Vertikal polarisering

Tuner/Radio i alle afskygninger

Vertikal polarisering

Indlægaf highfive » lør 21. maj 2022 23:39

Vertikal polarisering!
Vad är det? Sverige som oftast ligger i framkant att anamma ny teknik, gick inte på minan DAB, kanske av ekonomiska skäl. Det låg i Pipelinen och de politiska besluten väntade på att rulla igenom. Vad jag minns så var det prioriteringar i stadbudgeten, då distributionsnätet för radio och TV ägs av staten, det vill säga, medborgarna.

Så i Sverige behålls FM-nätet och Teracom som är ansvarig för underhåll och utveckling av sändarmasterna har genomfört en förändring som medför bättre mottagning i mobila mottagare, det vill säga, sådana som sitter i bilar, där det lyssnas mycket på radio i Sverige. Antennerna är vertikala spröt.

Med vertikal polarisering av sändarantennerna, så blir det bättre mottagning i andra änden.

Men i hemmamiljö har jag sedan en tid märkt en försämring av mottagningen.
Bor när Brudarmossen i Göteborg där FM sändaren är lokaliserad, den syns på många mil.
Har högklassiga tuners, som jag byter emellan.

En vän som lyssnar mycket på radio, som bor i en annan del av landet gjorde mig uppmärksam på att det den sänder antennen som ligger närmast bytt polarisering under våren och att genom att vrida T-antennen (300 ohm) 90 grader medför en dramatisk förbättring. En Yamaha T2, som mottagare är en grym FM-tuner, som min vän har och i denna har mottagningen åter igen nått strålglans!

Min vän kontaktade mig och berättade att Göteborgssändaren byggts om långt tidigare.
Ikväll provade jag att vrida min 300 ohms T-antenn 90 grader.

Så nu låter min nyrenoverad Hitachi FT-440 tuner helt fantastisk. Lyssnar just nu på Musik mot midnatt SR P2.
FM-bandet i Sverige är otroligt bra!

Teracom kommer succesivt att byta ut sändarantennerna i Sverige och ändrar då samtidigt till vertikal polarisering.
Så här ser det ut med sändarantennerna just nu.
https://www.teracom.se/privat/Support/frekvenstabeller-radio/

Med vänlig hälsning, highfive / Björn Dimming i Göteborg
Senest rettet af highfive søn 22. maj 2022 10:01, rettet i alt 2 gange.
Technics 205C-IIS / Ortofon MC20 -- Technics SL-1700 MK 2 -- Mürbeck Munin MC Pre Amplifier/Mürbeck Ymer Power Supply -- U66 CONTROL-AMPLIFIER C-2 -- Nakamichi 620 Effekttrin -- IMF TLS80 + MICROMEGA DUO.CD.3.1 -- MICROMEGA DUO.PRO.2 DAC -- Nakamichi 430 Tuner
Brugeravatar
highfive
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: 28 jan 2015
Geografisk sted: Göteborg, Sverige
Lokalitet: Göteborg

Re: Vertikal polarisering

Indlægaf Captain Phoenix » søn 22. maj 2022 09:08

Tak for interessant info.
I Danmark er FM-sending under pres, men “holder ud” endnu.
Som jeg husker det, skal FM-sending lukkes når mere end ?? % af modtagerne er DAB-modtagere (50 % ?).

Netop bil-radioer har været med til at holde DAB-%’en nede.
I dét lys (mobile modtagere) ville det give god mening at ændre polariseringen - men dét er der næppe politisk vilje (til at finde økonomien) til i DK.
Det ville ellers være godt, hvis der i fremtiden også var noget at bruge de fine tunere ( & receivere) til.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Vertikal polarisering

Indlægaf Helikon » man 23. maj 2022 19:20

I Danmark er det er DR og TV2 der producerer udsendelserne til national udsendelse og BSD (Broadcast Service Danmark) der står for sendersites og master. Før TV2 var det DR der stod for det, men det blev ændret til en selvstændig enhed da der kom to TV kanaler. DR Radio udsendes i enten vertikalt eller horisontalt, det afhænger af senderen så man må undersøge hvilken sender man modtager fra og orientere sin antenne efter det. Lokalradioer sender vist næsten uden undtagelse i lodret polarisering, ellers cirkulært, cirkulære antenner ligner lidt dejkroge til håndmixeren.
Biler er i øvrigt det sted der lyttes mest til on-air radio, så derfor giver det god mening at sende med lodret polarisering.
Senest rettet af Helikon tirs 24. maj 2022 17:38, rettet i alt 1 gang.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Vertikal polarisering

Indlægaf AnalogBo » man 23. maj 2022 22:10

Jeg kender kun denne senderoversigt:
https://w3blog.dk/sadan-horer-du-drs-ka ... rekvenser/
Kender I andre?
Mvh Bo
Brugeravatar
AnalogBo
Branchemedlem
 
Indlæg: 115
Tilmeldt: 04 feb 2013
Lokalitet: Glostrup


Tilbage til Tuner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 51 gæster