little easier, but I've never had to resort to that to replace the lamps."

Det med "blue filter" leder vel konklusionen i retning af at pærerne er klare glødepærer (incandescent) - og omsluttes af et "blåt" filter, som sikkert alle 4 er til stede i din TU-9900. Det er jo selvsagt dette, som giver denne særlige blågrønne farve. Jeg ville købe 4 stk klare 8V 0,3A og stoppe dem i . Typen er jeg ikke klar over endnu - jeg vender tilbage med dette ligeledes, hvis jeg kan finde det. .

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hjælp til pærer til Sansui TU-9900 Tuner

Indlægaf snod » lør 1. jun 2019 23:25

Brugeravatar
snod
 
Indlæg: 911
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Kolding

Re: Hjælp til pærer til Sansui TU-9900 Tuner

Indlægaf Fredmarantz » lør 1. jun 2019 23:34



Jamen så fik vi da svar på hvilken type, det drejer sig om - nemlig en Wedge-type.

Hvis his067 stadig har de blå runde pæreomsluttende filtre i sin Sansui - så ville jeg købe klare typer - men er filtrene af én eller anden årsag væk - så ville jeg ty til de blå-malede i den auktion, som du henviser til - men dog sikre mig, at det faktisk ER 8V 300mA.

vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hjælp til pærer til Sansui TU-9900 Tuner

Indlægaf Fredmarantz » lør 1. jun 2019 23:36

Her er et relativt tydeligt billede af en Sansui tu-9900 uden låg - hvor man ret tydeligt kan se, at der sidder klare glødepærer - og der er blålige filteromsluttere på pærerne. Dette anser jeg for at være originalt.


Her er et link til 10 stk wedge-base 8V 03,A (angiveligt) - klare glødelamper. dem ville jeg putte i.

https://www.ebay.com/itm/10-WEDGE-BASE- ... Swa-dWsWJX

Vh
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hjælp til pærer til Sansui TU-9900 Tuner

Indlægaf Fredmarantz » lør 1. jun 2019 23:53

Hvad angår meterlamperne, kan jeg ikke se i servicemanualen, hvilke værdier de er på, men der er her et link til en auktion med klare lamper. Jeg ved ikke, om der også i metrene er et cyanblåt filter rundt om disse. Men der er 4 stk. og benævnes i SM PL05-PL08.

https://www.ebay.com/itm/Sansui-9090db- ... 3372151622

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hjælp til pærer til Sansui TU-9900 Tuner

Indlægaf his067 » søn 2. jun 2019 04:52

Tusind tak for hjælpen: det er et af metrene som mangler pære(r). Mon ikke det er dem her der gemmer sig i silikone-bøsningen:
F0586374-01.jpg


https://uk.rs-online.com/web/p/filament-indicator-lamps/0586374/
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland


Tilbage til Tuner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster