Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Tuner/Radio i alle afskygninger

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf X-ray » tirs 22. jun 2010 00:04

Rolf Zetterberg skrev:Mikkel,det kan också vara fel på den PNP-transistor(Q1) som driver lampan.
(det kommer in 6,3V på emittern och om det är stereo jordar 1310 basen via ett 2,2k motstånd och man får spänning ut på kollektorn till lampan)

Sådan - Rolf :thumbsup:
Ligeledes kan du -Freddy- lodde ben 6 på IC'en fra. Punktet mellem modstanden 2,2k og ben 6 kortslutter du så til stel(ben7) - lyser lampen? - Ja så, er Q1 iorden :ide:

Go' fornøjelse.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf Fredmarantz » tirs 22. jun 2010 00:33

I er satme ikke rigtig kloge :) - hvor har i været i hele mit Vintage-hifi-liv!!

Den slags viden som I (Tonni - Mikkel - Kjell og Du "X-ray'") vrider af jer er det rene sukker for min lyst til at gøre denne T-100 helt tip-top. føler virkelig, at det kan lade sig gøre nu!!

Når jeg får den bestilte chip i huset, vil jeg åbne tuneren igen og lave nogle af de fine tricks - men hvis det hele kører, når chippen er monteret, så vil jeg sandsynligvis stoppe der (og højst indkøbe nogle få ekstra chips - just in case), såfremt tuneren lyder som forventet (og håbet) - da der så sikkert ikke er andet i vejen omkring stereokredsen. Dernæst er der et andet problem med den, som jeg så efterfølgende vil prøve at tage mig af. Dette problem består i, at "tuning-metret", når tuneren er tændt - ikke vil stå i midten, når man har tunet stationen ind. Metret vil kun stå i venstre side - og jeg ved ikke, om dette kan have noget at gøre med at stereo'en er defekt pt. Dette vil i formentlig let kunne se på disse billder, som bl.a. Gottschalck (SP?) efterlyste:

Billede

Billede

Billede

Billede

Der er nogle lidt uheldige reflekser på billederne, men jeg havde meget dårlige optagelsesforhold på tidspunktet - og kan nemt gøre dette bedre - og bedre billeder vil komme, når jeg lige får gjort klar til det.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf mcs_5 » tirs 22. jun 2010 00:44

Fredmarantz skrev:Dette problem består i, at "tuning-metret", når tuneren er tændt - ikke vil stå i midten, når man har tunet stationen ind. Metret vil kun stå i venstre side - og jeg ved ikke, om dette kan have noget at gøre med at stereo'en er defekt pt.

Står viseren altid i venstre side, eller kan du få den ind på midten ved at "tune" i udkanten af en station? Hvis den kun vil opholde sig i venstre side, er der nok nogle defekte dele (kan man finde et diagram et sted?). Ellers kan det være et justeringsproblem.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf Fredmarantz » tirs 22. jun 2010 00:52

Hej Mikkel!

Ja- den bliver i venstre side , når tuneren er tændt og bevæger sig kun lidt - uanset hvordan jerg gebærder mig med tuning-hjulet. Jeg kan ikke på nogen måde få den til at komme til midterpositionen. Når jeg slukker tuneren, går viseren i metret i midterposition og bliver der.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf Fredmarantz » tors 24. jun 2010 23:54

Så modtog jeg den nye chip (MC1310P) - monterede den og har stadig ikke nogen væsentlige ændringer:

Fejlbilledet ser således ud:

Stereoindikator lyser ikke ved stereo (tuneren fodres med et 1. kl. signal - og pæren er checket som virkende)
Tuningmetret stillede sig nu pludseligt i midten, men lod sig ikke påvirke af "tuning" frem og tilbage.

Jeg loddede herefter transistoren Q1 ud og checkede den med en lille transistorchecker (Atlas DCA55) - og den fortalte mig, at transistoren er ok. Jeg loddede derefter transistoren pænt i igen.

Efter at transistoren blev loddet pænt i igen - stillede tuningmetret sig igen i venstre side og bliver der indtil jeg slukker - og det falder i midterposition.

any thoughts??

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf Fredmarantz » lør 3. jul 2010 01:42

Nu er jeg kommet lidt videre, men stadig uden positivt resultat :?

Jeg har nu udsjkiftet stereodekoderren med en anden MC1310P - udskiftet samtlige lodninger på boardet (MPX and subcircuit assembly" - checket Q1 på en DCA55 transistorchecker - tuneren spiller stadig i mono og stereoindikatoren lyser stadig ikke.

Til X-RAY: Jeg forstår stadig ikke rigtigt sætningen her:

"Ligeledes kan du -Freddy- lodde ben 6 på IC'en fra. Punktet mellem modstanden 2,2k og ben 6 kortslutter du så til stel(ben7) - lyser lampen? - Ja så, er Q1 iorden" -

Hvad kan I ellers foreslå mig at gøre - der er jo en del forskellige komponenter på boardet - 7 andre transistorer - nogle kondensatorer (ELlyt) - to yderligere IC-er af ældre dato - samt et væld af modstande samt et par trimmere.??

Kan fejlen ligge på andre boards eller andre steder i tuneren end på dette board?

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf mcs_5 » lør 3. jul 2010 02:14

Har du et skop eller en tæller? Du skulle gerne kunne måle et 19kHz signal på ben 10.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf Fredmarantz » lør 3. jul 2010 02:25

Jeg har begge dele - smider lige en tæller på ben 10 på dekoderen.

vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf Fredmarantz » lør 3. jul 2010 02:32

jeg har 19KHz nøjagtigt på ben 10 på chippen.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf Rolf Zetterberg » lør 3. jul 2010 10:15

Undrar om ni inte skulle börja leta i en annan ända-alltså först med centermätaren och sedan stereodekodern.
Jag har gjort ett försök att ladda upp servicemanualen här:
http://stashbox.org/942367/Accuphase%20T-100.pdf
Rolf Zetterberg
 
Indlæg: 230
Tilmeldt: 21 jun 2010

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf Fredmarantz » lør 3. jul 2010 11:40

Tak - Rolf! - men jeg har allerede servicemanualen.

Kan du uddybe lidt med centermäteren - den er i hvert fald også et problem, da den jo kun vil stå i venstre side - der kunne vel godt være noget dér?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf Fredmarantz » søn 4. jul 2010 12:43

Ok- Så er der stereo!!!

Billede

Jeg gennemgik aligment procedure step 2 (detector adjustment) - drejede på L9 ( faktisk op til at par hele omgange!!)på IF-boardet indtil centermetret stod i mdten på en kendt station og frekvens - derefter switchede jeg til stereo og vupti - stereoindiaktoren lyste og lyden var i fuld - endda særdeles fuld stereo :D

Prøvelytning og gennemgang af nøjatigheden viser, at tuneren opfører sig eksemplarisk hvad angår lyd - følsomhed - stereo/mono switching - støjniveau - symmetri og hvad jeg ellers kan finde på - og jeg er en glad mand.

Nu fik jeg jo så checket (og indkøbt en extra) IC-kredsen - samt udskiftet samtlige lodninger på MPX-boardet - checket lamper - rengjort det hele - fik lidt ekstra grå hår - fik nætterne til at gå.
Jeg har stadig en måske ubegrundet/begrundet? følelse, at det ville være på sin plads at få indstillet /aligned hele tuneren af en proff - selv om den er rigtig rigtig fin nu.

Tak for alle bidragene og de hjælpsomme hints fra jer - det hjælp mig til at fortsætte min søgen! :Thumpsup:

det er altså en fantastisk fin tuner. Jeg har nogel forskellige fine tunere til at stå - og den placerer sig lydmæssigt og følsomhedmæssigt helt på linie med Kenwood 600T - Pioneer TX-9100 - og der skal altså noget til. Marantz 10B kan den dog lydmæssigt ikke hamle op med - Den er dog i særklasse også den tuner, som jeg har hørt, som besidder de fineste og mest ambiente klangegenskaber af alle.
Nu skal jeg spille på Accuphase T-100 i et godt stykke tid og have den sat i det fine A-2 kabinet fra Accuphase!!

Vh
Freddy
Senest rettet af Fredmarantz søn 4. jul 2010 22:21, rettet i alt 2 gange.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf Edge » søn 4. jul 2010 12:52

Lækkert Freddy, Så kan du måske give "expertråd" til KlausM når han får min TU-919, der lider af samme problem med alignment. ;)
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf Fredmarantz » søn 4. jul 2010 12:59

Jeg hjælper gerne alle, som kunne have gavn af min beskedne know how inden for vores felt - men jeg ER altså kun en glad og meget stædig amatør, som forsøger at hænge på - der er proff-folk herinde, som ved meget mere om disse sager - og det tror jeg, at vi skal være glade for - hæhæ!!

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Accuphase T-100 stereo tuner spørgsmål

Indlægaf mcs_5 » søn 4. jul 2010 14:47

Fredmarantz skrev:Jeg gennemgik aligment procedure step 2 (detector adjustment) - drejede på L9 ( faktisk op til at par hele omgange!!)

Så er der nogle defekte dele et sted. Det skulle aldrig være nødvendigt at stille så meget på spolerne - med mindre en af de tidligere ejere har hærget selvfølgelig...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

ForegåendeNæste

Tilbage til Tuner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 16 gæster