FM-båndet er ikke dødt endnu

Tuner/Radio i alle afskygninger

FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf Captain Phoenix » ons 26. nov 2014 09:58

En kraftig salve mod DAB-radiofoni og markedsføringsindsatsen for den:

Stop det kulturpolitiske IC4tog.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf Fredmarantz » ons 26. nov 2014 10:03

Ja- Tak for dette Captajn - det er god læsning. Lad os inderligt håbe, at nogen med dette kulturpolitiske ansvar vågner op til dåd og ruller planerne tilbage. Vi kan ganske vist ikke diskutere politik på dette site, men lige dette synes jeg dog giver mening og er yderst relevant.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf luc » ons 26. nov 2014 10:09

god læsning ja.
heller ingen dab her.

/luc
Revox B790, TD 160 og 147, Rogers LS3/5A - AB1, Luxman – D-113D, Cambidge Audio DAC, Luxman C-12, B-12ere, M-12, Sony Elcasset EL-7, Panasonic 8-track, Philips DCC, Sony MD + det løse.
Brugeravatar
luc
 
Indlæg: 523
Tilmeldt: 03 okt 2012
Lokalitet: 1720 Vesterbro

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf LektorBlomme » ons 26. nov 2014 10:49

Der er håb!

Så vidt jeg har forstået, så er en af forudsætningerne for at FM bliver lukket, at 50% af radiolytning foregår ved DAB.

Jeg har dog svært ved at forestille mig at vi nogensinde når dertil. Vil radiolyttere, der ønsker "ny og moderne" radio ikke vælge internetradio frem for DAB? Og hvis fremtiden er internetradio, så er der vel ikke brug for at lukke FM(?) eller er det mig der har misforstået noget?

/Blomme
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 07 sep 2010
Geografisk sted: Nordvest
Lokalitet: København

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf B&O Vintage » ons 26. nov 2014 12:42

Der er vist to ( 2 ) lande i verden som satser på DAB radio. Danmark er selvfølgelig det ene og så er der et mere men kan ej huske det. Jeg tænker BEREDSKABS MEDDELELSER , hvordan har de tænkt at klare det? Tænkte problemstillinger:'

1) Ældre som ikke er på internettet eller kun når de skal på "nem-ID"
2) Meget økonomisk svage som ikke har internet / DAB radio
3) Dem der glemte at betale for nettet
4) Bilradio lyttere afskåret
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf Hackenberg » ons 26. nov 2014 13:34

Bruger DAB meget og er glad for det. Nit store ønske er at få autostereo med DAB. Det ville gøre radiolytning i bilen meget mere bekvem.
Har også FM-modtager men bor i et "hul". utroligt at FM har eksisteret i DK i over 50 år og der er stadig områder med dårlig dækning.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf LektorBlomme » ons 26. nov 2014 13:39

Min pointe er, at hvis vi ikke hopper på DAB-bølgen så kan vi både have FM og internetradio, og dermed godt dækket ind. Jo jo, der kan selvfølgelig spares nogle penge ved at lukke FM, men er de millioner ikke godt givet ud, så længe der er mange brugere?
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 07 sep 2010
Geografisk sted: Nordvest
Lokalitet: København

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf Rysz » ons 26. nov 2014 14:11

Nu står jeg bag disken i dagligdagen og oplever faktisk mange der blot trækker på skuldrene overfor DAB.

Enten kaster man sig over internet baseret modtagelse eller også lever man med det der stadig kan modtages via FM (jeg selv hører til sidstnævnte kategori).

En opgørelse fra et af DR mest populære programmer, Giro413, viser da også et kraftigt fald i lyttertallene. Fra tidligere cirka 705.000 lyttere på P4 FM til et tal på cirka 167.000 via P5 på DAB-nettet.

Det er en fejlinvestering af format. Det havde givet mere mening at satse stort på internetdelen og så forsøge her at hæve lydkvaliteten til niveau med FM.

At DR så radiomæssigt er blevet en reklamesøjle for facebook gør nok, at jeg ikke vil bruge ret meget energi på at skifte mine FM tunere til en anden modtageform inden det bliver højst nødvendigt.
At streame musik, er som at spise kartofler med sugerør !
Brugeravatar
Rysz
 
Indlæg: 90
Tilmeldt: 08 nov 2013
Lokalitet: Hobro

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf Tophøj » ons 26. nov 2014 14:43

Enig med dig Hackenberg, nu kommer vi næsten samme sted fra, og FM er en umulighed. Det er udkantsdanmark. Så jeg er også glad for DAB, ellers var der ingen radio i køkkenet :-)
Det er med FM som med dækningen af mobil fra TDC. De dækker 99% af Danmark. Det er sjovt jeg altid befinder mig i den ene % hvor der ingen dækning er...

/Per
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf mcs_5 » ons 26. nov 2014 14:56

Hackenberg skrev:Har også FM-modtager men bor i et "hul". utroligt at FM har eksisteret i DK i over 50 år og der er stadig områder med dårlig dækning.

Ja, det er ret mærkeligt... I det hul jeg bor i, kan jeg modtage DR fra flere sendere, (alt for) mange lokalradioer, 3-4 tyske stationer og under nogle vejrforhold svensk radio. Det hele med en meter ledning i antennestikket. DAB derimod, kan kun modtages med tagantenne.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf Strandvaskeren » ons 26. nov 2014 16:54

Radio, er det det der hvor musikken for det meste er noget jeg ikke gider høre, og når der så endelig kommer et enkelt nummer jeg gider lægge øre til, så afbrydes det før tid fordi det er 25 minutter siden nyhederne sidst blev gentaget? Kan det egentlig kaldes nyheder når man allerede har hørt tingene 4 gange tidligere i løbet af formiddagen? ;)
Hygge..
Thomas
Brugeravatar
Strandvaskeren
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 10 feb 2012
Lokalitet: Hedehusene

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf MaxJ » ons 26. nov 2014 18:03

Hvad får jer til at tro at DAB kommer til at dække bedre end FM.? Jeg bor i København og kan ikke tage DAB indendørs og der er der heller ikke nogen af mine venner der kan.

FM skal nok lukke og måden man gør det på er at gradvist flytte programmer over på DAB så ingen lytter til FM og så kan man ´lukke FM, tro ikke det er et frit valg - der er en form for tvang.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf Helikon » ons 26. nov 2014 18:39

her er lidt anekdoter om emnet,
omkring 2006-2007 var jeg på IBC i Amsterdam og allerede på det tidspunkt var DAB et døende medie der fandtes teknologisk overlegne teknologier til at erstatte. Den eneste grund til vi stadig bruger resourcer på det i Danmark er at det er en politisk besluttet succes - og mod dem kæmper, som bekendt, selv guderne forgæves...
I 2004 var jeg på et produktkursus ved NetInsight i Stockholm, hvor jeg talte med et par deltagere fra den finske nationalradio, der efter flere forsøg på det tidspunkt var ved at skrotte den radioform der kaldes SFC (single frequency Network) pga. for store tekniske udfordringer. DR var på det tidspunkt fyr og flamme mht. denne nye teknologi - det gik over med tiden.
Sidst DR proklamerede "Nu lukker FM båndet den dd/mm/åå" havde de ikke fået taget misteltenen i ed - den hed noget så kedsommeligt som Beredskabsstyrelsen og de havde et par krav der er lovfæstet omkring radioudsendelser i nationale krisesituationer de lige gjorde opmærksom på - så den gik ikke DRanberg...

mvh Niels
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf jan_stevns » ons 26. nov 2014 19:14

Helikon skrev:..... som Beredskabsstyrelsen og de havde et par krav der er lovfæstet omkring radioudsendelser i nationale krisesituationer de lige gjorde opmærksom på - så den gik ikke DRanberg...


Yapper - Gå indenfor og lyt til deres radio :)

NoGo for DAB
jan_stevns
 

Re: FM-båndet er ikke dødt endnu

Indlægaf toppe » ons 26. nov 2014 20:41

Jeg kan godt lide efternavnet på ham som har skrevet debatindlægget :lol:
Brugeravatar
toppe
 
Indlæg: 47
Tilmeldt: 06 apr 2012
Lokalitet: københavn

Næste

Tilbage til Tuner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 18 gæster