Min tuner "by night"

Tuner/Radio i alle afskygninger

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf JCarlsen » tirs 20. sep 2016 20:39

Fredmarantz skrev:Nå, men mens jeg venter på at komme i gang med at checke - og om nødvendigt ændre forbetoningen på Marantz model 10B - så er lige et par billeder af den tuner, som pt. står i reolen og gør tjeneste - det gør den godt!

Det blå klassiske Marantz-lys i skalaen - stereoindikatoren og ....ta.daaaa Det freaky scope, som man, som på alle Marantz-tunerne, kan bruge til vildt meget, hvis man lige har fået knækket koden til, hvad man kan aflæse og hvordan man kan bruge det. - udover bare at sidde og kigge på det. :thumbsup: .

Marantz model 120 - fra 1972-73-74. En god periode fra Marantz. Model 120 var på netop dette tidspunkt den højst rangerende tuner i Marantz-programmet, og kunne parres med andre separate enheder som Model 250 sluttrinnet og den tilhørende preamp model 3300. Desuden kunne den parres med de integrerede Model 1200 og 1200B. Strækker man sig en smule, kunne den også sættes sammen med model 500 sluttrinnet. Alle disse nævnte enheder er fra samme generation og ca. årstal - og var alle Marantz' top-of-the-line-gear på lige dette tidspunkt.


Der er ikke så meget der slår sådan en Marantz på udseendet - den er bare kanon flot at kigge på.
Mvh Jesper
JCarlsen
 
Indlæg: 30
Tilmeldt: 21 maj 2015
Lokalitet: Hjortshøj

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf Fredmarantz » tirs 20. sep 2016 20:46

Ja- Jesper - de er nemlig flotte, de Marantz-tunere. Nu er alt dette med udseende jo et spørgsmål om smag og behag, men der er mange, som synes om dette Marantz-design fra "dengang" .... Det sad "lige i skabet" på enhver rask dreng, som havde trang til blåt lys, gyrohjuls-afstemning og grønne scoper - det var en rigtig amerikansk/californisk måde at designe en tuner på. Tyskerne, som jo også kunne (mildest talt - se bare de vilde eksempler tidligere i tråden) - var helt anderledes i deres designtilgang. Nu var R&S's tunere jo heller ikke ment til consumer-markedet, hvilket nok også har spillet væsentligt ind på designet :p

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf B&O Vintage » tirs 20. sep 2016 23:06

Det sad "lige i skabet" på enhver rask dreng, som havde trang til blåt lys, gyrohjuls-afstemning og grønne scoper - det var en rigtig amerikansk/californisk måde at designe en tuner på... :cool1:
So True
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf B&O Vintage » fre 23. sep 2016 07:06

Ikke min men meget stemningsfuldt.
14368647_10155300236278266_509374776066510486_n.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf KlausM » fre 23. sep 2016 08:17

B&O Vintage skrev:Ikke min men meget stemningsfuldt.

Og heller ikke en tuner ;)

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf snod » fre 21. okt 2016 19:08

Tidligere i dag skiftede jeg pærer i min Luxman T-88V og kom i tanke om denne tråd.
Her vil jeg da også bidrage!
DSC02017.JPG

Beklager - mit kamera er ikke glad for at skyde uden blitz.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
snod
 
Indlæg: 911
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Kolding

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf Fredmarantz » søn 23. okt 2016 22:41

Ja- den er rigtig flot - klassisk Luxman.!!!! (Billedet ser ellers helt klart ud til at være taget uden blitz - så kameraet må have været i ok humør på tidspunktet. :p )

Edit: Nå - jeg synes, du skrev, at kameraets blitz ikke kunne slå's fra..

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf Fredmarantz » tirs 21. feb 2017 16:03

Her har jeg så fået bakset min Kenwood 600T ind i mørket -

Denne tuner (FM-only) var Kenwoods toptuner i 1976-1978 og var medlem af "Supreme-segmentet" hos Kenwood. Den har fabelagtige data og vejer et ondt år. Der er så vidt vides ikke solgt særlig mange herhjemme. Jeg har også den tilhørende integrerede forstærker - Model 600 - men den skal af indlysende grunde ikke være med her.

Helt igennem en tuner af allerhøjeste kvalitet og betjeningskomfort (synes jeg så). Man kan alt muligt på denne tuner og tilmed høre radio i absolut fornem kvalitet (rent lydmæssigt).

lidt om denne tuner fra VK: http://www.thevintageknob.org/kenwood-Model_600T.html

FMtunerinfo.com: http://www.fmtunerinfo.com/kenwood.html

Vh
freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf Fredmarantz » tirs 21. feb 2017 16:25

og primært til "Jan" - som deltog i en lille snak omkring "Deemphasis" på min Marantz 10B tuner. Snakken, som kan læses længere bagud i tråden her, gik på, hvorvidt min 10B var omstillet til europæisk forbetoningsnorm eller ej:

Her i går havde jeg så, i samarbejde med en dygtig mand, bundpladen af tuneren - og det kunne fastslås, at min Marantz ikke er omstillet til Europæisk forbetoningsnorm. Det vil kræve et relativt lille indgreb at gøre det (ændre modstandsværdi på to modstande samt udskifte en mindre kondensator).
Jeg er jo, som allerede nævnt, voldsomt glad for dens lyd allerede og har ikke umiddelbart et behov for en anelse lysere gengivelse, så jeg vælger indtil videre at have den stående i den amerikanske deemphasis-indstilling.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf Jan » ons 22. feb 2017 00:10

Jeg forstår dit dilemma, skal man lade den være urørt og "forkert", eller pille i den og lave den rigtig.

Jeg ville nok vælge at ændre den, og bruge modstande og kondensator, fra en tidsmæssig tilsvarende donor Marantz.

På den anden side, er du tilfreds med lyden, så er alt jo godt. :cool1:
Jan
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 22 maj 2011
Lokalitet: Kbh

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf MaxJ » ons 22. feb 2017 16:46

Fredmarantz skrev:og primært til "Jan" - som deltog i en lille snak omkring "Deemphasis" på min Marantz 10B tuner. Snakken, som kan læses længere bagud i tråden her, gik på, hvorvidt min 10B var omstillet til europæisk forbetoningsnorm eller ej:

Her i går havde jeg så, i samarbejde med en dygtig mand, bundpladen af tuneren - og det kunne fastslås, at min Marantz ikke er omstillet til Europæisk forbetoningsnorm. Det vil kræve et relativt lille indgreb at gøre det (ændre modstandsværdi på to modstande samt udskifte en mindre kondensator).
Jeg er jo, som allerede nævnt, voldsomt glad for dens lyd allerede og har ikke umiddelbart et behov for en anelse lysere gengivelse, så jeg vælger indtil videre at have den stående i den amerikanske deemphasis-indstilling.

Vh
Freddy


Jeg vil anbefale dig at ændre til Europæisk standard da hele lydbilledet da kommer på plads. Du kommer ikke til at mangle bunden, det er sikkert. Du kan jo gemme komponenterne der bliver skiftet så den kan bringes tilbage. Og brug nu nogle moderne komponenter af en god kvalitet.

Jeg har selv prøvet det på min McIntosh MR71 og har absolut ikke fortrudt det.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf Sorenki » ons 22. feb 2017 17:27

MaxJ skrev:
Fredmarantz skrev:og primært til "Jan" - som deltog i en lille snak omkring "Deemphasis" på min Marantz 10B tuner. Snakken, som kan læses længere bagud i tråden her, gik på, hvorvidt min 10B var omstillet til europæisk forbetoningsnorm eller ej:

Her i går havde jeg så, i samarbejde med en dygtig mand, bundpladen af tuneren - og det kunne fastslås, at min Marantz ikke er omstillet til Europæisk forbetoningsnorm. Det vil kræve et relativt lille indgreb at gøre det (ændre modstandsværdi på to modstande samt udskifte en mindre kondensator).
Jeg er jo, som allerede nævnt, voldsomt glad for dens lyd allerede og har ikke umiddelbart et behov for en anelse lysere gengivelse, så jeg vælger indtil videre at have den stående i den amerikanske deemphasis-indstilling.

Vh
Freddy


Jeg vil anbefale dig at ændre til Europæisk standard da hele lydbilledet da kommer på plads. Du kommer ikke til at mangle bunden, det er sikkert. Du kan jo gemme komponenterne der bliver skiftet så den kan bringes tilbage. Og brug nu nogle moderne komponenter af en god kvalitet.

Jeg har selv prøvet det på min McIntosh MR71 og har absolut ikke fortrudt det.


jeg bliver nok upopulær her:
"if it ain't broke, why fix it? " ;)

Freddy nævner jo, at han er "voldsomt glad for dens lyd"
Så, så længe at den kører sundt er det vel ideelt at beholde den præcist som den er?
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf MaxJ » ons 22. feb 2017 17:37

santashooter skrev:
MaxJ skrev:
Fredmarantz skrev:og primært til "Jan" - som deltog i en lille snak omkring "Deemphasis" på min Marantz 10B tuner. Snakken, som kan læses længere bagud i tråden her, gik på, hvorvidt min 10B var omstillet til europæisk forbetoningsnorm eller ej:

Her i går havde jeg så, i samarbejde med en dygtig mand, bundpladen af tuneren - og det kunne fastslås, at min Marantz ikke er omstillet til Europæisk forbetoningsnorm. Det vil kræve et relativt lille indgreb at gøre det (ændre modstandsværdi på to modstande samt udskifte en mindre kondensator).
Jeg er jo, som allerede nævnt, voldsomt glad for dens lyd allerede og har ikke umiddelbart et behov for en anelse lysere gengivelse, så jeg vælger indtil videre at have den stående i den amerikanske deemphasis-indstilling.

Vh
Freddy


Jeg vil anbefale dig at ændre til Europæisk standard da hele lydbilledet da kommer på plads. Du kommer ikke til at mangle bunden, det er sikkert. Du kan jo gemme komponenterne der bliver skiftet så den kan bringes tilbage. Og brug nu nogle moderne komponenter af en god kvalitet.

Jeg har selv prøvet det på min McIntosh MR71 og har absolut ikke fortrudt det.


jeg bliver nok upopulær her:
"if it ain't broke, why fix it? " ;)

Freddy nævner jo, at han er "voldsomt glad for dens lyd"
Så, så længe at den kører sundt er det vel ideelt at beholde den præcist som den er?


Det kan der være noget om men. 1. Den spiller ikke rigtig. 2. Det er nemt at sætte tilbage igen.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf Sorenki » ons 22. feb 2017 17:44

MaxJ skrev:
Det kan der være noget om men. 1. Den spiller ikke rigtig. 2. Det er nemt at sætte tilbage igen.

Det er rigtigt, men 1. "Rigtigt" er ikke ensbetydende med at det er subjektivt bedre, 2. Det er stadigvæk et indgreb i en 10b, noget jeg ville gøre meget nødigt. ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf MaxJ » ons 22. feb 2017 17:46

santashooter skrev:
MaxJ skrev:
Det kan der være noget om men. 1. Den spiller ikke rigtig. 2. Det er nemt at sætte tilbage igen.

Det er rigtigt, men 1. "Rigtigt" er ikke ensbetydende med at det er subjektivt bedre, 2. Det er stadigvæk et indgreb i en 10b, noget jeg ville gøre meget nødigt. ;)


Ok, der bliver vi så ikke enige. Men nu er det jo ikke vores valg så lad det ligge.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

ForegåendeNæste

Tilbage til Tuner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster