Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Tuner/Radio i alle afskygninger

Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf Fredmarantz » lør 19. jun 2010 19:21

Hej!

Jeg har netop erhvervet mig denne overskønne tuner i rigtig flot kosmetisk stand og uden mangler. men........

Den spiller ikke i stereo - stereolampen lyser ikke - den skal nok re-lampes. Er der nogle her på Forum, som kan bibringe nogle rigtig gode tips eller råd til, hvordan jeg får knækket koden med med manglende stereo?

Jeg er helt bevidst om, at der nok skal kastes et blik på stereodekoder-chippen, som så vidt jeg ved, også styrer stereoindikatoren. (FM-signalet er tip-top og er ikke et issue).
Jeg er dog løbet ind i en række mærkelige informationsstrømme vedr. denne chip - idet servicemanualen opererer med en chip kaldet MC1310P - der sidder en LM1310N i den nu, som nok er defekt - En japansk restaurereringsmand har anvendt en TA7157P - og på det store Indernet har jeg læst, at chippen måske skal hedde HA11223 - disse modstridende oplysninger bringer straks en jyde som jeg i oprør og jeg søger lidt opklaring.

Som alle nok er klar over, så ønsker jeg, at der skal sidde den HELT rigtige, og servicemanulen giver jo også et autoriseret fingerpeg om, at det nok skal være en MC1310P, men nu er det vel ikke sådan, at denne chip er til Japanske forhold (anden FM-skala) eller kan den bruges til alle FM frekvensområder?

Der er flere issues med tuneren, som jeg nok chimer ind med senere, men dette er foreløbig det mest alvorlige - og det ER ikke let at spille på en verdensklassetuner - - - i mono (ja-ja R-L-B - jeg vil stadig gerne spille i stereo, hvis udstyret er bygget til det :D )

Er der nogle af jer, som har noget fed viden har erfaringen med enten denne tuner - eller evt. T-101, som kunne ligne (eller FM -tunerviden generelt).

Med håb om gode opklarende inputs :ide:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf Tonni » lør 19. jun 2010 20:30

Hej Freddy!

Før du gør noget som helst andet, bør du tjekke om stereolampen er defekt! Dette grundet nogle stereodekoderkredsløb bruger bruger pæren som strømbegrænser for at kunne virke...
I øvrigt er det ret sandsynligt at LM1310N og MC1310P er samme dekoder LM er en bred betegnelse for både europæiske og asiatiske fabrikanter. - Hvor MC er brugt af Motorola.

Med venlig hilsen
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf Fredmarantz » lør 19. jun 2010 20:39

Hej Tonni!

Fed viden - jeg prøver med det samme om jeg kan skifte lampen i stereoindikatorern og se hvad der sker- skal selvfølgelig lige have checket værdier osv - Heldigvis kan man downloade manualen og det har jeg selvfølgelig gjort.
Kunne være, at jeg skulle bestille nogle MC1310P nu når jeg er kommet igang - det er vel altid rart at have nogle stykker - lidt paranoid har man vel altid lov at være. :lol:

Det de med at stereochippen stopper sin tiltænkte funktion, når stereolampen går ud - øh - det forstår jeg nok ikke helt, men jeg tolker dit indlæg,som at hvis lampen er defekt, så kan chippen ikke virke? - hvis jeg særttter en ny virkende lampe med de rette værdier, så kan chippen genvinde sin funktion?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf Tonni » lør 19. jun 2010 20:44

Ja du har ret Freddy! - Det er lovligt at være "lidt" paranoid!!! :D

Og ja, du har ret i min fortolkning. Nogle gange kan dekoderen ikke multiplekse hvis pæren er sprunget.
Og nej jeg kender ikke værdien på den pære der skal bruges:(

Med venlig hilsen
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf Fredmarantz » lør 19. jun 2010 21:20

Værdien skal jeg nok finde, men jeg var simpelthen ikke klar over det med lampe/dekoder-samspillet. Jeg begynder nu at rode i SM samt mine gemmer efter egnet pære - sådan noget er sgu spændende synes jeg -
Jeg melder tilbage, når jeg har fået det prøvet af :D

flere gode inputs og tanker???

venligst
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf Fredmarantz » lør 19. jun 2010 23:27

Ok- værdien er 8V 160mA - og er en såkaldt wirelead med ca. 5mm pærehoved. Sådan én havde jeg jo så ikke ,men havde en 8V 60mA af ca. samme type og knaldede i . Det er i øvrigt et hestearbejde uden lige at skifte en pære i sådan én.
Men resultatet er nedslående, da der ikke er lys i pæren (stereoindikator), når den burde lyse. Samtidig målte jeg på terminalerne til pæren - og der er 0 volt. Dette leder mig frem til, at IC-en er defekt og at jeg bør bestille nye. Er der noget, jeg kan have overset? (ja- jeg har stillet tuneren rigtigt med knapper -funktioner osv. )

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf Fredmarantz » lør 19. jun 2010 23:49

Ja- så har jeg bestilt foreløbig ét stk. af bemeldte IC- - (MC1310P)
Jeg er usikker på, hvorfra tingene bliver shipped, så jeg starter med én og har stillet et spørgsmål om emnet hos firmaet. Hvis det vidser sig at være fra EU-området, så bestiller jeg fluks nogle flere. :cool1:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf Fredmarantz » søn 20. jun 2010 02:54

Der er nu skiftet lampe i skalapinden - lampen i stereoindikatoren er testet og fundet ok - så der er vist? - ingen tvivl om, at jeg har gjort det rigtige med at bestille en MC1310P stereochip - og så må vi se. Jeg håber meget, at det er en ok vare, som jeg om nogle dage modtager.

Den tuner er da et mesterværk mht. opbygning og kvalitet. Plastic eksisterer nærmest ikke i den - det hele er metal og glas - bortset fra kapperne på ledningerne og kabelstrips. Men for hulen, hvor ta'r det lang tid at skille ad og samle sådan en svend.

Godnat!
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf Gottschalck » søn 20. jun 2010 09:27

Billeder????
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf Fredmarantz » søn 20. jun 2010 11:22

Ja- jeg må hellere få taget nogle billeder - den er godtnok helt samlet lige nu, og den spiller i anlæget (mono) lige nu---så hvis der skal hejles et billede ind i dag, så må det blive et præsentationsbillede af tuneren i sin helhed og ikke de detaljerede reparationsbilleder...osv

Billeder - sætter man dem ind på samme måde som på den anden side?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf Tonni » søn 20. jun 2010 12:08

Ja! - Og sikke jeg glæder mig!!!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf mcs_5 » søn 20. jun 2010 16:39

LM1310 er fra National Semiconductor, MC1310 er fra Motorola. Der er mange flere versioner af den (med meget forskellige navne - ikke altid noget med 1310). Den eneste du skal holde dig fra er XR1310 - den er lidt anderledes.

Jeg bruger samme IC i min stereodekoder, så jeg kunne da sagtens have sendt dig nogen. Jeg bruger HFO's version der hedder A290D. Den forvrænger tit mindre end de "originale" versioner...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf Fredmarantz » søn 20. jun 2010 23:28

Hej Mikkel!

Rigtig godt input der!

Jeg afventer at få tilsendt den MC1310P, som jeg har bestilt - desuden er jeg interesseret i at nappe et par stykker af dine A290D, hvis du kan garantere, at de vil passe elektrisk og funktionelt i min T-100? (PM)
Jeg har på fornemmelsen, at disse stereodekodere kan bruges i flere tunere af vintageslagsen - og hermed er en slags universel komponent?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf mcs_5 » man 21. jun 2010 02:09

Fredmarantz skrev:Jeg har på fornemmelsen, at disse stereodekodere kan bruges i flere tunere af vintageslagsen - og hermed er en slags universel komponent?

Ja og nej. Hvis du snakker om (gamle) stereotunere, er der mange der bruger versioner af MC1310. De kan bl.a. hedde MC1310, LM1310, HA1156W, SN76115, ULN3810A og NTE801. Der er så også østeuropæiske versioner, bl.a. A290D fra HFO (DDR) og UL et-eller-andet fra Unitra Cemi (Polen). Der er også flere japanske versioner end HA1156W (Hitachi)... Hvis du finder en tuner med en 14-benet stereodekoder med samme benforbindelser som 1310, er det sikkert en 1310 :Skor:

Hvis du snakker om opgradering af monotunere, skal der helst lidt mere end bare en IC til (efter min mening). Der kommer meget 19 og 38kHz støj ud fra IC'en der skal filtreres væk. Det bliver der normalt også gjort i de fleste tunere - typisk med et LC lavpasfilter i udgangen. Indgangssignalet til en 1310 IC skal også filtreres lidt, for at undgå støj fra nabostationer - der er nogle af de senere IC'er lidt bedre.

Du kan se min dekoder her:
Billede

Den fylder også lidt meget, fordi jeg har prøvet at undgå lytter i signalvejen. Det giver mange "klodsede" kondensatorer ;)

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf Rolf Zetterberg » man 21. jun 2010 15:52

Mikkel,det kan också vara fel på den PNP-transistor(Q1) som driver lampan.
(det kommer in 6,3V på emittern och om det är stereo jordar 1310 basen via ett 2,2k motstånd och man får spänning ut på kollektorn till lampan)
Rolf Zetterberg
 
Indlæg: 230
Tilmeldt: 21 jun 2010

Næste

Tilbage til Tuner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster