Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Tuner/Radio i alle afskygninger

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf Fredmarantz » søn 4. jul 2010 15:30

Næ, det er rigtigt - et par hele omgange på sådan en spole er alt for meget til "almindelig justering" som følge af drift af komponenter. Det må enten være pga. defekt komponent eller en vild tidligere skrue-mani.
Jeg er selvfølgelig lettet over, at tuneren stadig kan spille flot, men er samtidig også opmærksom på ,at der nok ligger en opgave fremme med at få den checket igennem og evt. stillet ind til perfektion.(selvom det altså lyder sådan allerede nu?)-

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf Tonni » søn 4. jul 2010 19:05

Hmm tror desværre ikke det er den med at spænde alle de løse skruer!
Så havde der været flere andre der var vredet helt ud i skoven! :-(

Men er der nogle af elektrolytterne der er blevet drægtige, eller hvor vandet er gået?
Har hørt at Accuphase skulle have brugt nogle lytter der er over det nu!!! man bliver jo helt skuffet efter kun ca 35 år!!!!

Men et stort tillykke med vel udført dåd!
Mvh.Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf Fredmarantz » søn 4. jul 2010 20:05

Hej Tonni!

Elko'erne er de gammelkendte ELNA fra den grå serie. De sidder i det meste Marantz fra den tid også og dem kender jeg jo så nogenlunde. Der er ingen af dem, som er drægtige eller hvad der er værre. Jeg har skiftet enkelt, som sad meget tæt på noget, som kunne være et varmt sted, men ellers (foreløbig ) ladet dem sidde.
Jeg er selvfølgelig også lidt opmærksom på, om der skulle en god recapping til også - og dette skal jeg jo så selvsagt gøre inden en evt. "final alignment".
Tonni - jeg forstår ikke helt dine to første sætninger i dit indlæg - kunne du uddybe dem eller skrive dem på en anden måde, så jeg også kan være med - ? :)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf Tonni » søn 4. jul 2010 20:33

Fredmarantz skrev:Hej Tonni!

Elko'erne er de gammelkendte ELNA fra den grå serie. De sidder i det meste Marantz fra den tid også og dem kender jeg jo så nogenlunde. Der er ingen af dem, som er drægtige eller hvad der er værre. Jeg har skiftet enkelt, som sad meget tæt på noget, som kunne være et varmt sted, men ellers (foreløbig ) ladet dem sidde.
Jeg er selvfølgelig også lidt opmærksom på, om der skulle en god recapping til også - og dette skal jeg jo så selvsagt gøre inden en evt. "final alignment".

Det er jeg meget glad for at høre!
Tonni - jeg forstår ikke helt dine to første sætninger i dit indlæg - kunne du uddybe dem eller skrive dem på en anden måde, så jeg også kan være med - ? :)

Det jeg mener er at jeg har set flere recievere/tunere hvor der er en der har været inde og spænde "alle de løse skruer" Som de så ikke har vidst har været trimmekondensatorer og spoler! - Eller endnu flere der har været forsøgt flyttet ned til politiet...
- Det var en ret udbredt sport her i området, i slut firserne og lidt ind i halvfemserne!
men det tror jeg ikke på med din da den spiller med et bredt perspektiv i stereo! havde der været en derinde i slig anledning havde mellemfrekvensen nok ikke kunnet klare en gennemgangskurve der havde været bred og flad nok til at åbne stereodekoderen!

med venig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf Fredmarantz » man 5. jul 2010 00:18

nå ok - så fik jeg fat i det - hæhæ!

Jeg tror nu ikke, at den Accuphase her har været brugt til politiscanning, men der der har nok været pillet i den- med mindre en komponent er blevet helt skæv og har "flyttet" justeringen af L-9 helt hen i skoven - det må opklares inden så længe. Foreløbig vil jeg lige nyde den lille sejr og tuneren selv.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf Tonni » man 5. jul 2010 18:56

oki! - det er da dejligt at det "kun" er een spole der (måske) er pillet!
For det er vel ikke en styroflex der sidder sammen med i svingningskredsen? Det er set et par gange at styroflekskonder er blevet blevet læk og dermed har ændret sig til at fungere som en modstand...

Og ja jeg tror gerne den tuner er værd at nyde!!! - Stort tillykke!!!

Mvh.
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf Fredmarantz » man 5. jul 2010 21:27

Jeg har prøvet at kigge lidt på det - og fundet nogle fantastisk fine billeder fra restaureringen af indmaden på en T-100 denne side:

http://amp8.com/radio/tr-tuner/accuphasee/t-100.htm

(denne side indeholder i øvrigt et væld af fine og grundige restaureringsbilleder fra div. fine Hifi-apparater og er en fornøjelse at kigge på.

Billederne ta'r noget tid for at loade, men det lønner sig at være tålmodig.

billedrne fra IF-boardet er C32 og C33 og viser ikke umiddelbart nogle styrofoam-kondensatorer der, men det er der til gengæld på MPX-boardet C52 og C53.

På IF boardet C32/33 ses i øvrigt den spole, som jeg drejede på for at få stereo (L9) allerlængst til højre i billedet.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf mcs_5 » tors 8. jul 2010 01:32

Fredmarantz skrev:Jeg har prøvet at kigge lidt på det - og fundet nogle fantastisk fine billeder fra restaureringen af indmaden på en T-100 denne side:

http://amp8.com/radio/tr-tuner/accuphasee/t-100.htm

(denne side indeholder i øvrigt et væld af fine og grundige restaureringsbilleder fra div. fine Hifi-apparater og er en fornøjelse at kigge på.

Alle de grimme lodninger er da ikke så stor en fornøjelse ;)

billedrne fra IF-boardet er C32 og C33 og viser ikke umiddelbart nogle styrofoam-kondensatorer der, men det er der til gengæld på MPX-boardet C52 og C53.

Lad bare dem sidde - de fejler sjældent noget. Og slet ikke i et "koldt" apparat som her. Hvis du går lodningerne efter (pænere end Japaneren håber jeg), skal du ikke varme styroflex kondensatorerne for længe - ved mere end 3-4 sekunder smelter de indvendigt.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf Fredmarantz » fre 9. jul 2010 00:57

Jeg har "gået lodningerne efter" - ved simpelthen at udskifte dem alle, på MPX-boardet. Jeg er helt enig med dig i , at lodningerne egentlig ikke ser særlig betryggende ud. Foreløbig vælger jeg at lade de øvrige lodninger være som de er i apparatet, men i min febrilske fejlfinding på MPX-boardet følte jeg mig nærmest nødsaget til at udskifte disse.
Jeg har i dag haft nærmere lejlighed til at nærlytte tuneren - og jeg må sige, at den virkelig er vellydende og følsom. Jeg ville, hvis jeg ikke vidste noget om, at den bør have en komplet nyindstilling, tro, at den var helt på toppen. allerede nu virker og lyder den den helt formidabel. Der er dog en lille negativ krølle omkring indstilling "muting level 1" , hvor mutingen åbenbart ikke rigtigt virker som tilsigtet, det indikatoren (muting 1) ikke lyser og ikke kan bringes til det (pæren er ikke defekt). Desuden virker "muting 1" nøjagtig på samme måde som "Muting 2", som burde dæmpe svagere signaler - men disse to forskellige indstillinger virker altså ens - som én, så der er noget i muting-kredsen, som ikke er ok, men det vil nok vise sig når den skal justeres helt ind.
Jeg har i aften, på et tidspunkt, hvor jeg ikke kunne nære mig længere, installeret tuneren i det matchende trækabinet (A-2), som jeg havde stående i NOS i original kasse - kun ventende på en T-100 :) :Thumpsup: .
og det ser bare helt fantastisk ud - den tuner - i trækasse er simpelthen enormt stor - det skal opleves. Jeg smider lige et billede ind af dette her på tråden i morgen.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf Fredmarantz » fre 9. jul 2010 22:38

Og her kommer så T-100 med det fine A-2 kabinet, passende til serien T-100 - C-200 - P-300 - E-202 - T-101 - P-250 - flot er den, synes jeg :)

Billede


Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf Edge » fre 9. jul 2010 22:53

Ja det blev den da ikke mindre imponerende af.... :shock: Er det finer eller massiv træ Freddy?

Flot tuner, fik min Philips FT 980 tuner ind af døren idag. At den ikke er NOS, skal man lede længe efter for at finde ud af, Top iorden stand den er i, ¨så jeg er en glad mand :)
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf Fredmarantz » lør 10. jul 2010 00:29

Ja - impponerende, det er den altså - den er faktisk kæmpestor, når den kommer i kasse. Den er for tiden stillet ved siden af en Pioneer Sa-9900 integreret amp - og Pioneer'en ser nærmest lille og undselig ud ved sammenligning -
Træsvøbet er lavet af møbelplade (evt. google her) - og fineret ganske flot. Hvis kassen var lavet i massivt træ, så ville den nok "slå sig" da massivt træ arbejder i takt med fugtighedsændringer. Ikke holdbart i længden. Møbelplade derimod er forbilledligt til at bygge kabinetter til forstærkere o. lign. af. Selve fineren er, så vidt jeg kan se, en slags lidt rødlig palisander, men da jeg ved, at Japserne altid har været glade for kirsebærtræ, så kan jeg ikke helt slippe tanken om, at det måske er kirsebærfinér - men flot er det i hvert fald - og bygge - og forarbejdningskvaliteten af kabinettet følger fuldstændig Accuphasens filosofi.

Det med Philips er egentlig ganske skægt, da de færreste forbinder Philips med rigtig gode produkter, men de HAR altså lavet nogle ok ting. Jeg er desværre ikke rig bekendt med den serie, som du har fået kig på, men kan da henlede opmærksomheden på denne serie, som der skulle være solgt en hel del af i USA og Canada - det er bare guf:

http://audioklassiks.de/wordpress/index.php?s=philips+

Håber linket vil virke :D
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf Fredmarantz » fre 23. jul 2010 23:39

Ja- så har jeg afleveret tuneren til en professionel alignment - fuldstændig efter servicemanual, som selvfølgelig er vedlagt i læselig kopi. . Jeg har et indtryk af, at det, at jeg skulle dreje L9-spolen på IF-boardet ca. to hele omgange for at opnå en iøvrigt helt fejlfri gengivelse og modtagelse, er for meget - det er tænkeligt, at der er andet i vejen - og dette ønsker jeg selvfølgelig rettet.

Jeg har også haft et permanent problem med muting-funktionen, som ikke har virket efter hensigten - og derfor, alt i alt, har jeg sendt den til tekniker - og jeg forventer at få tuneren tilbage i absolut toptrim.

En lille krølle på historien omkring udskiftningen af lodningerne på Multiplex-boardet er, at meget erfarne teknikere i USA mener, at det er en stor fejl at udskifte disse lodninger, da de er ok, selvom de ser suspiciøse ud.
De er faktisk lavet på en lidt mærkelig måder med at lodningene "går igennem" printboardet - og at man, hvis man vælger at skifte disse lodninger, ofte og ret sikkert kan komme til at lave tvivlsomme lodninger ud af det i stedet. Dette ønsker jeg selvfølgelig ikke, og har så nøjedes med at udskifte alle på den bemeldte MPX-board. Jeg har dog været heldig, idet tuneren åbenbart har virket prima i FM-stereodelen, så jeg er nok sluppet med skrækken.

Det bliver spændende hvad der kommer tilbage til mig.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf Fredmarantz » lør 4. dec 2010 18:02

Jeps - så fik jeg tuneren tilbage efter længere tids fravær. Den er nu opjusteret/serviceret efter servicemanual og der er angiveligt brugt en særdeles fin Brüel & Kjær målesender, som der skulle ventes på. Teknikeren var særdeles imponeret af dens data og lyd - Der er desuden udskiftet en enkelt "parasitkondensator i detektorspolen"

Jeg har nu sat den i drift og nyder bare lyden og modtageegenskaberne - der er simpelthen ikke en finger at sætte på noget. :Thumpsup:

Tak for de gode indlæg i forbindelse med dette projekt!

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf pqrannes » søn 5. dec 2010 16:22

Til lykke med det fuldendte projekt, Freddy, og med den superflotte tuner.

Se, der var et vintage hifi-apparat, der fik det rette hjem.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

ForegåendeNæste

Tilbage til Tuner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster