Min tuner "by night"

Tuner/Radio i alle afskygninger

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf KlausM » fre 15. jul 2016 15:17

beodude skrev:Jeg synes mest det ligner 4 pletter lys på skalaen, har du brugt de led pærer som kun lyser i en retning?
Jeg brugte pæremaling på almindelige pærer, så lysspredningen blev rigtig :)
http://www.hifigalleri.dk/fotoalbum/div ... i_receiver


Godt set, jeg tror at du har ret, i den ene af mine to TU-9900 er der sat store grønne LED'er af den tidligere ejer, da de originale grønne plastik kapper, der farver lyset, var forvitret. Jeg tror netop at jeg tog billedet, på grund af dette, men jeg har det oprindelige panel til pærer, så det kan laves tilbage til originalt.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf Helikon » fre 15. jul 2016 15:19

spuncut skrev:Fine ting der vil pryde ethvert hjem ;) Mener også at Rohde & Schwartz producerede nogen ligenede. Er det måle/kontrol-modtagere for broadcastsendere?


Den hedder Rohde & Schwarz BN 1508/2 Ballemfanger, nogle af dem gik til 108 MHz andre til 102 mener jeg, måske 104.
Den har det fedeste look af alle tunere overhovedet og jeg var lige ved at få fat på en for 12 år siden, sammen med en masse Revox A77, men konen VILLE med ud og se hvad det var for noget - ever never tage konen med når man handler...Krafthelvede da osse.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf acj1980 » fre 15. jul 2016 15:24

beodude skrev:Jeg synes mest det ligner 4 pletter lys på skalaen, har du brugt de led pærer som kun lyser i en retning?
Jeg brugte pæremaling på almindelige pærer, så lysspredningen blev rigtig :)
http://www.hifigalleri.dk/fotoalbum/div ... i_receiver

Uden at ty til blasfemi så kan man sagtens polere hvide lysdioder således at fordelingen bliver bedre, det har jeg gjort flere gange med stor succes, igen uden at det bliver det rene klamp
acj1980
 

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf Jan » fre 15. jul 2016 15:32

Helikon skrev:Den hedder Rohde & Schwarz BN 1508/2 Ballemfanger, nogle af dem gik til 108 MHz andre til 102 mener jeg, måske 104.


Det er rørtunerne du tænker på, de gik til enten 100 MHz eller 108 MHz og hedder hhv. BN 1508/100-75-15 og BN 1508/108-75-15.

Den har det fedeste look af alle tunere overhovedet og jeg var lige ved at få fat på en for 12 år siden, sammen med en masse Revox A77, men konen VILLE med ud og se hvad det var for noget - ever never tage konen med når man handler...Krafthelvede da osse.


Nej, man skal nok ikke tage konen med, med mindre hun er indstillet på at hjælpe til med at slæbe ;)
Jan
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 22 maj 2011
Lokalitet: Kbh

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf spuncut » fre 15. jul 2016 15:47

Helikon skrev:
spuncut skrev:Fine ting der vil pryde ethvert hjem ;) Mener også at Rohde & Schwartz producerede nogen ligenede. Er det måle/kontrol-modtagere for broadcastsendere?


Den hedder Rohde & Schwarz BN 1508/2 Ballemfanger, nogle af dem gik til 108 MHz andre til 102 mener jeg, måske 104.
Den har det fedeste look af alle tunere overhovedet og jeg var lige ved at få fat på en for 12 år siden, sammen med en masse Revox A77, men konen VILLE med ud og se hvad det var for noget - ever never tage konen med når man handler...Krafthelvede da osse.

Ja det er den jeg har i tankerne:
a725775b1dc721a9f1549c60440e3bf5.jpg

Glem B&O ;) Det her er design der rykker og det har kvinder typisk ikke forstand på :lol:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf Jan » fre 15. jul 2016 16:12

spuncut skrev:Ja det er den jeg har i tankerne:
a725775b1dc721a9f1549c60440e3bf5.jpg

Glem B&O ;) Det her er design der rykker og det har kvinder typisk ikke forstand på :lol:


Ja, det industrielle design er bare så fedt :thumbsup: jeg er vild med studie/broardcastudstyr (vintage, naturligvis) kvaliteten er i top, designet ligeså, men B&O kunne nu altså godt, de kaldte det bare for BOFA, ;)
Jan
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 22 maj 2011
Lokalitet: Kbh

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf acj1980 » lør 16. jul 2016 00:22

[/quote]Nej, man skal nok ikke tage konen med, med mindre hun er indstillet på at hjælpe til med at slæbe ;[/quote]

Koner har det med at glemme hvor meget lort de selv har stående , eller hvor meget DERES ting dominere hjemmet... alle kan se det.... undtaget konerne suuuk :oops:

Godt min er opdraget ordentligt
acj1980
 

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf Fredmarantz » lør 16. jul 2016 00:35

Jan - de Rhode & Schwartz-tunere (Ballempfänger) - er det dine egne? De er ganske simpelt overfede. De står meget højt på min ønskeliste. Jeg har en gang været "tæt på og lige ved" med den gamle på rør - men det glippede, da jeg desværre var for sent på den.

De er nemlig fantastisk industrielle - og det var jo ikke fordi, de skulle ligne et "technical look" - de VAR/ER jo det, som de ser ud til at være - helt igennem proffesionelle ting - huuhaa!

Vil du fortælle, hvordan du fik fat på dem? - uden selvfølgelig at oplyse om hverken sælger eller andet. Var de fanget internationalt eller fandt du dem herhjemme i så fald?

Jeg kender ikke til servicebehovet for de Rhode&Schwartz ( eller for den sags skyld Telefunken-modellerne.) - og er disse to mærkers ballempfängern tæt på at være én og samme sag? - evt. forskelle?


Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf Jan » lør 16. jul 2016 01:10

Ja, dem på billederne er mine, de er købt herhjemme på auktion for mange år siden, vel en 10-15 år efterhånden.

De har ikke krævet nogen form for service i den tid jeg har haft dem, de spiller bare.

Den ene Telefunken skal dog have limet glasset på signalstyrkemeteret, limen er trods alt omkring 50 år gammel ;)

Om de stadig holder alle specifikationer har jeg hverken udstyr eller viden til at teste, men de lyder fantastisk, men desværre er det så som så med kvaliteten af meget af det som bliver sendt i dag, men det er jo ikke tunernes skyld.

Forskelle er der nogen af, og som du er inde på, endnu flere ligheder, den gamle Telefunken har nuvistor i indgangen, den nye model har digital udlæsning, Rohde & Schwarz gør mere ud af afskærmningen indvendigt, alt er i metalkasser, tysk grundighed når det er allerbedst :thumbsup:

Lyden er meget ens, den største forskel ligger nok i hvilken stereodekoder man bruger.

Fælles for dem alle er det er monotunere, der er stereolampe, men ingen dekoder, der er MPX-udgang for ekstern dekoder, dem har jeg også, de blev lavet her i Danmark af AEG-Telefunken, med b.la. Neumann moduler, og Jørgen Schou eller Neumann trafoer alt efter årgang.
Jan
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 22 maj 2011
Lokalitet: Kbh

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf Fredmarantz » lør 16. jul 2016 01:16

Tak for svaret :thumbsup: . Jeg tørrer lige op efter mig :shock: :shock: :shock:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf Fredmarantz » lør 16. jul 2016 01:44

Her er lige mit andet bud på en supergod tuner også - en Marantz 10B. Den er svær at komme uden om. Den er heller ikke så almindelig her på disse breddegrader. Det er min egen - jeg købte den i 1999 - har kigget efter sådan én siden engang i starten af 80'erne, men internettet kunne gøre det til virkelighed. Der sidder 21 rør i den + scop-røret. Rygtet siger, at da den oprindeligt,som en model 10 (91 stk), blev lanceret i slutningen af 1963, havde tendens til at drive lidt fra stationen, når den blev varm. Dette afstedkom, at man hos Marantz i Brooklyn i den reviderede version 10B (ca. 4500 stk) monterede tuneren - mellemfrekvens osv og justerede det ind - i en ovn!!. Dette betød, at den "satte sig" rigtigt, når den blev varm.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf Jan » lør 16. jul 2016 14:06

Wow den er godt nok flot :thumbsup: jeg troede slet ikke at der var nogen her i lille DK.

Godt at den er havnet hos en der virkelig sætter pris på den.

Er den hentet hjem fra USA?
Jan
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 22 maj 2011
Lokalitet: Kbh

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf MaxJ » lør 16. jul 2016 19:12

Jeg er ikke så god til billeder på denne site men jeg har en McIntosh MR71 og tilhørende scope MI3 med en masse rør i begge dele. 14 i tuneren og 8 i scopet.

Har du ændret deemphasis i din Marantz eller kan den omskiftes.? Jeg har måttet skifte komponenter for at tilpasse eu standard.

Hvis DR sendte i rigtig analog kunne vi jo teste Marantz mod McIntosh men kvaliteten fra DR er så ringe at der ikke ville være den store forskel på vore tunere. :-(
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf møffe » lør 16. jul 2016 21:21

spuncut skrev:
Helikon skrev:
spuncut skrev:Fine ting der vil pryde ethvert hjem ;) Mener også at Rohde & Schwartz producerede nogen ligenede. Er det måle/kontrol-modtagere for broadcastsendere?


Den hedder Rohde & Schwarz BN 1508/2 Ballemfanger, nogle af dem gik til 108 MHz andre til 102 mener jeg, måske 104.
Den har det fedeste look af alle tunere overhovedet og jeg var lige ved at få fat på en for 12 år siden, sammen med en masse Revox A77, men konen VILLE med ud og se hvad det var for noget - ever never tage konen med når man handler...Krafthelvede da osse.

Ja det er den jeg har i tankerne:
a725775b1dc721a9f1549c60440e3bf5.jpg

Glem B&O ;) Det her er design der rykker og det har kvinder typisk ikke forstand på :lol:


Jeg stortuder stadig over at jeg i starten af 90'erene kasserede en tuner af tilsvarende kaliber fra et MOVIC-rack...
Den hjemsøger mig stadig og giver til tider søvnløse nætter... ARRRGH-hvor kan man være dum...

møffe
møffe
 

Re: Min tuner "by night"

Indlægaf Fredmarantz » lør 16. jul 2016 22:07

Til Jan og MaxJ:

Marantz'en blev opdaget i Cape Cod - Massachusets (Ebay) - men jeg kiggede kun på den auktion. Senere finder jeg selvsamme eksemplar (samme #-nr) ankommet til Europa (Frankfurtområdet) - angiveligt som led i en større handel med US-varer contra Europæiske varer (Siemens/Klangfilm) - Den kom på Tysk Ebay og jeg købte den fra Frankfurt - 1999.

Dens forbetoning er aldrig blevet ændret. Den lyder fint, som den er. Det siges jo, at man med en amerikansk radio - som er blevet flyttet til Europa, får en lidt lys præsentation af lyden, men denne 10B mangler bestemt ikke bund og fylde. Jeg synes, at tuneren her, både i gode hovedtelefoner og på mit anlæg (som der jo så er flere af) lyder fuldstændig " i skabet" - så jeg har aldrig haft trang til at få ændret Deemphasis.

Edit: Men det kan jo være, at det allerede blev ændret, da den ankom til Tyskland i sin tid?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

ForegåendeNæste

Tilbage til Tuner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster